Martina Kráľová si chcela splniť sen a spolu s mamou vlastnými silami vydala dve netradičné detské knihy. Ako si poradili s financovaním, marketingom a prečo vynechali distribútora a kníhkupectvá zásobujú priamo?
Materská je v mnohých prípadoch zdrojom inšpirácie a my sa neraz stretávame s príbehmi úspešných mamičiek – podnikateliek, ktoré sa počas alebo po materskej rozhodli rozbehnúť vlastný biznis. Podobne je to aj v prípade Martiny Kráľovej. Po materskej dovolenke si chcela splniť sen a vydať netradičný formát kníh o Bratislave a Slovensku. Ten zrealizovala spolu so svojou mamou prostredníctvom vlastnej firmy – malého rodinného vydavateľstva. Ako sa „popasovala“ s procesom samovydania, financovaním či marketingom?
Vydanie knihy ako splnený sen, inšpiráciou môžu byť aj vlastné deti
Na vašom „konte“ sú dve detské obrázkové knihy s názvom „Hľadaj a nájdi“. V čom sú iné od bežných kníh?
Ide o veľkoformátové tzv. „board book“ - akoby leporelo, no nie také, ako poznáme. Je z tvrdého kartónu a v obrázkoch sú ukryté postavičky, ktoré sú zobrazené na úvodnej strane. Ide o známe osobnosti, ale aj niekoľko vymyslených. Každá postava má svoj príbeh, ktorý sa zo strany na stranu vyvíja, deti sa učia slovnú zásobu a získavajú rozhľad. Dôkazom bola napríklad takáto situácia - moje knihy som predávala aj na trhoch a na jednom z nich za mnou prišla mladá mamina, ktorá mala približne dvojročné dvojičky. Pochválila sa, že na základe mojej knihy sa vedia v Bratislave lepšie orientovať. Napríklad, keď idú popri nejakej pamiatke tak ju poznajú, vedia, kde sú a čo je to za budovu.
Prečo ste sa rozhodli pre netradičný formát obrázkovej kartónovej knihy?
Inšpirovali ma moje deti, ktoré tento typ knižiek mali veľmi
radi. Keď mali asi 3 a 5 rokov a niekam sme cestovali, pripravili sme sa
na výlet tak, že som im kúpila podobnú knižku, napr. o Viedni, Paríži či
Štokholme. Spolu sme ju čítali a oni následne spoznávali niektoré budovy,
osobnosti, námestia. Bolo skvelé, že ani nevedeli ako a toľko sa toho naučili. Mne
niečo podobné chýbalo aj o Slovensku, kde žijem celý život. A tak som si
po materskej povedala, že si splním sen a takú knihu vydám, dokonca spolu
s mojou mamou.
Rodinná firma – vlastné vydavateľstvo utužilo vzťah mamy a dcéry
Knihu ste vydali prostredníctvom vlastného vydavateľstva. Prečo?
Najskôr som uvažovala nad vydaním cez komerčné vydavateľstvo. Chcela som však mať slobodu v rozhodovaní a zrealizovať veci podľa seba. Povedala som si, že skúsim niečo nové a aj sa čosi naučím.
Knihu ste teda vytvorili aj vydali ako tím – mama a dcéra. Ako sa Vám pracuje v takomto spojení?
S mojou maminou máme veľmi dobrý vzťah. Býva blízko nás, veľa mi pomáhala, aj keď boli deti malé. Avšak, v období, kedy začali deti chodiť do škôlky, vídali sme sa menej často. Spoločný projekt náš vzťah utužil. Mama bola taktiež rada, že vyskúšala niečo nové.
Vždy mala básnické črevo a ja zas organizačné schopnosti. Spojili sme tieto vlastnosti a vzájomne si pomáhali. Aj preto sme sa rozhodli ísť cestou samovydania. Niekto ale na samovydanie nemá čas, energiu alebo schopnosti, sú autori, ktorí knihu radi napíšu a zvyšok nechajú na vydavateľstvo. My sme sa s mamou navzájom dopĺňali – mama ako spisovateľ a ja ako organizátor. Bavilo ma to.
S financovaním knihy a podnikania pomohol crowdfunding aj úver
Vytvoriť vlastnú firmu nie je úplne jednoduchý proces. Ako si na začiatky spomínate?
Veľa som si študovala na internete, hľadala, čítala. V podstate to nebolo až také komplikované, aj napriek tomu, že som sa profesne venovala úplne inej oblasti – tzv. trade marketingu. Na financovanie podnikania som si však musela vziať úver. Skúsila som kontaktovať komerčnú banku, no vyjadrili sa, že nakoľko som začínajúca podnikateľka bez histórie, neposkytnú mi podnikateľský úver, len bežný. To by však znamenalo, že by som musela založiť majetok, byt, čo som nechcela podstúpiť.
Rozhodla som sa preto osloviť Slovak Business Agency, ktorá mi vo všetkom vyšla v ústrety. Požiadala som o mikropôžičku a hoci si tento proces vyžadoval veľa dokumentácie, nebol problém potrebné papiere zabezpečiť a s SBA mám doteraz korektné vzťahy. Na začiatku to malým podnikateľom veľmi pomôže, pretože môžu získať peniaze na rozbehnutie podnikania, a to za prijateľných podmienok.
S akými nákladmi vám mikropôžička pomohla?
Veľkú časť nákladov tvoril honorár ilustrátora a grafika, ktorý pripravil celú knihu na tlač. Náklady si tiež vyžiadala tlačiareň, transport kníh a sklad. Rok sme síce knihy skladovali doma a u maminy, pretože som čakala na vhodný skladový priestor. Dnes mám prenajatý sklad, blízko nášho bytu. Keďže teda ide o finančne náročný proces, rozhodli sme sa aj pre crowdfundingovú kampaň na vydanie knihy, prostredníctvom ktorej ľudia mohli podporiť projekt a knižku si vopred predobjednať.
Vášeň pre knihy pomáhala pri výbere ilustrátora a tlačiarne
Pre obrázkovú knihu je kľúčový práve výber ilustrátora. Ako ste postupovali pri jeho hľadaní a oslovení?
Ilustrátorku som mala vyhliadnutú dlhšie. Naša rodina žije knihami, a tak som mala prehľad v slovenských ilustrátoroch. Navyše som chodievala na Vysokú školu výtvarných umení na výstavy, ktoré mávajú na konci semestra. Ilustrátorku, ktorá kreslila našu prvú knihu som kontaktovala a dohodli sme sa na podmienkach. Pri druhej knihe som spolupracovala zasa s inou slovenskou ilustrátorkou, s ktorou sme sa navyše nikdy osobne nestretli, nakoľko žije v Kanade.
Ako ste spomínali, aj materiál knihy je špecifický – kartónový. Ako sa tento fakt odrazil na hľadaní vhodnej tlačiarne?
Tým, že ide o netradičný formát a veľmi špecifický typ,
netlačí také knihy hocijaká tlačiareň na Slovensku. Obzerala som sa preto po
zahraničných tlačiarňach. Mala som však podmienku, že nebudeme tlačiť v Číne
(mnohé aj slovenské knihy sú vytlačené práve tam). Chcela som európsku tlač. Napokon
mojim kritériám vyhovovala tlačiareň v Poľsku, ktorej tvorbu som tiež
poznala a páčila sa mi.
Marketing je na pleciach samovydavateľa – pomôcť môže aj dobrý fotograf
Crowdfunding autorom pomáha získať financie aj prvých zákazníkov. Využili ste aj iné spôsoby propagácie knihy?
Vo zvýšení povedomia o knihách mi pomohli aj slovenské blogerky. Skontaktovala som sa s niekoľkými, ktorých tvorbu som dlhšie sledovala a vedela som, že sa venujú detským knižkám. Po čase sme sa skamarátili a ja som im dala našu knihu na „otestovanie“. Na základe ich dobrých recenzií, článkov a pozitívnych príspevkov na sociálnych sieťach sa začali ozývať ďalší ľudia, ktorí mali o knihy záujem. Taktiež som nadväzovala vzťahy s kníhkupectvami, čo nebolo vždy jednoduché. Keďže som nevyužívala služby distribútora, ale riešila som všetko sama, bolo na mne aj oslovenie veľkých kníhkupectiev. Tie mali spočiatku pre mňa nevyhovujúce podmienky, ktoré som nechcela akceptovať. Keďže sa nám ale s predajom darilo, veľké kníhkupectvá sa mi ozvali neskôr sami so záujmom o predaj knihy, takže sme napokon uzavreli dohodu. Predaj som riešila tiež cez náš e-shop a chodila som aj na rôzne trhy, kde som knihy ponúkala. Trhy sú skvelým miestom na predaj, keď je sezóna a ponúkate nový produkt. Avšak momentálne už rok trhy nie sú, preto sa darí skôr e-shopu. Mimo „korona obdobia“ sa ale knihy dobre predávajú aj v kamenných kníhkupectvách. Je to veľmi individuálne, záleží od situácie.
Aby samovydavateľ komunikoval s kníhkupectvom a sám tam aj nosil knihy, je celkom nezvyčajné. Ako funguje predaj a vyplácanie provízie v takomto prípade, bez distribútora?
Všetko záleží od dohody. V niektorých prípadoch ide o komisionálny predaj, kedy mi kníhkupectvo zaplatí až vtedy, keď knihy reálne predá. Niekde však mám dohodnuté, že mi za prinesené knihy zaplatia vopred na faktúru.
Zmenilo sa niečo na spôsobe distribúcie, keď sa vašej knihe začalo dariť?
Nie, dodnes si riešim distribúciu sama. Vezmem niekoľko knižiek a ak ich neodošlem kuriérom, tak ich odnesiem osobne do konkrétneho kníhkupectva. Vďaka tomu poznám predajcov osobne a máme dobré vzťahy. Sama riešim taktiež balenie objednávok. Po crowdfundingovej kampani som vo vlastnej réžii balila dokonca asi 400 kníh a sama posielala cez poštu. Myslím si, že je dôležité investovať pár centov naviac do poriadneho obalu. Navyše keď je kniha kartónová, je náchylná na poškodenie a obitie a je dôležité vybrať správne balenie.
V crowdfundingu ste získali viac ako dvojnásobok cieľovej sumy a v predaji kníh sa vám, ako hovoríte, darí. Čo podľa vás zohralo veľkú rolu pri ich propagácii?
Dôležitá je v prvom rade jedinečnosť (unikátnosť) produktu. Ideálne, ak ide o produkt, ktorý ešte nie je na trhu. Pri marketingu je okrem iného potrebné myslieť na to, že základom sú dobré a kvalitné fotografie. My sme využili rodinného priateľa – fotografa, ktorý nám robil viaceré rodinné fotky (napríklad fotil našu svadbu). Páčila sa mi jeho práca, preto sme ho oslovili so spoluprácou na našom podnikateľskom projekte.
Plánujete vydať aj ďalšie podobné knihy cez svoje vydavateľstvo?
Ďalšie knihy už nemám ambíciu vydávať. Bol to sen, ktorý som si splnila. Na trhu je dostatok kvalitných publikácií. Ja som sa opäť zamestnala v pôvodnom odbore a už vydané knihy predávam popri zamestnaní. Je to jednoduchšie, pretože už mám celý proces s partnermi zabehnutý a nevyžaduje si toľko námahy ako na začiatku.