Ako získať financie na vydanie svojej knihy a zistiť, či o ňu bude záujem? Pomôcť môže napríklad crowdfunding. Ako to funguje a ako ešte riešia financovanie či marketing skúsení autori?
Vydanie knihy sa spája s viacerými krokmi, pričom každý z nich si pýta svoje finančné náklady. Odborná jazyková korektúra, editor, grafik, tlač či viazanie. Svoje si žiada aj marketing. Autor, ktorý sa rozhodne knihu vydať vo vlastnej réžii si ale nemusí všetko hradiť sám z vlastného vrecka a čakať či kniha bude mať u čitateľov úspech. Obľúbeným spôsobom, ako získať financie na vydanie knihy, a tiež vopred rozšíriť povedomie o pripravovanej publikácii, je crowdfunding. Ten využívajú najmä samovydavatelia kníh, no sú aj príklady, kedy tento spôsob predpredaja využili aj štandardní vydavatelia. O skúsenosti so získavaním finančných prostriedkov na vydanie knihy pomocou crowdundingu sa podelili skúsení autori. Pre Podnikajte.sk tiež prezradili, aké propagačné aktivity využili, aby si ich publikácie našli svojich čitateľov.
Možnosti získania financií na vydanie knihy
Základným spôsobom, ako si autor môže uhradiť samovydanie knihy, sú vlastné prostriedky. Najmä pre začínajúcich autorov môžu byť financie bariérou, pretože nemajú dostatočné úspory alebo majú strach z rizika, že ich dielo nebude mať na trhu úspech a náklady sa im nevrátia. Preto existuje niekoľko možností, ako získať financie na vydanie knihy a pokryť tak aspoň časť nákladov.
Jednou z možností je požiadať o štipendium alebo dotáciu od Fondu na podporu umenia. V rámci programu zameraného na podporu tvorby, prezentácie a šírenia profesionálneho nekomerčného umenia je totiž podprogram zameraný vyslovene na podporu tvorby pôvodnej umeleckej literatúry, realizáciu prekladov, vydávania pôvodnej či prekladovej literatúry, no taktiež literatúry pre deti a mládež v tlačenej alebo elektronickej forme. Za splnenia istých podmienok tak autor môže získať podporu v desiatkach tisícoch eur. Spoluprácu môže tiež nadviazať s rôznymi nadáciami, ktoré mu s vydaním jeho diela finančne pomôžu.
Začínajúci autor taktiež stojí pred otázkou, či bude o jeho knihu záujem. Skĺbiť tri veci dokopy – zistiť predbežný záujem, dať vedieť o knihe a získať financie – ponúka už spomínaný crowdfunding. Ide o predpredaj, kedy si väčšie množstvo ľudí môže knihu objednať ešte skôr ako je vydaná. Počítať však musia s tým, že im publikácia bude zaslaná o niekoľko týždňov či mesiacov neskôr. Autor, resp. vydavateľ tak získava sumu, ktorú potrebuje na pokrytie nákladov spojených s vydaním knihy a zároveň získava prvých zákazníkov. Sumu, ktorú chce vyzbierať, si určí vopred sám. Pokiaľ sa mu ju ale nepodarí v stanovenom časovom úseku získať, peniaze nedostane a tie sa vrátia zákazníkom, ktorí si v crowdundingovej kampani vybrali niektorú z odmien. Neraz sa však autorom podarí vyzbierať aj viac niekoľkonásobok stanovenej sumy.
Zdroje na vydanie knihy možno nakombinovať
Všetky tri spomínané spôsoby financovania využil Ján Kurinec a Samuel Kováčik, ktorých čerstvým dielom je kniha Najznámejšie experimenty vo fyzike. Ján už v roku 2020 vydal knihu v spolupráci s Marekom Jurkovičom zo Slovenskej akadémie vied. Išlo o publikáciu, ktorá mala mladých čitateľov oboznámiť s tým, čo sú argumentačné klamy a čo je kritické myslenie.
V téme a popularizácii vedy chcel Ján Kurinec pokračovať, a tak sa rozhodol, že si postupne bude vyberať jednotlivé odbory. Zaujala ho platforma Vedátor, ktorá sa venuje popularizácii fyziky, preto oslovil fyzika Samuela Kováčika so spoluprácou na detskej knihe o tomto vednom odbore. Aby kniha uzrela svetlo sveta, rozhodli sa požiadať o financie fondy a nadácie a dali o nej vedieť tiež prostredníctvom crowdfundingu, kde napokon získali trojnásobok stanovenej cieľovej sumy.
„Výrazné rozdiely medzi financovaním cez nadácie a crowdfundingové kampane, pre mňa osobne, neboli. V oboch prípadoch si treba vopred dôkladne pripraviť projekty alebo služby, na ktoré potrebujete financie a rovnako treba pripraviť aj texty, kde vysvetľujete, aký význam má vaša práca. Čiže samotnej príprave projektu treba venovať veľa času. A to ešte pred samotným zverejnením,“ opisuje svoju skúsenosť Ján Kurinec. Výraznejší rozdiel vidí skôr v komunikácii: „Pri crowdfundingovej kampani sa prihovárate väčšej skupine ľudí, často je komunikácia s ľuďmi menej formálnejšia (nie však jednoduchšia) než písanie žiadostí o grant, či o štipendium. Nadácie a fondy majú navyše zvyčajne predpripravené otázky, tabuľky, do ktorých je treba zdôvodniť potenciálny výsledok vašej práce a pod. Najvýraznejší rozdiel je teda v spôsobe podávania žiadosti o financie - dôsledná príprava projektu je ale na prvom mieste v oboch prípadoch.“
Crowdfunding je pri financovaní knihy „hop alebo trop“
S rešpektom a opatrne išla do crowdfundingu
Martina Vagačová, rodičovská poradkyňa a autorka knihy, ktorá ponúka
odlišný prístup k dieťaťu než väčšina z dospelých zažila vo svojom
detstve. K napísaniu publikácie ju priviedli požiadavky od rodičov,
vychovávateľov a pedagogických pracovníkov, s ktorými sa pravidelne
stretávala vo svojej vyše 10-ročnej praxi. „Chceli mať doma príručku, kde si
z času na čas zalistujú a pripomenú princípy, vďaka ktorým zvládnu aj
náročné situácie,“ spomína Martina.
Na spôsob získania financií prostredníctvom crowdfundingu ju nahovorili priatelia. Keďže princípom tejto metódy je vrátenie peňazí darcom, pokiaľ nie je splnená cieľová suma, radšej zvolila nižšiu sumu. Aj v tomto prípade sa však kampaň podarila a Martina získala viac ako trojnásobok. „Od prvého momentu som aktívne komunikovala s potenciálnymi darcami a mala som aktívnu marketingovú kampaň. Úspech vidím nielen v prezentovaní zámeru cez viacero komunikačných kanálov, ale aj v tom, že mám vybudovaný veľký okruh priateľov, ľudí a rodičov, ktorí so mnou spolupracujú. Cez „moje ruky“ prešli tisíce rodičov a preto si myslím, že mnohí z nich privítali a podporili túto knižku. Potešiteľné bolo, že už v prvých reakciách som dostala nespočetne veľa podporných reakcií, a to dodá človeku neskutočnú energiu,“ vysvetľuje autorka úspech, ktorý ju potešil.
Chcete zistiť, aký bude mať kniha úspech? Aj tu pomôže crowdfunding
„Crowdfunding je úžasný spôsob na otestovanie záujmu
o knihu,“ hovorí Róbert Chovanculiak z Inštitútu ekonomických
a spoločenských analýz (INESS). Tento spôsob získania finančných
prostriedkov mu pomohol pri vydaní knihy Pokrok bez povolenia, ktorú na
Slovensku vydával prostredníctvom inštitútu INESS, v ktorom pôsobí. Zároveň
dodáva, že je to dobrý nástroj na rozšírenie povedomia o tom, že sa niečo
chystá a získanie dôležitých počiatočných zdrojov na zaplatenie napríklad
tlače knihy.
Zistiť záujem o pripravovanú publikáciu sa rozhodli aj manželia Čemeričkovci, ktorí sa pustili do vytvorenia historickej obrázkovej knihy o Milanovi R. Štefánikovi. „Naše očakávania neboli veľké, nikto nás nepoznal, nemali sme žiadne kontakty ani reálnu marketingovú kampaň. Rodina nás veľmi podporila, pridali sa známi aj neznámi a vďaka nim skončila kampaň úspešne,“ spomínajú manželia – autori. Prostredníctvom crowdfundingu získali dvojnásobok cieľovej sumy, čo im umožnilo uhradiť náklady spojené s plnofarebnými ilustráciami a tlačou. Navyše ku knihe vytvárali aj omaľovánku pre deti a špeciálny baliaci papier, do ktorého balia každú knihu objednanú cez ich e-shop, ktorý si nechali vytvoriť aj s webovou stránkou.
Autorka detských kníh, Iryna Zelyk, sa pri tvorbe svojej novej publikácie o detských pocitoch s názvom Ľúbim ťa, taktiež rozhodla nájsť prostriedky cez crowdfunding. Napokon zožala veľký úspech – získala až sedemnásobok cieľovej sumy. „Úspech pripisujem najmä samotnej téme detských pocitov, ale bol to tiež môj tretí titul v poradí, čiže čitatelia už stihli „ochutnať“ moje písanie a na ďalšiu knihu doslova čakali. Potvrdzujú to štatistiky, ktoré hovoria, že si ju kupovali čitatelia, ktorí si zakúpili aj staršie tituly,“ uvádza Iryna. Zároveň ale dodáva, že akýkoľvek kvalitný produkt si vyžaduje dobrý marketing a táto kombinácia je receptom na úspech. „Je však dôležité mať vo svojom okolí expertov, ktorí sú ochotní pomôcť a poradiť a ktorí sa dokážu na potreby projektu a aj samotnej značky pozrieť odborným okom.“
Odmena pre darcov ako jeden z marketingových nástrojov crowdfundingu
Spôsobov, ako promovať projekt na crowdfundingovej platforme a prilákať viac podporovateľov, je viacero. Jedným z nich je odmena za dar v stanovenej výške. To využili aj manželia Čemeričkovci, ktorí ponúkli odmenu s názvom Generál za minimálny príspevok v hodnote 150 €. V rámci nej mali darcovia možnosť zaslať fotografiu a stať sa súčasťou ilustrácií v knihe. „Inšpirovala nás zahraničná crowdfundingová stránka, kde niečo podobné využili pri spoločenskej hre,“ spomínajú autori historickej detskej knihy.
Zároveň dodávajú, že sa v tejto súvislosti báli dvoch vecí: či si z toho niekto neurobí srandu, čo sa našťastie nestalo, a či si túto odmenu niekto nevyberie ku koncu kampane. Druhá obava sa napokon naplnila. „Chceli sme stihnúť distribúciu kníh podporovateľom do výročia Štefánikovho narodenia a mali sme veľmi málo času. Kniha sa totiž nemohla tlačiť skôr práve pre odmenu, ktorú si jeden podporovateľ vybral v posledný deň kampane. A do toho bolo treba ešte kresliť do knihy novú postavu. Zobralo nám to týždeň času. V tlačiarni urobili zázrak a my sme deň pred výročím posielali nášho Milana kuriérom. Stihli sme to,“ spomínajú s úsmevom manželia Čemeričkovci.
Aké ďalšie spôsoby propagácie knihy využívajú autori?
Nami oslovení autori sa najčastejšie spoliehajú na sociálne
siete a v tejto komunikácii zvyčajne pokračujú aj po skončení
crowdfundingovej kampane. „Spolu so Samom Kováčikom pokračujeme v propagácii
cez sociálne siete a o našej knihe informujú už aj ľudia, ktorí ju majú doma,“
hovorí Ján Kurinec, autor knihy Najznámejšie experimenty vo fyzike. „Marketingová
podpora kníh sa prehodnocuje každou kampaňou. Prešli sme si od bežnej
crowdfundingovej kampane až po relatívne komplexnú marketingovú komunikáciu,
ktorá zahŕňa sociálne médiá, influencerov a PR médiá. Každý krok je
prispôsobený finančným možnostiam a rentabilite predaja. Som vďačná, že vďaka
platformám, ako je crouwdfunding, som sa mohla dostať do povedomia ľudí a
založiť si tak svoju čitateľskú základňu, ktorá tvorí dodnes jadro môjho
čitateľského fanklubu,“ opisuje zasa postup pri marketingových aktivitách svojich
publikácií Iryna Zelyk.
Martina Vagačová, autorka publikácie Ako prežiť rodičovstvo, považuje za veľmi úspešný začiatok promovania knihy práve takmer 900 predobjednávok prostredníctvom crowdfundingu. Zároveň stavila na obľúbený produkt v online priestore – video. „V lete som vycestovala s malým štábom do Prahy, kde sme vytvorili sériu štyroch rozhovorov so známym profesorom Milanom Hejným, odborníkom na didaktiku matematiky a zakladateľom Hejného metódy výučby matematiky. Rozprávali sme sa o jednotlivých kapitolách a okruchoch z knižky.“ Medzi ďalšie obľúbené propagačné aktivity autorov patrí aj krst knihy či osobné stretnutia autorov a čitateľov na rôznych besedách a akciách. Takéto udalosti však znemožnila pandémia koronavírusu, čo negatívne zasiahlo aj uvedenie na trh publikácie Martiny Vagačovej. Nezostalo jej teda nič iné, ako presunúť sa výlučne do online priestoru. „Napríklad samotný krst knihy sme spravili v rámci jedného medzinárodného online festivalu. Knihu sme začali promovať cez sociálne siete, cez známe osobnosti a cez rodičov z mojich kurzov a prednášok. Napokon sme ešte do Vianoc museli pripraviť dotlač,“ konštatuje autorka.
S marketingom pomôže vybudovaná reputácia, oplatí sa aj osobnejší vzťah s čitateľmi
K úspechu môže napokon dopomôcť aj dobrá reputácia spoločnosti,
cez ktorú sa autor rozhodne knihu vydať. Podobnú skúsenosť má aj Róbet
Chovanculiak pri uvedení knihy Pokrok bez povolenia: „Prvým bodom úspechu bola
dobrá štartovacia pozícia značky INESS, ktorá ma už vybudovaný dostatočný
počet sledovateľov na sociálnych sieťach. Určite pomohlo aj kvalitne
spracované video a text kampane. V neposlednom rade je dôležité správne
nastaviť a odstupňovať odmeny pre prispievateľov pri crowdfundingu.“
Že sa opláca ponúkať knihu prostredníctvom platformy či účtu na sociálnej sieti, kde je už istá základňa fanúšikov, potvrdzuje aj mladý autor Adam Kováčik, na ktorého konte sú už dve tlačené a jedna e-kniha. Aj keď publikácie vydával prostredníctvom komerčného vydavateľstva, svoje literárne diela ponúkal aj cez vlastný Instagramový účet s názvom „Nerealista“, ktorý má viac ako 35 000 sledovateľov. „S marketingom som nemal problém. Keď som ponúkol knihu s podpisom a venovaním, ľudia ju kupovali veľmi dobre. Napríklad v prípade mojej prvej tlačenej publikácie som sám predal približne štvrtinu nákladu,“ opisuje Adam svoju skúsenosť. Zároveň dodáva, že sa oplatí investovať do platenej reklamy na Instagrame či Facebooku.
Od platenej reklamy na sociálnych sieťach sa zasa odklonila Monika Sobeková, ktorá stavila na osobný prístup ku kupujúcim a intenzívnejšie budovanie vzťahu autora a čitateľa. Vedie si totiž vlastnú databázu kontaktov a pracuje aj s tzv. bonusmi, ktoré zákazníkom zasiela napríklad na mail vo forme svojich článkov, myšlienok. Výhodu v osobnejšom prístupe k zákazníkom tiež vníma v lepšom získaní spätnej väzby na jej tvorbu.