Sprievodca môže zlepšiť orientáciu medzi produktmi alebo v nákupnom košíku. Kvalitný user onboarding ocenia aj zamestnanci. Prečo?
Nepoužiteľný a chaotický e-shop onboarding neopraví. Vďaka sprievodcovi sa však zákazník môže lepšie orientovať medzi produktmi či v nákupnom košíku a kvalitný pomôže aj zamestnancom, ktorí sa starajú o vybavovanie, fakturáciu a expedíciu objednávok. Môžu za to 4 výhody user onboardingu:
- upozornenie na kľúčové položky,
- vyzdvihnutie unikátnych vlastností produktu,
- konfigurácia produktu alebo balíka služieb,
- sprievodca administráciou.
Onboarding upozorní na kľúčové položky v e-shope
Pokiaľ sa na hlavnej stránke e-shopu nachádza veľké množstvo rôznorodých produktov, upriamiť pozornosť ľudí na konkrétne položky môže firma napríklad onboardingom v podobe pop-up okna. Rovnakým postupom možno naviesť ľudí aj na kľúčové funkcie webstránky.
Napríklad na webstránke cestovnej kancelárie, ktorá chcela návštevníkov upozorniť na vyhľadávacie políčko bolo úlohou pop-up okienka naviesť záujemcov k vyhľadávaniu želanej lokality. Je totiž pravdepodobné, že hľadanie konkrétneho zájazdu v celej ponuke by ľudí po chvíli odradilo. Po zavedení sprievodcu stúpla miera prekliku z hlavnej stránky na podstránky s konkrétnymi destináciami o 9,85 %.
Vyzdvihnutie unikátnych vlastností produktu pomocou onboardingu
Onboarding sa dá využiť aj na propagáciu produktu alebo služby, ktorých vlastnosti výrazne vytŕčajú nad ostatnými položkami z vašej ponuky. Špeciálny produkt si totiž vyžaduje unikátny prístup. Sprievodcom v podobe bubliniek alebo interaktívnych bodov firma dokáže vyzdvihnúť jeho konkrétne výhody či vlastnosti.
Jednou z e-commerce služieb, ktoré používajú onboardingový proces orientovaný na výhody, je Airbnb. Po spustení aplikácie používatelia zistia, aký prínos pre nich služba bude mať. S každou ďalšou obrazovkou sa používatelia dozvedia, akým spôsobom im dokáže Airbnb zjednodušiť život.
Od Airbnb si môže brať inšpiráciu nejeden podnikateľ nielen v spôsobe komunikácie výhod, ale aj v spracovaní onboardingového procesu. Jeden bod onboardingového procesu je venovaný vždy len jednej výhode. Okrem toho používajú krátke, no zároveň dostatočne výstižné texty.
Jednou z výhod onboardingu je konfigurácia produktu alebo balíka služieb
Pre istú skupinu zákazníkov môže byť vyskladanie si vlastného produktu problematická časť. Hlavnou príčinou býva to, že nevedia, čo konkrétne prvky znamenajú, a preto zo stránky odídu ešte pred dokončením objednávky.
Príkladom je kúpa počítača, ktorého hardvérovú konfiguráciu si môžu zákazníci navoliť podľa vlastných potrieb. Medzi ďalšie „zložené“ produkty patria napríklad okuliare, pri ktorých si zákazníci volia hodnotu dioptrií a cylindra, ale aj detské kočíky či dovolenkové zájazdy.
Dovolenku si totiž zákazník vyberá na základe viacerých kritérií – podľa krajiny, lokality, termínu, ceny a hodnotenia hotela. YesElf v spolupráci s digitálnou agentúrou Marketinger vytvorili sprievodcu, ktorého úlohou bolo previesť záujemcov výberom dovolenky podľa zvolených kritérií.
Po skončení A/B testovania zistili, že konfigurácia dovolenky so sprievodcom YesElf mala o 9,25 % viac rezervácií dovoleniek než verzia bez neho.
Sprievodca administráciou, ktorá môže byť v e-commerce zložitá
Onboardingový sprievodca nemusí byť výhradne zameraný len na zákazníkov. Užitočný vie byť aj pre zamestnancov, pretože čím viac funkcií webstránka e-commerce projektu obsahuje, tým je jeho administrácia zložitejšia.
Aby ho pracovníci a správcovia dokázali plnohodnotne používať, bude ich musieť vedenie najskôr zaškoliť. Ak však podnikateľ vie, aké výhody ponúka online user onboarding firmám, je mu jasné, že práve ten je oveľa efektívnejším spôsobom.
Sprievodca administratívnym systémom e-shopu prevedie zamestnancov celým používateľským prostredím, vďaka čomu sa naučia ovládať všetky jeho kľúčové funkcie takmer okamžite.
User onboarding v e-commerce: zhrnutie výhod
User onboardingový sprievodca má v e-commerce odvetví hneď niekoľko kľúčových úloh, z ktorých sa môžu stať konkurenčné výhody pre firmy. Pomocník pri konfigurácii produktov totiž nie je v prípade internetových obchodov žiadnou samozrejmosťou, ale skôr unikát.
Je preto pravdepodobné, že ak sprievodca na e-shope bude užitočný a jedinečný, zákazníci tam nakúpia a zapamätajú si značku. Na základe tohto špecifika sa do obchodu budú opätovne vracať.
Okrem zákazníkov je onboardingový sprievodca užitočný aj pre ľudí, ktorí sú v kontakte s e-shopom z „druhej strany“. Myslíme tým správcov, analytikov, účtovníkov či logistov, ktorí sa naučia ovládať e-shop cez online onboardingový systém efektívnejšie a lacnejšie.