Vypracovanie user onboardingovej stratégie si vyžaduje dostatok času, personálnych aj finančných kapacít. Pokiaľ nič z toho podnikateľ nemá, pri tvorbe onboardingového sprievodcu sa môže riadiť štyrmi overenými modelmi.
Onboarding a získavanie údajov používateľov: lepšie je postupne ako naraz
Ponúknuť používateľom možnosť vyplniť registračné alebo profilové údaje dodatočne a po častiach, zvyšuje mieru dokončenia ich registrácie. Ak si od nich firma vyžiada len základné a tie najdôležitejšie údaje, ich vyplnenie je rýchle a neobťažuje používateľov tak, akoby od nich žiadala okamžité vyplnenie celého profilu.
Každé pole, ktoré je vo formulári navyše, ovplyvní mieru jeho vyplnenia. Ostatné údaje, ktoré ku registrácii spoločnosť nepotrebuje, si používatelia predsa môžu vyplniť aj neskôr.
Taktiku s postupným zbieraním údajov využíva napríklad Facebook alebo LinkedIn. Namiesto toho, aby od používateľov žiadali všetky údaje naraz, poskytujú im príležitosť na ich dodatočné doplnenie.
LinkedIn pri každom profile zobrazuje úroveň jeho vyplnenia. Okrem toho používateľom poskytuje konkrétnu informáciu o tom, čo v jeho profile chýba, a tlačidlom s výzvou na akciu nabáda k zvýšeniu sily profilu prostredníctvom doplnenia chýbajúcich údajov.
Používateľ teda nie je do ničoho nútený. Zobrazenie úrovne sily jeho profilu ho motivuje k úplnému vyplneniu údajov. Každý dokončený krok totiž zvyšuje šancu, že svojím LinkedIn profilom niekoho zaujme.
Prihlásenie cez sociálne siete majú používatelia radi
Predchádzajúci bod bol ukážkou, ako sa dá jednoduchou úpravou formulára zvýšiť miera dokončenia registrácie. Cez prihlásenie prostredníctvom sociálnych sietí sa noví používatelia dokážu zaregistrovať na jedno kliknutie. Nový účet si totiž vytvoria a prepoja s už existujúcim profilom na Facebooku, Googli, Twitteri alebo profesijnej sociálnej sieti LinkedIn.
Nejde pritom o žiadnu prevratnú novinku. Túto možnosť dnes už ponúka viacero služieb a aplikácií. Obľúbenosť tohto riešenia potvrdzujú aj výskumy. Podľa zistení spoločnosti WebHostingBuzz 77 % používateľov tvrdí, že prihlásenie cez sociálne siete je výborným riešením a tento spôsob prihlásenia by podľa nich mohla používať každá webstránka.
Dôkazom výhod prihlasovania cez sociálne siete sú aj nasledovné príklady:
- Spoločnosť MailChimp po zavedení prihlásenia cez sociálne siete zaznamenala 3,4-percentné zvýšenie počtu prihlásení. Vzhľadom na to, že túto službu mesačne používajú milióny ľudí, je tento nárast naozaj výborný.
- Podľa skúseností firmy Gigya, ktorá ponúka riešenia pre registráciu cez sociálne siete, sa vo väčšine prípadov počet prihlásení zvýšil o 20 - 40 %.
- S nárastom registrácií cez sociálne siete prichádza aj iná výhoda, ktorou je zníženie počtu neúspešných prihlásení, napríklad pre zabudnuté heslo. Spomínaný MailChimp po zavedení prihlásenia cez sociálne siete zaznamenal pokles chybných prihlásení o 66 %.
Aj keď takéto prihlasovanie vo všeobecnosti funguje výborne, neplatí to na všetkých používateľov rovnako. Keďže starší ľudia sú pri zdieľaní informácií o sebe opatrnejší, je menej pravdepodobné, že túto možnosť budú využívať. To napokon potvrdzujú aj zistenia spoločnosti LoginRadius.
Okamžité poskytnutie hodnoty pre používateľa v user onboardingu: ako na to?
Onboardingový sprievodca s jednoduchým procesom registrácie môže firme priniesť veľa nových používateľov, no neznamená to, že spolu s nimi získa aj rovnaké množstvo zákazníkov.
User onboardingové systémy tých najlepších aplikácií a služieb pracujú s používateľom tak, aby ich produkt využívali naplno už od začiatku. Dobrým príkladom, ako naučiť používateľov používať produkt správne, je napríklad sociálna sieť Twitter. Tá hneď po registrácii ponúkne používateľom okruh tém. Každá z nich potom obsahuje výber odporúčaných používateľov, ktorých môžu používatelia okamžite sledovať.
Podobnú taktiku používa tiež Pinterest. Nováčikovia na tejto sociálnej sieti si takisto môžu zvoliť okruhy, ktoré ich zaujímajú a z nich si potom vybrať konkrétnych ľudí, ktorých príspevky budú sledovať.
Takto je pravdepodobné, že používatelia, ktorí vďaka odporúčaným ľuďom prídu do kontaktu s plnohodnotným obsahom hneď pri prvom spustení, budú službu používať aj naďalej.
Číslovanie krokov user onboardingového sprievodcu
Ďalším overeným modelom user onboardingového procesu je znázornenie miery jeho dokončenia.
Ak od používateľov žiadate veľa vstupných údajov, hrozí, že onboardingový proces nedokončia.
Či si podnikateľ zvolí číslovanie, percentuálne vyjadrenie, kontrolný zoznam alebo zobrazí priebeh user onboardingu formou progress baru, každé z týchto riešení zlepšuje zapojenie používateľov a zvyšuje pravdepodobnosť, že používatelia prejdú onboardingovým procesom až do konca.
Okrem onboardingových sprievodcov v aplikáciách dokáže firma tento model využiť aj v user onboardingu akéhokoľvek e-commerce projektu. Napríklad v prípade e-shopu týmto spôsobom možno znázorniť priebeh nákupného košíka.
Ako na user onboarding bez testovania – zhrnutie
Danými tipmi na zaužívané modely v user onboardingu nechceme znevažovať význam plánovania a testovania sprievodcov. Najlepší user onboardingový proces totiž vychádza práve z dôkladnej stratégie, plánovania a používateľského testovania.
Berte ich však skôr ako inšpiráciu pre prípad, ak potrebujete pre svoju aplikáciu alebo webstránku vytvoriť jednoduchého user onboardingového sprievodcu, no nemáte dostatok času, finančných alebo personálnych možností na jeho tvorbu a následné testovanie.