Ako si spočítať financie?

Oplatí sa venovať čas finančným projekciám pred štartom podnikania, hoci nemáte spoľahlivé informácie o tom, ako sa vám bude v podnikaní dariť? Čo a ako počítať?

Na začiatku podnikania takmer nikdy nie sú k dispozícii dostatočne spoľahlivé informácie a dáta, na základe ktorých by ste mohli predpovedať, ako sa vám v skutočnosti bude dariť. Každé jedno podnikanie, každá jedna prevádzka je totiž jedinečná svojou lokálnou polohou, konkurenciou či segmentom zákazníkov, ktorý sa rozhodne obsluhovať. Skutočnosť, že v rukách nemáme kryštálovú guľu, z ktorej by sme mohli čítať naše budúce podnikateľské výsledky, je dôvodom, pre ktorý mnohí začínajúci podnikatelia rezignujú na prípravu podnikateľského plánu alebo aspoň základných zakladateľských projekcií.

Rozhodovanie o podnikaní je na samom začiatku plné hypotéz, informácií a predpokladov, na základe ktorých veríte, že práve to vaše podnikanie bude ziskové. Tieto predpoklady odporúčame vždy spočítať aj napriek riziku, že výsledná skutočnosť môže byť úplne odlišná od toho, čo ste očakávali. Už počas samotného počítania ste totiž nútení overovať si informácie a zamýšľať sa nad predpokladmi a podmienkami, ktoré musia byť splnené, aby vaše budúce podnikanie dávalo finančný zmysel.

Uveďme si názorný príklad z reštauračného biznisu, kde sa často stáva, že na konkrétnom mieste v pravidelných intervaloch nahrádza jednu krachujúcu prevádzku druhá. Podnikatelia, ktorí sa rozhodnú otvoriť si reštauráciu na takomto mieste veria, že manažment zvládnu oveľa lepšie ako ich predchodcovia, a preto budú úspešní. Ale čo ak na vine nebol slabý manažment alebo marketing predchodcu? Čo ak je v danej lokalite len slabá kúpna sila, ktorá neuživí predražený priestor prevádzky? Budúci podnikatelia často cez svoj sen pekne zariadenej reštaurácie nevidia realitu jednoduchých kalkulácií, ktoré by im dali odpovede na zásadné podnikateľské otázky. Vďaka nim by napríklad vedeli povedať, koľko ľudí musia dennodenne obslúžiť, aby si vôbec dokázali zarobiť na živobytie. Ak totiž predávajú denné menu po 5 Eur pri 40% obchodnej marži, musia predať skutočne veľké množstvo obedov, aby si vôbec zarobili na svoju minimálnu mzdu, odvody a nájomné za priestor. A veľký problém nastáva, ak sú limitovaní výmerou prevádzky. Ak väčšinu tržieb inkasujú počas obedňajšej špičky a v tomto čase bývajú všetky stoly obsadené, jednoducho už nebudú schopní obslúžiť ďalšieho zákazníka. Do ich kalkulácií tržieb teda vstupuje aj kapacita ich reštaurácie.

Či už ste začínajúci podnikateľ pôsobiaci v maloobchode, službách, výrobe alebo sa pokúšate preraziť na internete, odporúčame vám zaoberať sa číslami ešte skôr, než sa do podnikania pustíte. Na úvod vám ponúkame aj niekoľko dobre mienených rád:

  1. Poznajte kľúčové faktory úspechu vášho podnikania

Každé podnikanie má 3 až 5 kľúčových podnikateľských faktorov úspechu (angl. „business driver“ – hnacia sila), ktoré sa zásadne odzrkadľujú v nákladoch a príjmoch podnikania. Napríklad v katalógových biznisoch sú týmito premennými priemerná veľkosť objednávky, miera odpovedí na poslané katalógy, náklady na predaný tovar a veľkosť adresára. V maloobchodnom predaji sú kľúčovými predpokladmi úspechu atraktivita polohy prevádzky charakterizovaná mierou dostupnosti pre zákazníkov, mierou lokálnej konkurencie a výškou nájomného. Ďalšími dôležitými faktormi úspechu sú výška priemernej obchodnej marže a výška očakávaného priemerného nákupu. V prípade internetového predaja tovaru to môže byť priemerná miera konverzie internetového obchodu, absolútna výška marže pripadajúca na priemernú objednávku, priemerné náklady na získanie jedného zákazníka či miera opakovaných nákupov pripadajúca na jedného zákazníka.

Ak sa podnikateľ sústredí na kľúčové aspekty podnikania a nerieši nepodstatné detaily, zistí, že riziko charakteristické pre začínajúce podnikanie sa stáva omnoho predvídateľnejšie.

Článok pokračuje pod reklamou
  1. Pred začiatkom podnikania si zostavte aspoň základné finančné projekcie

V prieskume Združenia mladých podnikateľov Slovenska z roku 2011 až 36% existujúcich podnikateľov uviedlo, že sa do podnikania pustilo bez prípravy podnikateľského plánu a akýchkoľvek finančných projekcií. Aký to paradox, ak podnikatelia na jednej strane chcú v biznise uspieť a na druhej strane podceňujú tak dôležitú časť prípravy na podnikanie.

Z hľadiska financií odporúčame, aby začínajúci podnikateľ venoval svoju pozornosť najmä zakladateľskému rozpočtu a plánu peňažných tokov. Zakladateľský rozpočet vám naznačí, koľko peňazí potrebujete na rozbeh podnikania a aké výnosné môže byť podnikanie ako celok. Plán peňažných tokov vám dá zase prehľad o tom, ako rýchlo peniaze z podnikania odchádzajú a ako doň prichádzajú. Odporúčame ho zostavovať na 12 mesiacov vopred na mesačnej báze a pravidelne ho aktualizovať. Vyhnete sa tak sklamaniu, že sa vám už po pár mesiacoch minú všetky finančné zdroje a vy nebudete vedieť, ako a za čo v podnikaní pokračovať.

Jedným zo záverov výskumu publikovaného v roku 2006 v časopise Management Science, ktorý sa zaoberal dôležitými aspektmi zakladania firiem v USA, bolo zistenie, že len 11% tamojších novozaložených spoločností dosiahlo predaj už počas prvého mesiaca podnikania. Bez ohľadu na to, v ktorom štáte sa výskum realizoval, situácia v tejto oblasti je podobná v každej krajine. Na začiatku podnikania musíte rátať s tým, že prvých pár mesiacov nebudete zarábať vôbec, ba čo viac, náklady počas tejto doby budete musieť vykrývať zo svojich finančných rezerv. A to je dostatočný dôvod pre to, aby ste si urobili svoju domácu úlohu.

Bližšie informácie o tom, ako sa zostavuje zakladateľský rozpočet a plán peňažných tokov, nájdete na portáli podnikajte.sk.

  1. Nezabudnite do výpočtov zahrnúť aj osobné financie

Ak sa rozhodnete vymeniť stále zamestnanie za podnikanie, ktoré plánujete ešte len rozbehnúť, odporúčame vám zvážiť vplyv tohto rozhodnutia na váš rodinný rozpočet a taktiež ho zahrnúť do plánu peňažných tokov. Pri rozbehu podnikania totiž dochádza k náporu na vaše osobné financie, pretože nielenže potrebujete financovať štart podnikania, ale vypadne vám aj príjem zo zamestnania, z ktorého ste hradili svoje životné náklady.

  1. Práca s podnikateľským plánom je proces, nie jednorazová aktivita

Častou predstavou podnikateľov o podnikateľskom pláne je predsudok, že ide o 50 stranový dokument, ktorý je neaktuálny ešte skôr, ako sa dopíše. Vôbec ho nevnímajú ako prostriedok k tomu, aby si usporiadali svoje myšlienky o tom, ako by malo ich podnikanie vyzerať, fungovať po organizačnej stránke, ako by sa malo propagovať a v konečnom dôsledku, ako má byť výnosné. Ak si dáte námahu so zakladateľskými projekciami, máte skvelý základ pre prípravu podnikateľského plánu, ktorý stačí doplniť o informácie o produkte, marketingu, organizačnej stránke podnikania a kľúčových osobách. Plán môžete potrebovať napríklad pri získavaní dodatočného kapitálu pre vaše podnikanie a môže mať pokojne aj podobu powerpointovej prezentácie.

Podnikateľský plán by mal byť flexibilný dokument, ktorý by ste mali prispôsobovať v čase. Tak ako sa prispôsobujete prostrediu, súbežne odporúčame upravovať aj váš plán a zapracúvať do neho nové informácie, ktoré sa v čase prípravy plánu nedali predpokladať. Zmeny vstupov a ďalšie úpravy, ktoré sa prenášajú do plánovaných výsledkov finančných projekcií vám napovedia, ktorým smerom sa máte uberať pri dôležitých strategických rozhodnutiach. Pravidelné oprašovanie plánu je teda príležitosťou pre vás, aby ste si uvedomili, či sa podnikanie vyvíja v súlade s vaším pôvodným zámerom.

Článok je súčasťou 12-dielneho seriálu o podnikaní (Škola podnikania), ktorý vám budeme pravidelne prinášať po dobu 12 týždňov. Vznik seriálu o podnikaní podporila Slovenská sporiteľňa, a.s..
Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Digitálny marketing ako kľúčový prvok pre rast vášho biznisu

Možno ste sa aj vy zamýšľali pri tvorbe marketingovej stratégie nad tým, akú rolu by v nej mal zohrávať digitálny marketing. Aké sú jeho výhody? Dať mu prednosť pred tradičnými formami marketingu?

5 faktov o zamestnávaní prvého zamestnanca (infografika)

Ak sa podnikateľ rozhodne zamestnať prvého zamestnanca, čaká ho množstvo povinností vyplývajúcich z rôznych zákonov. Prečítajte si, čo obnáša zamestnávanie na Slovensku.

Ako založiť eshop? Radia Dedoles, Inspio, Isadore a Bubulákovo

Eshopy vznikajú na každom kroku, no len máloktorý z nich prežije. Dôvodom neúspechu nie je len silná konkurencia. Na vine bývajú nesprávne nastavené priority, ktoré vznikajú celkom nevinne. Väčšinou nevedomky.

Peniaze na rozbeh podnikania - aké má začínajúci podnikateľ možnosti?

Máte skvelý biznis nápad, ale chýbajú vám peniaze na jeho realizovanie? Nezúfajte. Ukážeme vám možnosti získania financií na štart podnikania.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky