Eshopy vznikajú na každom kroku, no len máloktorý z nich prežije. Dôvodom neúspechu nie je len silná konkurencia. Na vine bývajú nesprávne nastavené priority, ktoré vznikajú celkom nevinne. Väčšinou nevedomky.
Uspieť vo svete internetových obchodov nie je jednoduché, hlavne ak nemáte plné peňaženky a špičkové znalosti z online marketingu.
Eshopy aj napriek tomu hýbu svetom a predbiehajú sa na popredných priečkach v Google analytics. Ich majitelia musia byť preto nekompromisní, no hlavne sčítaní a proklientskí. Ako to zvládajú veľké eshopy a čo urobili hneď na začiatku?
Eshop založte, ak ste si istý úspechom
Kedy pristúpiť na spustenie eshopu a je vôbec tento krok v mojej firme potrebný? Kladie si otázku nejeden podnikateľ. Eshop by mal človek otvárať až vtedy, keď si vyskúšal, že jeho produkt alebo služba sa predáva.
„Eshop sám je projekt na rok a ak nechcete stratiť rok života, aby ste zistili, či sa produkt predáva, pristúpte k lacnejšej a rýchlejšej ceste,“ radí Slávka Kollárová za eshop Inspio.
Odporúča niekoľko spôsobov: stránka na Facebooku, Instagramový profil, eshop zdarma, ktorého naprogramovanie a spustenie trvá tri dni a zvládnete to vraj aj sami.
Odlíšte sa od konkurencie
Založiť eshop v dnešnej dobe môže byť náročné, a to najmä z hľadiska konkurencie. Úspechom nie je splynúť s davom, ale zaradiť sa medzi jedinečných.
Zakladateľ eshopu Dedoles Jaroslav Chrapko odporúča vsadiť na unikátne produkty, prípadne vlastnú značku s dobrým nápadom. „Buďte originálni a vyhnite sa davom konkurenčných eshopov, v ktorých víťazia hlavne bojovnosť a obrovské znalosti z online marketingu.“
Odlíšiť sa od iných môže byť podľa zakladateľa eshopu Isadore Petra Velitsa náročné, no zároveň veľmi dôležité. Preto je lepšie začať v malom na viacerých trhoch s niečím netradičným, ako byť trendy a bojovať na poli s veľkými eshopovými hráčmi.
„To do list“ pred štartom
Ak ste sa rozhodli pre spustenie eshopu, je potrebné, aby ste sa poriadne pripravili. Pred štartom si treba zodpovedať niekoľko zásadných otázok.
„Čo idem predávať? Kto sú moji dodávatelia, výrobcovia? Kto je moja konkurencia? Mám na podnikanie finančný kapitál? Viem o produkte naozaj všetko, aby som poskytol 100% zákaznícky servis? Vyznám sa v zákonoch? Budem si spracovávať účtovníctvo sám alebo mám účtovníka? Mám sklad na predávaný produkt? Mám zabezpečenú logistiku, technické zázemie?“ vymenováva zoznam dôležitých otázok Dáša Kozmérová, majiteľka eshopu Bubulakovo.sk
Jaroslav Chrapko z Dedoles odporúča vypracovať si biznis plán týkajúci sa produktového portfólia, komunikácie so zákazníkmi či dostatočnej marže na budovanie cieľov.
Detaily o biznis pláne sa môžete dočítať v článku Podnikateľský plán ľudskou rečou.
Pripravte si finančný plán eshopu
Nezanedbateľnou súčasťou biznis plánu je premyslené finančné riešenie. Výšku vstupnej investície nie je možné podľa Petra Velitsa generalizovať, pretože v každom prípade záleží od druhu podnikania a od toho, do akej miery plánuje zakladateľ rozvinúť marketing či skladové zásoby.
Jaroslav Chrapko definuje dve možné riešenia investovania. „Buď máte veľa peňazí a do všetkého investujete na začiatku alebo budete inovovať postupne, ako to bolo aj v mojom prípade.“
Chrapko vstúpil do podnikania v roku 2011 so spotrebným úverom a postupne ho navyšoval. Počiatočná investícia by sa mala podľa neho pohybovať na úrovni 30 000 eur, no ak je človek zručný v IT sfére, vyjde ho to ešte lacnejšie. V každom prípade treba brať do úvahy všetky zložky eshopu ako peniaze na nákup samotného produktu, technické zabezpečenie, logistiku, baliaci materiál, samotný eshop a jeho prevádzku, reklamu.
Predstavy ľudí bývajú niekedy skreslené – 5 000 eur a koniec. Skutočnosť je však úplne inde. Jedna vec je investícia do samotného eshopu, druhá vec je jeho mesačná správa.
„Či už je to 20 alebo 2 000 eur mesačne, spustením eshopu sa všetko začína a nikdy nekončí,“ prízvukuje majiteľka eshopu Inspio. Ani ona vraj na začiatku nevedela všetko a postupne prichádzala na to, že potrebuje responzívny design, viac platobných brán, nastavenie pre prepravné spoločnosti, export tovaru do eshopu a ďalšie iné zjednodušujúce funkcie ako automatické maily, sms, fakturácia či Google analytics.
Tipy ako si zostaviť finančný plán sa dozviete v článku Ako na finančný plán.
Šablóna vs. eshop na mieru
Hotová šablóna alebo eshop na mieru? Základná otázka, ktorú si položí každý podnikateľ. Odporúčania pre voľbu eshopu na začiatku sú rôzne. Jedni radia customerizovanú verziu podľa vlastných požiadaviek, druhí odporúčajú kúpu hotovej šablóny.
V porovnaní s eshopom na mieru bývajú hotové riešenia finančne výhodnejšie a navyše poskytuje aj rôzne benefity. Okrem peňazí šetria aj čas a poskytujú priestor na vzdelávanie. „Najviac času totiž pri eshope nezaberie eshop sám, ale učenie sa. Či už marketingu, spravovanie Facebooku a Instagramu, adwords kampane, vybavovanie platobných brán, zmlúv s prepravnými spoločnosťami, prieskum trhu, písanie článkov o firme, o webe, o produktoch,“ hovorí Slávka Kollárová zo spoločnosti Inspio.
Samozrejme, všetci by chceli pustiť eshop a hneď zaplatiť agentúru, ktorá to všetko zastreší. No tak to nefuguje. „Ak nemáte mesačne zbytočných 10 000 eur budete sa to musieť postupne naučiť a šetriť peniaze investovaním svojho času. Odmenou vám budú nielen vedomosti, ale aj zdravo rastúci eshop, ktorý začne v priebehu dvoch rokov zarábať,“ radí Kollárová.
Aj podľa Dáši Kozmérovej z Bubulákovo.sk je vzhľadom k nákladom na prepožičanie cenovo dostupnejšia hotová šablóna, ktorá vraj na začiatok úplne stačí a v lepšom prípade môže obsahovať aj základné účtovníctvo.
Druhá skupina užívateľov eshopov preferuje verzie robené na mieru, resp. opensource riešenia, ktoré je možné neustále vylepšovať, meniť landingpage, stav skladu, fakturáciu a podobne.
Toto riešenie je výhodné najmä pri veľkých eshopoch, ako napr. Isadore, kde sa ročné obraty pohybujú okolo milión eur. „My máme customerizovanú verziu od začiatku, ktorú si celú postupne tvoríme podľa seba,“ hovorí Peter Velits.
„Vtedy treba zvoliť overené riešenia ako Prestashop alebo Shoptet ,“radí Kollárová. „Pri „krabicových riešeniach“ to už niekto vymyslel za vás, vy si len kúpite modul a okamžite fungujete.“
Dnes je už možností veľa, stačí si len vybrať. Inšpiráciou pre Jaroslava Chrapka sú eshopové eventy v Českej republike, ale veľmi dobré sa nájdu aj u nás, ako napr. podujatie Creative summit.
Nezabudnite na zákaznícky servis
Dôležitou súčasťou eshopu je obsah, nie dokonalé grafické spracovanie. „Môžete mať ten najkrajší, najcoolovejší eshop, no ak nemáte kvalitný zákaznícky servis, skončíte skôr, ako ste začali,“ hovorí Slávka Kollárová.
Luxusný vzhľad totiž nie je zárukou predaja, rovnako ako výber niekoľkých spôsobov platby v nákupnom košíku. Je to vraj niečo ako luxusná reštaurácia. „Môžete sedieť na luxusných stoličkách, ale keď kuchár nevie variť a obsluha je protivná, nielenže sa nenajete, ale až sa tam ani nevrátite.“
Dobrý eshop predstavuje kvalitný a zrozumiteľný obsah, zákaznícky servis, rýchly online chat a výhodné doplnkové služby.„Zákazník potrebuje cítiť, že mu rozumiete, že existujete, že dostane to, za čo zaplatil a aj niečo navyše. Len vtedy je eshop dobrý ak zákazník nakúpi a vráti sa aj nabudúce,“ dodáva Kollárová.
Eshop zjednodušujte a sprehľadňujte
Aby si zákazník pohodlne nakúpil, musí sa v prvom rade zorientovať. To je však možné iba vtedy, ak narazí na prehľadnú a dobre štruktúrovanú stránku. „Už po otvorení musí byť zákazníkovi jasné, čo je produktom stránky a kto je jej cieľový zákazník,“ hovorí majiteľka eshopu Bubulakovo.sk.
Správna kategorizácia a popis produktov je podľa nej základ. „K tomu neodmysliteľne patria kvalitné fotografie a v prípade módneho eshopu aj dobre spracované veľkostné tabuľky,“ dodáva šéf Dedolesu Chrapko. Je však dôležité používať vlastné fotografie, ktoré nielen že pridávajú na dôveryhodnosti, no v prípade kvalitných fotografií zvyšujú predaj.
Ďalšou výbornou pomôckou pri tvorbe eshopu je SEO optimalizácia pre rýchlejší a kvalitnejší zápis do Google. „Čím viac parametrov viete pridať pre uľahčenie vyhľadávania v tovare, tým lepšie,“ myslí si Kozmérová.
Okrem vlastných fotografií odporúča tiež voľbu sekcií so všeobecnými obchodnými podmienkami, kontaktnými údajmi o firme a informáciami o nákupe. Majiteľ tak predíde zbytočným otázkam od zákazníkov, ktoré si môže vyhľadať na stránke.
Pre lepšiu zapamätateľnosť a tiež z psychologického hľadiska odporúča Kozmérová sekciu „O nás“, ktorá v ľuďoch vzbudzuje niečo živé, a tým aj dôveryhodnosť.
Neprestávajte inovovať
Na to, aby začal niekto zarábať, nepotrebuje veľa peňazí. „Stačí práca, čas a peniaze prídu časom,“ hovorí Slávka Kollárová, ktorej sa vraj nechcelo minúť celý obnos peňazí na začiatku, a tak investovala postupne. Najdôležitejšie je vraj robiť veci funkčne a v správnom poradí. „Cieľom nemá byť minúť peniaze, ktoré máme, ale začať zarábať ďalšie, aby sme mohli do firmy a do eshopu ďalej a postupne investovať.“
Žiaden dobrý podnikateľ nezostane päť rokov prešľapovať na jednom mieste. Bude sa chcieť posúvať a nikdy sa neuspokojí s momentálnym stavom eshopu.
Okolnosti inovácií môžu byť podľa Petra Velitsa dve:
- keď vás okolnosti pritlačia a musíte inovovať pre uľahčenie práce zamestnancov alebo pre fungovanie firmy,
- pri správnom úsudku podnikateľa, keď cíti, že je potrebné pridať, prípadne niečo zlepšiť.
„Brainstormingy sú našou neodmysliteľnou súčasťou, je to čas, keď si všetci spolu sadneme a rozmýšľame, čo by sme mohli urobiť inak alebo čo by sme zlepšili, aby mohol eshop na oplátku niečo získať,“ hovorí Peter Velits.
Sledujte trendy
Inovácie sú fajn a k modernému spôsobu podnikania, akým je aj správa eshopu, neodmysliteľne patria. V každom prípade je však potrebné eshop najskôr spustiť. „Hoci nikdy nebude podľa žiadnej agentúry či programátora dosť hotový, dosť cool a dosť moderný, treba si povedať, že eshop robíme pre ľudí,“ hovorí Kollárová.
Trendy sa totiž menia veľmi rýchlo, no našťastie existujú možnosti ako napr. Smartlook, cez ktorý sa dajú jednoducho sledovať. V online prostredí je inovácia nevyhnutná, no musí byť kontinuálna. „Keby sme sa neprispôsobili dobe a neinvestovali by sme do dobrej mobilnej verzii, dnes by sme boli na tom asi veľmi zle“, priznáva Chrapko, šéf eshopu Dedoles.
Podľa trendov sa riadi aj Slávka Kollárová. „Ak niečo nefunguje, meníme to. Ak niečo funguje a zarába, meníme to oveľa pomalšie a opatrnejšie, alebo to nemeníme,“ vysvetľuje. Ak chce eshop prežiť, bez neustálej investície sa nezaobíde.
U zakladateľky eshopu Bubulakovo.sk sa menia veci doslova na týždennej báze. Vývoj prebieha prostredníctvom nástrojov, ktoré sledujú správanie zákazníkov a na základe vyhodnotenia dokážu zefektívniť procesy, zautomatizovať a vyladiť jednotlivé funkcie, čím šetria čas a tým aj náklady na prevádzku eshopu.