Aké sú náklady pri nabíjaní elektrického auta zo zásuvky v garáži či z domáceho wallboxu? Porovnanie s nabíjaním na verejných nabíjačkách aj s nákladmi na pohonné hmoty pri „spaľovákoch“.
Vývoj cien elektriny je priaznivejší, no domácnosti majú ceny zastropované aj naďalej
Ceny elektrickej energie zažili turbulentné časy, keď od roku 2021 začali veľmi výrazne rásť. Tzv. silová zložka, ktorú distribútori nakupujú na trhu, zdražela v priebehu jedného roka viac ako 10-násobne. Zatiaľ čo v auguste 2021 stála 1 MWh elektrickej energie približne 81 eur, o rok neskôr to už bolo 984 eur. Odvtedy postupne klesala, no ešte na začiatku roka 2023 stála 1 MWh približne 216 eur. Situácia sa stabilizovala až v jeseni a vrátila sa takmer „do starých koľají“ na prelome roka 2023 a 2024, kedy 1 MWh stála približne 91 eur.
Koncovú cenu elektrickej energie, ktorú platia domácnosti, však tvorí viacero zložiek. Ako sa uvádza na stránke Stredoslovenskej energetiky, základnou zložkou je cena za dodávku, v ktorej sa zahŕňa nákup elektriny a náklady dodávateľa. Zvyšok koncovej ceny tvoria poplatky za distribúciu, distribučné straty, poplatky za prevádzkovanie systému, za systémové služby či odvod do jadrového fondu a daní. Všetky ceny aj poplatky štandardne schvaľuje Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO).
Pre nepriaznivý vývoj cien energií vláda zastropovala ceny energií pre domácnosti na rok 2023, pričom od 1.5.2023 mali svoj strop stanovené aj distribučné poplatky. A hoci sa situácia stabilizovala, opatrenie platí aj pre rok 2024 - domácnosti nezaplatia za silovú zložku elektrickej energie viac ako vlani, teda nie viac ako 61,2 eur/1 MWh. Zastropované sú naďalej aj distribučné poplatky, ktoré mali v prípade elektriny v tomto roku vzrásť o 20 %.
Cena za nabitie elektromobilu doma
Majitelia elektromobilov majú oproti vodičom spaľovacích áut jednu výraznú výhodu – auto si vedia „natankovať“ aj doma a nemusia chodiť na čerpaciu stanicu. Nakoľko je cena elektrickej energie zastropovaná, je pravdepodobné, že takéto nabíjanie ušetrí nemalé náklady.
Vozidlá na elektrický pohon možno nabiť zo štandardnej zástrčky, ktorú má majiteľ auta napríklad v garáži, prípadne zo 400 voltovej trojfázovej zásuvky, ktorá je bežná v rodinných domoch. Možno si však tiež zakúpiť vlastnú nabíjaciu stanicu – wallbox. Ide o „skrinku“ s káblom, ktorú musí zapojiť elektrikár s oprávnením podľa príslušnej vyhlášky a schváliť revízny technik. Takýto wallbox môže mať rôzne funkcie, napríklad vzdialené ovládanie, história nabíjaní, podpora regulácie výkonu atď. Výber teda závisí vyslovene od preferencií kupujúceho a od toho sa odvíja aj cena zariadenia. Ideálne je však vyberať si taký wallbox, ktorý má výkon maximálne 11 kW, aby sa majiteľ vozidla vyhol problémom s pripojením.
Čo sa týka nákladov za nabíjanie, pri aktuálnych cenách elektriny pre domácnosti možno počítať s nákladmi vo výške asi 0,17 eur za 1 kWh. Výsledná cena nabíjania sa potom odvíja od kapacity batérie elektromobilu, od ktorej závisí aj dojazd auta. Líši sa model od modelu a nájsť možno také, ktoré majú 25 kWh kapacitu, ale aj cez 100 kWh. Čo sa týka plug-in hybridov, sú v ponuke modely s 13 kWh, ale aj 30 kWh batériami.
Mnohí si vozidlo dobíjajú v noci (keďže nabíjanie zo zástrčky trvá aj niekoľko hodín), aby ho mali ráno pripravené na cesty. Pravdepodobne sa ale nestane často, že by bolo auto vybité úplne na nulu a taktiež treba myslieť na to, že nabíjať ho do 100 % nie je pre životnosť batérie ideálne, navyše zvyčajne po nabití na 80 % sa výkon nabíjania zníži, teda sa spomalí. Pri výpočte predpokladaných nákladov na nabíjanie doma a porovnaní s nabíjaním na verejných nabíjačkách tak počítame s tým, že sa nebude dobíjať celá kapacita batérie.
Hypotetický ilustračný príklad ceny nabitia elektromobilu pri nabíjaní z domácej nabíjačky
Majiteľ elektromobilu s kapacitou batérie 80 kWh a dojazdom približne 550 km v jeden deň absolvoval cestu z Bratislavy do Žiliny, pričom po ceste auto nenabíjal na žiadnej verejnej nabíjačke. Domov sa vracia s 10 % (8 kWh v batérii). Elektromobil štandardne nabíja do 80 % (čo predstavuje 64 kWh kapacity batérie). Pri cene elektriny 0,17 eur/1 kWh ho takéto nabitie stojí 9,52 eur. Ak by nabíjal z 0 % na 100 %, stálo by ho to 13,60 eur.
Nemenej podstatným faktom však je, že za náklady na nabíjanie možno ešte znížiť. Ak má majiteľ elektromobilu na dome nainštalované fotovoltické panely, môže ho nabíjanie stáť jednotky centov za 1 kWh, prípadne ho nemusí stáť vo výsledku vôbec nič.
Poznámka: Do finálnej sumy nabitia elektromobilu vstupuje viacero premenných, napríklad straty pri nabíjaní, teda že na nabitie batérie sa spotrebuje o niečo viac elektrickej energie ako je samotná kapacita batérie. O aké veľké straty ide, ale závisí od modelu auta, preto tento faktor v príkladoch nezohľadňujeme (nejde však o zásadné ovplyvnenie konečnej sumy nabíjania).
Cena za nabíjanie doma vs cena za nabíjanie na verejných nabíjačkách
Nie každý a nie vždy môže nabíjať doma. Problém je to najmä pri majiteľoch elektromobilov, ktorí bývajú v bytovkách. Tie novšie majú často vybudované verejné nabíjačky, zo súkromným nabíjaním je to o niečo zložitejšie. Obyvatelia bytových domov nemajú zvyčajne kde nabíjačku (wallbox) umiestniť, keďže najmä staršie bytovky nemajú napríklad podzemné garáže. Problém však môže byť aj spôsob riešenia elektroinštalácie v bytovke a aké sú možnosti pripojenia, s čím súvisí aj cena elektriny. To, aká bude, závisí totiž od spôsobu pripojenia a nezriedka sa stáva, že nemusí byť zastropovaná ako je to v prípade rodinných domov, ale naopak, že sa nabíjačky budú týkať iné tarify ako sú tie pre domácnosti.
Avšak, infraštruktúra nabíjacích staníc sa aj na Slovensku postupne rozširuje a lokalít, kde možno elektrické auto dobiť, je čoraz viac. Nabíjačky osádzajú spoločnosti ako ejoin, ZSEDrive, GreenWay či IONITY, no neraz si ich prevádzkujú aj priamo obchodné reťazce ako Kaufland, Lidl či Billa. Ako uviedla Slovenská inovačná a energetická agentúra na svojej webovej stránke, v minulom roku u nás bolo medziročne o 22 % viac verejných nabíjacích bodov (ku koncu roka 2023 ich bolo 1 808) a o 18 % viac lokalít s nabíjacou stanicou (740).
Nabíjacie stanice možno nájsť najmä na takých miestach, kde je predpoklad, že sa zákazník zdrží dlhšie - pri obchodných centrách, hoteloch, reštauráciách, ale aj na čerpacích staniciach. Vybrať si možno z pomalších (AC) nabíjačiek, rýchlejších (DC) nabíjačiek či ultra rýchlych nabíjačiek (UFC). Najmenej sa platí práve na tých „AC-čkových“. V úvode roka 2024 možno počítať s cenou približne od 0,29 eur/1 kWh. Ak má majiteľ elektromobilu predplatený vernostný balík u poskytovateľa nabíjačky, môže to byť aj menej. Rýchle nabíjanie je drahšie – bez registrácie alebo vernostného balíka sa ceny pohybujú od 0,39 eur/1 kWh a pre registrovaných alebo zákazníkov s vernostnými programami je cena od 0,29 eur/1 kWh. Treba podotknúť, že hoci DC nabíjanie je drahšie ako AC, benefitom je väčší výkon, teda oveľa rýchlejšie nabitie elektromobilu (pri niektorých modeloch áut aj v priebehu desiatok minút).
Ak ale porovnáme AC nabíjanie na verejnej nabíjačke, ktoré poskytuje podobný výkon ako nabíjanie z domácej zásuvky, je cena podstatne vyššia (navyše, u niektorých poskytovateľov nabíjania je potrebné počítať aj s platbou za parkovné napríklad po troch hodinách nabíjania).
Hypotetický ilustračný príklad ceny nabitia elektromobilu na verejnej AC nabíjačke
Majiteľ elektromobilu s kapacitou batérie 80 kWh a dojazdom približne 550 km vyrazil z Bratislavy do Žiliny. V Žiline bude nocovať v penzióne, pri ktorom je osadená nabíjacia stanica jedného z poskytovateľov. Cez noc nabíja na AC nabíjačke, pričom v batérii má 10 % a nabiť chce do 80 %. U poskytovateľa nemá predplatený vernostný balík, nabíjanie ho tak stojí 0,39 eur/1 kWh. Za nabitie batérie zaplatí 21,84 eur. Ak by nabíjal z 0 % na 100 %, stálo by ho to 31,20 eur.
O mesiac opäť cestuje do penziónu a opäť sa rozhodne nabíjať u rovnakého poskytovateľa, predplatí si však vernostný program, v rámci ktorého má AC nabíjanie za 0,19 eur/1 kWh. Nabíjanie z 10 % na 80 % ho tak bude stáť 10,64 eur. Celú kapacitu batérie by pri takejto cene nabil za 15,20 eur.
Náklady na pohonné hmoty v porovnaní so spaľovacími autami
Ceny pohonných hmôt sú nevyspytateľné a v priebehu roka sa zvyknú viackrát meniť. Naproti tomu cena elektrickej energie pre domácnosti v priebehu roku až tak nekolíše a minimálne pre rok 2024 je zastropovaná. Ako môže v roku 2024 vyzerať rozdiel v nákladoch pri rovnakom ročnom nájazde medzi spaľovacím vozidlom a elektrickým autom, približujeme v tabuľke.
Príklad porovnania ročných výdavkov na pohonné hmoty/nabíjanie pri ročnom nájazde 20 000 km
Elektrické auto | Spaľovacie auto | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Spotreba na 100 km | Cena nabíjania | Ročné výdavky na nabíjanie | Druh paliva | Priemerná spotreba na 100 km | Cena paliva za liter | Ročné výdavky na PHM |
17 kWh | 0,17 kWh pri domácom nabíjaní | 578 eur | Benzín | 6,5 l | 1,60 eur* | 2 080 eur |
17 kWh | 0,39 kWh pri nabíjaní na verejnej AC nabíjačke | 1 326 eur | Nafta | 5 l | 1,50 eur* | 1 500 eur |
Treba si tiež uvedomiť, že rozdiel medzi výslednými cenami benzínu/nafty a elektriny súvisí aj so spotrebnými daňami, ktoré sa na Slovensku v prípade elektriny neplatia.
V prospech elektrických áut hovorí aj to, že (najmä) ak sa elektromobil nabíja doma, výrazne to znižuje prevádzkové náklady, ktoré sú pri elektrických vozidlách už beztak nízke. Takéto autá totiž nepotrebujú časté návštevy servisu, nakoľko sú menej náchylné na poruchy. Taktiež netreba meniť olej a ak sa opotrebuje batéria, menia sa len jej časti, nie celá (situácia, kedy by bola potrebná výmena článkov, zvyčajne nenastáva ani po stovkách tisíc najazdených km). Podrobnosti o prevádzkových nákladoch elektromobilov, ale aj o tom, čo ovplyvňuje ich obstarávaciu cenu, prečo je často vyššia ako pri spaľovacích autách a kedy môže byť kúpa elektromobilu vhodnejšia ako kúpa „spaľováka“, približujeme v článku Koľko stojí elektromobil - cena, prevádzkové náklady a porovnanie.