Aké sú vstupné náklady pri kúpe elektromobilu? Koľko stojí jeho prevádzka v porovnaní s autom so spaľovacím motorom a na aké využitie je elektrický pohon najvýhodnejší?
Pri rozhodovaní o kúpe nového auta do firmy alebo na súkromné účely je cena dôležitým parametrom a pri modeloch s elektrickým pohonom je o niečo vyššia. Oplatí sa napriek tomu siahnuť po tejto ekologickejšej alternatíve, napríklad aj s cieľom ušetriť na prevádzkových nákladoch? Ak áno, v akých prípadoch?
Cena elektromobilov – čo ju ovplyvňuje a prečo je často vyššia ako cena bežných áut?
Kúpa auta s elektrickým pohonom je často nákladnejšia ako alternatívy s motorom na benzín alebo naftu. Tento stav trvá už niekoľko rokov a je celkom prirodzený. Cena nových technológií je totiž, prirodzene, vyššia, čo možno vidieť napríklad aj v prípade nových generácií čiernej alebo bielej techniky. A rovnako to platí v prípade áut s elektrickým pohonom.
Automobilky si do konečnej sumy spravidla započítavajú náklady spojené s vývojom a za vyššiu cenu tiež môže výroba v menších objemoch, aj keď tento faktor sa pomaly stráca vďaka čoraz vyšším predajom elektromobilov. Elektromobily sú však jednoduchšie ako vozidlá so spaľovacím motorom a ešte výraznejšie jednoduchšie ako plug-in hybridy alebo hybridy (ktoré kombinujú dva typy pohonov). Preto nemusí byť na prvý pohľad jasné, prečo sú elektromobily drahšie a nákladné na vývoj.
Súčasti, z ktorých sa takéto autá skladajú, musia byť technologicky vyspelé, aby dokázali ponúknuť požadované parametre. Automobilky investujú veľké sumy do vývoja mnohých kľúčových komponentov elektromobilov, no primárne do vysokonapäťových akumulátorov. Väčšina výrobcov sa orientuje na vlastný vývoj viacerých častí áut, ale iba niektorí aj priamo pracujú na svojich batériách.
Výskum a produkcia vyspelých akumulátorov, ktoré majú vysokú životnosť, potrebnú kapacitu a zároveň umožňujú dostatočne rýchle nabíjanie, je veľmi nákladná. Ich cena, ako aj cena samotných elektromobilov, ale preukázateľné klesá, respektíve za rovnakú cenu je v súčasnosti možné kúpiť auto s výrazne lepšími parametrami ako pred 5 alebo 10 rokmi.
Kedy môže byť kúpa elektromobilu vhodnejšia ako kúpa „spaľováka“?
Pri rozhodovaní sa medzi konkrétnymi modelmi je dôležité brať ohľad aj na výbavu. Elektromobily sú už v základe výrazne lepšie vybavené a zároveň disponujú motorom s vyšším výkonom. Takýmto spôsobom sa automobilky snažia kompenzovať ich vyššiu cenu, a tiež vytvoriť dopyt u bonitnejších zákazníkov. Ak sú teda do cenového porovnania zahrnuté aj tieto parametre, rozdiel medzi elektromobilom a porovnateľným autom so spaľovacím motorom nemusí byť dramatický.
Ešte zaujímavejšia situácia však nastáva v prémiovom segmente, kde je rozdiel v kúpnej cene zanedbateľný, prípadne vôbec neexistuje. Táto úmera sa, naopak, stráca pri elektromobiloch s nízkou cenou, kedy automobilky šetria na mnohých prvkoch s cieľom dosiahnuť čo najnižšiu cenu.
Pre lepšiu predstavu možno porovnať konkrétne modely rovnakej kategórie s veľmi podobnými technickými špecifikáciami.
Porovnanie ceny elektromobilu nižšej cenovej kategórie a porovnateľného auta so spaľovacím motorom
Dacia Spring Electric | Hyundai i10 | Cenový rozdiel | |
---|---|---|---|
Cena s porovnateľnou výbavou | 17 600 € | 10 590 € | 66,19 % |
V kategórii
malých mestských elektromobilov nižšej cenovej kategórie je ponuka naozaj
strohá. Rozdiel v cene medzi aktuálne jediným elektrickým autom tejto
kategórie a porovnateľným benzínovým modelom, je už na prvý pohľad vyšší
k absolútnej hodnote vozidla. Zároveň, kým tento elektromobil ponúka
len základnú výbavu, benzínové vozidlo má citeľne lepšie parametre, vrátane výkonnejšieho
motora.
Porovnanie ceny elektromobilu strednej triedy a porovnateľného auta so spaľovacím motorom
Opel Mokka-e | Opel Mokka | Cenový rozdiel | |
---|---|---|---|
Cena s porovnateľnou výbavou | 31 990 € | 24 190 € | 32,24 % |
Stredná trieda ukazuje nižší rozdiel ceny. Porovnateľne vybavená benzínová verzia je lacnejšia o približne 1/3 v porovnaní s elektromobilom. Tentokrát sa ale situácia otáča a práve elektromobil je vybavený o niečo lepšie, a taktiež má výkonnejší motor. Zákazník teda za elektromobil zaplatí o niečo vyššiu sumu, ale za tieto peniaze dostane objektívne viac.
Porovnanie ceny prémiového elektromobilu a porovnateľného auta so spaľovacím motorom
Audi e-tron S | Audi SQ8 | Cenový rozdiel | |
---|---|---|---|
Cena s porovnateľnou výbavou | 93 200 € | 101 910 € | 8,55 % (už v prospech elektromobilu) |
V prémiovom segmente je už možné naraziť aj na celkom odlišný záver. Najvyššia trieda SUV s benzínovým motorom je dokonca o viac ako 8 % drahšia ako elektromobil s porovnateľnou výbavou a výkonom. Z pohľadu dojazdu a času na doplnenie paliva, vyhráva verzia so spaľovacím motorom, ale v praxi nemusí ísť o zásadnú prekážku. Napríklad Audi e-tron S má reálny dojazd cez 300 kilometrov, nabíjanie trvá približne 30 minút, avšak takéto auto pre majiteľa môže znamenať úsporu na prevádzkových nákladoch (menšia potreba servisu, nabíjanie možné aj doma a z fotovoltiky...).
V tomto prípade, voľba ísť do auta s výhradne elektrickým pohonom už nie je o cene, ale o rozhodnutí zákazníka, jeho presvedčení a očakávaniach.
Koľko stojí prevádzka elektromobilu?
Porovnanie priamo ukazuje jednotlivé možnosti a rozdiely v cene medzi elektromobilom a vozidlom so spaľovacím motorom. Kúpa auta s elektrickým pohonom je síce často nákladnejšia, ale z dlhodobého hľadiska môže byť takéto rozhodnutie výhodné. Predovšetkým, ak je auto využívané na krátke trasy v meste a jeho okolí. Dobrým príkladom sú donáškové služby, kuriéri alebo taxi – elektromobil pre nich môže znamenať výraznú úsporu na prevádzkových nákladoch.
Pri elektromobiloch totiž napríklad nie je potrebná výmena oleja a menej často je potrebné riešiť údržbu bŕzd. Keďže majú tieto autá menej pohyblivých častí a sú násobne efektívnejšie, môžu byť náklady na jazdu až 4-krát nižšie ako pri porovnateľnom spaľovacom vozidle.
Ak sa podnikateľ,
ktorý chce auto využívať napr. na donášku jedla po meste a okolí, rozhodne
pre elektromobil, ušetriť môže aj na „palive“. Nabíjanie je výhodné najmä
vtedy, keď auto nabíja doma alebo pred firmou.
Vtedy môže majiteľa auta nabíjanie stáť jednotky eur mesačne (cenu môže zraziť na minimum, až nulu, napríklad aj to, ak je elektrina vyrábaná prostredníctvom fotovoltických panelov). V prípade využívania bežných nabíjacích staníc zasa zvyčajne možno využiť rôzne paušály, ktoré ponúkajú výhodnejšie ceny za dobitie. Majiteľ elektromobilu preto môže za „tankovanie“ zaplatiť výrazne menej ako tí, ktorí majú spaľovacie autá a za benzín či naftu neraz na pumpe nechajú desiatky až stovky eur.
Vďaka nižším nákladom na palivo sa rozdiel v cene medzi elektromobilom a porovnateľným vozidlom so spaľovacím motorom môže vrátiť po prejdení 70 až 90 tisícov kilometrov. Konkrétna návratnosť však závisí od mnohých faktorov (napr. akým spôsobom sa auto nabíja, ako často, a tiež účel využitia), na ktoré je potrebné myslieť pri rozhodovaní sa medzi autom s elektrickým alebo „klasickým“ spaľovacím pohonom.
Obstarávacia cena a náklady na prevádzku plug-in hybridu – ide o výhodný kompromis?
Ak je podnikateľ nerozhodný a pri výbere medzi elektromobilom a spaľovacím autom váha, možno bude považovať za vhodný kompromis plug-in hybrid. Vzhľadom na to, že tento typ vozidiel môže byť akousi prestupnou stanicou pred obstaraním auta s plne elektrickým pohonom, je potrebné dôkladne zvážiť jeho kúpu. Hybridy majú spravidla vyššiu obstarávaciu cenu ako čisté „spaľováky“ a tá je často porovnateľná s elektromobilmi.
Dôležité je tiež zdôrazniť potenciálne vyššie prevádzkové náklady v porovnaní s plne elektrickým vozidlom. Plug-in hybrid síce umožňuje jazdu na elektrinu s dojazdom niekoľkých desiatok kilometrov, avšak spotreba takéhoto auta v porovnaní s plne elektrickým modelom je vyššia napríklad aj kvôli väčšej hmotnosti (pre prítomnosť spaľovacieho motora), čo sa automaticky premieta do nákladov. Zároveň z dôvodu kombinácie dvoch rôznych pohonov je vyžadovaná náročnejšia, nákladnejšia a aj častejšia údržba. Napríklad, prax ukazuje, že plug-in hybridy vyžadujú pravidelné servisné prehliadky v 15-tisícových intervaloch (môže sa ale líšiť v rôznych automobilkách), zatiaľ čo pri elektromobiloch je tento interval štandardne po 30-tisíc kilometroch, prípadne nie je viazaný na nájazd, ale roky. Alebo nemusí byť vyžadovaný vôbec (napríklad Tesla).