Plán ziskov a strát, resp. plánovaná výsledovka predstavuje súhrn všetkých výnosov a nákladov za plánované obdobie, väčšinou za kalendárny rok. Pri zostavovaní tohto plánu sa postupuje tak, že sa sčítajú všetky výnosy a odpočítajú všetky náklady. Na konci obdobia je výsledkom podnikateľskej činnosti zisk, strata alebo vyrovnaný výsledok hospodárenia. Pripravená interaktívna šablóna pomôže najma podnikateľom pôsobiacim v obchode vypočítať hrubý výsledok hospodárenia na ročnej báze. Opäť je vhodnou metodickou pomôckou pri tvorbe podnikateľského plánu.
Charakteristika výnosov
Výnosy sú hodnotovo vyjadrené výsledky činnosti podniku za určité obdobie, vznikajú momentom realizácie výkonov na trhu (výkon = produkt alebo služba, ktorú podnik ponúka). Príjmy na rozdiel od výnosov vznikajú až v okamihu, keď predávajúci zinkasuje platbu za svoje výkony. Rozdiel v týchto dvoch slovách je na prvý pohľad zanedbateľný, zdanie však klame.
Výnosová stránka podnikania je takmer výhradne spojené s predajom výrobkov, služieb a tovarov. Vo svete financií predaj statku nie je určený rozhodnutím zákazníka, že statok preberie a zaplatí nám, ale prechodom vlastníctva alebo poskytnutím služby bez ohľadu na to, kedy, kde a ako dôjde k platbe (príjmu). Predaj sa vzťahuje len na osoby, ktoré predávajú veci, ktoré vlastnia. Predať môžete len to, čo vám patrí. Pre ilustráciu si uvedieme niektoré druhy predaja:
- hotovostný predaj je najjednoduchší spôsob ako premeniť výnos na hotovosť, k platbe dochádza v okamihu prechodu vlastníckych práv pri tovare alebo výrobku, resp. hneď po poskytnutí služby, k príjmom a výnosom dochádza v tom istom okamihu,
- predaj na obchodný úver (faktúru) je v praxi azda najčastejší spôsob predaja. Predajca na základe objednávky doručí zákazníkovi tovar spolu s dodacím listom a faktúrou, zákazník tovar na základe dodacieho listu preberie, skontroluje a zaplatí zaň v rámci do doby splatnosti vyznačenej na faktúre. K výnosom v tomto prípade dochádza skôr ako k príjmom.
- komisný predaj (na základe komisionárskej zmluvy) môžeme definovať ako odložený predaj, pri ktorom dodávateľ prevedie práva k tovaru alebo výrobku na predajcu až v momente, keď predajca nájde pre tovar zákazníka. Pre predajcu je tento spôsob predaja výhodný z toho dôvodu, že výrobcovi za tovar zaplatí až potom, čo si ho kúpi zákazník. Ak sa tak stane, uskutočnia sa vlastne dve transakcie v jeden okamih: predaj od dodávateľa k predajcovi a predaj od predajcu k zákazníkovi. Odmena predajcu za dohodnutie obchodu so zákazníkom sa nazýva komisia. Rovnaký princíp platí v prípade zmluvy o obchodnom zastúpení, kde sa odmena nazýva provízia.
Charakteristika nákladov
Náklady podniku predstavujú peňažné ocenenie spotreby podnikových výrobných faktorov vynaložených podnikom na určité výkony spojené s jeho podnikateľskou činnosťou. Náklady vznikajú v okamihu spotreby. Náklady sa často stotožňujú s pojmom výdavky. Výdavky predstavujú zníženie objemu peňažných prostriedkov podniku a vznikajú v okamihu úhrady.
Zdroj: Združenie podnikateľov Slovenska: Financovanie a plánovanie podnikania, 2008