Ľubica Mačugová (Cyprianus): Nevzdávajte sa pri prvom neúspechu, každé poznanie vás posúva ďalej. Najdôležitejšia je chuť a výdrž

Ľubica Mačugová (Cyprianus): Nevzdávajte sa pri prvom neúspechu, každé poznanie vás posúva ďalej. Najdôležitejšia je chuť a výdrž
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Ľubica Mačugová začala podnikať s tým, čo ju najviac baví a pôvodne bolo len voľnočasovou záľubou. Dnes svoje know-how dokonca už aj predáva licencovaným partnerom. Úspešný franchising sa jej podarilo vybudovať za dva roky, pričom za ten minulý jej na konto pribudlo ocenenie najúspešnejšia živnostníčka za rok 2015. So značkou CYPRIANUS celkovo v štyroch predajniach na Slovensku zákazníkom prináša bylinkovú kozmetiku a regeneračné wellness produkty, ktoré pochádzajú priamo z jej dielne.

Vyrábame slovenský domáci produkt postavený na vzťahu k prírodným produktom, ezoterike a zážitkovom obchode

Keď sa vyštudovaná pedagogička Ľubica Mačugová rozhodla robiť to, čo ju naozaj teší a napĺňa, ešte netušila, že nasadá do rozbehnutého vlaku smerom k vlastnému podnikaniu. „Začala som v malom s výrobou mydiel, neskôr som pridala bylinky. Keď sa človek do niečoho pustí, aktivity sa mu začnú postupne na seba nabaľovať a jeho obzor sa v mnohých ohľadoch rozšíri. Tak aj u nás začali okrem mydiel vznikať mnohé ďalšie výrobky ako wellnes produkty, kozmetické krémy, peelingy, regeneračné oleje a šampóny,“ vysvetľuje, ako sa firme Cyprianus postupne rozširovalo produktové portfólio. Aj tento proces si však vyžadoval dostatok času na to, aby sa vyšperkoval do podoby vyhovujúcej zákazníkovi aj producentovi. „Dlho sme napríklad bojovali s predajom peelingov. Nie a nie ich predať. Napokon sme pristúpili k výmene obalu a celkového dizajnu a zároveň sme vymenili aj miesto ich ponuky. Odvtedy ich nestačíme vyrábať. Evidentne ide najviac na dračku v obchodných centrách, ktoré navštevuje mladá klientela, v ktorej radoch je tento produkt známy,“ konštatuje.

Ľubica si radosť zo svojej práce nechcela nechať len pre seba, a tak začala organizovať rôznorodé akcie pre školákov. Okrem zoznámenia sa s procesom výroby si majú možnosť niektoré výrobky skúsiť vyrobiť aj samy. Jej rozrastajúci sa podnik však ešte stále čakal na svoju príležitosť. „Keď si ma všimli na medzinárodnom festivale remesiel Európske ľudové remeslo v Kežmarku a oslovil ma aj jeden zo slovenských ženských týždenníkov, uvedomila som si, že svoje podnikanie musím posunúť na ďalšiu úroveň. Začali sa mi tiež ozývať prví zákazníci s objednávkami a po nich prišli aj majitelia rôznych obchodíkov. To nás podnietilo vytvoriť webové sídlo, ktoré taktiež vyvolalo pozitívne ohlasy. Napokon som sa rozhodla otvoriť vlastnú predajňu a vyškoliť si ľudí,“ opisuje budovanie vlastnej firmy, ktoré začínajúcej podnikateľke trvalo približne dva roky. Pomohla jej aj sila pozitívnej referencie a spokojní zákazníci. Prevažnú väčšinu z nich tvoria ženy, no okrem dám v strednom a staršom veku postupne pribúdajú aj mladé dievčatá a dokonca aj muži rozličných vekových kategórií.

Franchising je beh na dlhé trate – vhodný pre vytrvalcov

Keďže v súčasnosti sú výroba produktov a chod podniku Cyprianus zabezpečené, Ľubica sa ako bývala učiteľka výtvarnej výchovy s radosťou realizuje vo výrobe autorských šperkov. Teší sa z toho, že so sortimentom zastrešeným pod značkou Cyprianus smeruje do obchodných centier. So svojou spoločnosťou Ľubica Mačugová navyše vstúpila do Slovenskej franchisingovej asociácie. „Asociáciu sme oslovili z vlastnej iniciatívy. Počas pohovoru s jej predsedom sme predniesli naše vízie a tiež fungovanie. Po čase sa nám z asociácie ozvali a prijali nás za členov. Poplatok za vstup vnímame ako štandardný a tiež oceňujeme, že vstup, ktorému predchádzalo konštruktívne posúdenie firmy, sa zaobišiel bez zbytočnej byrokracie,“ prezrádza svoje dojmy.

Podľa know-how Ľubice Mačugovej sú v súčasnosti na Slovensku otvorené už 4 ďalšie kmeňové predajne, posledná pribudla len v auguste 2016. „Vznikla v Liptovskom Mikuláši z už existujúcej predajne, keď si naša zamestnankyňa uvedomila, že dostatočne rozumie všetkým procesom a franchising jej vie pootvoriť dvere do sveta podnikania,“ komentuje Ľubica. Predávať licenciu svojho vlastného konceptu považuje za beh na dlhé trate. Záujemcovia sa jej pri tom ozývajú celkom sami. „Tí, ktorí majú záujem, si nás nájdu prevažne na portáli Slovenskej franchisingovej asociácie. My sa s každým osobne stretneme, prediskutujeme si našu predstavu a následne sa rozhodneme, ktorá z ciest je najlepšia pre daného záujemcu,“ približuje procesy výberu franchisingových partnerov. „Ak sa niekto sám podieľa na svojom zisku z podnikania, má zodpovednejší prístup k prevádzke a viac mu záleží na výsledkoch. Je jednoduchšie spolupracovať s človekom, ktorý má o fungovanie prevádzky záujem a je priamo zainteresovaný, ako riadiť na diaľku zamestnanca vo svojej prevádzke. Navyše, ak má pracovník pocit, že ho nikto nepríde skontrolovať, myslí si, že nemusí podať plný výkon,“ argumentuje podnikateľka, prečo sa rozhodla pustiť do franchisingového konceptu. Za pozitívum tiež považuje rýchlejšie zviditeľnenie a priblíženie výrobkov pre spotrebiteľa, rýchlejší odbyt a takisto zjednotenie vizáže predajní.

Článok pokračuje pod reklamou

Náročným orieškom pre podnikateľku, ktorá na trhu pôsobí približne dva roky, bolo vypracovať franchisingový koncept prispôsobený pre slovenský trh tak, aby bol schopný konkurovať etablovaným zahraničným projektom. Podmienky konceptu Ľubica stanovila celkom presne. „Zmluvní partneri predávajú naše kozmetické produkty i šperky, no dávame im voľnejšiu ruku pri voľbe doplnkového tovaru. Konečný sortiment však schvaľujeme my, keďže v komplexnosti prezentujú a používajú meno nášho konceptu - CYPRIANUS,“ špecifikuje. Za najrizikovejší faktor, ktorý môže v negatívnom smere ovplyvniť budúcnosť franchisingovej predajne, je podľa skúseností Ľubice Mačugovej voľba lokality. „Ak sa priestor nachádza na nesprávnom mieste, ťažko môžeme očakávať od prevádzky pozitívne čísla, hoci ponúkame niekoľko kompenzujúcich pozitív. Preto je vzhľadom na miestnu príslušnosť franchisanta pravdepodobnejšie, že pozná svoj región a vie zvoliť správny priestor,“ vysvetľuje Ľubica a upozorňuje, že človek, ktorý nikdy neprišiel do styku s obchodom, máva často skreslené predstavy, ktoré je dobré uviesť na pravú mieru hneď pri úvodných stretnutiach.

Hoci pozitíva franchisingu prevážili negatíva, nejaké sa predsa len podľa Ľubice Mačugovej nájdu. „Keď sa Slováci púšťajú do franchisingu, majú pocit, že si jednoducho otvoria obchod a najmú zamestnancov. Ale tak to nefunguje. Franchising je postavený tak, aby podnikateľ na seba v prevádzke sám zarobil. Nemá priestor, aby najal ďalšieho jedného – dvoch zamestnancov, ktorí budú na neho pracovať. Ak chce niekto zbohatnúť, toto nie je cesta. Franchising dáva výhodu tým, ktorí chcú byť sami sebe pánom a zarobiť si pekný peniaz,“ verbalizuje svoj názor začínajúca podnikateľka, ktorá sa stretáva aj s tým, že ľudia pred franchisingovým konceptom uprednostňujú veľkoobchod. „Majú pocit, že si tak môžu dovoliť obchod budovať celkom sami. Neuvedomujú si, že vybudovať obchod celkom sám je finančne omnoho náročnejšie. Náš dizajn, ktorí už časť verejnosti pozná, osloví zákazníka skôr, ak sa s ním už stretol,“ hovorí.

Tí, ktorí si chcú franchising vyskúšať, však u nej vždy nájdu otvorené dvere. „Ľuďom, ktorí majú chuť podnikať, sa snažím franchising sprístupniť, preto sa vyhýbam náročným počiatočným poplatkom. Na začiatku ich podrobne oboznámim s našimi výrobkami a ich účinkami, čo je veľmi dôležité pre ďalšiu fungujúcu spoluprácu,“ opisuje a konštatuje, že v regiónoch mimo Bratislavy bývajú ľudia skeptickí. „Ľudia sa často boja zlyhania a nemajú chuť a silu bojovať. Takisto ich zneistia časté kontroly, ktoré by mali producentom pomáhať eliminovať chyby odporúčaniami a poučeniami, no často hneď končia udelením vysokej pokuty,“ rozumie obavám potenciálnych záujemcov z nezvládnutia finančnej situácie. K balíku poplatkov sa podľa podnikateľky pridávajú aj bežné platby, ktoré malých a začínajúcich podnikateľov stoja veľa prostriedkov, a to od poplatkov za rozhlas a televíziu či napríklad povinnú zdravotnú službu.

Muži sú racionálnejší, ženy emocionálne. Aj v podnikaní

Za najťažšie pri rozbiehaní považuje financie i legislatívne prekážky. „Stále bojujeme s našou legislatívou, ktorá pojem franchising skrátka nepozná. Preto musíme zmluvy jednoducho pripravovať špeciálne pre naše podmienky. A keďže nie sme natoľko známi, ako napr. svetové franchisingové reťazce, je to pre nás dosť náročné,“ rozpráva. Ľubica by tiež ocenila zmiernenie odvodovej záťaže. Svoje zamestnankyne vníma ako svoju rodinu, i keď priznáva, že riadiť ženský kolektív nie je jednoduchým orieškom. „Muži sú racionálnejší, my ženy sme skôr impulzívne a konáme emocionálne,“ porovnáva silnejšie a slabšie pohlavie podnikateľka, ktorá sa zatiaľ s diskrimináciou v podnikaní nestretla.

Popradčanku Ľubicu Mačugovú mali Slováci možnosť o niečo viac spoznať v súťaži Podnikateľka Slovenska 2015. Zo súťaže, ktorú tradične organizuje Slovak Business Agency, odišla v kategórii Začínajúca podnikateľka ako víťazka. Usmiata pani učiteľka úspech v súťaži vníma ako jedno veľké prekvapenie. „Víťazstvo cítim ako zadosťučinenie mojej tvrdej práce, ktorú si na moju veľkú radosť niekto všimol a ocenil,“ teší sa. Váhajúcim podnikateľkám odkazuje zahodiť strach: „Sama som začala s mydlami len ako so svojou záľubou. Potom som vďaka ďalšiemu štúdiu a vytrvalosti takpovediac nasadla na vlnu k úspešnému podnikaniu,“ metaforicky prirovnáva. V súčasnosti chce vybudovať regionálnu alebo celoslovenskú sieť predajní. „Veľké plány máme aj v oblasti hotelového wellness, ktoré sa nám aktuálne darí celkom slušne rozbiehať. V tomto smere vidíme množstvo otvorených možností,“ načrtáva smerovane spoločnosti Cyprianus, s ktorou sa raz chystá preraziť aj za hranicami nášho štátu.

Nazrite s nami do sveta podnikania so značkami ako Pizza Mizza, Subway, RE/MAX, KINEKUS, Yves Rocher a mnohými ďalšími v publikácii 19 príbehov podnikania formou franchisingu, alebo Ako podnikať so známou značkou na Slovensku.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Znakovanie si zamilovala, dnes vedie franšízu Baby Signs® na Slovensku

Anna Beňadiková počas materskej zistila, že so svojím dieťaťom môže komunikovať skôr ako začne rozprávať, a to použitím jednoduchých gest. Metódu znakovania si obľúbila natoľko, že vedie slovenskú pobočku americkej značky Baby Signs®. Ako sa projektová manažérka v oblasti IT dostala k vedeniu kurzov pre deti a ich rodičov?

Jaroslava Wurll Kocanová z Ateliéru de Couture: Pri každej novej kolekcii podstupujem riziko straty zákazníka

Jaroslave Wurll Kocanovej sa v mladom veku podarilo presadiť vo svete módneho návrhárstva a dnes patrí medzi krajčírsku špičku. Jej rukopis je známy aj za hranicami Slovenska, o čom svedčí predaj na piatich kontinentoch sveta.

Aj oblečenie si zaslúži druhú šancu. Dáva mu ju NOSENE

Nosene nie je len obyčajný second hand. Šíri zero waste myšlienku, učí ľudí čo je to upcyklovanie a zároveň pomáha obetiam násilia.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky