Roman Fridrich (Coffee Brothers): Až keď sme mali produkt hodný franchisingu, pustili sme sa do budovania siete

Roman Fridrich (Coffee Brothers): Až keď sme mali produkt hodný franchisingu, pustili sme sa do budovania siete
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Konceptom pojazdných predajničiek kávy v unikátnom dobovom štýle chceli Roman Friedrich a Filip Demeter obohatiť predaj kávy o nevšedný zážitok s nostalgickým charakterom a možnosťou sledovať baristu priamo pri výrobe. Vďaka franchisingovému konceptu privážajú dobrú kávu aj do ďalších slovenských, ale aj rakúskych, českých, chorvátskych či dokonca amerických miest.

Lahodná vôňa kávy sa vždy nemusí šíriť len z reštaurácií a kaviarní. Niekedy za to môže pojazdná predajňa Coffee Brothers priamo v uličkách mesta. A vtedy ide nielen o zdravší, ale aj štýlovejší variant kávy s nádychom 30. rokov. Koncept pojazdných predajničiek kávy v unikátnom dobovom štýle na dvoch kolesách vymysleli dvaja dlhoroční kamaráti zo základnej školy. Predaj kávy chceli obohatiť o nevšedný zážitok s nostalgickým charakterom a príjemný rozhovor s baristom, ktorého zákazník sleduje priamo pri výrobe obľúbeného horúceho nápoja. Koncept, ktorí chalani vyvíjali približne 11 mesiacov, sa premenil na realitu. Dnes pojazdné predajničky kávy nájdeme nielen v našom hlavnom meste. Vďaka franchisingovému konceptu privážajú dobrú kávu aj do ďalších slovenských, ale aj rakúskych, českých, chorvátskych či dokonca amerických miest. Okrem voňavých čajov a exkluzívnej čokolády chuťové bunky kávičkárov Coffee Brothers potešia predovšetkým čerstvou praženou plantážnou kávou dokonca aj v bezkofeínovej verzii.

Ak svojmu projektu veríte, idete ho robiť zo srdca a nie kvôli peniazom, choďte do toho

Kým nápadu svojskej kaviarne na kolesách dali Roman Fridrich a Filip Demeter reálne kontúry, nosil ho Roman v hlave ukrytý niekoľko rokov. Na Slovensku podľa neho absentovala ponuka kvalitnej kávy podávaná s príbehom a emóciou. „Myšlienka Coffee Brothers vznikla už počas mojej práce vo funkcii poradcu v banke. Avšak bola to len idea. Na skutočnosť sme ju premenili až s kamarátom Filipom Demeterom, súčasným spolumajiteľom, ktorý vtedy pracoval ako profesionálny tréner a výživový poradca. Chceli sme si otvoriť niečo vlastné, niečo, čo nás bude napĺňať a mať perspektívu. Vzhľadom na jedinečnú identitu sme už od začiatku chceli vytvoriť franchisingový produkt. Idea mobilného stánku s kávou mala na to všetky predpoklady,“ začína rozhovor tvorca nápadu kávy so špecifickým čarom Roman Fridrich. Do ulíc miest vrátil pojazdné vozíky, ktoré nie sú pre národnú históriu ničím novým. „Neboli sme na Slovensku prví, avšak stále tvrdím, že sme do toho vložili viac než ktokoľvek iný. Dali sme si záležať na každom jednom detaile od vizuálu vozíku, pohárikov, konceptu až po hudbu a dobové oblečenie. Nechceli sme byť štandardní predajcovia kávy na ulici v rifliach a bez žiadnej myšlienky. Chceli sme konceptu vytvoriť príbeh. V tomto nám patrí prvenstvo,“ vysvetľuje.

Licencie, zmluvy, právnici. To sú všetko veľmi potrebné veci, ktoré stoja nemalé prostriedky

Prvé dve kaviarničky na bicykli vznikali 11 mesiacov. Aby boli presne podľa predstáv ich majiteľov, franchisingový koncept šiel na chvíľku bokom. „Bolo to úžasné. Vidieť niečo, čo ste mali 2 roky v hlave a 11 mesiacov ste na tom pracovali, stáť pred Vami v plnej kráse a funkčnosti. Kaviarničku a svoje znalosti o príprave kávy sme postupne zdokonaľovali. Vytvorili sme svoj vlastný systém a navrhli smernice. Doladili sme každý detail, špecifikovali svoj know-how, vycibrili identitu spoločnosti a tiež prípravu konkrétnych nápojov. Až keď sme mali produkt hodný franchisingového konceptu, spustili sme ho,“ približuje Roman prechod na franchising v decembri 2015. Táto zmena však taktiež preskúšala vytrvalosť a odhodlanosť mladých predajcov. „Približne rok a pol sme prepracovávali vozíky a opravovali každú jednu chybičku. Keď sme sa dostali do fázy, v ktorej sme našu kaviarničku vnímali ako hodnú franchisingu, začali sme písať franchisingový príbeh. Už teraz vieme povedať, že to bol veľmi náročný proces najmä po finančnej stránke. Ochranné známky, zmluvy, právnici. To sú všetko nevyhnutné položky pri tvorbe franchisingového konceptu, ktoré ale odčerpávajú malej firme značné finančné zdroje,“ hovorí za dvojicu Coffee Brothers Roman Fridrich a dodáva, že veci sa snažia vylepšovať dodnes. Chcú byť inovatívni, aby sa značka Coffee Brothers posúvala dopredu každým dňom.

Roman a Filip neboli prví, kto prišiel s nápadom mobilného predaja kávy. Napriek tomu je ich podnikateľská idea výnimočná a za srdce zďaleka nechytá len kávičkárov. V tematickom oblečení a s dobovou hudbou do predaja kávy priamo na ulici vniesli charizmu predvojnového obdobia, ku ktorého kultúrno-spoločenským charakteristikám majú podľa ich slov veľmi blízky vzťah. „Do konceptu sme vložili kvalitu akéhokoľvek nápoja, ktorý robíme, v kombinácii so skúsenosťou baristov a kvalitnými strojmi. Všetko toto dopĺňa štýl, príbeh a dôraz na detail. Veríme, že to je dôvod, pre ktorý sa rozrastáme formou franchisingu aj do iných miest,“ rozpráva Roman. Dvojica podnikateľov s kávou spolu funguje už viac ako dva roky. Hoci sa im darí, nepopierajú, že podnikať vo dvojici nebýva vždy jednoduché. „Nemôžeme tvrdiť, že sme sa párkrát nepohádali. Stáva sa to často a určite sa ešte veľa krát stane. Avšak vždy, keď potrebujeme spojiť hlavy dokopy, hádky idú bokom a na veciach sa vieme bez zbytočných rečí zhodnúť. Naše šťastie je, že sa naozaj poznáme už 13 rokov. Jeden deň sa môžeme pohádať, ale druhé ráno ako by sa nič nestalo a fungujeme ďalej,“ hovoria s úsmevom.

Článok pokračuje pod reklamou

 

Hudba s nostalgickým nádychom ku káve patrí viac než čokoľvek iné

Kým sa im podarilo dostať tam, kde sú dnes, čakalo ich niekoľko strategických rozhodnutí. Medzi nimi aj to, kde vziať financie na kúpu tovaru, bicykla a potrebného príslušenstva. Napokon si okrem investícií vlastného času a energie z banky vzali úver. Oplatilo sa. Koncept Coffee Brothers na seba začal zarábať už po jednom roku prevádzky. „V pojazdných kaviarničkách sme predávali prvý rok len ja a kolega, čím nám odpadli náklady na zamestnancov. Celé to začalo a aj pokračuje milým prístupom k zákazníkovi. Práca s kávou nás bavila a stále baví, takže sme sa na nič nemuseli hrať. Boli sme milí, priateľskí. Ku každému klientovi sme pristupovali s úctou a snažili sme sa pripraviť presne to, čo si prial,“ spomína Roman Fridrich. Túto filozofiu v Coffee Brothers aplikujú aj naďalej s tímom baristov a baristiek, keďže samotní autori konceptu už popri množstve povinností okolo spoločnosti bicyklovať s kávou nestíhajú. „Od začiatku sme chceli, aby sa u nás zákazník cítil dobre. Štandardný kaviarenský servis ako napr. šálka, lyžička a pod. sme nahradili priamou komunikáciou s baristom. Klient vždy vidí, ako sa mu jeho nápoj pripravuje od začiatku až do konca. Barista s ním s úsmevom na tvári komunikuje našu identitu a odpovedá na časté otázky o spôsobe prípravy kávy. Kruh uzatvárajú vlastné dizajnové poháriky, unikátny stroj a hudba s nostalgickým nádychom, ktorá ku káve patrí viac než čokoľvek,“ hovorí ďalej podnikateľ, ktorému sa približne po roku podarilo splatiť časť úveru a vytvoriť v poradí tretiu kaviarničku. Dvojica podnikateľov sa učila na vlastných chybách, ktoré ich podľa vlastných slov posúvali vpred.

Od prvého dňa sa súčasťou konceptu Coffee Brothers okrem kávového moku stala aj čokoláda a čaj. „Káva, čaj a čokoláda k sebe jednoducho patria. Naším riskom bolo rozšírenie ponuky o exotické lahodné Chai Latte. Vo svete je veľmi známe a obľubované, na Slovensku ho ale poznal len málokto. Sme radi, že sme našich klientov naučili tento nápoj piť a stal sa neoddeliteľnou súčasťou našej ponuky v štyroch príchutiach,“ teší sa obchodník s kávou, ktorý vychádza v ústrety aj tým najnáročnejším konzumentom. Dnes si k dvom výrobcom kávy chodí do mobilného stánku po horúci nápoj najmä klientela vo veku od 25 do 40 rokov. „Chodí k nám ale aj veľa študentov či dôchodcov. Ponuku si pochvaľujú aj turisti zo zahraničia, ale aj domáci, ktorí si po kávu vybehnú dokonca s vlastnou šálkou. Naša klientela je veľmi rozmanitá a to nás veľmi teší,“ konštatuje ďalej.

Veríme, že úspech je zatiaľ len pred nami

Cestu k úspechu dvom bratom cez kávu občas vedia sťažiť úrady. „Máme pocit, že samospráva si občas neuvedomuje, čo do miest prinášame. Vybaviť povolenia býva veľmi komplikované. V centre miest je nespočetné množstvo kaviarní, reštaurácií a zmrzlinární. Je až neuveriteľné, že je problém s pojazdnými kaviarničkami. Snažíme sa všetko robiť na profesionálnej úrovni, kvalitne a esteticky. Napriek tomu sa stretávame s argumentom, že by sme konkurovali ostatným prevádzkam v centre. Preto máme problém dostať sa do srdca mesta. Nemá to tak predsa byť? Dovoliť podnikom, aby si konkurovali, aby zvyšovali svoju kvalitu v prospech zákazníka a aby si zákazník sám určil, ktorý podnik podporí a ktorý naopak nie?“ netají Roman Fridrich rozhorčenie.

Napriek prekážkam sa však konceptu Coffee Brothers darí rásť. „Vo franchisingovom systéme podnikania vidíme veľmi veľkú silu a veríme, že Coffee Brothers je natoľko atraktívny projekt, že dokáže zaujať ľudí po celom svete,“ hovorí Roman. Jeho slová potvrdzuje fakt, že momentálne spoločnosť podpisuje viaceré franchisingové zmluvy, ktoré otvoria konceptu dvere nielen do viacerých slovenských, ale aj zahraničných miest. „Zatiaľ sme otvorili kaviarničky v Nitre a v Košiciach. Sme radi, že hneď od začiatku majú naši franchisingoví partneri stálu klientelu – ľudí, ktorí nás už poznajú. Tešili sa na nich ešte pred otvorením a dokonca nám písali na e-mail či facebookovú fanpage. Ďalšie kaviarničky pribudnú v Prešove, Trnave, Viedni, Prahe a Splite,“ prezrádza plány a dodáva, že franchisingový koncept ešte stále len spúšťajú. V najbližšej dobe plánujú aktívne osloviť zahraničné trhy, zúčastňovať sa na konferenciách a začať aktívne propagovať značku Coffee Brothers.

Pri vyberaní partnerov pre svoj koncept majú do čoho načrieť. A to aj napriek tomu, že podľa nich ešte stále mnoho ľudí na Slovensku presne nevie, o čom franchising je. „Ozýva sa nám dostatok ľudí a my tak máme možnosť precízne si vybrať partnerov. Je veľmi dôležité, aby sa stotožňovali s koncepciou a chceli si kaviarničku otvoriť s rovnakým zanietením, s akým sme ich otvárali my. Ľudia nás pravidelne oslovujú, no veľakrát majú pocit, že licencia bude stáť menej. Snažíme sa im vysvetliť, že sa hýbeme na hrane výrobnej ceny. Keďže sme zvolili kvalitu, museli sme aj viac peňazí vložiť do celého systému fungovania,“ vysvetľuje majiteľ pojazdných bicyklov, ktoré dokážu predávať kávu 14 hodín denne bez externého zdroja a problémov. „Máme výrobník ľadu, ktorý funguje ako po masle. Coffee bike vie pracovať v mraze, daždi, vetre aj v horúčavách a je veľmi mobilný. Dali sme si ušiť na mieru manuálny kávovar, ktorý sa vyrába jedine na objednávku. Je to ojedinelý unikát, ktorý stojí za kvalitnou prípravou kávy. Niekto povie, že si za tú cenu môžu kúpiť auto. Iní zase pochopia, že sa im za pol roka môže vrátiť investícia,“ prezrádza jeden z majiteľov unikátneho bicykla.

Ani dnes majitelia know-how na predaj kávy v retro štýle neprestávajú na sebe pracovať: „Chystáme sa čoraz viac expandovať na zahraničné trhy. Čaká nás veľa práce, ale už teraz vieme povedať, že sa nevieme dočkať."

Nazrite s nami do sveta podnikania so značkami ako Pizza Mizza, Subway, RE/MAX, KINEKUS, Yves Rocher a mnohými ďalšími v publikácii 19 príbehov podnikania formou franchisingu, alebo Ako podnikať so známou značkou na Slovensku.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Alojz Hlina o dôsledkoch konsolidácie v gastro sektore

Ako ovplyvní ceny stravovacích služieb zníženie DPH a čo spôsobí transakčná daň? O budúcich výzvach v gastre a ako sa pripraviť, s dlhoročným podnikateľom v tomto segmente.

Sadzby DPH v reštauračných službách od 1.1.2025

Ako uplatniť nové sadzby dane z pridanej hodnoty v gastro segmente od roku 2025? Praktické informácie aj príklady.

Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?

Patrí Slovensko na gastronomickú mapu Michelin Guide?

Zaradenie do sprievodcu môže mať prínos pre náš cestovný ruch aj ekonomiku. Od čoho spolupráca s Michelinom závisí, aký význam by mala pre neocenené prevádzky a čo môže Slovensko ponúknuť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky