Má 25 rokov a spolu so svojimi dvomi spoločníkmi na Slovensku buduje sieť fitnescentier, ktoré človeka okrem pevnejšej postavy dovedú aj k lepšej kondícii a najmä zdravotnému stavu.
Základy konceptu fitnescentier EfectFit položili na papier približne pred 4 rokmi. Odvtedy sa koncept rozrástol na trojlístok vyhľadávaných fitnescentier v našom hlavnom meste, ktoré navštevujú deti, mladí aj dospelí. V expanzii pokračujú aj naďalej; štvrtá otvorená prevádzka bude už čoskoro niesť prívlastok franchisingová.
Našťastie sme boli mladí, neskúsení a premotivovaní. Nevedeli sme, do čoho ideme
„Vždy som patril k tomu typu ľudí, ktorí keď zarobia 300 € na brigáde, polovicu z toho si odložia. Keď k tomu prirátate všetky narodeniny, meniny a Vianoce, za tých 20 rokov sa to celkom nazbiera,“ s úsmevom vysvetľuje jeden z tvorcov konceptu EfectFit, Filip Bachratý, to, ako si môže študent bakalárskeho stupňa vysokej školy dovoliť otvoriť fitnescentrum. „Moje úspory, samozrejme, nestačili. Ani keď sme s kamarátom Adamom Máčalom dali dokopy všetko, čo sme mali, nebolo by to dosť. Mali sme však tretieho partnera, ktorý už mal čo-to za sebou a bol ochotný prispieť výraznejšou časťou kapitálu. Mohli sme tak začať podnikať bez úverovej zaťaženosti. Navyše vďaka svojim skúsenostiam pôsobil aj ako náš mentor,“ vysvetľuje Filip úlohu tretieho spoločníka.
Pôvodne však mali podnikatelia v hlave celkom iný plán. Podnikať chceli začať s výživovými doplnkami. „Adam dlhodobo pôsobil ako tréner vo fitnescentre a často mal od zákazníkov a klientov požiadavky na konkrétne výživové doplnky, prípadne aspoň o radu, aké by sa im hodili. Najradšej by, samozrejme, boli, ak by si ich u neho mohli rovno vyzdvihnúť a nemuseli ich prácne zháňať či objednávať,“ vysvetľuje Filip. Predpokladali, že s podobnými požiadavkami sa stretávajú aj ostatní tréneri, a tak budúci spoločníci načrtli predbežný podnikateľský plán distribúcie výživových doplnkov a overili ekonomické ukazovatele. „Nakoniec sa ukázalo, že tento typ podnikania by bol rentabilný len vo veľmi veľkých objemoch, ktoré sme v danom štádiu neboli schopní pokryť,“ spomína, ako nápad s výživovými doplnkami postupne ustúpil inej myšlienke. Tej, ktorú dnes poznáme ako koncept EfectFit. „Práve v tomto čase Adam odchádzal zo svojej pozície freelance trénera v štandardnom fitnescentre a uvažoval o svojom ďalšom smerovaní. Zároveň sa nám zhodou okolností naskytla vhodná ponuka na priestor v širšom centre Bratislavy. Keďže priestory zohrávajú v dnešnej dobe plnej konkurenčných platforiem významnú úlohu, rozhodli sme sa priestor využiť a vybudovať v ňom naše prvé fitnescentrum,“ delí sa o svoje spomienky Filip. „V celom rozhodovacom procese o vzniku EfectFitu zohrával významnú úlohu aj fakt, že sme boli mladí, neskúsení a premotivovaní. Nevedeli sme, do čoho ideme,“ dopĺňa so smiechom Filipov kolega Adam Máčala. Obaja športovo založení podnikatelia študovali na Fakulte manažmentu Univerzity Komenského v Bratislave, čím výrazne vyčnievajú z radu väčšiny trénerov; absolventov Fakulty telesnej výchovy a športu.
Fitnescentrum s pridanou hodnotou
Dnes fitnescentrum EfectFit nájdeme na troch miestach v Bratislave. To prvé sa však o niečo od druhého či tretieho líši. „V prvom centre sme sa sústredili najmä na priestor ako pôsobisko pre trénerov. V druhom a treťom sme sa snažili dať dôraz na doplnkové služby, ako napr. masérňu či fyzioterapeutickú zónu. Vždy sa snažíme myslieť dopredu, aby ľudia u nás našli všetko, čo hľadajú alebo v blízkej dobe hľadať budú,“ tvrdí ďalej Filip. EfectFit je podľa neho okrem priestorov na cvičenie a tréningy aj miestom na oddych s maximálnym komfortom. „Vytvárame podmienky pre vyznávačov určitého životného štýlu, ktorým sa komplexnosťou služieb stále snažíme prispôsobovať. V cene vstupenky má každý zákazník balíček služieb, ktoré potrebuje k bezstarostnému pobytu vo fitnescentre. Od osobného trénera cez proteínové nápoje, uteráky, vyhradené parkovanie a hygienické potreby, až po také detaily, akými sú gumičky do vlasov. Navyše si u nás zákazníci nemusia kupovať časovo obmedzené permanentky či členstvá, ale cvičiť chodia v čase, na ktorom sa s trénerom dohodnú podľa svojich potrieb,“ vymenúva výhody centier EfectFit Filip Bachratý.
Klientelu fitnescentier EfectFit tvoria muži, ženy aj deti, a to vo vekovom rozhraní už od 6 a až do 70 rokov. Vo fitnescentre počas mesiaca v priemere strávia 10 hodín. „Tréner je so svojím klientom vo veľmi úzkom kontakte. Trávi s ním relatívne veľké množstvo času. Preto je komplikované, no veľmi dôležité, dohliadať na to, aby tréner neodbočil od zadefinovaného konceptu a poskytoval takú službu, akú si klient zaplatil, a navyše v dostatočnej kvalite,“ hovorí Filip. Keďže v centrách disponujú aj kvalitnými fyzioterapeutmi, návšteva EfectFit centra nemusí vždy znamenať len túžbu po pevnejšej postave a lepšej kondícii, ale aj zdravotnom stave. Aj preto dnes EfectFit nemá núdzu o zákazníkov. Tých celkom prvých Filip s kolegami získaval štandardnou cestou: pomohla referencia, tradičné letáky aj reklamná kampaň prostredníctvom Googlu. V súčasnosti centrum disponuje 24 trénermi, dvomi fyzioterapeutmi a masérmi, ktorí sa starajú o plnenie požiadaviek približne 500 aktívnych klientov.
Veľkorysý franchising
Keď Filip a Adam otvorili v Bratislave v poradí tretiu prevádzku, zistili, že faktorom, ktorý obmedzuje rast EfectFitu, je práve ich pracovná kapacita. Zakladatelia siete fitnescentier preto cestu k rýchlejšiemu rastu našli v koncepte franchisingu. O vstupe do tejto formy podnikania sa v teoretickej rovine v EfectFite debatovalo približne dva roky vopred. „Dospeli sme k záveru, že ak nechceme stratiť kvalitu a atmosféru poskytovaných služieb v EfectFite, je najvyšší čas pustiť sa do franchisingu. Rozhodli sme sa tak urobiť v hlavnom meste, v ktorom sme schopní operatívne riešiť vzniknuté problémy a kontrolovať franchisantov,“ rekapituluje.
Keďže zo začiatku o tejto forme podnikania vedeli len málo, ich prvé kroky smerovali k prezidentovi Slovenskej franchisingovej asociácie Jozefovi Šétaffymu, ktorému predstavili svoju predstavu o koncepte. „Rozhodli sme sa pre netradičnú a menej zaužívanú formu franchisingu. Narazili sme tak na problém absencie manuálu, v ktorom by sme popisovali všetky procesy. Stáli sme pred výzvou definovať a štandardizovať všetky úkony a bežnú prevádzku. V asociácii nám odporučili manuál dopodrobna vypracovať, a to od požiadaviek na priestor, jeho vybavenie, dizajn až po cenovú politiku a možnosti refakturácie medzi jednotlivými prevádzkami. Tiež nám pomohli s takmer všetkými otázkami, ktoré sme mali. Odporučili nám napríklad do manuálu zapracovať a kvantifikovať aj sankcie za porušenie pravidiel. Medzi ne patria takpovediac menšie zlyhania, ako napr. absencia čistého uteráku či proteínov, až po nedodržanie dress code trénerov či neriadenie sa kalendárom tréningov,“ konkretizuje Filip, ktorý sa po návšteve franchisingovej asociácie pustil do tvorby osnovy manuálu. „Začal som akousi finančnou štúdiou a na základe jednej z našich prevádzok som analyzoval potenciálne náklady aj tržby. Pokračoval som popisom procesov od upratovania priestorov až po samotné tréningy s klientmi, získavanie zákazníkov či výberové konania na nových trénerov. Postupne som sa dostal k dizajnovému manuálu a vzájomným právam a povinnostiam,“ opisuje Filip tvorbu podrobného manuálu značky EfectFit. Tvorbu zmlúv a konkrétnych podmienok budúci franchisori konzultovali priamo s právnikom. „Cenotvorbu sme prispôsobili režijným nákladom, takže nákupcovia licencie sa nemusia báť prehnaných cifier,“ vysvetľuje mierne nastavenie poplatkov Filip s tým, že ich momentálnym cieľom je otestovať správne fungovanie aktuálne nastaveného konceptu a záujemcom umožniť podnikať pod touto značkou. „Za tých 5 rokov, na ktoré zmluvu podpisujeme, chceme získať čo najviac skúseností, ktoré nám do budúcna umožnia nastaviť procesy čo najlepšie. Veríme, že zistíme, kde máme limity a kde sa ešte môžeme posunúť a zlepšiť,“ dodáva.
Chceme, aby si franchisingové prevádzky otvárali naši ľudia
Prvými kupcami licencie EfectFit sú ich zamestnanci, konkrétne vedúci dvoch prevádzok. „V tomto smere, pokiaľ to bude len trochu možné, sa budeme aj naďalej snažiť, aby si franchisingové prevádzky otvárali prevažne naši ľudia. S tými sa navzájom poznáme a navyše im je známa kvalita poskytovaných služieb aj servis. Mali by sme sa tak vyhnúť problémom s homogenitou služieb,“ konštatuje. Rozhodnutie vstúpiť do franchisingu majitelia značky EfectFit vnímajú ako istú formou motivácie pre existujúcich zamestnancov. „Väčšina z nich začala trénovať preto, aby si raz mohli otvoriť svoju vlastnú telocvičňu. Mnohí však nemajú dostatok vedomostí o tom, ako podnikať alebo ako si robiť marketing či získať všetky potrebné povolenia. Franchising sme preto nevnímali iba ako najvhodnejší spôsob, ktorý nám umožní rásť a rozširovať sa, ale zároveň dovolí našim zamestnancom plniť si sny a realizovať sa,“ dodáva k téme.
Trénerom, ktorí sa rozhodnú pre kúpu licencie EfectFit, jej majitelia ponúkajú možnosť otvoriť si prevádzku na základe existujúceho a fungujúceho konceptu. Ku kupcom licencie je značka navyše výnimočne štedrá; pomôže s hľadaním priestorov, vybavením zariadenia, marketingovými aktivitami a tiež s časťou klientely. „Keď sme mali hotový približne 70-stranový franchisingový manuál a dohodnutých kupcov licencie, stála pred nami výzva v podobe hľadania investora a vhodných priestorov. Tie sa nám podarilo zohnať po vlastnej osi, investor sa našiel z radov našich klientov. Spojili sme ho s kupcami a dohodli sme sa na konkrétnych podmienkach,“ približuje detaily, ktoré viedli k založeniu eseročky prvých záujemcov o licenciu EfectFit. Prvá franchisingová prevádzka v Bratislave svoje brány otvorí už čoskoro v Petržalke na Holíčskej ulici; premiérový kupca licencie pristúpil k podpisu zmluvy a v tomto čase pracuje na dokončení prevádzky.
Franchising s pridanou hodnotou
Samotné priestory, ktoré sa stanú miestom prvej franchisingovej prevádzky fitnescentier tejto značky, majú v prenájme jej pôvodní majitelia. „Tento krok je akousi zárukou pre investora, že ak by franchisanti chceli z konceptu vycúvať, ako ručitelia nesieme zodpovednosť my. Investor získava podiel v novovzniknutej franchisingovej prevádzke, ktorá má jeho financie zúročiť,“ opisuje Filip ako majiteľ patentovanej značky EfectFit, ktorú v rámci franchisingového konceptu prenajíma. Okrem toho, že svojim franchisantom v EfectFit pomáhajú so zháňaním priestorov, stoja aj pri získavaní nových zákazníkov. „Robíme tak z hľadiska nákladovej efektívnosti. Je racionálnejšie, ak funguje jeden kvalitný, optimalizovaný a správne fungujúci web, ktorý je naším najsilnejším nástrojom pri získavaní nových zákazníkov. Značku kvalitne prezentuje a zároveň šetrí náklady aj energiu na tvorbu nového webového sídla. Keďže sme sa rozhodli pre netradičnú formu franchisingu a pomáhame s hľadaním priestorov aj ich zariaďovaním, participovanie pri zháňaní nových klientov považujeme za našu najväčšiu pridanú hodnotu pre franchisantov,“ prezentuje svoje názor Filip a spomína tiež nastavený provízny systém, na ktorom funguje spolupráca v oblasti získavania nových klientov. Jedným z ďalších benefitov pre kupcov licencie EfectFit je aj informačný systém na evidenciu tréningov, klientov a platieb, ktorý je špeciálne vytvorený pre tento koncept. Franchisanti značky ho získavajú automaticky.
Popri prevádzkovaní fitnescentier mladíci stíhajú pracovať aj na ďalšom projekte. Tým je vzdelávacia inštitúcia EfectFit Academy. „Cez Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky sme získali licenciu, ktorá nám umožňuje udeľovať osvedčenia o ukončení akreditovaných kurzov. Tie účastníkom umožňujú založiť si živnosť v rámci celej Európskej únie,“ približuje Filip Bachratý projekt, ktorý funguje od októbra 2015. Dnes ponúka 4 typy kurzov, ktoré vedú externí, ako aj interní lektori. V rámci EfectFit Academy v priebehu necelého roka vyškolil približne sedemdesiatku licencovaných trénerov.
Za najťažšiu úlohu v živote podnikateľa považujem delegovanie práce
Hoci pôvodne vo fitnescentre Filip aj s kolegom Adamom pracovali na plný úväzok ako tréneri, dnes sa obaja venujú iba vytipovaným klientom a pracujú skôr na strategickom riadení smerovania EfectFitu. Pokiaľ ide o budúcnosť značky, jej pôvodcovia si nechávajú dvere otvorené. Prvoradou je pre nich kvalita poskytovaných služieb, spokojní zamestnanci a stúpajúci počet otvorených pobočiek, či už franchisingových alebo štandardných. Radi by však koncept EfectFit preniesli aj k ľuďom žijúcim mimo Bratislavy.
Tip na záver: Zvažujete podnikanie formou franchisingu? Nazrite s nami do sveta podnikania so značkami ako Pizza Mizza, Subway, RE/MAX, KINEKUS, Yves Rocher a mnohými ďalšími v publikácii 19 príbehov podnikania formou franchisingu, alebo Ako podnikať so známou značkou na Slovensku.