Málokto vie, že korene známej značky BEPON sú výhradne slovenského pôvodu, podobne ako všetok kapitál spoločnosti. Tento rýdzo slovenský koncept už viac ako 20 rokov ľuďom prináša v segmente ponožiek, pančúch, plaviek i doplnkového tovaru kvalitu a vysoký štandard. Zistite ako sa firma rozrástla na viac ako 70-člennú franchisingovú sieť.
Spoločnosť BEPON prekvapivo začínala ako dovozca obkladačiek, dlažby a sanitárnej techniky. BEPON však v roku 1993 na základe ekonomických ukazovateľov definitívne zmenil kurz a vyprofiloval sa tak, ako ho poznáme dnes. Dvaja muži, jeho zakladatelia, dali obkladačkám zbohom a presedlali na podnikanie s dámskymi pančuchami. Výberom najkvalitnejšieho ponožkového a pančuchového tovaru podporuje BEPON slovenských výrobcov a dodávateľov dodnes, no najnovšie trendy k slovenskému zákazníkovi vozí aj zo zahraničia. Kľúčovou je spolupráca s talianskou značkou pančúch Golden Lady Company, ktorá tvorí významnú časť sortimentu. Na Slovensku v súčasnosti značka BEPON visí nad 71 prevádzkami, v ktorých zákazníci nájdu aj termoprádlo, či spodnú bielizeň. Vyššia kvalita sa tu snúbi s aktuálnymi trendmi a preferenciami slovenského zákazníka.
Začiatky siete s pančuchovým tovarom
Keď značka pred dvomi dekádami vznikala, pôvodne sa volala BEPON-SILVIA a v Hliníku nad Hronom ako veľkoobchodná spoločnosť zastrešovala pančuchový sortiment. Značka svoje meno dostala po svojich zakladateľoch – Petrovi Belišovi a Petrovi Ondrášovi. Keď sa jej na domácej pôde začalo dariť, rozrástla sa o maloobchodné predajne v hlavnom meste. Svoj sortiment zároveň rozšírila aj o ponožkový tovar. Maloobchod sa ukázal rentabilnejší a osvedčil sa omnoho viac ako veľkoobchodný charakter spoločnosti. Tak sa BEPON dostal do toho správneho kurzu, ktorý z neho spravil súčasnú jednotku na trhu. Na domácom trhu sa BEPON v tejto oblasti osvedčil ako top predajca vyhľadávaný zákazníkmi po celom Slovensku. BEPON už roky dokazuje, že aj pri predaji ponožkového či pančuchového sortimentu sa dá zákazníka prekvapiť kvalitou a nadštandardnými službami. „Pridanou hodnotou sú napríklad pančušky bez švov, zoštíhľujúce, formovacie či samodržiace pančuchy,“ vymenúva výkonný riaditeľ, Stanislav Cintavý, typy pančúch v predaji, medzi ktorými sa nachádzajú dokonca aj pančuchy v spreji. Nezaostávajú ani v ponožkovom sortimente, ktorý prekvapuje ponožkami, ktoré si držia tvar, sú antibakteriálne či výnimočne voňavé.
Obchod sa stal mojou srdcovou záležitosťou. Postupom času som objavoval jeho čaro.
Pred 11 rokmi, teda v roku 2005, do BEPONu smerovali aj kroky čerstvého absolventa Stanislava Cintavého. Ako vyštudovaný ekonóm nastúpil na pozíciu asistenta predaja. Dnes tvorí kľúčovú osobu vo vedení spoločnosti, ktorej prevádzky nájdeme na Slovensku i v Čechách. „Obchod sa stal mojou srdcovou záležitosťou. Postupom času som objavoval jeho čaro a čoraz viac ma to ťahalo do predajní a k práci s ľuďmi. Začínal som ako supervízor, pričom som mal na starosti najskôr jednu, potom dve, tri, päť až tridsať predajní. Krok za krokom som sa vypracoval na pozíciu obchodného riaditeľa a napokon posledné 4 roky pôsobím ako výkonný riaditeľ,“ opisuje interné cestičky osobného rozvoja v sieti predajní BEPON Stanislav Cintavý.
V súčasnosti má BEPON v portfóliu služieb okrem obslužnosti v kamenných predajniach k dispozícii aj 24-hodinovú záchrannú službu BEPONY EXPRES, ktorá každú ženu s očkom na pančuchách v Bratislave najneskôr do hodiny zachráni doručením nového páru. Kuriér je nonstop k dispozícii na telefóne a na výber ponúka zo 6 základných typov pančušiek. Medzi zákazníkmi BEPONU však zďaleka nie sú len ženy. Ponožky podľa Stanislava Cintavého nakupuje aj silnejšie pohlavie, ibaže viac myslí dopredu a nakupuje do zásoby.
Keď BEPON vstupoval do franchisingového modelu, ten ešte len vznikal na zelenej lúke
Ako postupne značka BEPON naberala na prestíži a spolu s počtom zákazníkov rástol aj dopyt po jej produktoch, vedenie spoločnosti sa rozhodlo uvoľniť opraty rastu spoločnosti formou franchisingu. Keď sa ponožkovo-pančuchový špecialista ocitol na rozhraní vstupu do franchisingového modelu, Stanislav Cintavý bol pri samotnom formovaní novej podoby konceptu. Najskôr iba z nižších manažérskych pozícií, no neskôr mal možnosť ovplyvňovať podobu licencie, okolnosti a podmienky jej fungovania. „BEPON sa pre tento model podnikania rozhodol približne pred 10 rokmi. Pojem franchising bol vtedy na Slovensku veľkou neznámou a rozvíjal sa takpovediac na zelenej lúke. Podoba našej prvej zmluvy sa napríklad od tej druhej či tretej o niečo líšila. Postupne sme sa učili a naberali skúsenosti nás samotných, ale aj našich franchisantov. Jednou z najväčších aplikovaných zmien bola dohoda s našimi franchisantmi, že ľudí, ktorí pracujú na predajniach, budeme zamestnávať my. A to najmä z toho dôvodu, že franchisanti si často sami nastavovali svoje formy odmeňovania zamestnancov, ktoré boli v mnohých prípadoch nerovnomerné a priveľmi odlišné, keďže financie na výplaty prúdili priamo z peňaženiek franchisantov. Zlomovým momentom teda bolo, keď sme zaviedli túto zmenu a oficiálnym zamestnávateľom sme sa stali my,“ hovorí a dodáva, že tento krok im z personálneho hľadiska výrazne uľahčil každodenné procesy a prácu.
Franchisingový model podnikania priniesol známej značke dámskej bielizne nárast počtu otvorených predajní a umocnil rýchlosť ich vznikania. „V čase najväčšieho rozmachu nám franchising priniesol vznik tak silnejších, ako aj menších lokálnych predajní, ktoré vznikali relatívne rýchlo a firme umožnili rásť,“ rozpráva Stanislav. Niektorí zo súčasných BEPON franchisingových partnerov, napr. v predajne v Námestove a v Trnave sú bývalí predavači či predavačky. „Ide o našich dlhoročných kolegov, ktorí s nami pracovali na predajni, až si raz povedali, že by chceli týmto spôsobom svoje peniaze investovať a zúročiť. Dnes sú našimi zmluvnými partnermi,“ vysvetľuje. „Našim partnerom zabezpečíme okrem tovaru aj vybavenie predajne vrátane jej projektu. Zaškolíme predajný personál a postaráme sa aj o marketingovú podporu,“ špecifikuje ďalej zmluvné podmienky výkonný riaditeľ.
V BEPONe sa snažia maximálne eliminovať rozdiely medzi franchisingovou a bežnou predajňou: „Máme vytvorené štandardy a manuály, ktoré musí každý predajca dodržiavať. Zákazník by nemal spozorovať žiaden rozdiel, a to bez ohľadu na to, v akom meste či obchodnom centre do BEPONu vojde. Od vizuálu predajne až, napr. po vybavovanie reklamácií. O zákazníka by malo byť postarané úplne identickým postupom bez ohľadu na geografickú lokalitu či druh predajne.“
Výber miesta franchisingovej predajne je kľúčový
Stať sa súčasťou franchisingovej palety predajní BEPON si podľa výkonného riaditeľa vyžaduje predovšetkým znalosť lokálneho trhu a zákazníckej základne. „Ak sa potenciálny franchisant pohybuje v meste, v ktorom napríklad predajňa BEPON nie je, tak je to pre neho veľmi dobrá možnosť. Samozrejme, musí dobre poznať prostredie, od jednotlivých ulíc až po lokality, v ktorých je najväčší pohyb ľudí. Ak má vlastný tip na priestor vhodný na otvorenie predajne, má najlepšie predpoklady stať sa úspešným,“ vysvetľuje. „Keď nás osloví človek s konkrétnym zvoleným miestom, vieme spraviť analýzu a následne podľa počtu obyvateľov umiestnenie predajne v danej lokalite buď odporučiť, alebo nie. Ďalej približne odhadneme náklady na predajňu i zamestnancov a vyčíslime reálnu kalkuláciu. Franchisant je teda vopred oboznámený s predpokladanou investíciou, napr. do zariadenia predajne či prípadného depozitu. Potenciálny záujemca si v tomto momente môže zhodnotiť návratnosť investície a rozhodnúť sa pre jej realizáciu,“ konkretizuje procesy predaja licencie BEPON.
Najťažšie podľa neho býva odhovoriť záujemcov od lokality, ktorú si vybrali, no z hľadiska efektivity predaja by bola nerentabilná. Práve návratnosť financií je prvkom, ktorý si zo strany nového majiteľa licencie vyžaduje trpezlivosť. „Prvý rok býva najťažší. Človek to musí vydržať. Potom sa situácia už väčšinou láme mení v prospech franchisanta. Mnoho ľudí však na toto nemá trpezlivosť,“ konštatuje a ďalej približuje, že najväčším nepriateľom potenciálnych partnerov sú ich očakávania. „Ľudia mávajú veľmi prehnané, takpovediac slovensko-podnikateľské okaté očakávania 90. rokov. Čakajú, že investované financie sa im vrátia už do dvoch mesiacov od štartu. Ak sa tak nestane, sú schopní projekt odsúdiť na zánik. Pritom štandardom býva približne viac ako ročná návratnosť investícií,“ tvrdí.
Ambície ľudí vo vedení BEPONu momentálne ostávajú na domácej pôde. „Na Slovensku chceme aj naďalej ostať číslom jeden v pančuchovom a ponožkovom segmente. Chceme byť špecialistom, za ktorým ľudia pôjdu, keď budú hľadať kvalitu a komfort. Myslíme si, že zdroj možností na otváranie ďalších predajní ešte nie je vyčerpaný,“ konštatuje Stanislav, ktorý na slovenskom trhu vidí priestor aj pre vznik ďalších 15-20 predajní. Väčšinu z nich však BEPON otvorí vo vlastnej réžii. Franchisantom prenecháva možnosti najmä v menších mestách, kde dokážu zužitkovať znalosť lokálnych pomerov.