Vanda Vargová (Yves Rocher): Ako franchisant manévrujete medzi mantinelmi podmienok značky a slobody, ktorú vám podnikanie ponúka

Vanda Vargová (Yves Rocher): Ako franchisant manévrujete medzi mantinelmi podmienok značky a slobody, ktorú vám podnikanie ponúka
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Bratislavčanka Vanda Vargová svoju vášeň pre voňavú kozmetiku a prípravky premenila na podnikateľskú realitu. Dnes vlastní franchisingovú licenciu pre značku prírodnej kozmetiky Yves Rocher, na ktorej ju upútala kvalita výrobkov, a dáva prácu štyrom zamestnankyniam.

Ako správne mladé dievča som už od detstva obdivovala mamine flakóny s kozmetikou

Otvárala a ovoniavala všetky fľaštičky, ktoré zdobili poličky v kúpeľni. Zdalo by sa, že malá Vanda Vargová bola predurčená stať sa vizážistkou alebo kozmetičkou a hrať sa s farbičkami a kozmetickými prípravkami celý (profesijný) život. Keď si napokon za strednú školu zvolila gymnázium a neskôr Fakultu manažmentu na Univerzite Komenského v Bratislave, len málokto by povedal, že sa k svojej vášni pre drogistický tovar vráti hneď ako čerstvá absolventka.

V súčasnosti je Vanda Vargová vlastníčkou licencie francúzskej značky kozmetiky Yves Rocher. K franchisingu ju priviedol jej manžel, ktorý sa stal franchisingovým agentom pre celú Slovenskú republiku v celosvetovo známom fast foodovom reťazci Subway. Keď si mala ako študentka posledného ročníka ekonomického zamerania vybrať medzi úradníckou prácou v kancelárii a vlastným podnikaním, váhy na stranu podnikania prevážila vidina časovej slobody podnikateľa. „Ako asi každý študent som uvažovala o štarte kariéry v niektorej z nadnárodných firiem, ale predstava monotónnej práce v kancelárii 10 hodín denne ma príliš nelákala. Sedavý typ zamestnania som mala možnosť vyskúšať si už počas vysokej školy, keď som mala štyri roky súbežne dve práce, jednu z nich dokonca na nočné zmeny. Preto bolo podnikanie a s ním spojená nezávislosť vítanou zmenou,“ vysvetľuje Vanda, ktorá sa po magisterských štátnych skúškach naplno vrhla na získanie licencie na obchod so značkou Yves Rocher a všetko s tým spojené. „Značka ma upútala už ako zákazníčku svojou kvalitou, rastlinným zložením bez parabénov, krásnou paletou vôní a príťažlivým dizajnom,“ konštatuje na margo značky Yves Rocher, ktorá podľa nej ponúka výrobky takmer všetkých kategórií, a to od pleťovej kozmetiky, cez tú dekoratívnu až po parfumy.

Pripravte sa na prevzatie zodpovednosti na svoje plecia

S myšlienkou vlastniť vlastnú predajňu s kozmetikou sa však Vanda pohrávala už dlhšie. Napokon zvíťazila značka prírodnej kozmetiky, ktorá sa venuje výrobe, distribúcii i predaju výrobkov na rastlinnej báze. „Keď prišla na náš trh značka Yves Rocher, okamžite som sa do nej zamilovala. Hneď v prvom momente som si povedala, aké by bolo skvelé mať raz obchodík s takou perfektnou a veľmi atraktívnou kozmetikou. O pár rokov neskôr som sa odhodlala a splnila som si môj malý-veľký sen,“ rozpráva s úsmevom na tvári mladá podnikateľka. Na začiatok ako franchisantka začala s už zabehnutou predajňou so stálou zákazníckou základňou. „Pri zabehnutej predajni má začínajúci podnikateľ výhodu existujúcej klientely a celkovo vybudovaného obchodu. Aj ja som mohla začať s podnikaním takmer okamžite a nečakať, kým sa prevádzka fyzicky vybuduje. Po jej prevzatí som upravila pár personálnych a organizačných záležitostí tak, aby procesy boli efektívnejšie. Inak bola prevádzka perfektne fungujúca, čo mi umožnilo rýchlejšie sa zorientovať,“ komentuje svoje počínanie ako majiteľka predajne s kozmetikou. Kúpa licencie tejto značky trvala len pár týždňov a Vanda si tak mohla začať plniť svoj sen bez zbytočného čakania či dokonca prehnaných finančných nákladov, keďže kúpna cena licencie predstavuje sumu 4 800 €. „Veľkou výhodou tejto značky je, že kúpa samotnej licencie nie je priveľmi finančne náročná. Ďalšie náklady už závisia od konkrétnej prevádzky a jej parametrov. V mojom prípade som sa vďaka ušetreným finančným prostriedkom a veľkej láske k tejto značke rozhodla takmer okamžite. Úspešne som absolvovala vstupný pohovor a následne sme pristúpili k podpisu zmluvy. Na záver ma čakali už len teoretické a praktické školenia a mohla som si prebrať prevádzku,“ spomína podnikateľka, ktorá za hlavnú výhodu franchisingu považuje už existujúcu značku a vybudované povedomie o nej. „Na druhej strane však podnikateľ musí dôkladne dodržiavať podmienky značky. Franchisant tak manévruje medzi určitými mantinelmi,“ komentuje svoje prvé dojmy z pozitív a negatív franchisingovej formy biznisu.

Značka Yves Rocher podľa Vandy Vargovej rozlišuje dva rôzne typy franšíz, a to čistú a viazanú. „Čistá znamená vybudovanie vlastnej prevádzky úplne od nuly. To znamená od nájdenia lokality, cez výstavbu prevádzky, nákup zariadenia a stavebné práce, s ktorými sú, samozrejme, spojené náklady. Druhým typom je viazaná franšíza, pre ktorú som sa rozhodla aj ja. Tento druh je rozšírenejší, pretože franchisant získava zariadenie do prenájmu a tovar si zakupuje priamo na prevádzke,“ vysvetľuje podnikateľka.

Článok pokračuje pod reklamou

Dôležité je prijať fakt, že všetko bude stáť na vás

Ako najťažšie Vanda vníma prevzatie zodpovednosti na svoje plecia. A to najmä pokiaľ ide o zachovanie úspešnosti obchodu a správne vedenie zamestnancov tak, aby ich, ale aj majiteľova činnosť bola korektná a v súlade s pravidlami. Výzvou je podľa nej aj naplniť očakávanie, že obchod jeho nový majiteľ povedie k rastúcej prosperite. „Dôležité je prijať fakt, že všetko bude stáť na vás. Vy budete zodpovedať za chod firmy, od vás budú ľudia očakávať pokyny, na vás budú číhať všetky úrady a inštitúcie. Na začiatku sa na vás budú valiť očakávania zo všetkých strán a bude toho veľa, kým si zvyknete. Aj keď podnikaniu predchádzajú prípravy a plánovanie, väčšinou to aj tak na podnikateľa po štarte doľahne,“ radí Vanda nezľaknúť sa a nájsť si svoj vlastný systém.

Franchisantku nezaskočí ani otázka, ako si raz predstavuje zosúladenie života mladej mamičky a podnikateľky. „S manželom ešte deti nemáme, no keď raz prídu, verím, že všetko sa bude dať zariadiť tak, aby som fungovala na oboch frontoch. Jednak je podnikanie v tomto obore veľmi priateľské k rodinnému životu, zároveň mám však veľmi šikovné, spoľahlivé a dobre vyškolené zamestnankyne. Je pravda, že úspešný podnikateľ musí na svoje podnikanie dozerať a do firmy chodiť častejšie ako raz mesačne, ale pri efektívnom manažovaní zamestnancov nie je potrebné byť prítomný 24 hodín, 7 dní v týždni,“ konkretizuje Vanda s tým, že je dôležité poznať svojich ľudí a nebáť sa delegovať úlohy. Priznáva však, že vo svojom okolí sa častejšie stretáva skôr s mužmi – podnikateľmi ako s nežnejším pohlavím. „Myslím si, že väčšina žien neverí, že by zvládli viesť vlastnú firmu, asi predovšetkým kvôli časovému nesúladu so starostlivosťou o rodinu. Pritom sa nadrú vo svojich zamestnaniach a veľa z nich aj tak všetko stíha takpovediac s vyplazeným jazykom,“ myslí si podnikateľka, ktorá prekonala počiatočné obavy a stála si za svojou víziou. „Dnes som hrdá, že som dokázala vystúpiť zo svojej komfortnej zóny a napriek nízkej sebadôvere som do podnikania išla. Vôbec neľutujem. Osobnostne ma to posunulo o niekoľko levelov dopredu,“ teší sa s odstupom času.

Priaznivé interné prostredie pozitívne pôsobí aj na navonok, na zákazníka

V súčasnej dobe sa Vanda snaží tím svojich ľudí riadiť nie ako šéfka, ale ako líder. Nezaujíma sa výhradne len o pracovné výkony, ale tiež o atmosféru na pracovisku. Chce, aby jej zamestnanci chodili do práce radi a vykonávali svoje pracovné povinnosti s vášňou a zanietením. „Preferujem demokratický štýl vedenia založený na vzájomnej komunikácii. Štvorica zamestnancov je príjemný počet na zachovanie plynulého pracovného toku informácií a kontaktných vzťahov. Nebránim sa návrhom na zlepšenie práce, ak sú konštruktívne. Dohliadam však, samozrejme, na to, aby všetko fungovalo v súlade s franchisingovými podmienkami a nevymykalo sa mojim základným požiadavkám,“ rozpráva podnikateľka, ktorá si hneď po prevzatí predajne sama vybrala jedného nového člena tímu. „Kozmetická poradkyňa by mala byť predovšetkým komunikatívna, príjemná, ochotná a mala by vyžarovať prirodzenú pozitívnu energiu. V mojom prípade si vyberám ľudí intuitívne, podľa toho ako na mňa verbálne i neverbálne zapôsobia - nemusia mať žiarivý životopis, ten nie je vždy zárukou úspechu,“ prezrádza.

Prečítajte si tiež

Výrazný prozákaznícky prístup je v tomto odvetví podľa Vandy esenciou úspechu: „Každá zákazníčka, ale aj občasný pánsky zákazník si užívajú a oceňujú individuálny prístup a servis na mieru. Zákazníčkam sa veľmi páči, keď ich po čase zamestnankyne spoznávajú a vytvárajú si s nimi profesionálno-priateľské zákaznícke vzťahy.“ Sama pritom v obchode trávi každý deň niekoľko hodín „V rámci tohto času sa predovšetkým snažím motivovať zamestnankyne k čo najlepším výkonom, na dennej báze oceňovať ich snahu a pochváliť ich za akékoľvek zlepšenie a dobre vykonanú prácu. Je dôležité, aby vedeli, že ich snahu vnímam. Preto som zástancom dávkovania pochvaly a motivácie častejšie a v menších množstvách, než nárazovo a vo veľkom. Z mojej skúsenosti to nemá taký účinok, ako keď sa svojim ľuďom venujete denne,“ prezrádza svoj prístup Vanda, ktorá sa okrem staranie o chod prevádzky aj sama venuje zákazníkom. Existujúcu predajňu chce aj naďalej zveľaďovať a robiť ju portfóliom produktov a taktiež službami pre zákazníkov stále viac príťažlivou.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Znakovanie si zamilovala, dnes vedie franšízu Baby Signs® na Slovensku

Anna Beňadiková počas materskej zistila, že so svojím dieťaťom môže komunikovať skôr ako začne rozprávať, a to použitím jednoduchých gest. Metódu znakovania si obľúbila natoľko, že vedie slovenskú pobočku americkej značky Baby Signs®. Ako sa projektová manažérka v oblasti IT dostala k vedeniu kurzov pre deti a ich rodičov?

Franchising od McDonald's: Svetová značka ponúka Slovákom svoje prevádzky

McDonald´s hľadá na Slovensku franchisingových partnerov pre svoje existujúce aj nové reštaurácie. Unikátna príležitosť pre tých, ktorí chcú podnikať so svetovou značkou.

Gastronómia na rázcestí – akým problémom čelila v minulosti a dnes

Moderná gastronómia sa definuje ako teória kuchárskeho umenia prihliadajúca na zásady správnej výživy človeka. V širšom význame sa ale v praxi pojem gastronómia často používa aj na všeobecné pomenovanie pohostinských služieb a súvisiacich podnikateľských aktivít.

Ako ovplyvnila globalizácia vývoj franchisingu

Históriu moderného franchisingu začal písať americký výrobca šijacích strojov Isaac Singer v roku 1850. Jeho nápad sa z dnešného pohľadu javí ako "z núdze cnosť". Potreboval totiž v tom čase kapitál na financovanie rozšírenia výroby a tiež na to nadväzujúci rozvoj systému distribúcie svojich výrobkov.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky