Bratislavčanka Vanda Vargová svoju vášeň pre voňavú kozmetiku a prípravky premenila na podnikateľskú realitu. Dnes vlastní franchisingovú licenciu pre značku prírodnej kozmetiky Yves Rocher, na ktorej ju upútala kvalita výrobkov, a dáva prácu štyrom zamestnankyniam.
Ako správne mladé dievča som už od detstva obdivovala mamine flakóny s kozmetikou
Otvárala a ovoniavala všetky fľaštičky, ktoré zdobili poličky v kúpeľni. Zdalo by sa, že malá Vanda Vargová bola predurčená stať sa vizážistkou alebo kozmetičkou a hrať sa s farbičkami a kozmetickými prípravkami celý (profesijný) život. Keď si napokon za strednú školu zvolila gymnázium a neskôr Fakultu manažmentu na Univerzite Komenského v Bratislave, len málokto by povedal, že sa k svojej vášni pre drogistický tovar vráti hneď ako čerstvá absolventka.
V súčasnosti je Vanda Vargová vlastníčkou licencie francúzskej značky kozmetiky Yves Rocher. K franchisingu ju priviedol jej manžel, ktorý sa stal franchisingovým agentom pre celú Slovenskú republiku v celosvetovo známom fast foodovom reťazci Subway. Keď si mala ako študentka posledného ročníka ekonomického zamerania vybrať medzi úradníckou prácou v kancelárii a vlastným podnikaním, váhy na stranu podnikania prevážila vidina časovej slobody podnikateľa. „Ako asi každý študent som uvažovala o štarte kariéry v niektorej z nadnárodných firiem, ale predstava monotónnej práce v kancelárii 10 hodín denne ma príliš nelákala. Sedavý typ zamestnania som mala možnosť vyskúšať si už počas vysokej školy, keď som mala štyri roky súbežne dve práce, jednu z nich dokonca na nočné zmeny. Preto bolo podnikanie a s ním spojená nezávislosť vítanou zmenou,“ vysvetľuje Vanda, ktorá sa po magisterských štátnych skúškach naplno vrhla na získanie licencie na obchod so značkou Yves Rocher a všetko s tým spojené. „Značka ma upútala už ako zákazníčku svojou kvalitou, rastlinným zložením bez parabénov, krásnou paletou vôní a príťažlivým dizajnom,“ konštatuje na margo značky Yves Rocher, ktorá podľa nej ponúka výrobky takmer všetkých kategórií, a to od pleťovej kozmetiky, cez tú dekoratívnu až po parfumy.
Pripravte sa na prevzatie zodpovednosti na svoje plecia
S myšlienkou vlastniť vlastnú predajňu s kozmetikou sa však Vanda pohrávala už dlhšie. Napokon zvíťazila značka prírodnej kozmetiky, ktorá sa venuje výrobe, distribúcii i predaju výrobkov na rastlinnej báze. „Keď prišla na náš trh značka Yves Rocher, okamžite som sa do nej zamilovala. Hneď v prvom momente som si povedala, aké by bolo skvelé mať raz obchodík s takou perfektnou a veľmi atraktívnou kozmetikou. O pár rokov neskôr som sa odhodlala a splnila som si môj malý-veľký sen,“ rozpráva s úsmevom na tvári mladá podnikateľka. Na začiatok ako franchisantka začala s už zabehnutou predajňou so stálou zákazníckou základňou. „Pri zabehnutej predajni má začínajúci podnikateľ výhodu existujúcej klientely a celkovo vybudovaného obchodu. Aj ja som mohla začať s podnikaním takmer okamžite a nečakať, kým sa prevádzka fyzicky vybuduje. Po jej prevzatí som upravila pár personálnych a organizačných záležitostí tak, aby procesy boli efektívnejšie. Inak bola prevádzka perfektne fungujúca, čo mi umožnilo rýchlejšie sa zorientovať,“ komentuje svoje počínanie ako majiteľka predajne s kozmetikou. Kúpa licencie tejto značky trvala len pár týždňov a Vanda si tak mohla začať plniť svoj sen bez zbytočného čakania či dokonca prehnaných finančných nákladov, keďže kúpna cena licencie predstavuje sumu 4 800 €. „Veľkou výhodou tejto značky je, že kúpa samotnej licencie nie je priveľmi finančne náročná. Ďalšie náklady už závisia od konkrétnej prevádzky a jej parametrov. V mojom prípade som sa vďaka ušetreným finančným prostriedkom a veľkej láske k tejto značke rozhodla takmer okamžite. Úspešne som absolvovala vstupný pohovor a následne sme pristúpili k podpisu zmluvy. Na záver ma čakali už len teoretické a praktické školenia a mohla som si prebrať prevádzku,“ spomína podnikateľka, ktorá za hlavnú výhodu franchisingu považuje už existujúcu značku a vybudované povedomie o nej. „Na druhej strane však podnikateľ musí dôkladne dodržiavať podmienky značky. Franchisant tak manévruje medzi určitými mantinelmi,“ komentuje svoje prvé dojmy z pozitív a negatív franchisingovej formy biznisu.
Značka Yves Rocher podľa Vandy Vargovej rozlišuje dva rôzne typy franšíz, a to čistú a viazanú. „Čistá znamená vybudovanie vlastnej prevádzky úplne od nuly. To znamená od nájdenia lokality, cez výstavbu prevádzky, nákup zariadenia a stavebné práce, s ktorými sú, samozrejme, spojené náklady. Druhým typom je viazaná franšíza, pre ktorú som sa rozhodla aj ja. Tento druh je rozšírenejší, pretože franchisant získava zariadenie do prenájmu a tovar si zakupuje priamo na prevádzke,“ vysvetľuje podnikateľka.
Dôležité je prijať fakt, že všetko bude stáť na vás
Ako najťažšie Vanda vníma prevzatie zodpovednosti na svoje plecia. A to najmä pokiaľ ide o zachovanie úspešnosti obchodu a správne vedenie zamestnancov tak, aby ich, ale aj majiteľova činnosť bola korektná a v súlade s pravidlami. Výzvou je podľa nej aj naplniť očakávanie, že obchod jeho nový majiteľ povedie k rastúcej prosperite. „Dôležité je prijať fakt, že všetko bude stáť na vás. Vy budete zodpovedať za chod firmy, od vás budú ľudia očakávať pokyny, na vás budú číhať všetky úrady a inštitúcie. Na začiatku sa na vás budú valiť očakávania zo všetkých strán a bude toho veľa, kým si zvyknete. Aj keď podnikaniu predchádzajú prípravy a plánovanie, väčšinou to aj tak na podnikateľa po štarte doľahne,“ radí Vanda nezľaknúť sa a nájsť si svoj vlastný systém.
Franchisantku nezaskočí ani otázka, ako si raz predstavuje zosúladenie života mladej mamičky a podnikateľky. „S manželom ešte deti nemáme, no keď raz prídu, verím, že všetko sa bude dať zariadiť tak, aby som fungovala na oboch frontoch. Jednak je podnikanie v tomto obore veľmi priateľské k rodinnému životu, zároveň mám však veľmi šikovné, spoľahlivé a dobre vyškolené zamestnankyne. Je pravda, že úspešný podnikateľ musí na svoje podnikanie dozerať a do firmy chodiť častejšie ako raz mesačne, ale pri efektívnom manažovaní zamestnancov nie je potrebné byť prítomný 24 hodín, 7 dní v týždni,“ konkretizuje Vanda s tým, že je dôležité poznať svojich ľudí a nebáť sa delegovať úlohy. Priznáva však, že vo svojom okolí sa častejšie stretáva skôr s mužmi – podnikateľmi ako s nežnejším pohlavím. „Myslím si, že väčšina žien neverí, že by zvládli viesť vlastnú firmu, asi predovšetkým kvôli časovému nesúladu so starostlivosťou o rodinu. Pritom sa nadrú vo svojich zamestnaniach a veľa z nich aj tak všetko stíha takpovediac s vyplazeným jazykom,“ myslí si podnikateľka, ktorá prekonala počiatočné obavy a stála si za svojou víziou. „Dnes som hrdá, že som dokázala vystúpiť zo svojej komfortnej zóny a napriek nízkej sebadôvere som do podnikania išla. Vôbec neľutujem. Osobnostne ma to posunulo o niekoľko levelov dopredu,“ teší sa s odstupom času.
Priaznivé interné prostredie pozitívne pôsobí aj na navonok, na zákazníka
V súčasnej dobe sa Vanda snaží tím svojich ľudí riadiť nie ako šéfka, ale ako líder. Nezaujíma sa výhradne len o pracovné výkony, ale tiež o atmosféru na pracovisku. Chce, aby jej zamestnanci chodili do práce radi a vykonávali svoje pracovné povinnosti s vášňou a zanietením. „Preferujem demokratický štýl vedenia založený na vzájomnej komunikácii. Štvorica zamestnancov je príjemný počet na zachovanie plynulého pracovného toku informácií a kontaktných vzťahov. Nebránim sa návrhom na zlepšenie práce, ak sú konštruktívne. Dohliadam však, samozrejme, na to, aby všetko fungovalo v súlade s franchisingovými podmienkami a nevymykalo sa mojim základným požiadavkám,“ rozpráva podnikateľka, ktorá si hneď po prevzatí predajne sama vybrala jedného nového člena tímu. „Kozmetická poradkyňa by mala byť predovšetkým komunikatívna, príjemná, ochotná a mala by vyžarovať prirodzenú pozitívnu energiu. V mojom prípade si vyberám ľudí intuitívne, podľa toho ako na mňa verbálne i neverbálne zapôsobia - nemusia mať žiarivý životopis, ten nie je vždy zárukou úspechu,“ prezrádza.
Výrazný prozákaznícky prístup je v tomto odvetví podľa Vandy esenciou úspechu: „Každá zákazníčka, ale aj občasný pánsky zákazník si užívajú a oceňujú individuálny prístup a servis na mieru. Zákazníčkam sa veľmi páči, keď ich po čase zamestnankyne spoznávajú a vytvárajú si s nimi profesionálno-priateľské zákaznícke vzťahy.“ Sama pritom v obchode trávi každý deň niekoľko hodín „V rámci tohto času sa predovšetkým snažím motivovať zamestnankyne k čo najlepším výkonom, na dennej báze oceňovať ich snahu a pochváliť ich za akékoľvek zlepšenie a dobre vykonanú prácu. Je dôležité, aby vedeli, že ich snahu vnímam. Preto som zástancom dávkovania pochvaly a motivácie častejšie a v menších množstvách, než nárazovo a vo veľkom. Z mojej skúsenosti to nemá taký účinok, ako keď sa svojim ľuďom venujete denne,“ prezrádza svoj prístup Vanda, ktorá sa okrem staranie o chod prevádzky aj sama venuje zákazníkom. Existujúcu predajňu chce aj naďalej zveľaďovať a robiť ju portfóliom produktov a taktiež službami pre zákazníkov stále viac príťažlivou.