Šteklí váš myšlienka podnikať s overeným konceptom? Poznáme miesto, kde okrem megadávky inšpirácie zistíte všetko potrebné. Dovtedy ponúkame malú ochutnávku vo forme šikovného sprievodcu, vďaka ktorému sa vyhnete neželaným situáciám.
Radi zakúsnete do chrumkavej bagety Subway alebo ste pravidelný konzument hamburgeru z McDonalld´s? Obľubujete ich produkty natoľko, že by ste si vedeli predstaviť rozbehnúť s nimi svoj vlastný biznis? Možno práve na tých miestach, kde podľa vás chýbajú? Aj o tom je franchising. O neobjavených lokalitách, o vášni pre produkt a overených značkách, ktoré predávajú. Ak je podnikateľ stotožnený s produktom značky a jej celkovou filozofiou, základy inšpirácie pre franchisingové podnikanie sú na svete.
Ak spontánna obľuba pre produkt chýba, no odhodlanie stať sa franchisantom predsa naberá na intenzite, trh ponúka na výber stovky značiek predávajúcich svoje licencie. S podporou silnej značky sa môžete stať prakticky čímkoľvek: baristom za kávovarom, predavačom siloniek, sendvičov aj jazykových vedomostí. Napriek tomu, že podnikanie so známou značkou a overeným konceptom značne znižuje podnikateľské riziko, na úspech to nie vždy stačí. „Aj značka zvučného svetového mena môže mať problém. Spomeňme si napríklad na Burger King na Slovensku. Na druhej strane aj celkom nová domáca značka môže urobiť dieru do sveta, ako sa stalo v prípade konceptu Pizza Mizza. Domáci koncept má prvoplánovú výhodu, pretože už pri svojej tvorbe je nastavený na domáci trh a zvyklosti našich spotrebiteľov a ich kúpnu silu,“ vysvetľuje predseda Slovenskej franchisingovej asociácie (SFA) Jozef Šétaffy, že zahraničné koncepty, ktoré sa neprispôsobia lokálnemu prostrediu, môžu stroskotať. Teória však hovorí, že franchising je možné aplikovať takmer vo všetkých segmentoch podnikania. Prax potvrdzuje úspech franchisingu v oblastiach od eventových agentúr, cez masážne štúdiá až po pohrebné služby. Áno, dobre čítate.:)
Pri výbere konkrétnej značky a samotnom podpise zmlúv treba byť obozretný
Ak na križovatke výberu značky viete, kam odbočiť, treba byť ostražitý aj na ďalšej zákrute. Tou je dôveryhodnosť poskytovateľa zvolenej značky. Hodnoverný franchisingový koncept môže poskytovať iba hodnoverný a seriózny franchisor. „Preto si je v prvom rade treba overiť jeho bezúhonnosť, povesť a právny subjekt, ktorý bude formálnym poskytovateľom licencie a teda zmluvným partnerom vo franchisingovej zmluve. Ochranná známka, resp. logo konceptu poskytovateľa by malo byť riadne zaregistrované na Úrade priemyselného vlastníctva SR, pretože to podmieňuje platnosť licenčnej zmluvy na právo používať ochrannú známku pre franchisanta,“ konkretizuje jednotlivé kroky kupcu licencie šéf SFA.
Ďalším znakom dôveryhodnosti franchisora je podľa neho členstvo daného konceptu v Slovenskej franchisingovej asociácii. Ak totiž chce byť franchisingový koncept členom SFA, musí ho jeho poskytovateľ úspešne prevádzkovať v SR aspoň počas obdobia jedného roka v minimálne jednej pilotnej prevádzke. „Výnimka sa môže uplatniť pre známe a overené zahraničné značky, ktoré dôveryhodnosť dokázali svojím dlhodobým úspešným pôsobením v zahraničí. V takýchto prípadoch však môže byť problémom domáci master - franchisor, ktorý kúpi licenciu od známej značky pre celú SR a následne ponúka licencie na zriadenie jednotlivých prevádzok lokálnym užívateľom,“ hovorí ďalej.
Štandardné poplatky sú primerané
V každom serióznom franchisingovom koncepte sú ekonomické podmienky franchisy, teda franchisingové poplatky, nastavené primerane. Mali by byť úmerné ekonomickej efektívnosti, ziskovosti a návratnosti prevádzky. „Problémom pre franchisanta v ich posúdení je, že reálne hodnoty ekonomických ukazovateľov biznisu sa prejavia až po nejakej dobe jeho praktického prevádzkovania. Ich úroveň a výsledky ale výrazne ovplyvňuje aj kvalita, šikovnosť a usilovnosť samotného franchisanta,“ myslí si Šétaffy. Skúsený franchisingový poradca však podľa neho vie biznis plán budúcej franchisingovej prevádzky a stanovené podmienky franchisy reálne vyhodnotiť a poradiť záujemcovi vhodný postup. „Dôveryhodnosť daného konceptu nie je možné posudzovať na prvý pohľad, najmä podľa farebnosti, dizajnu a prepracovania ponukových prospektov a prezentácií, pretože často práve menej seriózne koncepty si dajú záležať na pútavom a exkluzívnom marketingu,“ odporúča ďalej pred samotným jednaním s poskytovateľom franchisingovej licencie získať o ňom úplné informácie. Výbornou príležitosťou je Medzinárodná výstava pre podnikanie a franchising 2016. Za bezplatný vstup dostanú záujemcovia o podnikanie touto formou balík spoľahlivých informácií, ktoré im uľahčia rozhodovanie a spravia ho racionálnejším i bezpečnejším.
Podujatie v hlavnom meste ponúkne okrem množstva informácií a skúsenosti aj prezentácie konkrétnych franchisingových konceptov. Ak sa vám niektorý franchisingový koncept bude zdať zaujímavý, budete mať možnosť o ňom získať podrobnejšie údaje priamo od jeho majiteľa alebo zástupcu. Môže to byť prvý krok pre získanie nového biznisu a finančnej nezávislosti. Účastníci odídu bohatší o praktické poznatky, informácie a inšpiráciu o nových možnostiach podnikania a tiež získajú príležitosť nadviazať nové kontakty. „Návštevníci sa na Medzinárodnej výstave pre podnikanie a franchising 20016 budú môcť zoznámiť s aktuálnou ponukou franchisingových konceptov a najnovšími trendmi vo franchisngovom podnikaní. Franchisori zas získajú priestor pre prezentáciu svojich konceptov. Pre franchisorov, ako aj záujemcov o franšízové licencie tak výstava franchisingu predstavuje ideálne miesto pre získanie nových partnerov. Pre širšiu podnikateľskú odbornú verejnosť výstava vytvorí možnosť inšpirácie na rozvoj vlastného biznisu,“ potvrdzuje opodstatnenosť podujatia Jozef Šétaffy zo SFA.
Vidíme sa už 10. novembra 2016 v Národnom podnikateľskom centre v Bratislave :) Podujatie je bezplatné, stačí sa zaregistrovať na www.vystavafranchisingu.sk