Aj vy hltáte nové informácie, čítate články, kupujete biznis knihy alebo počúvate rôzne audio nahrávky v snahe, že vám dajú nejaký návod? Že sa dozviete niečo zásadné a budete opäť krok pred konkurenciou?
Mať dobrú povesť, roky skúseností v odbore, dobrú intuíciu a šikovných ľudí vo firme je určite na nezaplatenie – a pravdepodobne toto vás dostalo v podnikaní tam, kde ste práve teraz. Ale ste si istý, že to postačí aj na najbližších 5 – 10 rokov? Marshall Goldsmith (líderšip kouč a jeden z najväčších mysliteľov dnešnej doby) to vystihol už v roku 2007 v názve svojej knihy: What got you here, won´t get you there (To, čo vás dostalo sem, vás nedostane tam), kde rozoberá 21 vlastností úspešných ľudí, ktorými sa odlišujú od tých menej úspešných.
Ak chce podnikateľ svoju firmu rozvíjať, musí investovať najskôr do seba.
Od formy vzdelávania závisí, koľko si toho zapamätáte
Investovať do seba a vzdelávať sa dá viacerými spôsobmi. Niektoré naoko nestoja peňaženku podnikateľa skoro nič (aj keď s týmto až tak nesúhlasím – lebo každá hodina vášho času má svoju hodnotu – a len vy sa rozhodujete, či ju strávite s rodinou, priateľmi alebo na online webinári), za iné môžete zaplatiť desiatky, či dokonca tisícky eur.
Pre ilustráciu – na informácie, ktoré bežne prijímame, sa budeme pozerať ako na aktívne a pasívne vzdelávanie. To, či akýkoľvek druh informácie priradíme do jednej alebo druhej skupiny, záleží od toho, cez aké kanály tieto informácie prijímame. Vás bude ale asi zaujímať, koľko z takto naučených informácií si nakoniec pamätáme?
Podľa výskumov, ktoré sa datujú už okolo roku 1946 (E. Dale, Audio-Visual Methods in Teaching), množstvo informácií, ktoré ostávajú v našich hlavách aj po pár týždňoch, záleží od spôsobu, akým ich prijímame.
Spôsoby aj orientačnú zapamätateľnosť údajov priemerného človeka demonštruje nasledovný obrázok.
Tento obrázok asi nepoteší tých, ktorých primárnym zdrojom vzdelávania sú knihy. Ako vášnivého čitateľa ma to tiež trochu sklamalo, ale neodradilo. Čítam stále rada – len si uvedomujem, že to nemôže byť jediná forma môjho vzdelávania.
90 % textu, ktorý práve čítate, si o 2 týždne nebudete pamätať.
V porovnaní s čítaním textu je to z hľadiska zapamätateľnosti nádejnejšie s obrázkom hore – ten vám ostane v pamäti o niečo dlhšie, zvlášť ak si ho napríklad odložíte na nejaké viditeľné miesto a ešte niekoľkokrát počas nasledujúcich týždňov pripomeniete. Ale najviac by ste si z tohto článku odniesli, keby ste ho ešte dnes alebo zajtra niekomu prerozprávali a na túto tému diskutovali.
Ako môže vyzerať vzdelávanie podnikateľa v praxi?
Skúsim ešte jeden príklad. Nakoľko pracujem ako líderšip konzultant a kouč, vzdelávanie je mojim denným chlebíčkom (ale i osobnou voľbou). Asi ako každý podnikateľ, aj ja sa snažím neustále zdokonaľovať vo svojej profesii, zlepšovať svoju osobnú efektivitu a firemné procesy, rozumieť lepšie biznis stratégiám a trhu so zákazníkmi, na ktorom pôsobím. A ako približne vyzeralo moje „vzdelávanie“ v prvej tretine roka 2018 podľa pyramídy z obrázku?
- 10 %-ná zapamätateľnosť: 8 kníh, 200 – 250 odborných článkov (čítam cca. 2-3 denne),
- 20 %-ná zapamätateľnosť: 30 – 40 hodín audio nahrávok (prevažne pri šoférovaní v aute a pri varení),
- 50 %-ná zapamätateľnosť: 3 online kurzy, 8 – 10 webinárov,
- 70 %-ná zapamätateľnosť: 1 podnikateľská konferencia Todda Hermana v San Diegu (zamerané na biznis stratégie pre malých podnikateľov a osobnú výkonnosť),
- 90 %-ná zapamätateľnosť: 3-dňový intenzívny workshop v Londýne (Evolutionary coaching for Leaders and Business Coaches), 1 konferencia Business Visions organizovaná Združením mladých podnikateľov Slovenska, kde som bola ako spíker k téme líderšip.
Ako si vybrať vhodné vzdelávanie pre rozvoj môjho podnikania?
Keď už rozumieme formám vzdelávania a ich efektivite – treba vyriešiť dilemu: Do čoho investovať čas a peniaze a čo je pre moje podnikanie teraz prioritou?
Tu sa veľa podnikateľov, s ktorými pracujem, častokrát dostáva do úzkych. Niežeby sa vzdelávali málo, práve naopak. Hltajú jednu knihu za druhou a tí vnímavejší absolvujú aj rôzne semináre alebo školenia. Už aj ponuka na slovenskom trhu značne za posledné roky narástla. Dokonca pre tých, ktorým nerobí problém angličtina, až niekoľkonásobne (napr. online kurzy na hard skills aj soft skills na Coursera alebo Udemy štartujú už od 10,- eur).
Na to, aby vaše vzdelávanie bolo čo najefektívnejšie, sa treba zamyslieť nad nasledovnými tromi oblasťami:
- Zvoliť si vhodný obsah vzdelávania v pravý čas - Čítať knihu „Ako byť dobrým šéfom“ v momente, keď rozbiehate podnikanie a zamestnancov si ešte nemôžete dovoliť, vám obrat, ktorý potrebujete do firmy priniesť, nepomôže. V tomto prípade by ste mali skôr zvoliť knihu na tému „Ako zlepšiť svoje predajné zručnosti“.
Na aké činnosti sa sústrediť v jednotlivých fázach podnikania, si viac prečítajte v mojom článku Prečo firmy nerastú - robíte správne veci v pravý čas?
- Snažiť sa novozískané informácie okamžite aplikovať vo vašom podnikaní - Ak sa vrátite z víkendového školenia na tému osobná efektivita a po návrate do firmy namiesto upratania si priorít v kalendári, začnete ako prvé v pondelok hasiť problémy a takto sa to opakuje až do piatku, pravdepodobne to boli vyhodené peniaze.
- Kombinovať aktívne vs. pasívne vzdelávanie - Okrem chodenia na školenia a prednášky, kde sa okrem získania vedomostí môžete spoznať aj s inými podobne zmýšľajúcimi podnikateľmi, treba zvážiť aj formu individuálnej spolupráce s koučom, mentorom alebo konzultantom. Zvlášť, ak vám už nestačí tradičné vzdelávanie a level vašich vedomostí, alebo vaše podnikanie si vyžaduje osobitý prístup skúseného profesionála, ktorý má čas a chuť sa vám venovať.
Ako vidíme, možností vzdelávania je na trhu dostatok. Len času je akosi primálo. Keďže ale bez nových vedomostí môže vaša firma začať stagnovať, treba si dobre naplánovať, do čoho tento rok ešte investujete čas a peniaze. Áno, aj peniaze – napriek tomu, že dnes existuje veľa bezplatných kurzov, tie sú málokedy v živote človeka „life changing“ (život meniace).
Kvalitné vzdelávanie niečo stojí, ale návratnosť je niekoľkonásobná.
Knihy, audio, videá, či bežné online kurzy nemôžu byť vašim kľúčovým zdrojom vzdelávania a seba-rozvoja, ak sa chcete posunúť ďalej. To, čo skutočne posúva osobné hranice, začína aktívnym zapojením sa do diskusie, niekoľkodňovým intenzívnym workshopom (kde sa viete porovnať s ostatnými podnikateľmi), rečnením na konferencii k vašej téme a najmä robením niečoho, čo ste doteraz nevyskúšali. Hľadajte nové cesty a spôsoby, kde ste konfrontovaný priamo „na bojisku“ – a v živote aj v podnikaní môžete jedine napredovať.