Dalibor Cicman (GymBeam): 11 zaručených tipov pre e-shopy

Prevádzkujte e-shop a chceli by ste ho dostať na vyššiu úroveň? Prečítajte si 11 tipov z prvej ruky od Dalibora Cicmana z e-shopu GymBeam.

E-shop GymBeam je výrobca a predajca doplnkov výživy, ktorý sídli v Košiciach a orientuje sa na trhy strednej a juhovýchodnej Európy v segmentoch B2C aj B2B. Okrem predaja produktov iných spoločností sa môžeme tešiť na ich vlastnú produktovú radu oblečenia, ktorá by mala už čoskoro uzrieť svetlo sveta.

E-shop založil spoločne so svojim kolegom Dalibor Cicman. Dalibor mal v rámci kick off eventov Masters Gate prednášku s názvom „11 tipov pre elektronické obchody“. So svojimi tipmi sa rozhodol podeliť aj s čitateľmi Podnikajte.sk, ktorých ale súčasne Dalibor upozorňuje, že pojem know-how v tomto prípade nevyjadruje úplne presne dynamicky sa meniaci ekosystém e-commerce. Oveľa vhodnejšie by bolo používať výraz know-now - teda vedomosť môže fungovať teraz, no zajtra už nemusí.

Vrhnime sa teda na ne.

1. Vytvorte si dlhodobý finančný a marketingový plán

Úspech pri podnikaní sa len zriedka dostaví okamžite. Dalibor svoj prvý e-shop vytvoril ešte v roku 2001, GymBeam bol už asi 50. projekt, pri ktorého vzniku participoval. „Na týchto projektoch som sa veľa naučil a to aj práve vďaka tomu, že neboli všetky úspešné. Dali sme dohromady úspešný tím, ktorý sa naplno realizoval pri GymBeame“, dodáva Dalibor.

Navyše je potrebné si uvedomiť, že na trhu, v ktorom sa rozhodnete pôsobiť, už pravdepodobne pôsobí niekoľko firiem, ktoré majú vybudované meno, verných zákazníkov či silnú značku. Hneď na začiatku podnikania si preto vytvorte dlhodobý finančný plán, v ktorom počítajte optimálne s pesimistickými variantmi možných príjmov v budúcnosti. Marketingový plán vám zas pomôže robiť veci pravidelne a systematicky.

2. Sústreďte sa na 5 jednoduchých pilierov úspešného e-commerce, ktoré nikdy nevyjdú z módy

Napriek skutočnosti, že sa svet e-commerce neustále mení, existuje 5 pilierov, na ktoré by ste nemali pri vedení e-shopu zabudnúť. Dalibor ich postupne vypočítava: ,,Sústreďte sa na rýchle dodanie objednávky zákazníkovi– do budúcnosti nebude štandardom doručenie zásielky nasledujúci deň, ale priamo v deň objednávky. Zákazníkom ponúknite nízku cenu doručenia a veľký výber produktov, ktorý budete ideálne držať skladom. Vytvorte si jednoduchý a ústretový reklamačný poriadok a ak je to potrebné, vyjdite zákazníkovi v ústrety, aj keď nemá pravdu. Na svoje produkty nastavte férové ceny, avšak pri zachovaní potrebnej ziskovosti.“

3. Expedujte čo najneskôr

Snažte sa so svojim prepracom dohodnúť tak, aby si prišiel zásielky vyzdvihnúť čo možno najneskôr – napríklad o šiestej večer. Tým dokážete v daný deň expedovať aj objednávky, ktoré prišli až neskoro poobede a s normálne by odišli z firmy až nasledujúci deň. V prípade GymBeamu to znamená o 0,3 dňa rýchlejšie doručenie oproti konkurencii.

4. Dobré nastavenie ceny znamená najväčší zisk za najmenej práce

Dobré nastavenie ceny vám pomôže priniesť najväčší zisk za najmenej práce. V prípade e-shopu GymBeam sa používa dynamická cenotvorba 24/7, keď sa ceny výrobkov prispôsobujú tak, aby zohľadnili zmeny cien a skladovej dostupnosti identických produktov u relevantnej konkurencie. Ako ale zistíte, ktoré e-shopy do porovnania zaradiť? Jednoducho – robte ghost nákupy u konkurencie a zaraďte do porovnania len tie e-shopy, ktoré spĺňajú kritériá je rýchlosť dodania, dobré ceny či dostatočné skladové zásoby. V prípade, že sa na trhu objaví e-shop s podozrivo nízkymi cenami, skúste si od nich niečo objednať. V prípade, že sa doba dodania podstatne natiahne, do porovnania tento e-shope zaraďovať nemusíte.

Na produkty s vysokou konkurenciou sa odporúča nastaviť cenu čo možno najnižšiu. Podobne ako na lacné rožky do supermarketu tým nalákate zákazníka do svojho obchodu. Na špeciality si cenu viete nastaviť na úroveň, ktorá vám prinesie vyšší zisk.

5. Majte jednoduchú reklamačnú techniku a prozákaznícky prístup

Veľakrát by ste reklamáciu alebo inú žiadosť zákazníka najradšej zamietli, pretože je zjavne neodôvodnená. Tým by ste sa ale mohli do budúcnosti pripraviť o lojálneho zákazníka. Z krátkodobého hľadiska vám samozrejme nevyhovenie neoprávnenej reklamácií prinesie ušetrenie nákladov. V dlhom období na tom ale firma v kumulovaných číslach prerobí. „Zákazník spraví e-shopu buď reklamu medzi svojimi známymi alebo pri nákupe v budúcnosti riskuje viac - typicky pri nákupe oblečenia, keď nie je isté, či mu veľkosť sadne,“ dodáva Dalibor.

Článok pokračuje pod reklamou

6. Majte efektívne riadený sklad

Na sklad sa snažte nakúpiť predovšetkým tovar, o ktorom ste presvedčený, že ho predávate a že ho predáte rýchlo. Tovar stojaci na sklade v sebe viaže zdroje, ktoré by ste mohli zhodnotiť iným spôsobom. Nakúpiť to, po čom je skutočne dopyt, je preto polovicou úspechu. Nebojte sa zainvestovať do reportingu, ktorý vám pomôže zistiť, ako zefektívniť vybavovanie objednávok a skladové zásoby.

7. Poskytujte platformu na komunikáciu zákazníkov

Väčšina spoločností sa snaží na svoj web pridávať originálne napísané texty, ktoré si napísali sami alebo ich dostali od dodávateľa. To ale nemusí nás, zákazníkov, vôbec zaujímať – počítame s tým, že predajca svoj sortiment vychvaľuje do nebies a preto radšej pátrame po autentických názoroch od podobných ľudí, ako sme my.

Ak chcete svojim zákazníkom umožniť, aby si vymieňali svoje názory a hodnotenia, vytvorte pre nich platformu pre vzájomnú komunikáciu. Hodnotenie produktov na tejto platforme sa pre budúcich zákazníkov stane objektívne a viac relevantné. V konečnom dôsledku to pomôže predajnosti dobrých produktov.

8. Starý marketing je mŕtvy. Pracujte s influencermi

Klasický marketing, keď sa nakupujúci rozhodovali na základe reklamy na produkt, ktorý videli na billboarde či v televízií, je nákladná a stále menej atraktívna. GymBeam sa snaží používať podprahovú reklamu, kde si zákazník priamo neuvedomuje, že je vystavený nejakej značke. Dohodli sa napríklad s populárnym maďarským kulturistom Petrom Molnárom. Tho pri raňajkách odfotil profesionálny fotograf tak, aby pôsobila fotka čo možno najviac autenticky. V kuchyni ale boli v pozadí vyskladané výrobky spoločnosti GymBeam. Príspevok má aktuálne viac ako 2300 lajkov a obrovský reach na sociálnych médiách.

9. Robte veľa akcií a ponúknite nízku cenu doručenia

Primárnym cieľom akcií nemusí byť predaj, ale pripomenutie sa u zákazníka. Navyše, na tyčinkách za niekoľko centov sotva zarobíte viac, ako na náklady. Vďaka uvádzacím akciám na nové produkty získate recenzie od zákazníkov a tiež cenný word-of-mouth marketing.

10. Expandujte do zahraničia

Pri zvažovaní rôznych alternatív expanzie dnes máte k dispozícií množstvo dát, ktoré môžete využiť. Porovnanie kúpnej sily, ceny za preklik, percenta populácie, ktoré používa internet alebo počtu inzerentov inzerujúcich na kľúčové slová sú všetko metriky, ktoré vám vedia poradiť, na ktorú krajinu sa primárne sústrediť. V prípade GymBeamu dávala najväčší zmysel expanzia na juhovýchod.

11. Vytvorte si vlastnú značku (private label)

V čase rastúcej konkurencie a znižujúcich sa marží môže byť vlastná značka spôsobom, ako prežiť. Giganti ako Ebay či Amazon možno už čoskoro vstúpia na slovenský trh, čo prinesie ďalší tlak na cenu produktov, ktoré predávate.

Vytvorenie vlastnej značky môže byť skvelou investíciou do budúcnosti. Ako ale dostať nový brand do povedomia zákazníka? „Vlastnú značku môžete zákazníkom ponúkať napríklad ak už niečo v košíku má a produkt by mu jeho sortiment vhodne doplnil. Ak vás nestojí produkt veľa, pribaľte ich zákazníkovi zdarma – v našom prípade mali veľmi pozitívny ohlas tričká s logom GymBeamu.“

Chcete ďalšie tipy a rady? Prihláste sa do eshop akcelerátora Masters Gate. Deadline je 31. 12. 2016.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie cez digitálne platformy – taxislužba

Čo všetko musí podnikateľ zabezpečiť, než začne podnikať s taxislužbou cez digitálne platformy? Aké dane sa ho týkajú a má povinnosť používať e-Kasu?

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Nákup cez platformu Alibaba: na čo si dať pozor?

Ako rozoznať podvodníkov, prečo neplatiť na súkromné účty a čo si od dodávateľa pýtať? Tipy, ako neprísť o peniaze a ako sa vyhnúť problémom s dodaním tovaru.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky