Podnikanie počas korona krízy: Debakel v druhej tretine. Ale zápas sa hrá 60 minút

Podnikanie počas korona krízy: Debakel v druhej tretine. Ale zápas sa hrá 60 minút
Zdroj: Pexels.com
Tomáš Török

Je zakladateľom a bývalým CEO spoločnosti EMPIRE The know-how institute. V roku 2013 založil a v súčasnosti vedie spoločnosť BizBuilders, ktorá sa pomáha štartovať rast firiem cez praktické biznis stratégie.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

To, čo zažíva segment malých a stredných firiem v týchto dňoch, je naozaj veľmi ťažký zápas. Netreba však zabúdať na to, že aj keď dostaneme veľa gólov v druhej tretine, zápas sa hrá ďalej. A vôbec to neznamená že je prehratý. A už vôbec nie, že vypadávame z ligy.

Nastala zmena. That’s it

Toto je kľúčový faktor, pretože veľa podnikateľov si možno stále nepripúšťa, že nastala zmena. Jednoducho sme sa všetci zobudili v pondelok ráno do inej ekonomiky, ako týždeň predtým. To je fakt, ktorý treba prijať. Nie je potrebné sa strašiť čo a ako bude, iba prijať to, že sa mení status quo. Jednoducho: Tradááá, vitajte v novej džungli.

Zmena značí aj výskyt nových príležitostí na trhu. Ako ich uchopiť a využiť, nájdete v článku Príležitosti počas korona krízy: Ako ich vyňuchať, identifikovať a správne chytiť za pačesy.

Rýchlosť aká nemá obdobu

Veľa firiem ostalo v dôsledku karanténnych opatrení kvôli koronavírusu paralyzovaných a doslova zaskočených, čo je prirodzené. V roku 2008 trval prepad na trhoch postupne cez 250 dní, v tejto dobe je to cez 10x rýchlejšie, prepad trval 19 dní. To sa samozrejme ihneď odrazilo najmä v tom, že zo dňa na deň prišli najmä menšie a stredné spoločnosti o vysokú časť svojich tržieb. Jednoducho im zrazu zmizli.

Čo môžeme očakávať po koronašoku

Celý šok spôsobený koronavírusom sa dá asi najlepšie prirovnať k otužovaniu. Keď sa prvýkrát bez dlhodobej prípravy ponoríte do ľadovej vody, prvých 30 sekúnd sa neviete nadýchnuť, spúšťajú sa panické mechanizmy a nastáva šok. Ten naozaj trvá iba prvú cca polminútu, potom sa telo prispôsobí a dych naberie svoj rytmus. Je veľmi pravdepodobné, že toto zažívame práve teraz – doslova „zmrazenie“ a aktiváciu všetkých obranných mechanizmov. Po prvom šoku však dôjde k malému upokojeniu, hoci v poriadne studenej vode pravdepodobne ešte dlho zostaneme.

Ako postupovať, aby ste zvládli koronakrízu?

Tu je pár tipov, podľa ktorých môžu podnikatelia postupovať:

Krízový tím: Neostávajte v tom sami, interná slepota v kombinácii s tak náročnou situáciou je „Molotov koktail“ na zlé rozhodnutia. Vytvorte tím z ľudí, ktorí sú zvonku (napr. spolumajitelia, ktorí nie sú v operatíve a vedia mať správny nadhľad) a z ľudí, ktorí sú „na bojisku“ (najmä zamestnanci, ktorí sú day-to-day s klientmi). Tvorte opatrenia tak, aby ste vždy mali zladené všetky pohľady.

Komunikácia s klientmi. Určite zostaňte v kontakte so svojimi klientami. Avšak, pokiaľ neprodukujete niečo po čom je prirodzený dopyt (napr. rúška), ublížite si ak sa budete snažiť klientom niečo predať nasilu. Ak je niečo čo im prirodzene pomôže situáciu riešiť či uľahčiť (napr. donášky, online kurzy a pod.), v tom prípade sa to pokúste určite zabezpečiť. A hlavne sa zaujímajte o ich situáciu, aby ste lepšie pochopili, ako sa asi bude trh správať po prvom upokojení. Tieto informácie budete naozaj potrebovať.

2 akčné plány:  „tu a teraz“ a „neskôr:

Skúste si rozdeliť situáciu a opatrenia na dva plány:

  1. Akčný plán „Tu a teraz“ – ide o aktivity, ktoré vyžadujú okamžité reakcie (v dňoch). Tu riešte všetky otázky súvisiace s organizáciou a chodom firmy, bezpečnosti zdravia ľudí a nastavenia zamestnancov. 
  2. Strategický plán „keď to prehrmí“. Tu už sa sústreďte na to, ako firma bude vyzerať/fungovať po odznení prvého šoku. Koľko klientov mi pravdepodobne zostane? Budú požadovať rovnaké služby/produkty? Ako mojich klientov ovplyvní situácia? Koľko tržieb môžem očakávať? Toto je kľúčová otázka, preto ju potrebujete vedieť, aj keď sa zdá, že dnes na ňu presná odpoveď neexistuje. 

Finančný model v koronakríze

Strategický plán je nevyhnutné dať do čísel – do biznis modelu. Je nevyhnutné si ho pripraviť a rovnako namodelovať rôzne scenáre (ak mi tržby klesnú pod 70, 60, či 50 % aký to bude mať vplyv na zisk). Kľúčové je vedieť, kde je „alamo“ bod – to znamená pri akom poklese tržieb mi firma už „padne“ do straty. Tento bod by mal byť aj hranicou, po ktorú idem s jemnými opatreniami. Od tejto hranice je potrebné už firmu zásadne rekonštruovať.

Prečítajte si tiež

Jednotlivé varianty je potrebné vždy spracovať do biznis modelu na báze „if – then“ (teda „ak nastane toto – tak takto reagujem“). Napríklad ak mi tržby klesnú na 70 %, tak potom znížim úväzky o 20 % a stále som pred „alamo“ bodom. Ak mi klesnú pod 60 %, potom už musím prepúšťať, znížiť náklady na dodávateľské služby alebo ich vypustiť. Takýto plán vám dá navigáciu v celom chaotickom procese – budete vždy vedieť aký scenár nastal a vopred určiť, čo idete robiť, a pritom stále myslieť dlhodobo.

Vláda SR predstavila prvých 7 opatrení s cieľom podporiť podnikateľov, živnostníkov a zamestnávateľov zasiahnutých koronakrízou. O aké opatrenia ide a bližšie informácie, nájdete v článku Podpora pre firmy, živnostníkov a zamestnávateľov počas koronakrízy, Príspevok na 80 % mzdy zamestnávateľovi, ktorý povinne zatvoril prevádzku kvôli koronavírusu alebo Príspevok pre podnikateľov, ktorým poklesli tržby kvôli koronavírusu.

Hlavu hore, zápas pokračuje

Tom Peters napísal známu knihu Prosperita sa rodí z chaosu. Osobne som ju nečítal, ale myšlienka mi je blízka, pretože pri každej výraznej zmene na trhu vyrástlo kopec šikovných a úspešných firiem. To čo väčšina ľudí definovala ako krízu, tieto firmy definovali ako preskupenie zákazníckych potrieb. To zrejme nastane aj teraz, otázkou však je, koľko firiem bude na to takto zblízka pozerať a správne zmeny v správaní zákazníkov zachytí.

Prečítajte si tiež

V každom prípade sme zrejme svedkami historicky najrýchlejšej a veľmi dramatickej korekcie na trhu. Očakávať, že za 2 mesiace bude „všetko po starom“ je zrejme olymp naivity. Ak doteraz podnikatelia a lídri riešili napr. tému čím všetkým motivovať mileniálov, od zajtra to môžu kľudne vypustiť. Nebude to potrebné. Za to fokus by mal byť na otázku: Ako sa zmenil môj zákazník a ako reštartujem svoju firmu zase do prosperity? Ťažká otázka. Len niektoré firmy ju zvládnu a práve tie tento zápas vyhrajú a postúpia nakoniec do prvej ligy. 

Inšpirujte sa aj bojom v Taiwane proti koronavírusu, ktorý bližšie približujeme v článku Ako Taiwan obmedzil koronavírus a čo sa z jeho krízového manažmentu môžu naučiť podnikatelia.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Tomáš Török
Tomáš Török

Je zakladateľom a bývalým CEO spoločnosti EMPIRE The know-how institute. V roku 2013 založil a v súčasnosti vedie spoločnosť BizBuilders, ktorá sa pomáha štartovať rast firiem cez praktické biznis stratégie.


Ako efektívne komunikovať zmeny či inovácie vo firme

Komunikácia so zamestnancami pri väčšej zmene vo firme je kľúčová pre jej úspech – ako ju uchopiť, čo by malo byť súčasťou jednotlivých komunikačných fáz a na čo dať pozor?

Znovu posúdenie pandemickej OČR pri zvýšení príjmov

Rodičia, ktorým sa od roku 2020 zmenila výška príjmov, môžu požiadať o nové posúdenie pandemickej OČR. Postup, formulár žiadosti aj podmienky.

Pandemická OČR počas epidémie respiračných ochorení

Aké sú podmienky nároku na pandemické ošetrovné, ako si uplatniť nárok na dávku a ako o ňu žiadať?

Pomoc pre cestovný ruch: ministerstvo dopravy opäť otvorilo schému de minimis

Niektorí podnikatelia v cestovnom ruchu môžu opäť žiadať o kompenzácie za pandemické obdobie. Koho sa to týka, dokedy možno podať žiadosť a aké sú podmienky?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky