Aké dôsledky majú panické nákupy a prečo môžu výkyvy cien spôsobené koronavírusom niektoré firmy položiť?
S Martinom Solíkom z rodinnej firmy Solík, ktorá sa zaoberá predajom zváracej techniky, sme hovorili o tom:
- ako im koronavírus prevrátil firmu naruby,
- ako sa za posledný mesiac zmenili ceny ochranných pomôcok,
- prečo niektoré firmy môže koronavírus položiť,
- aké dilemy musia riešiť mnohí predajcovia v súvislosti s koronavírusom.
Vaša firma je lídrom v oblasti zváracej techniky, prečo hovoríme teraz o respirátoroch?
Sme špecialisti na zváraciu techniku. S tou súvisia aj ochranné pomôcky pre zváračov. Napriek tomu, že naši hlavní zákazníci sú priemyselné firmy, máme aj e-shop pomocou ktorého obsluhujeme B2C segment. A práve ten prevrátil naše podnikanie presne pred mesiacom hore nohami.
V čom?
Z pondelka na utorok (pozn. 27.1.-28.1.2020) sme zrazu zaznamenali v priebehu noci enormný nárast objednávok na respirátory od zákazníkov z e-shopu. Išlo o nárast v tisíckach percent. Najskôr sme tomu nerozumeli, no veľmi rýchlo sme pochopili, že u nás začali kupovať nové skupiny zákazníkov.
V čom sa líšili od vašich tradičných zákazníkov?
V objednávkach bolo vidieť, že u nás začali objednávať lekárne, Číňania, ktorí žijú na Slovensku a chceli pomôcť svojim rodinám doma, ale tiež bežní spotrebitelia, ktorí si v panike kupovali respirátory pre svoju vlastnú potrebu.
Toto pokračuje od konca januára?
Nie. Situácia mala svoj vývoj. Nával objednávok súvisel s úvodnou panikou ľudí, ktorá trvala asi desať dní. Potom zrazu ustala. Popritom nám prišlo niekoľko dopytov na milióny kusov zo zahraničia. Išlo o dopyty určené pre firmy z oblasti výroby, ale aj logistiky v postihnutých regiónoch. Ale tiež záujem z obchodných firiem, ktoré skupovali zásoby v krajinách, kde panika ešte nebola. V tom čase boli sklady výrobcov už prázdne a tí kľúčoví začali obmedzovať objemy nových dodávok.
Takže sa situácia ukľudnila?
Pár dní to vyzeralo, že áno. No potom prišla druhá vlna, ktorá trvá dodnes.
Ako sa tento chaos na trhu prejavil na cenách?
Ceny rôznych druhov respirátorov (FFP2, FFP3) a podobných ochranných pomôcok stúpli 5 až 15 násobne v porovnaní s maloobchodnými cenami pred týmto ošiaľom. Druhá vec, ktorá sa zmenila je stabilita cien. Kým v minulosti sme cenovú ponuku garantovali tri mesiace, momentálne je to maximálne 60 minút. Obrazne povedané cena bitcoinu je stabilnejšia ako cena respirátorov. Predpokladám, že iné komodity, ktoré súvisia so zvládnutím prípadnej epidémie, sú na tom podobne.
Rastúce ceny sú jedna vec, skladové zásoby druhá. Je ešte čo kupovať?
Rastúci počet prípadov v niektorých častiach sveta spôsobil objektívny rast dopytu po ochranných pomôckach. Žiaľ, rovnako výrazným faktorom bol aj strach, ktorý vyvolal enormný dopyt od bežných ľudí. K tomu musíme pripočítať bežnú spotrebu ochranných pomôcok, ktorú majú priemyselní zákazníci, a tá sa v našom regióne zásadne nezmenila. Fabriky, ktoré vyrábajú, potrebujú chrániť svojich pracovníkov pri práci. Treba zdôrazniť, že vo väčšine prípadov ide o respirátory na jedno použitie, čiže ich spotreba je značná. Zároveň výrobcovia uvoľňujú približne 5 % objednávok, ktoré zadávame. Prvýkrát v existencii firmy zažívame situáciu, že je oveľa náročnejšie nakúpiť produkty ako ich predať.
Aký očakávate vývoj?
Keďže výroba nepokrýva aktuálne celosvetový dopyt a počet prípadov v Európe rastie, myslím si, že viacerých výrobcov alebo veľkoobchodných predajcov, čakajú v najbližšom čase veľmi vážne rozhodnutia.
Prečo?
Predstavte si, že máte dlhoročných zákazníkov, ktorí odoberajú roky stabilné množstvá tovaru a často sú v zmluvách aj vysoké sankcie, ak dodávky neplníte. K tomu pridajte fakt, že okrem objemu garantujte priemyselným odberateľom aj cenu. Niektorých dodávateľov môžu práve takéto zmluvy položiť.
Na druhej strane tu máme rastúci dopyt zo strany zdravotníckeho sektora. Uspokojiť v plnej miere všetkých nebude možné. Viaceré firmy čakajú v najbližších dňoch ťažké rozhodnutia a ukážu ich firemné hodnoty v praxi.
U vás je to ako?
Napriek tomu, že nás netlačia dlhodobé zmluvy, snažíme sa voči našim zákazníkom postupovať férovo. Dodať im aspoň časť toho, čo potrebujú a za rozumné ceny.
Čo by pomohlo vyriešiť túto situáciu?
Všetko bude závisieť od toho, ako sa európski výrobcovia dokážu rýchlo prispôsobiť novej situácii. No „ruku k dielu“ vie pridať každý. Treba si uvedomiť, že mať doma jeden-dva respirátory nikomu veľmi nepomôže, v nemocniciach však môžu chýbať. Preto by sa všetci mali pri panických nákupoch viac zamýšľať, čo skutočne potrebujú.