So zástupcami rodinnej firmy Solíkovcov sme sa porozprávali o ich neľahkých podnikateľských začiatkoch a o nástupe novej generácie. Prezradili nám tiež, ako vstup zahraničného partnera do firmy posilnil ich pozíciu na trhu a ako sa im pritom podarilo zachovať jej rodinnú identitu.
Nápad podnikať vznikol v predchádzajúcom zamestnaní
Ján Solík, st. pracoval vo firme svojho svokra, ktorého podnikanie zahŕňalo aj sklad propán-butánu, výrobu ohrievačov a stavebnú činnosť. V roku 1998 sa zúčastnil strojárskej výstavy v Brne, kde objavil zaujímavý produkt – horáky na propán-bután. Tie sa mu tak zapáčili, že s výrobcom dohodol nákup niekoľkých kusov do svokrovej firmy, ktorá však kvôli vtedy ešte neexistujúcemu obchodnému oddeleniu nedokázala horáky úspešne predávať. A vtedy prišiel nápad, ktorý rozhodol o vzniku obchodnej firmy „SOLÍK“. Ján si dodnes pamätá na to, ako ho výrobca horákov, pán Maršík z Prahy, presviedčal: „Solíku, nechceš ty horáky prodávat sám?“ Spomína s úsmevom Ján, ktorý sa do vlastného podnikania pustil aj kvôli finančnej situácii. „Popri manželkinej materskej sme ako každá mladá rodina peniaze potrebovali a tak sme sa rozhodli začať podnikať,“ spomína.
Výpoveď zo zamestnania prišla neplánovane
Živnosť si založil, no zároveň zostal aj naďalej zamestnaný. Od pondelka do piatku chodil do práce a svoj biznis riešil cez víkendy a po večeroch.
Na získanie kontaktov však potreboval viac času, a tak na podnikanie čerpal aj dovolenku. „Za dva týždne som prešiel firmy na celom Slovensku“, hovorí zakladateľ firmy, ktorému s rozbehom rodinnej firmy pomáhala aj manželka. „Moja materská dovolenka vyzerala tak, že som s deťmi na rukách vybavovala telefonáty o produktoch, ktorým som v tom čase vôbec nerozumela“, spomína s úsmevom manželka Martina, ktorú na začiatku všetko o predávanom sortimente učil jej manžel. Dnes sa jej bežne stáva, že ak zákazníci potrebujú riešiť technické detaily, pýtajú si k telefónu len pani Solíkovú. Ján neplánoval v zamestnaní zostať naveky. Pôvodne plánoval odísť, keď mu podnikanie bude zarábať viac ako príjem zo zamestnania. Nakoniec prišlo rozhodnutie odísť oveľa skôr. Nezhodol sa so spolupracovníkmi, ktorí opakovane nedodržiavali pracovné nariadenia, a tak nastal čas stať sa sám sebe pánom omnoho skôr.
Diery na trhu sme objavovali intuitívne
Po odchode zo svokrovej firmy sa začal svojmu biznisu s horákmi venovať naplno a postupne rozširoval sortiment. K horákom pribudli technické hadice a keď nastali na Slovensku suchá, pribudli aj záhradné. Neskôr sa firma kuriózne stala najväčším predajcom boraxu na Slovensku. Diery na trhu objavoval zakladateľ firmy Solík intuitívne. „Neustále som skúmal, po čom je dopyt. Keď sa mi naskytla výhodná kúpa, zisťoval som, na čo daný produkt slúži.“ Týmto spôsobom prišiel, napríklad, na to, že borax sa okrem spájkovania využíva aj na prihnojovanie ovocných stromov, a tak ho začal predávať aj do záhradkárskych potrieb. „Pamätám si, ako som jedného dňa doniesol domov veľké množstvo výhodne nakúpeného boraxu a manželka zúrila. Nepáčilo sa jej, že kupujem ďalší tovar, keď nemáme ani na „chleba“, spomína zakladateľ, ktorý veril, že tovar, ktorý nakúpil má potenciál. A našťastie, intuícia ho nesklamala.
Prvým skladom bol perinák, dnes má firma Solík vlastnú budovu
Prvým skladom rodinnej firmy bol perinák v detskej izbe. Aj vďaka nemu boli deti do fungovania rodinnej firmy zasvätené od malička. „Vyrastal som v rodine, kde sme si nemuseli ustielať posteľ. Perinák sme mali plný horákov,“ opisuje syn Martin výhody, ktoré sa mu ako chlapcovi veľmi páčili. „Pamätám si aj na to, akí boli moji spolužiaci sklamaní, keď zistili, že „horáky“, ktoré predáva môj otec nie sú horské bicykle,“ spomína na svoje detstvo dnes už jeden z najskúsenejších obchodníkov firmy Solík.
S rastúcim sortimentom Solíkovcom priestor domácnosti nestačil, a tak prišla otázka, čo ďalej. Ruka v ruke s novými produktmi pribúdali postupne skladové aj administratíve priestory. „Začali sme v 2-izbovom byte, kde sme si z chodby spravili kanceláriu a z pivnice sklad,“ opisuje Martina Solíková. Keď už nestačila pivnica, prenajali si skladové priestory a neskôr rodinný dom. Po desiatich rokoch od založenia firmy prišlo rozhodnutie kúpiť vlastné priestory, v ktorých firma sídli dodnes.
Partnerstvo s popredným hráčom na poľskom trhu vzniklo vďaka šťastnej náhode
V podnikaní občas robíte rozhodnutia, ktoré z firmy spravia rešpektovaného hráča na trhu, alebo ju položia na lopatky. Pre rodinnú firmu Solíkovcov bolo takýmto rozhodnutím nadviazanie kontraktu s poľskou firmou Rywal. „Rywal je v našej branži lídrom na poľskom a významným hráčom na európskom trhu. Okrem silnej trhovej pozície naďalej veľmi prudko rastie“, vysvetľuje konateľka, a zároveň pripomína, že veľkú úlohu v rodinnom biznise zohral jej otec. Vďaka nemu získali kontakt na Výskumný ústav zváračský, ktorého produkty sa stali v prvých rokoch významnou súčasťou portfólia firmy. No podieľal sa aj na sprostredkovaní kľúčového slovensko-poľského obchodného partnerstva. „Jedného dňa prišiel otcovi do firmy email s ponukou obchodného partnerstva s firmou Rywal. On však robil celkom iný biznis ako my,“ vysvetľuje Martina, ktorá si je vedomá toho, že firma Solík bola v tom čase príliš malá na to, aby ju oslovil významný partner, akým je poľský Rywal. „Otec nám vtedy doniesol vytlačený email so slovami – mám pre vás ponuku a je na vás, čo s ňou urobíte“, pokračuje v rozprávaní. Manželia Solíkovci ešte v ten deň na ponuku zareagovali a dnes toto rozhodnutie považujú za najlepšie, aké vo svojom biznise urobili.
Zvíťazila vzájomná dôvera a rovnaké hodnoty
Spolupráca s firmou Rywal sa rodila postupne. Prvýkrát sa osobne stretli na výstave v Nitre. Hľadali možnosti, ako rozšíriť svoje pôsobenie aj do zahraničia. „Keďže sme mali skúsenosť z lokálneho trhu a nebáli sme sa rásť, boli sme pre nich zaujímavými obchodnými partnermi“, hovorí Martina o prvých dojmoch rodiacej sa spolupráce. Prvé obchody začali spolu robiť tak, že Solíkovci od nich začali nakupovať niektoré tovary. Nasledovali dva roky vzájomného spoznávania sa a úspešnej spolupráce, ktorá vyústila do založenia spoločnej firmy. Jej vzniku pomohol rovnaký pohľad na biznis, rovnaké hodnoty a možno aj to, že obe firmy začínali v garáži.
Dôvera, ktorá sa ťažko získava, no ľahko stráca, bola v tomto prípade kľúčová. „Potrebovali sme sa vzájomne spoznať. Na jednej strane nám naši poľskí partneri museli uveriť, že firmu, do ktorej vložia peniaze nevytunelujeme, na druhej strane sme si my museli byť istí, že keď ich pustíme „do vlastnej kuchyne“, tak nezačnú biznis na Slovensku po čase robiť bez nás a my nestratíme to, čo sme dlhé roky budovali“, spomínajú Solíkovci.
„Veľa slovenských konkurentov si myslí, že poľskí partneri nám dávajú peniaze a diktujú nám, čo máme robiť,“ hovorí konateľka. No opak je pravdou. „My s manželom firmu riadime a s našimi poľskými partnermi konzultujeme hlavne závažné strategické rozhodnutia. Rywal nám pomáha rásť odborne a nezanedbateľnú úlohu hrá tiež marketingová podpora“, dodáva Martina.
Spoločná firma s Rywalom posunula Solíkovcov do prvej ligy v predaji zváracej techniky na Slovensku. Vďaka poľským partnerom sa firme podarilo rozšíriť sortiment až na súčasných 10 000 položiek a nakupovať za výrazne lepšie ceny. „Začali sme sa presadzovať aj u veľkých priemyselných výrobcov,“ hrdo vyhlasujú Solíkovci, ktorí boli dovtedy partnermi najmä pre maloobchodníkov. Dnes sú dodávateľom zváracej techniky pre výrobné firmy ako žilinská KIA a jej subdodávatelia, Matador a iné významné strojárske a stavebné firmy, čím sa posúvajú na úroveň zaujímavého inovatívneho partnera v oblasti zváracej techniky. „Vieme dodať produkt domácemu kutilovi, ktorý potrebuje pozvárať plot a tiež špičkovej fabrike, ktorá potrebuje linku moderných zváracích robotov.“ dopĺňa Martin Solík.
Solíkovci a majitelia spoločnosti Rywal si rozumeli nielen po obchodnej stránke, ale sadli si aj ľudsky. „Vždy sme si bez problémov rozumeli aj napriek tomu, že spolu komunikujeme trošku netradične - každý vo svojom jazyku.“ hovorí Martina, pre ktorej generáciu hovoriť cudzím jazykom nebolo samozrejmosťou. „Dnes sa však už naši mladí rozprávajú s ich zamestnancami po anglicky,“ dodáva.
Rodinnú atmosféru firmy Solík je cítiť aj medzi zamestnancami
Motiváciou v biznise sú pre Martinu aj súdržní kolegovia, ktorí si pomáhajú nielen na pracovisku, ale aj v súkromí. Či už je to pomoc pri murovaní na stavbe alebo ochota zaviezť kolegu na letisko. Šéfka vidí vo svojich zamestnancoch charakterných ľudí, na ktorých sa môže spoľahnúť.
Solíkovci začínali sami ako manželský pár a dnes majú už takmer 20 zamestnancov. Udržať si dobrých ľudí bolo náročné najmä počas hospodárskej krízy v roku 2009. „Cítili sme za našich zamestnancov a ich rodiny veľkú zodpovednosť,“ hovorí Ján Solík, ktorý v čase krízy robil všetko preto, aby mali na mzdy zamestnancov. „Prvoradí boli oni. Sebe sme nechali len toľko, aby mala naša rodina na prežitie,“ dodáva.
Syn Martin nastúpil do rodinnej firmy 2 hodiny po prevzatí maturitného vysvedčenia
Rodinný biznis je tradícia, ktorá sa posúva z generácie na generáciu. Martin Solík sa pripojil k rodinnej firme v roku 2010. Jeho mama spomína na príhodu o nástupe syna do firmy takto: „Do firmy nastúpil dve hodiny po prevzatí maturitného vysvedčenia. Bolo mi to ľúto, lebo všetci jeho spolužiaci išli oslavovať, no my sme ho vo firme súrne potrebovali.“ Po roku práce v sklade prešiel na obchodné oddelenie a dnes vo firme zastáva funkciu skúseného obchodného zástupcu.
Rodinná firma je puto na celý život
Počas 20-tich rokov fungovania firmy prispeli k jej tvarovaniu rôznymi spôsobmi všetci traja synovia Jána Solíka st. Martina Solíková vraví, že vďaka deťom sa veľa naučili. Doba sa mení a udržať s ňou krok vedia najmä mladšie ročníky. Napriek tomu, že v rodinnej firme zostal pracovať iba prostredný syn Martin, s rozbehom internetového obchodu so zváracou technikou, či komunikáciou so zahraničnými partnermi pomáhajú aj ďalší synovia. Najstarší syn Ján sa rozhodol pre život podnikateľa a dnes vedie vlastné firmy. Najmladší Milan úspešne dokončil vysokoškolské štúdium chémie a práve nastupuje do svojho prvého zamestnania.
„Rodinná firma je poslanie, ale aj prekliatie," myslí si Martin, ktorý do rodinnej firmy priniesol nové nápady a kus mladíckej odvahy. „V biznise urobíte tisícky chýb, ale to, čo vás nezabije, to vás posilní,“ dodáva. Obchodného ducha mal už odmalička. „Manželovi hovorieval: Oci, ja viem, ako to ty robíš. Kúpiš, „zdrachšíš“ a potom predáš,“ smeje sa Martina. Dnes sa už na rodinné podnikanie pozerá inak a do firmy prináša nové nápady, ktoré urýchľujú procesy a zvyšujú kvalitu našich služieb a zákazníckeho servisu. Vo voľnom čase sa venuje aj firemnému marketingu a sociálnym sieťam.
Otec necháva synovi voľnú ruku, no zároveň si myslí, že v rodinnom biznise je dôležitý vzájomný rešpekt a pri dôležitých rozhodnutiach treba brať do úvahy aj názory skúsenejších. „Manžel býva občas nervózny, keď vidí, ako ide Maťo v niečom „padnúť na hubu“, ale ja tvrdím, že Maťko musí dostať facku od života sám, aby sa poučil,“ dopĺňa rozprávanie Martina, pre ktorú nie je ľahké rozhodnúť sa, či sa pridá na stranu manžela alebo syna.
Martin verí tomu, že najslabší článok reťaze určuje jej silu. „Šéf múdro vraví, že prehry voči konkurencii nás posúvajú v tom, aby sme do ďalších bojov boli silnejší,“ opakuje Martin slová svojho otca, ktorého si veľmi váži. „My nepredávame produkty, ale svoje meno, preto musíme byť skromní a priznať si, že aj my sme zraniteľní,“ vysvetľuje filozofiu rodinnej firmy a dodáva, že bláznivé nápady si necháva na voľný čas.
V súkromí rád experimentuje a skúša rôzne adrenalínové športy. To, či sa uchytí a získa si rešpekt v rodinnej firme nebolo na začiatku úplne jasné. Dnes si už je svojou pozíciou istejší, a tak nedávno odolal aj zaujímavej ponuke od medzinárodnej spoločnosti, ktorá sa ho snažila získať pre seba. Martin si uvedomuje aj zodpovednosť voči otcovi. „Firma je pre neho ako ďalšie dieťa, a keby som nerozvážne riskoval, firmu by to mohlo pochovať.“
„V živote sú pre mňa dôležité dva pevné body – moja partnerka a rodinná firma. V oboch prípadoch si budujem pevné putá a plánujem s nimi zostať až do konca života," uzatvára svoje rozprávanie Martin