Platí záruka na tovar aj vtedy, ak je kupujúcim podnikateľ? Aká je jej dĺžka a kde možno tovar reklamovať?
Ak podnikateľ uzatvára kúpnu zmluvu so svojím obchodným partnerom (ďalším podnikateľom), prípadná reklamácia vrátane záručnej doby sa spravuje Obchodným zákonníkom. Kupujúci podnikateľ však nemá pri reklamácii také výhodné postavenie ako spotrebiteľ.
Zodpovednosť za vady (záruka) podľa Občianskeho a Obchodného zákonníka
Zodpovednosť za vady (záruka, jej dĺžka a podmienky reklamácie) je v slovenskej legislatíve upravená v dvoch právnych predpisoch, a to v:
- Občianskom zákonníku a
- Obchodnom zákonníku.
Tzv. všeobecná zodpovednosť za vady (záruka) je obsiahnutá v Občianskom zákonníku (§ 499 - § 510). Vzťahuje sa na všetky druhy zmlúv uzatvorených podľa tohto zákona (napr. na kúpnu zmluvu uzavretú medzi predávajúcim a kupujúcim ako fyzickými osobami). Pokiaľ však ide o spotrebiteľskú kúpnu zmluvu (§ 612) uzavretú medzi dodávateľom ako predávajúcim a spotrebiteľom ako kupujúcim, platí osobitná zodpovednosť za vady (§ 619) vzťahujúca sa len na spotrebiteľské kúpne zmluvy. Čo je záruka a aká je jej dĺžka nájdete v článku Záručná doba po oprave.
Okrem toho je zodpovednosť za vady a záruka za akosť obsiahnutá aj v Obchodnom zákonníku. Táto sa vzťahuje na zmluvy uzatvorené podľa tohto zákona (napr. na kúpnu zmluvu uzavretú medzi podnikateľmi).
Ak je teda kupujúcim spotrebiteľ (fyzická osoba), podmienky reklamácie (vrátane záručnej doby) sa riadia Občianskym zákonníkom a zákonom o ochrane spotrebiteľa. Pokiaľ je kupujúcim podnikateľ (právnická osoba – napr. s. r. o. alebo fyzická osoba podnikateľ – napr. živnostník), ktorý nakupuje tovar v rámci svojej podnikateľskej činnosti (nakupuje na IČO), záručná doba a proces reklamácie sa riadi Obchodným zákonníkom.
Právna úprava záručnej doby v Obchodnom zákonníku je však výrazne odlišná oproti právnej úprave v Občianskom zákonníku. Predovšetkým je o niečo voľnejšia, pretože kým Občiansky zákonník ustanovuje minimálnu zákonnú záručnú dobu (24 mesiacov), Obchodný zákonník ju vôbec neupravuje. Záručnú dobu ustanovuje iba ako dobrovoľný inštitút, ktorý môže byť zmluvne dojednaný medzi podnikateľmi (predávajúcim a kupujúcim).
Dĺžka záručnej doby pri kúpe medzi podnikateľmi
Ako sme už vyššie naznačili, Obchodný zákonník nestanovuje zákonnú záručnú dobu (neurčuje ani minimálnu dĺžku záručnej doby). Tým ponecháva podnikateľom dostatočný priestor na individuálnu úpravu ich vzájomných vzťahov. To znamená, že je spravidla na rozhodnutí predávajúceho podnikateľa (alebo na vzájomnej dohode), či kupujúcemu podnikateľovi poskytne nejakú záruku, alebo mu ju vôbec neposkytne (teda, či predávajúci prevezme záväzok zo záruky, alebo nie).
Záručná doba pri kúpe tovaru medzi podnikateľmi tak môže byť jednoročná, dvojročná alebo doživotná, prípadne žiadna. Štandardne však v praxi predávajúci podnikatelia poskytujú dĺžku záručnej doby 12 mesiacov, teda kratšiu ako je zákonná záručná doba podľa Občianskeho zákonníka.
Pokiaľ predávajúci podnikateľ poskytne kupujúcemu podnikateľovi záruku, môže tak urobiť formou zmluvy alebo jednostranným vyhlásením. Účinky poskytnutia záruky má aj vyznačenie dĺžky záručnej doby alebo doby trvanlivosti dodaného tovaru na jeho obale. Ak je však v zmluve alebo v záručnom vyhlásení predávajúceho uvedená odlišná záručná doba, platí tá.
Z uvedeného vyplýva, že tzv. záruku za akosť tovaru môže v praxi predávajúci poskytnúť kupujúcemu podnikateľovi týmito troma spôsobmi:
- priamo v písomnej kúpnej zmluve prevezme záväzok zo záruky,
- vystaví osobitné písomné vyhlásenie o tom, že preberá záväzok zo záruky, najčastejšie vo forme záručného listu alebo vo vystavenej faktúre,
- vyznačí dĺžku záručnej doby alebo doby trvanlivosti, alebo použiteľnosti dodaného tovaru na jeho obale.
V rámci záruky za akosť sa predávajúci zaväzuje, že tovar dodaný kupujúcemu podnikateľovi bude počas plynutia záručnej doby spôsobilý na použitie na dohodnutý účel alebo že si zachová obvyklé vlastnosti.
Záručný list by mal obsahovať meno a priezvisko, obchodné meno poskytovateľa záruky, jeho sídlo alebo miesto podnikania, označenie veci, na ktorú sa záruka vzťahuje, podmienky záruky a postup, ktorý musí oprávnená osoba dodržať, aby dosiahla plnenie záruky. Pokiaľ záručný list neobsahuje všetky náležitosti, nespôsobuje to neplatnosť záruky.
Miesto reklamácie pri kúpe medzi podnikateľmi
Na rozdiel od spotrebiteľských vecí, pri ktorých spotrebiteľ musí mať možnosť reklamovať tovar priamo u predávajúceho, pri obchodných vzťahoch to nie je nutnosťou. To znamená, že predávajúci môže prijať reklamáciu kupujúceho podnikateľa, ale taktiež ho môže odkázať, aby si reklamáciu uplatnil priamo v autorizovanom servise.
Dĺžka reklamačného konania pri kúpe medzi podnikateľmi
V spotrebiteľských veciach (podľa zákona o ochrane spotrebiteľa) platí, že dĺžka reklamačného konania nesmie presiahnuť 30 kalendárnych dní. Pri kúpe medzi podnikateľmi nie je Obchodným zákonníkom ustanovená maximálna dĺžka reklamačného konania. Iba je určená povinnosť odstrániť vady v tzv. primeranej lehote, ktorú môže na tento účel určiť (navrhnúť) kupujúci podnikateľ. Ak ju ale neurčí, môže predávajúci oznámiť kupujúcemu podnikateľovi, že vady odstráni v určitej lehote.
Upozornenie: Určenie primeranej lehoty spravidla závisí od okolností konkrétneho prípadu (napr. od rozsahu vád). Spravidla je nevhodné určiť príliš krátku lehotu (napr. 3 alebo 5 dní), najmä, ak je potrebné odoslať tovar výrobcovi na posúdenie.
Predávajúci nemusí kupujúcemu podnikateľovi poskytnúť záruku
Ako sme uviedli vyššie pri obchodných vzťahoch nie je predávajúci povinný poskytnúť kupujúcemu podnikateľovi záruku na zakúpený tovar. V takýchto prípadoch, keď predávajúci záruku neprevzal (neposkytol), môže kupujúci podnikateľ uplatniť reklamáciu len z titulu tzv. zákonnej zodpovednosti za vady. Predávajúci tak zodpovedá len za zákonom určené vady, ktoré mal tovar pri jeho dodaní kupujúcemu podnikateľovi.
V rámci zákonnej zodpovednosti za vady tovaru môže kupujúci podnikateľ v zmysle Obchodného zákonníka reklamovať:
- nedodanie tovaru v množstve, akosti či vyhotovení, ktoré určuje zmluva;
- nedodanie tovaru v množstve, akosti či vyhotovení, ktoré sa hodí na účel určený v zmluve (ak zmluva neurčuje akosť alebo vyhotovenie tovaru) alebo na účel, na ktorý sa taký tovar spravidla používa;
- nedodanie tovaru podľa predloženej vzorky alebo predlohy, podľa ktorej mal byť dodaný;
- dodanie iného tovaru než ktorý bol dohodnutý v zmluve.
Záručná doba na stavby
Tak, ako v prípade záručnej doby pri kúpe tovaru medzi podnikateľmi, tak aj v prípade záručnej doby pri zhotovení diela (napr. stavieb) platí podľa Obchodného zákonníka zmluvná voľnosť. To znamená, že podnikatelia (zhotoviteľ a objednávateľ) si môžu určiť dĺžku záručnej doby týkajúcej sa diela na základe vzájomnej dohody (napr. priamo v zmluve o dielo).
V prípade zmluvy o dielo uzatvorenej podľa Občianskeho zákonníka (teda nie medzi podnikateľmi) platí minimálna zákonná záručná doba na stavby 3 roky a na stavebné práce 18 mesiacov.
Odporúčanie na záver
Keďže Obchodný zákonník dáva dostatočný priestor na individuálnu úpravu vzájomných vzťahov medzi podnikateľmi, je dôležité, aby predávajúci mali dobre spracované všeobecné obchodné podmienky aj reklamačný poriadok. Najlepšie je, ak majú vo svojom reklamačnom poriadku jednoznačne rozlíšené podmienky záruky platiace pre kupujúceho podnikateľa a podmienky platiace pre kupujúceho spotrebiteľa, aby sa tak vyhli zbytočným nedorozumeniam.