Záručná doba pri výpredaji

Čo je záručná doba? Vzťahuje sa záruka na zľavnený tovar vo výpredaji? Aká je záručná doba pri použitom tovare?

Čo je záručná doba (tzv.záruka) a aká je jej dĺžka?

Záručná doba (tzv.záruka na predaný tovar) je zákonom ustanovená lehota, počas ktorej predávajúci (podnikateľ) zodpovedá za vady, ktoré sa vyskytnú na predanom tovare (výrobku). Predávajúci teda nesie zodpovednosť za také vady, ktoré má tovar pri jeho prevzatí kupujúcim ako aj za vady, ktoré sa vyskytnú po jeho prevzatí v zákonnej záručnej dobe. 

Čiže, záruka predstavuje určitú garanciu poskytnutú v súvislosti s predávaným tovarom, ktorá zabezpečuje právo kupujúceho na reklamáciu v prípade, že predaný sa tovar počas záručnej doby stane vadným (chybným, pokazeným).

Podľa Občianskeho zákonníka vo všeobecnosti platí, že kupujúci si môže uplatniť právo zo zodpovednosti za vady tovaru len ak u predávajúceho vytkol vadu bez zbytočného odkladu, najneskôr do uplynutia 24 mesiacov (2 rokov) od jeho prevzatia. To znamená, že kupujúci môže vadný tovar reklamovať (t. j. uplatniť právo zo zodpovednosti za vady) u predávajúceho v zákonnej záručnej dobe – najneskôr do 2 rokov od jeho prevzatia.

Špecificky, pri spotrebiteľskej kúpnej zmluve môže kupujúci (spotrebiteľ) tovar reklamovať do 2 mesiacov od zistenia vady, najneskôr do 2 rokov od dodania tovaru. Predávajúci teda zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci.

Upozornenie: Pokiaľ kupujúci v uvedenej lehote nereklamuje tovar u predávajúceho, jeho právo na reklamáciu zaniká.

Zároveň, je potrebné rozlišovať reklamácie uplatňované kupujúcimi ako spotrebiteľmi (fyzickými osobami) a reklamácie uplatňované kupujúcimi ako podnikateľmi (napr. právnickými osobami). Reklamácie a záručná doba sú teda rozdielne:

  • v spotrebiteľských veciach (predávajúci podnikateľ – kupujúci spotrebiteľ) a 
  • v obchodných veciach (B2B vzťahy: predávajúci podnikateľ – kupujúci podnikateľ).

Kým pri spotrebiteľských reklamáciách sa postupuje podľa Občianskeho zákonníka, pri obchodných (podnikateľských) reklamáciách sa použije Obchodný zákonník. Zásadným rozdielom je záručná doba. Tá je podľa Občianskeho zákonníka pri spotrebiteľských reklamáciách (ak je kupujúcim spotrebiteľ) ustanovená na minimálne 2roky. V prípade obchodných reklamácii (ak je kupujúcim podnikateľ), môže byť záručná doba aj kratšia, spravidla 1 rok. Obchodný zákonník totižto neupravuje minimálnu dĺžku záručnej doby.

Aká je záručná doba pri tovare vo výpredaji?

Výpredaj (alebo dopredaj) možno charakterizovať ako predaj tovaru v zlacnenej (akciovej) cene po sezóne (napr. výpredaj letnej obuvi na konci leta) alebo aj ako akciový predaj tovaru v dôsledku jeho konkrétnej vady (napr. poškodená podrážka obuvi pri výrobe). 

Ak bola z dôvodu výpredaja znížená cena tovaru a stále ide o predaj novej veci bez vád (nie o predaj použitej alebo poškodenej veci), predávajúci nesie zodpovednosť za vady takto predávaného tovaru v plnom rozsahu. To znamená, že pre zľavnený (akciový) tovar vo výpredaji platia rovnaké reklamačné podmienky ako pre klasický výrobok, ktorý nie je v akcii. Čiže, aj na zľavnený tovar vo výpredaji, ktorý je bez poškodenia, sa vzťahuje záručná doba 2roky (napr. na nové lyže, ktoré sú po zimnej sezóne v akciovej cene a sú bez akejkoľvek vady).

Pokiaľ je však tovar vo výpredaji ponúkaný za nižšiu cenu z dôvodu konkrétnej vady, potom nie je možné tovar pre takúto vadu reklamovať, pretože práve kvôli danej vade bola zo strany predávajúceho dojednaná nižšia cena (napr. lyže sú vo výpredaji v dôsledku ich poškodenia pre poškrabanú sklznicu – pre túto vadu ich nemožno reklamovať). Je však dôležité, aby sa kupujúci vopred oboznámil s vadou tovaru. Ak teda predávajúci pri kúpe informoval spotrebiteľa, že určitá vlastnosť tovaru je závadná (poškodená) a spotrebiteľ s kúpou aj tak súhlasil, potom predávajúci za takúto vadu nezodpovedá. Kupujúci, ktorý zakúpil zľavnený poškodený tovar, ho môže reklamovať v zákonnej záručnej dobe avšak iba pre inú vadu, ktorá sa vyskytla do 2 rokov od jeho prevzatia, prípadne dodania (napr. že na lyžiach s poškriabanou sklznicou sa pokazilo viazanie – túto vadu ich môže reklamovať).

Upozornenie: Reklamácia sa uplatňuje aj pri zľavnenom tovare, okrem prípadu, keď bol daný tovar zlacnený pre konkrétnu vadu.

Odporúčanie: Ak predávajúci odmietne reklamáciu kupujúceho v záručnej dobe iba z dôvodu, že ide o vadu na tovare zakúpenom vo výpredaji (bez vady), odporúčame podať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu.  

Aká je záručná doba pri použitom tovare?

Zákonná záručná doba (24 mesiacov) platí aj pri kúpe použitého tovaru od predávajúceho (podnikateľa) (napr. pri kúpe bicykla z bazáru). Podľa Občianskeho zákonníka však platí, že ak ide o použitý tovar tak predávajúci (podnikateľ) a kupujúci (spotrebiteľ) sa môžu dohodnúť aj na kratšej záručnej dobe než je zákonná záručná doba (24 mesiacov), avšak nie na kratšej ako 1 rok (12 mesiacov) od dodania tovaru (napr. sa môžu dohodnúť, že pri kúpe opotrebovaného bicykla bude predávajúci zodpovedať za vady iba počas 18mesiacov od jeho dodania).

Predávajúci nezodpovedá za nedostatky, ktoré vznikli použitím alebo opotrebením tovaru, t. j. nezodpovedá za žiadnu vadu, ktorá vznikla v dôsledku predchádzajúceho použitia výrobku (napr. nezodpovedá za poškrabanie farby na bicykli). Je preto dôležité, aby sa kupujúci (spotrebiteľ) vopred oboznámil so stavom opotrebenia kupovaného tovaru.

Článok pokračuje pod reklamou

Aká je záručná doba pri vrátenom tovare?

Ak bol zo strany kupujúceho vrátený tovar späť predávajúcemu bez uvedenia dôvodu (napr. mobil zakúpený cez e-shop bol vrátený do 14 dní), musí byť takýto tovar spravidla vrátený v pôvodnom stave, v originálnom balení a nesmie javiť známky opotrebenia a používania. To sa týka aj vrátenia zlacneného tovaru.

V prípade opätovného predaja (kúpy) už raz takto vráteného tovaru (bez poškodení) inému kupujúcemu platí zákonná záručná doba 24 mesiacov od jeho dodania.

Výmena zľavneného tovaru vo výpredaji

Ako sme už uviedli vyššie, ak sa zľavnený tovar po jeho zakúpení pokazil (má nejakú vadu), môže ho kupujúci reklamovať v zákonnej záručnej dobe 24 mesiacov (okrem reklamovania vady, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena).

Podľa Občianskeho zákonníka má kupujúci (spotrebiteľ) právo pri reklamácii zvoliť si odstránenie vady opravou tovaru alebo jeho výmenou. To znamená, že spotrebiteľ môže od predávajúceho žiadať okrem opravy pokazeného zlacneného tovaru aj jeho výmenu za nový tovar.

Kupujúci si však nemôže zvoliť výmenu vadného tovaru (ako spôsob odstránenia vady), ak takáto výmena nie je možná alebo ak by v porovnaní s opravou vady spôsobila predávajúcemu neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by tovar mal bez vady alebo na závažnosť vady.

Upozornenie: Ak predávajúci vybaví reklamáciu výmenou vadného tovaru za novú nový, bude zodpovedať aj za vady tohto nového tovaru v zákonnej záručnej dobe.

O záruke v prípade opravy tovaru si môžete prečítať v článku Záručná doba po oprave.           

Zhrnutie na záver

Predávajúci (podnikateľ) nezodpovedá za nasledovné vady:

  • pri zlacnenom tovare vo výpredaji nezodpovedá za vady, pre ktoré bola dojednaná nižšia cena
  • pri použitom tovare nezodpovedá za vady vzniknuté ich použitím alebo opotrebením, ktoré vzniklo v dôsledku predchádzajúceho použitia tovaru.

V uvedených prípadoch môže predávajúci odmietnuť reklamáciu kupujúceho.  

Záručná doba je:

  • pri zlacnenom tovare vo výpredaji – 24 mesiacov,
  • pri použitom tovare – 24 mesiacov, no môže byť dohodnutá aj kratšia, ale nie menej ako 12 mesiacov,
  • pri vrátenom tovare – 24 mesiacov.
Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Zákaz predaja a používania pyrotechniky: pravidlá a výnimky

Aká pyrotechnika je od roku 2024 celoročne zakázaná a čo možno kúpiť aj použiť na oslavu nového roka? Predajcom a používateľom hrozí za porušenie zákona pokuta v tisíckach eur.

Otváracie hodiny Kaufland, Lidl, Billa a ďalšie od 21.12. - 27.12.2024

Prehľad otváracích hodín počas Vianoc v obchodných reťazcoch Kaufland, Lidl, Tesco, Billa či COOP Jednota, špecializovaných obchodoch ako Alza či Ikea, ale aj lekárňach a bankách.

Dohoda o vykonaní práce a dohoda o pracovnej činnosti v roku 2025

Príležitostné práce možno vykonávať aj na základe dohody uzatvorenej mimo pracovného pomeru. Kedy a za akých podmienok po nej možno siahnuť v roku 2025?

Kontroly na vianočných trhoch: aké povinnosti majú predajcovia?

Kto kontroluje predajcov na vianočných trhoch, na čo sa kontrolóri zameriavajú a aké sú najčastejšie porušenia? Obchodníci neraz riskujú pokuty aj v tisíckach eur či zákaz činnosti.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky