Záručná doba po oprave

Čo je záručná doba a aká je jej dĺžka? Aký je rozdiel medzi opravou tovaru v záruke a po uplynutí záruky?

Čo je záručná doba?

Záručná doba (tzv. záruka na predaný tovar) je zákonom vymedzená lehota, v rámci ktorej predávajúci zodpovedá za vady, ktoré sa vyskytnú na predanom tovare (výrobku).

Ide o akúsi garanciu poskytnutú v súvislosti s predávaným tovarom, ktorá zabezpečuje právo kupujúceho na reklamáciu v prípade, že predaný sa tovar počas svojej záruky stane vadným (chybným, pokazeným).

Aká je dĺžka záručnej doby?

Občiansky zákonník (§ 599) vo všeobecnosti ustanovuje, že kupujúci môže uplatňovať právo zo zodpovednosti za vady iba v prípade, že u predávajúceho vytkol vadu bez zbytočného odkladu, najneskôr do uplynutia 24 mesiacov od prevzatia veci.

Pri spotrebiteľskej kúpnej zmluve, uzavretej medzi predávajúcim ako podnikateľom a  kupujúcim ako spotrebiteľom (fyzickou osobou), platí, že predávajúci zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do 2 rokov od jej dodania. To znamená, že kupujúci ako spotrebiteľ môže vadný tovar (napr. pokazený vysávač) reklamovať (t. j. uplatniť právo zo zodpovednosti za vady) u predávajúceho v zákonnej záručnej dobe – do 2 mesiacov od zistenia vady, najneskôr do 2 rokov od dodania tovaru. Ak kupujúci v danej lehote vadu u predávajúceho nevytkne (tovar nereklamuje), jeho právo na reklamáciu zaniká.

Upozornenie: Záručná doba pri kúpe tovaru začína plynúť okamihom dodania tovaru (nie okamihom jeho kúpy/zaplatenia). Vzťahuje sa na všetky tovary kúpené spotrebiteľom online v e-shopoch alebo v kamenných obchodoch. Predávajúci ju nemôže skrátiť (ide o zákonnú lehotu), môže ju však predĺžiť.

Osobitne je určená záručná doba napríklad pri použitých veciach (12 mesiacov), pri krmivách a potravinách (napr. dátum spotreby), taktiež pri stavebných prácach (18 mesiacov) vrátane zhotovenia stavby (3 roky).

V prípade obchodných vzťahov medzi podnikateľmi (B2B - Bussiness-to-Business) nie je dĺžka záručnej doby Obchodným zákonníkom vymedzená (viac o tom nižšie).   

Oprava tovaru v záručnej dobe (odstránenie vád v záruke)

Opravu tovaru možno charakterizovať ako činnosť, ktorou sa odstraňujú vady tovaru, následky jeho poškodenia alebo účinky jeho opotrebenia.

Ak kupujúci počas plynutia záručnej doby zistí, že zakúpený tovar má nejakú vadu, môže tento tovar bezplatne reklamovať (t. j. vytknúť vadu) u predávajúceho (napr. osobne v kamennom obchode alebo elektronicky mailom či poštovou zásielkou). Vadu však musí reklamovať do 2 mesiacov od jej zistenia, najneskôr do uplynutia 2-ročnej záručnej doby.

Za predpokladu, že tovar má vadu, ktorú je možné odstrániť, môže kupujúci požadovať jej bezplatné odstránenie opravu. Čiže, kupujúci si tak u predávajúceho uplatní právo na odstránenie vady tovaru opravou v záručnej dobe.  

Predávajúci je následne povinný vystaviť kupujúcemu písomné potvrdenie o vytknutí vady tovaru, v ktorom okrem iného uvedie aj lehotu, v ktorej vadu odstráni. Táto nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady - teda vybavenie reklamácie nesmie trvať viac ako 30 dní. Pokiaľ by reklamácia trvala dlhšie, spotrebiteľ má právo okamžite odstúpiť od zmluvy. Predĺžiť túto lehotu možno len z objektívnych dôvodov, ktoré predávajúci nemôže ovplyvniť.  

Upozornenie: Predávajúci môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava nie je možná alebo by si vyžadovala neprimerané náklady. Za daných okolností môže kupujúci požadovať zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy.

Predávajúci je povinný tovar opraviť (odstrániť vady) v danej lehote bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí kupujúcemu. Potom predávajúci dodá kupujúcemu opravený tovar na vlastné náklady (napr. kuriérskou službou) spolu s potvrdením o vykonaní opravy a čase jej trvania. V prípade, že si kupujúci tento tovar neprevezme v lehote do 6 mesiacov odo dňa, kedy ho mal prevziať, môže ho predávajúci predať (toto platí s účinnosťou Občianskeho zákonníka od 1.7.2024).   

Upozornenie: Čas od vytknutia vady až do vykonania opravy sa nezapočítava do záručnej doby.

Záručná doba reklamovaného tovaru sa predlžuje o dobu vybavovania reklamácie. Čiže, záručná doba opraveného tovaru sa predĺži o dobu, po ktorú bol vadný tovar v reklamácii (spravidla o 30 dní). Záručná doba tak neplynie počas reklamačného konania až do okamihu, kedy je kupujúci povinný prevziať reklamovaný tovar.

Ak nastane situácia, že predávajúci odmietne reklamáciu spotrebiteľa, potom mu musí písomne oznámiť dôvody tohto odmietnutia (napr. že sa tovar nedá opraviť). V minulosti musel predávajúci pri zamietnutí reklamácie mať odborné posúdenie, no podľa aktuálnej legislatívy od 1. júla 2024 už túto povinnosť nemá. Za predpokladu, že kupujúci trvá na reklamácii (že tovar sa opraviť dá), môže si dať vyhotoviť znalecký posudok alebo odborné stanovisko (vydané autorizovanou osobou). Ak sa týmto spôsobom preukáže zodpovednosť predávajúceho za vytýkané vady, môže kupujúci spotrebiteľ tovar znovu reklamovať u predávajúceho a tento nesmie reklamáciu odmietnuť. Kupujúci má potom právo na náhradu vynaložených nákladov (na znalecký posudok), ktoré si musí uplatniť u predávajúceho do 2 mesiacov od dodania opravenej veci.

Príklad na reklamáciu tovaru formou opravy v záručnej dobe

Jozefovi bol 1.9.2024 doručený nový mobilný telefón, ktorý si zakúpil cez e-shop. Záručná doba tohto tovaru trvá 2 roky - do 31.8.2026. Po pár týždňoch jeho bežného používania sa mobil pokazil – prestalo fungovať tlačidlo zapnutia/vypnutia. Jozef mobil reklamoval u predajcu zaslaním poštou a doručením na jeho adresu dňa 1.10.2024. Predajca reklamáciu akceptoval a zabezpečil bezplatnú opravu mobilného zariadenia. Vybavenie reklamácie trvalo 30 dní. Jozefovi bol následne doručený opravený mobil aj spolu s potvrdením o vybavení reklamácie formou opravy a čase jej trvania. Záručná doba opraveného mobilu sa tak predĺžila o 30 dní,  t. j. do 30.9.2026. 

Článok pokračuje pod reklamou

Oprava tovaru po záručnej dobe (odstránenie vád po záruke)

V prípade, že sa kupujúcemu pokazí výrobok až po uplynutí záručnej doby (napr. vysávač sa pokazil po 2 a pol roku od jeho dodania), nemôže tento tovar bezplatne reklamovať (t. j. vytknúť vadu) u predávajúceho. Ak by kupujúci aj tak tovar reklamoval (napr. žiadal jeho opravu), predávajúci by mu oznámil, že 2-ročná záruka na reklamáciu skončila a že nemá nárok  na bezplatnú opravu.

Niektorí predávajúci však poskytujú aj tzv. pozáručný servis – opravu zakúpeného výrobku, ktorý sa pokazil po uplynutí záruky, avšak za poplatok (t. j. za cenu opravy).

Oprava tovaru v predĺženej záruke

Predávajúci môže svojim kupujúcim poskytnúť dlhšiu (predĺženú) záruku na tovar ako je zákonná záručná doba 24 mesiacov. Treba však rozlišovať medzi predĺžením záručnej doby a poistením, ktoré sa predáva pod označením „predĺžená záruka“. Všetky informácie ohľadom tejto možnosti by mal mať predávajúci osobitne spísané (napr. ako všeobecné obchodné podmienky predĺženej záruky alebo všeobecné poistné podmienky predĺženej záruky).  Kupujúci má právo na bezplatnú opravu v tejto predĺženej záručnej dobe.  

Ak je predĺžená záruka zo strany predávajúceho poskytovaná ako platená služba, nepôjde o záruku v pravom slova zmysle, ale o poistenie výrobku pre prípad náhodného poškodenia (marketingovo označované ako služba predĺženej záruky). V takom prípade je úspešnosť reklamácie vady závislá aj na splnení poistných podmienok, ktoré môžu obsahovať rôzne výluky z poistenia.

Európska únia zavádza právo na opravu niektorých výrobkov aj po záručnej dobe

Európsky parlament schválil novú smernicu, ktorá prináša predĺženie záruky tovaru, ktorý je počas záručnej doby opravovaný. Vďaka tejto zmene bude mať spotrebiteľ možnosť požiadať o opravu pokazeného tovaru aj po skončení jeho záruky. Týka sa to bežných výrobkov, ktoré sú technicky opraviteľné (napr. televízor, vysávač, mobilný telefón). Počas trvania opravy bude spotrebiteľovi ponúknutá možnosť požičať si náhradné zariadenie. 

Cieľom zmeny je, aby sa predĺžila životnosť tovarov tým, že sa zabezpečí lepšia dostupnosť opravy pokazených výrobkov a zároveň sa motivujú spotrebitelia, aby si pokazený tovar nechali opraviť (aby nemali motiváciu pokazený tovar len tak zahodiť). Pre predávajúcich to znamená zvýšené náklady, ktoré sa zrejme premietnu do koncových cien.

Po nadobudnutí platnosti smernice budú mať jednotlivé členské štáty EÚ dva roky na to, aby zmeny zapracovali do svojej legislatívy.

Záručná doba pri kúpe medzi podnikateľmi

Ak je kupujúcim spotrebiteľ (fyzická osoba), dĺžka záručnej doby a podmienky reklamácie sa riadia Občianskym zákonníkom a tiež zákonom o ochrane spotrebiteľa.

V prípade, že je kupujúcim podnikateľ (právnická osoba alebo fyzická osoba - podnikateľ), ktorý nakupuje tovar v rámci svojej obchodnej (podnikateľskej) činnosti (t. j. nakupuje na IČO), záručná doba a proces reklamácie sa riadi Obchodným zákonníkom.

Obchodný zákonník obsahuje iba ustanovenia týkajúce sa záruky za akosť (vlastnosti) tovaru. Na rozdiel od Občianskeho zákonníka nestanovuje zákonnú záručnú dobu (t. j. ani neurčuje minimálnu dĺžku záručnej doby), čím dáva podnikateľom dostatočný priestor na individuálnu úpravu vzájomných vzťahov. To znamená, že Obchodný zákonník ponecháva na predávajúcom, či kupujúcemu podnikateľovi poskytne nejakú záruku alebo mu ju neposkytne (t. j. či predávajúci prevezme záväzok zo záruky alebo nie). Vzhľadom na to sa odporúča, aby mal predávajúci vo svojich obchodných podmienkach a v reklamačnom poriadku uvedené, či kupujúcemu podnikateľovi záruku na zakúpený tovar poskytuje alebo neposkytuje, teda či kupujúci podnikateľ môže pokazený tovar reklamovať a rovnako sú vecou zmluvnej dohody aj lehoty a všetky ostatné podmienky. 

V prípade, že predávajúci poskytne kupujúcemu podnikateľovi záruku, môže tak urobiť formou zmluvy alebo jednostranným vyhlásením (napr. záručným listom). V obidvoch by mala byť určená aj lehota na podanie reklamácie (tá môže byť kratšia než pri spotrebiteľských kúpnych zmluvách - napr. 1 rok od dodania veci). Účinky poskytnutia záruky má aj vyznačenie dĺžky záručnej doby alebo doby trvanlivosti dodaného tovaru na jeho obale. Ak je v zmluve alebo v záručnom vyhlásení predávajúceho uvedená odlišná záručná doba, platí táto doba.

Pokiaľ ide o samotnú reklamáciu, kupujúci podnikateľ na rozdiel od spotrebiteľa nemusí reklamovať tovar priamo u predávajúceho. Reklamáciu si môže uplatniť rovno v autorizovanom servise. Čo sa týka dĺžky reklamačného konania, Obchodný zákonník ju nestanovuje, iba určuje povinnosť odstrániť vady primeranej lehote (jej presné určenie teda závisí od okolnosti konkrétneho prípadu).  

Odporúčanie: Je vhodné, aby predávajúci mal vo svojom reklamačnom poriadku jednoznačne rozlíšené podmienky záruky platiace pre podnikateľa ako kupujúceho a podmienky platiace pre spotrebiteľa.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Odpustenie či zníženie pokuty: zmeny v ukladaní sankcií od 1. 7. 2024

Od 1.7.2024 platí nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Aké zmeny priniesol v oblasti sankcií?

Odstúpenie od kúpnej zmluvy: zmeny od 1. 7. 2024

V akej lehote môže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu podľa nového zákona o ochrane spotrebiteľa účinného od 1. 7. 2024?

Zákon o ochrane spotrebiteľa od 1.7.2024: koniec fiktívnych zliav

Ako musí obchodník postupovať pri poskytnutí zľavy z ceny tovaru podľa nového zákona o ochrane spotrebiteľa účinného od 1. 7. 2024?

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa od 1. 7. 2024 – prehľad zmien

Parlament schválil nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Aké zmeny prinesie pre spotrebiteľov a obchodníkov vrátane e-shopov? Pripravili sme stručný prehľad tých najdôležitejších zmien.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky