Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
Voľný čas strávený pri televízii je dobrý na odreagovanie, ale aj na načerpanie novej biznisovej inšpirácie. Asi každý pozná ikonický film o burzovom maklérovi Jordanovi Belfortovi, ktorého ako Vlka z Wall Street v čiernej komédii stvárnil Leonardo DiCaprio. Škála podnikateľských filmov je však oveľa pestrejšia ako sa môže na prvý pohľad zdať. Motiváciu, nový „vietor do plachiet“ či rozšírenie podnikateľských obzorov ponúkajú novšie aj staršie tituly, ktoré stoja za pozretie. Niekoľko príkladov filmov o podnikateľoch, ktorí sa nebáli riskovať a prinieslo im to úspech, ale aj takých, z ktorých si príklad brať netreba, približujeme v našom článku.
Príbehy úspešných podnikateľov a ich firiem zachytené „okom“ kamery
Povolanie podnikateľ (The call of the entrepreneur, 2007)
Byť podnikateľom je povolanie, ktorého prínos je častokrát v spoločnosti nedocenený. Zmeniť tento pohľad je cieľom filmu z dielne americkej organizácie The Acton Institute. Dokument ukazuje príbehy troch podnikateľov z úplne odlišných segmentov. Jedným z nich je Brad Morgan, farmár, ktorému hrozí krach. Rozhodne sa preto riskovať a nachádza spôsob, ako zužitkovať materiál bez trhovej hodnoty a urobiť z neho žiadaný produkt. Druhým podnikateľom je Frank Hanna, bankár, ktorý vysvetľuje prínosy finančného inžinierstva. Posledný príbeh je o Jimmym Laiovi, ktorý najskôr vybuduje odevnú spoločnosť a neskôr jednu z najväčších mediálnych firiem v Hongkongu.
Dokument Povolanie podnikateľ navyše prináša názory ekonómov a filozofov o úlohe podnikateľov v spoločnosti a ich vplyve na svet okolo nás. Online si môžete film pozrieť aj na našom portáli.
Industria (Industrie, 2021)
Celý balík krátkych filmov možno nájsť v dokumentárnom cykle Industria. Prierez priemyselných dejín Česka od prvých manufaktúr v 18. storočí, až po robotizovanú modernú výrobu 21. storočia. V dvanástich 26-minútových častiach sú zachytené počiatky kapitalizmu a jeho premeny, príčiny komunistického ekonomického krachu aj problémy, do ktorých dostala český priemysel transformácia a globalizácia. Každá časť zachytáva vývoj a vzostup významných firiem, ako napr. najstaršia fungujúca skláreň v Harrachove, Vítkovické železiarne, vďaka ktorým sa z Ostravy stalo oceľové srdce českej priemyselnej revolúcie či príbeh firmy Baťa počas vojny.
V dokumentárnom cykle sa dozviete niečo o ikonických firmách a podnikateľoch našich dejín, no tiež, prečo inováciám v priemysle pomohla vojna, ako sa na pozadí priemyslu menilo spoločenské postavenie žien, kedy si ľudia začali všímať vplyv priemyslu na životné prostredie a odpovede na ďalšie otázky.
Baťa, prvý globalista (BATAstrories, 2018)
Bola by chyba opomenúť takého podnikateľského velikána Československa, akým bol Tomáš Baťa. Jeho príbeh zachytáva celovečerný dokumentárny film. Okrem výroby a predaja topánok, dokument rozpráva aj o dôležitých míľnikoch a omyloch, ktoré Baťa zažíval pri budovaní rodinného impéria. Vo filme je vyobrazená nielen životná cesta zakladateľov firmy, no zaznamenaný je tiež stav dnešného kapitalizmu, ktorého priekopníkom bol aj samotný Baťa. Zároveň na neho spomínajú jeho spolupracovníci. Dokument však nie je zameraný len na československé korene a firmu Baťa v našej krajine, ale ponúka aj medzinárodný kontext – miesta, kde spoločnosť buď pôsobila, alebo ešte stále pôsobí (India, Keňa, Fancúzsko alebo Brazília).
Enron: Najmúdrejší muži v miestnosti (Enron: The Smartest Guys in the Room, 2005)
Mnohí si možno pamätajú jeden z najväčších finančných škandálov v americkej histórii. Dokument Enron je natočený na základe reálnej udalosti – bankrotu siedmej najväčšej rovnomennej americkej energetickej spoločnosti. Zamestnávala cez 20 000 ľudí no vedenie firmy ju svojimi činmi priviedli k vyhláseniu bankrotu v roku 2002. Vo filme sú zachytené svedectvá bývalých zamestnancov, akciových analytikov, reportérov a politikov o riskovaní firmy na energetickom trhu či o falšovaní účtovníctva.
Ako sa uvádza na stránke csfd.cz, dokumentárny film Enron: Najmúdrejší muži v miestnosti slúži skôr ako negatívny, až odstrašujúci príklad toho, čo dokáže bezbrehá korupcia a toho, čo sa stane, keď zlyhajú kontrolné mechanizmy trhu.
Inšpirácia zo sveta technológií
Sociálna sieť (The social network, 2010)
Ďalším z neopomenuteľných osobností v oblasti biznisu je aj Mark Zuckenberg. Spoluzakladateľ sociálnej siete, ktorú denne používa takmer každý – od mladého tínedžera po dôchodcu. Fenomén, ktorý začal len ako univerzitná zoznamka, zmenil spôsob komunikácie medzi ľuďmi a zaslúžil sa o to, že z Marka sa stal najmladší miliardár všetkých čias. Jeho úspech sa ale nezaobišiel bez problémov – od tých vzťahových (napr. konflikt s jeho najlepším priateľom a spoluzakladateľom platformy), až po právne (rôzne žaloby).
Inšpiratívny film o (ne)obyčajnom študentovi, ktorý istým spôsobom zmenil svet, a o „vynáleze“, ktorý dokazuje, že aj z jednoduchej myšlienky môže vzniknúť niečo veľké.
Tetris (2023)
Jednou z tohtoročných filmových noviniek je film Tetris. Kultová hra v jej začiatkoch zaujala Holanďana Henka Rogersa, ktorý vlastnil počítačovú firmu. Mal vášeň pre programovanie a dizajn videohier, preto sa rád zúčastňoval aj rôznych veľtrhov. Na jednom z nich spoznal hru Tetris, ktorú vytvoril Rus Alexej Pažitnov. Film ukazuje tvrdý boj o práva na hru pre Európu a Ameriku, „škrt cez rozpočet“ však robí Sovietsky zväz a komunistický režim Ruska. Henk sa kvôli tvrdohlavému cieľu získať patent a práva na distribúciu hry dostáva aj do styku s KGB. Nejde však len o thriller z obdobia studenej vojny, film podľa kritikov obsahuje aj mnohé humorné prvky.
Príbeh o jednej z najpopulárnejších hier a jej ceste k hráčom celého sveta (od roku 1993 do 2020 patril medzi najpredávanejšie videohry všetkých čias), je inšpirovaná skutočnými udalosťami, hoci ako sa uvádza na csfd.sk, podľa skutočného Henka Rogersa neodráža 100 % realitu a mnoho vecí je prikrášlených a vymyslených. Nič to však nemení na fakte, že film ukazuje, ako môže vyzerať obchodovanie aj v oblasti videohier a čo sa môže stať, ak sa človek pre niečo skutočne nadchne.
Steve Jobs (2015)
Meno Steve Jobs sa neodmysliteľne spája so svetovou značkou mobilných telefónov a elektroniky. Patril medzi najbohatších ľudí na svete, bol vizionárom a úspešným podnikateľom, ktorý mal najskôr veľmi nezvyčajný spôsob života (na štýl dnešných hipsterov) a obľuboval ovocie – to sa napokon odrazilo aj v názve jeho firmy. Napriek tomu, že stál za zrodom spoločnosti, ktorá sa stala svetovým lídrom v oblasti telekomunikácií, bol z nej vyhodený. Nevzdal sa a netrvalo dlho – dostal sa späť do vedenia.
Film dovoľuje divákom nazrieť do „zákulisia“ firmy, ukazuje, čo sa dialo ešte pred kľúčovými Jobsovými prezentáciami, ktoré menili nielen počítačové dejiny. Sprevádza osobnosťou tohto výnimočného vizionára, ktorý bol tvrdým nadriadeným s jasným cieľom, za ktorým išiel za každú cenu.
Piráti zo Silicon Valley (Pirates of Silicon Valley, 1999)
O Stevovi Jobsovi je aj ďalší, podstatne starší film. Avšak, mapuje aj príbeh druhého vizionára – Billa Gatesa. Práve tieto dve osoby rozpútali súboj rozvoja technológií a značiek Apple Computers a Microsoft. Film popisuje neľahký rozbeh Jobsovej vízie a začiatky jeho firmy, tiež snahu Billa Gatesa o nadviazanie spolupráce, čo sa mu neskôr aj podarilo. Cesty oboch vizionárov sa rozchádzajú, keď Bill uvedie na trh svoj prvý Microsoft PC, ktorý vyvinul práve vďaka technológii Apple a finančnej podpory od IBM (poprednej svetovej spoločnosti v odbore IT, ktorá Jobsa odmietla).
Zaujímavý príbeh, ktorý odhaľuje pozadie najznámejších značiek komunikačných technológií – aj samotný Bill Gates sa podľa informácií na stránke csfd.cz vyjadril, že film je pomerne presný a Steve Jobs sa zasa nechal počuť, že nenávidí scenár, čo mnohé naznačuje.
Vynálezkyňa: Z kvapky krvi (The Inventor: Out for Blood in Silicon Valley, 2019)
„Steve Jobs v sukni“ – tak bola označovaná Elizabeth Holmes, ktorá roky svet presviedčala o svojom prelomovom projekte. Zameraný bol na diagnostikovanie rôznych chorôb, od cukrovky po rakovinu, z jedinej kvapky krvi. Aj keď odborníci z medicínskej oblasti upozorňovali, že jej nápad nie je realizovateľný, stála si za svojim, a to tak dobre, že presvedčila investorov, aby do jej firmy investovali viac ako 700 miliónov dolárov. Pomohlo jej aj dosadenie vplyvných ľudí (napr. politikov, ktorí s medicínou nemali nič spoločné) do predstavenstva svojej firmy Theranos. O jej prácu sa však začali zaujímať investigatívni novinári a postupne vychádzalo na povrch, že celý koncept je jeden veľký podvod.
Recenzenti sa v názoroch rozchádzajú – buď klamala účelovo a jej jedinými hodnotami v podnikaní boli zisk a sláva, alebo sama až chorobne uverila svojej vízii. Urobte si svoj vlastný názor a poučte sa z chýb ambicióznej ženy, dcéry viceprezidenta už spomínanej spoločnosti Enron (v ktorej taktiež nebola núdza o podvody).
Zrod a vzostup značiek, ktoré dnes pozná celý svet
Rivali (Die Dasslers, 2015)
Dnes v nich chodia ľudia všade na svete – azda nie je nikto, kto by nepoznal obuv značky Adidas a Puma. No len málokto vie, že za ich zrodom stoja dvaja bratia Dasslerovci. Na výrobe športových topánok začali pracovať spolu. Jeden bol introvert, inovátor, remeselník a športovec, druhý vizionár, obchodník a sukničkár. Aj rozdielnosť pováh stála za tým, že sa ich predstavy o biznise začali rozchádzať. Situácii nepomohol ani nástup nacistického režimu, ktorý spôsoboval medzi bratmi hodnotové rozdiely a napokon aj prehĺbenie ich vzájomnej nedôvery. Každý sa tak vydáva svojou vlastnou cestou a vzniká značka Adidas a Puma, budúce nadnárodné spoločnosti. Najmä po biznisovej stránke sa tak z bratov stali rivali a ich súperenie sa prenieslo aj na ďalšie generácie.
Podobným filmom zachytávajúcim život a prácu bratov Dasslerovcov je aj „Adidas versus Puma“ z roku 2016. V tomto prípade sa diváci dozvedajú pozadie ich manželstiev, kedy Adolfova energická manželka sa rozhodne pracovať vo firme, no Rudolfova zostáva doma, verná tradíciám. Aj tento fakt zohrá svoju rolu pri rozkole bratov a stojí za vznikom oboch úspešných značiek športovej obuvi.
Air: Zrodenie legendy (Air, 2023)
Spojenie športu a biznisu – film Air je o partnerstve, ktoré zmení budúcnosť značky topánok Nike. Ich basketbalová divízia postupne zhasínala, predajom sa nedarilo a potrebovali vymyslieť niečo, čo ich dostane pred konkurenciu. S nápadom prichádza Sonny Vaccaro (hrá Matt Damon), ktorý staví na vtedajšieho nováčika v basketbale, Michaela Jordana. Ako sa uvádza v zaujímavostiach na stránke csfd.sk, kvôli pravidlám NBA dostával Jordan pokutu vo výške 5 000 dolárov vždy, keď si obul topánky Nike počas zápasu. Túto pokutu za neho zakaždým spoločnosť zaplatila. Marketingová myšlienka, ktorá dobre vystihne celý film je, že topánky sú len topánky - kým si ich niekto neobuje.
Príbeh postavený na skutočných udalostiach - vzniku a vzostupe značky Air Jordan ako aj zrode basketbalového fenoménu všetkých čias, je tohtoročnou novinkou a dokazuje, že risk môže byť skutočne aj zisk. Dôležité je veriť a vytrvať.
Zakladateľ (The founder, 2016)
Životopisný film o americkom magnátovi v oblasti rýchleho občerstvenia Rayovi Krocovi (hrá Michael Keaton). Tento podomový predavač prístrojov na milkshaky má síce podnikateľského ducha, no jeho biznisu sa nedarí. Až kým nepríde objednávka na šesť mixérov do reštaurácie dvoch bratov, ktorých hrajú Nick Offerman a John Carroll Lynch. Ide o dnes už svetoznámu spoločnosť McDonalds. Ich konkurenčnou výhodou bolo, že jedlo pripravili do 30 sekúnd, nie 30 minút a nielen to Raya veľmi nadchlo. Bratom preto navrhol rozšíriť ich podnikanie formou franšízingu. Avšak, vízia a nenásytnosť Raya Kroca začne byť prekážkou v ich obchodnom vzťahu. Celú spoločnosť a koncept chce mať pod palcom práve on.
Film o vzostupe najúspešnejšej značky rýchleho občerstvenia na svete, pri ktorom zároveň fandíte kontroverznému, no inšpiratívnemu podnikateľovi s víziou a odvahou nevzdať sa, na druhej strane súcitíte s pôvodcami nápadu a celého konceptu, ktorí nakoniec z biznisu odchádzajú.
Bonusový tip: reality show o sile dobrého marketingu
Český sen (2004)
Dokumentárny film (alebo aj reality show) Český sen je dielom dvojice študentov Filmovej a televíznej fakulty Akadémie múzických umení (FAMU), ktorá sa rozhodla zrealizovať mediálnu masáž, ktorej cieľom bolo informovať o úplne novom obchodnom dome a motivovať davy ľudí nakúpiť práve v ňom. Premenili sa na falošných manažérov a začali vytvárať obrovskú reklamnú kampaň. O novom obchodnom dome bolo zrazu počuť všade, okrem letákov či bilbordov nahrali aj pieseň ako hymnu supermarketu. Investovali do neuromarketingovej analýzy, aby zistili, či je ich reklama dobre viditeľná a ako ju vnímajú zákazníci. Dali si záležať na detailoch a u tisíckach ľudí vzbudili pocit, že pôjde o niečo skutočne veľké.
Dav preto následne prišiel na avizovaný otvárací deň, ľudia boli „vyzbrojení“ taškami a netrpezlivo čakali. Na pódiu sa ukázali vo veľkej sláve manažéri (študenti) a vítali sa so svojimi zákazníkmi. Potom ich pustili k novému obchodu, ktorý ale bol len kulisou. Nasledovalo sklamanie, frustrácia a pocit oklamania, na čo študenti aj doplatili. Film ukazuje nielen silu reklamy, ale aj spôsob konzumného života, kedy ľudia nakupujú skôr pre potešenie ako pre potrebu.
Ide o reálnu kauzu, ktorá rezonovala aj v zahraničných médiách (The Times, The Guardian, Economist, BBC atď.) a film získal niekoľko ocenení na svetových festivaloch.