Dnešný inšpiratívny podnikateľský nápad bude trošku odlišný – neprinášame totiž konkrétny príklad z praxe, ale skôr opis obchodného princípu, ktorý sa uchytil v praxi najmä za oceánom. O čo ide? Čítajte ďalej a dozviete sa, ako na vlastný e-shop celkom netradičným spôsobom.
Zabudnite na sklady a veľký počiatočný kapitál
Ak si chcete otvoriť internetový obchod a premýšľate klasickým spôsobom, potom určite beriete do úvahy veľký počiatočný kapitál na zadováženie si všetkého ponúkaného tovaru a tiež nemalé investície do priestorov, kde tento tovar budete skladovať. Okrem toho musíte myslieť na personál, ktorý bude objednávky vybavovať, baliť a odosielať. Čo ak ale všetky tieto položky možno celkom jednoducho odstrániť?
Čarovné slovíčko znie DropShipping. Tento anglický výraz v praxi znamená nový model prevádzkovania internetového obchodu, ktorý neberie do úvahy zásoby tovarov a sklady. Ako je to možné? Princíp je jednoduchý. Časť povinností sa totiž prenesie na dodávateľa. Majiteľ e-shopu má na starosti len vytvorenie samotného internetového obchodu a vyvesenie ponuky. Tovar fyzicky ostáva u dodávateľa a až keď si zákazník tovar v e-shope kúpi, naštartuje sa celý proces. V tom momente objedná majiteľ e-shopu tovar u dodávateľa, ten ho zabalí a pošle pod hlavičkou e-shopu priamo zákazníkovi. Platba prebieha reťazovito – zákazník platí prevádzkovateľovi e-shopu (celková suma za tovar + poštovné) a prevádzkovateľ zasa dodávateľovi (dohodnutá suma za tovar + poštovné). Pre jasnejšiu predstavu sme vám k DropShippingu pripravili malú ilustráciu:
Výhody a nevýhody
Internetový obchod na princípe DropShipping má hneď niekoľko nepopierateľných výhod. Snáď najväčšou je jednoduchosť štartu podnikania – nepotrebujete žiadny extra veľký kapitál na nákup tovaru ani prostriedky na platenie nájomného za sklady. Takisto nepotrebujete zamestnancov, ktorí by vybavovali objednávky, balili tovar a posielali ho zákazníkom. Môžete sa plne sústrediť na marketingové stratégie a rozvoj obchodu. Poďakuje sa vám zrejme aj váš dodávateľ, pretože vďaka kvalitnej starostlivosti o e-shop bude zrejme aj viac objednávok a tým pádom vyšší zisk.
Ako všetko, aj DropShipping má však samozrejme i svoje nevýhody. Prvou je závislosť povesti e-shopu od serióznosti dodávateľa. Ak bude dodávateľ meškať s tovarom, bude ho baliť nekvalitne alebo pošle tovar poškodený, utrpí tým predovšetkým váš e-shop. Ďalšou nevýhodou je to, že ako majiteľ nemáte možnosť garantovať dodaciu dobu tovaru. A práve to si zákazníci často veľmi cenia – ak majú svoju objednávku doma v čo najexpresnejšom termíne.
Nevýhodám systému DropShipping sa dá v podstate vyhnúť jedným dobre miereným krokom, ktorým je výber spoľahlivého dodávateľa a zazmluvnenie jednotlivých procesov.
Slovenské DropShipping e-shopy?
Systém DropShipping je bez pochyby nesmierne zaujímavým konceptom a rysuje sa ako online obchodovanie zajtrajška. Už dnes však môže predstavovať veľkú konkurenčnú výhodu.
Ako je to s týmto obchodným princípom na Slovensku? Poznáte niekoho, kto DropShipping vo svojom biznise využíva? Trúfli by ste si vy osobne na tento inovatívny koncept?
Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska