Špeciálne vložky v topánkach nahradia navigáciu v telefóne, pomáhajú nevidiacim, no aj športovcom a ďalším. O predobjednávky nebola núdza a produkt zaujal vo viac ako sto krajinách sveta.
Dobré nápady sú všade okolo nás. Príkladom je aj dvojica absolventov strojárstva Krispian Lawrence a Anirudh Sharma z Indie. V roku 2011 prišli s nápadom, ktorý uľahčil život najmä zrakovo postihnutým ľuďom. Tých nie je málo, WHO (Svetová zdravotnícka organizácia) odhaduje ich počet približne na 285 miliónov na celom svete.
Krispiana a Anirudha inšpiroval seriál s názvom Červený trpaslík, ktorý kedysi dávno videli. V seriáli sa vyskytnú „inteligentné topánky“, ktoré dokážu samy viesť svojho nositeľa. Dvojicu tento nápad oslovil a rozhodli sa premeniť ho na skutočnosť.
Pomoc pre zrakovo postihnutých
Prostredníctvom startupu Ducere Technologies, ktorý Krispian a Anirudh založili v roku 2011, uviedli na trh produkt Lechal.
Lechal je haptické (hmatové) zariadenie do obuvi, ktoré dokáže pomocou jemných vibrácií na chodidlách navigovať jej nositeľov. Zrakovo postihnutého človeka môžu prostredníctvom interaktívneho navigačného systému zaviesť do cieľa, ktorý si nastaví vo svojom smartfóne. Lechal pomocou GPS vypočítava údaje o polohe a následne zadáva pokyny. Ak je potrebné, aby sa používateľ otočil doľava, zavibruje mu topánka na ľavej nohe, zatiaľ čo pravá bzučí a zabraňuje mu v pohybe doprava.
Produkt, ktorý môže uľahčiť život každému
Aj keď bol tento unikátny výmysel primárne určený nevidiacim, dvojica si uvedomila, že produkt môže byť užitočný pre kohokoľvek. Vložky Lechal svojich používateľov navedú tam, kam potrebujú, no pritom im umožnia odložiť telefón a vnímať skutočný svet. Sú navrhnuté tak, aby boli minimalistické a pohodlné.
Sú výborným pomocníkom aj pre používateľov, ktorí sa venujú športu či fitness aktivitám. Sledujú totiž spálené kalórie, prejdené kroky a vzdialenosť. Používateľom poskytujú presnejšie analýzy, keďže na rozdiel od iných fitness aplikácií, ktoré monitorujú pohyb rúk, vložky Lechal zaznamenávajú iba pohyb nôh. Nezachytávajú teda náhodné gestá horných končatín, vďaka čomu sú ich parametre presnejšie.
Vložky, ako aj aplikácia, ktorá je k nim vytvorená, obsahujú množstvo užitočných funkcií. Používateľovi umožňujú stanoviť si ciele, ktoré keď splní, topánky zavibrujú. Ak sa zákazníkom stáva, že doma často zabúdajú telefón, vložky v topánkach dokážu vyriešiť aj tento problém. Stačí, že si naprogramujú svoju obuv tak, aby ich upozornila, keď odchádzajú z domu bez mobilu.
Predtým, ako sa používateľ vydá na cestu, môže si v telefóne označiť zaujímavé miesta, historické pamiatky, reštaurácie, skrátka čokoľvek. Keď sa k miestam priblíži, vložky mu pošlú oznámenie, že sa nachádza blízko označeného miesta. Aplikácia taktiež umožňuje zdieľať svoju polohu s ostatnými používateľmi.
Fungujú aj bez pripojenia na internet
Moduly fungujú aj offline, čo umožňuje používateľovi pohybovať sa bez dátového pripojenia. Dodávajú sa s prvou interaktívnou nabíjačkou na svete, ktorá dokáže komunikovať lusknutím prstov. Stačí, že zákazník luskne a ona mu oznámi, na koľko percent je zariadenie nabité. Batéria vydrží bez nabíjania 15 dní.
Topánky, v ktorých výrobcovia vložky Lechal začali predávať, majú červenú farbu podľa spomínaného seriálu, ktorý bol inšpiráciou pre vynálezcov produktu. Vložky sa však dajú aplikovať do ktorýchkoľvek iných tenisiek. Cena za jeden pár vložiek je 150 dolárov (približne 130 eur).
Vložky sú vyrobené z vodoodolných, priedušných materiálov a majú antibakteriálny povrch. Z topánok aj vložiek je možné pred praním odstrániť všetky elektronické súčiastky.
Z Indie do 145 krajín sveta
Spoločnosť sa spočiatku angažovala v niekoľkých partnerských organizáciách, ktoré pracujú so zrakovo postihnutými. V roku 2013 sa jej podarilo získať anjelské financovanie v objeme 2 milióny dolárov (približne 1,7 milióna eur).
O dva roky neskôr dvojica predstavila zariadenie Lechal na globálnej inovačnej scéne – na medzinárodnej výstave spotrebnej elektroniky International CES v Las Vegas, kde sa dočkala vynikajúcej odozvy. Neskôr na svojom webe umožnili predobjednávky topánok s inovatívnymi vložkami. Svoj produkt začali dodávať v máji 2015, avšak už niekoľko mesiacov predtým dostali viac ako 50 000 predbežných objednávok zo 145 rôznych krajín.
Postupne spoločnosť Lechal zamestnala viac ako 100 ľudí a produkt si našiel svojich fanúšikov nielen v Indii, ale na celom svete.
Zdroje: lechal.com, iamwire.com, startupterminal.com, economictimes.indiatimes.com, tdsblog.com, phys.org, businessinsider.com