Študentov trápilo plytvanie potravinami, a tak vytvorili aplikáciu, ktorá zaujala viacerých investorov. Softvér pomáha obchodom optimalizovať zásoby čerstvých potravín a znižovať množstvo odpadu.
Predaj čerstvej zeleniny a ovocia je náročnejší ako predaj trvanlivého tovaru. Zelenina a ovocie sa totiž rýchlo kazia a často nemajú obal s uvedeným dátumom spotreby. Ich chuť a sviežosť sa navyše môžu líšiť podľa sezóny. V mnohých potravinárskych reťazcoch v USA sa robí inventarizácia takýchto potravín ručne, zapisovaním do papierov, pričom manažér na základe týchto zápisov a odhadov rozhodne, koľko tovaru je potrebné objednať. Následkom je veľká miera nepresnosti a plytvania ovocím či zeleninou. Tento problém sa však rozhodol riešiť zakladateľ startupu Afresh.
Plytvanie potravinami inšpirovalo k vzniku startupu
O potravinový systém a spôsob, akým ovplyvňuje zdravie človeka a životné prostredie, sa dlhodobo zaujímal Matt Schwartz. Počas štúdia obchodu na univerzite v Stanforde realizoval spoločne so spolužiakom Jeffom Heinenom výskumnú štúdiu, ktorá bola zameraná na identifikáciu problémov v dodávaní čerstvých potravín do obchodov a supermarketov.
V roku 2016, po rokoch sledovania neefektívnosti potravinárskeho priemyslu, Matt založil startup, ktorý pomocou modernej technológie pomáha obchodom zisťovať, koľko ovocia a zeleniny si majú objednať do svojich regálov.
Stavili na umelú inteligenciu
Spoločnosť sa rozhodla vyriešiť praktický problém pomocou tabletov a algoritmov softvéru. Technológia spoločnosti Afresh využíva strojové učenie na analýzu údajov o zákazníkoch a predpovedanie dopytu po výrobkoch. Maloobchodní manažéri potom môžu použiť softvér Afresh na objednanie presného množstva čerstvých potravín, ktoré budú potrebovať. Cieľom je pomôcť znížiť ich znehodnotenie a zároveň zabezpečiť, aby mali obchody v skladoch dostatočné množstvo zásob na uspokojenie dopytu zákazníkov. Spoločnosť zdokonaľuje systém takým spôsobom, aby dokázal predpokladať vplyv počasia na predaj – napríklad tak, že zohľadní poveternostné podmienky v období, keď rastie určitý druh ovocia či zeleniny.
Funkcia „inteligentný inventár“ využíva umelú inteligenciu na predpovedanie toho, čo je v obchode dostupné a čo je potrebné doobjednať, no využíva ju tiež na zadanie objednávky, čo prispieva k úspore času zamestnancov. To umožňuje obchodníkom skladovať a predávať len čerstvé ovocie a zeleninu, čím sa znižujú straty, ako aj množstvo potravinového odpadu.
Priaznivé výsledky pre obchodné reťazce
Predajcom potravín sa vďaka technológii Afresh predaj čerstvých potravín zvýšil o 3 %, potravinový odpad sa znížil až o 50 % a hrubá marža sa zvýšila o 4 %. Spoločnosť Afresh mala v roku 2021 hodnotu 100 miliónov dolárov (približne 88 miliónov eur) a o financovanie jej rastu prejavili záujem viacerí investori.
Zdroje: afresh.com, inc.com, forbes.com, techcrunch.com