Chladničky, ktoré sú každý deň plné zdravých jedál pre zamestnancov. Misky pritom vedia prezradiť, v akom stave sú zásoby. Prečo si službu obľúbilo už 20 000 firiem?
Stravovanie zamestnancov je asi v každej krajine veľmi podobné. Niektorí si nosia do práce jedlo z domu, niekde majú jedáleň či zabezpečenú donášku obeda. Vo Francúzsku vznikol startup, ktorý jednak zabezpečuje efektívne a zdravé stravovanie pre zamestnancov a jednak stojí firmy menej ako zabezpečenie obedov pracovníkom inou formou.
Začiatky spoločnosti Foodles
Zakladateľ startupu Michael Ormancey hneď po skončení technickej školy v roku 2015 vytvoril projekt, ktorý mal podobu mini bufetu v malých a stredných podnikoch. Michael sa totiž rozhodol vytvoriť u zamestnávateľov nový koncept stravovania. Najskôr išlo o drevenú krabicu, v ktorej ponúkal zdravé a chutné samoobslužné občerstvenie. Postupne do nej pridal aj nápoje a teplé jedlá.
Tento nápad oslovil aj Michaelovho priateľa Clémenta Bonhommeho. Clément mal skúsenosti s projektmi, ktoré využívali technológie, ako internet vecí (angl. Internet of Things, skratka IoT) či umelú inteligenciu v potravinárstve. K Michaelovi sa pridal v apríli 2015 a vo firme začal riadiť rozvoj podnikania a marketing.
Aby priatelia presadili svoju novú koncepciu podnikového stravovania, začali oslovovať miestnych výrobcov a nadväzovať s nimi spoluprácu. Tí pre nich následne pripravovali kvalitné a zdravé jedlá. Neskôr spoločnosť Foodles prišla na trh s technológiou chladničiek, ktoré zamestnancom firiem pomáhajú s netradičným spôsobom stravovania.
Diera na francúzskom trhu
Spoločná vášeň pre jedlo bola hlavnou motiváciou zakladateľov tohto startupu. Foodles vytvorili, aby zamestnancom ponúkli jednoduchú, dobrú a zdravú kuchyňu.
Spoločnosť sa rozhodla riešiť konkrétny problém na francúzskom trhu. Francúzske firmy musia, podobne ako u nás, svojim zamestnancom prispievať na stravu.
Zatiaľ čo veľké firmy zabezpečujú stravovanie zamestnancov v jedálňach, pre malé spoločnosti je to príliš nákladné a často z objektívnych dôvodov nemožné. Foodles preto so svojím riešením oslovuje práve malé a stredné firmy.
Ako funguje koncept Foodles?
Spoločnosti, ktoré využívajú službu Foodles, platia mesačný poplatok. Pre zamestnávateľa je táto samoobslužná jedáleň v priemere trikrát lacnejšia ako tradičná jedáleň.
Keď sa firma zaregistruje na platforme Foodles, spoločnosť doručí do kancelárie chladničky vybavené bezdrôtovou technológiou RFID (z angl. Radio Frequency IDentification). Vo vnútri sa nachádza riad vybavený RFID čipom. Ten sa používa na identifikáciu každej misky a na zasielanie informácií platforme, čo umožňuje mať v reálnom čase úplnú kontrolu nad dodanými výrobkami a stavom zásob.
Spoločnosť Foodles do týchto chladničiek každý deň doplní naraz 20 až 200 jedál. Chladnička je tak denne naplnená čerstvou stravou z kvalitných surovín od lokálnych dodávateľov, ktorá neobsahuje pridané konzervanty.
Zamestnanci môžu kedykoľvek počas práce odomknúť chladničku naskenovaním zamestnaneckej karty a vybrať si akékoľvek jedlo a pitie. Z karty sa automaticky stiahnu peniaze za jedlo. Priemerná cena za jedlo je 3,50 – 5 eur. Ak zamestnancov ponuka nezaujme, môžu si v podobnej sume objednať obed prostredníctvom aplikácie Foodles, čo je často výhodnejšie ako donáška v iných reštauráciách.
Ak sa všetko jedlo vo firme nespotrebuje, ale nie je ešte pokazené, spoločnosť Foodles ho distribuuje charitatívnym organizáciám.
Foodles ponúka aj návrh a realizáciu firemnej jedálne
Spoločnosť okrem unikátnych chladničiek poskytuje aj navrhnutie a realizáciu jedálne vo firmách, ktoré ju ešte nemajú. Ponúkajú 3D plány navrhované architektmi, ktoré počítajú s priestormi napríklad na raňajkový bar, kaviareň, šalátový bar a podobne. Zároveň pri zriaďovaní jedální dbajú na zdravotné a hygienické predpisy.
Spoločnosť sa rozrástla do ďalších miest vo Francúzsku
Foodles podporila v prvom kole financovania stravovacia spoločnosť Elior Group sumou 2 milióny eur, a taktiež francúzska investičná banka Bpifrance sumou 1 milión eur. V roku 2019 firma získala troch nových investorov, ktorí do nej investovali 9 miliónov eur. Spoločnosť sa rozrástla a okrem mesta Clichy sa rozšírila aj do ďalších miest vo Francúzsku, ako aj do belgického Bruselu. V roku 2020 mala viac ako 20 000 klientov a o rok neskôr, napriek koronakríze, svoju zákaznícku základňu aj obrat zdvojnásobila.
Zdroje: foodles.co, business.lesechos.fr, startupbegins.com, rtl.fr, techcrunch.com