Ponožky s vreckom na bezpečné uloženie mobilu, peňaženky či zdravotných pomôcok je výtvorom a úspešným podnikateľským nápadom mladého dievčaťa, ktoré chcelo uľahčiť život svojim rovesníkom.
Viete si predstaviť, že by ste začali podnikať už ako dvanásťroční a stali sa riaditeľom či riaditeľkou firmy skôr ako dosiahnete 15 rokov? Aj to sa stáva, napríklad v USA. Sofia Overtonová prišla s nápadom vytvoriť ponožky, do ktorých je možné vložiť mobil či peňaženku. Keď bola vonku so svojou staršou sesternicou, videla, ako si telefón vložila do svojej čižmy, aby ho mala v bezpečí, keďže jej legíny nemali vrecká. Sofia urobila to isté, pretože nemala dostatočne veľké vrecká, no zistila, že takéto riešenie nie je vôbec pohodlné. Mobil nebol v jej topánke stabilný a stále sa jej šmýkal k členku.
Mať nápad nestačí, s budovaním podniku školáčke pomáhajú dospelí
Nepríjemná skúsenosť školáčku priviedla k nápadu vytvoriť smart ponožky. Pridaním vrecka na vnútornej strane ponožky pri jej hornom okraji vytvorila prvý prototyp. Uvedomila si, že takéto vrecko môže fungovať aj na viac vecí ako len na telefón. Mnohí mladí ľudia si potrebujú počas svojich aktivít bezpečne uložiť napríklad aj inhalátor či inzulínové injekcie. Ale poslúžiť by mohlo napríklad aj na ukrytie peňaženky či chutnej desiaty. Sofia si uvedomila, že legíny, ako aj iné oblečenie na aktivity nie sú prispôsobené na to, aby školáci pri sebe mohli mať dôležité veci.
Spoločnosť s názvom Wise Pocket založila v roku 2017. Tínedžerka Sofia, pochopiteľne, nebola na všetko sama. S vybavovaním a podpisovaním dokumentov jej pomohli rodičia, s patentovaním nápadu pomohol právnik, spoluprácu nadviazala s textilným výrobcom v Severnej Karolíne v USA a mnohí ďalší jej pomáhali naučiť sa „chodiť“ v podnikaní.
Ponožky zaujali investorov aj verejnosť už na začiatku
Kampaň podnikateľka rozbehla na crowdfundingovom portáli Indiegogo. Pri prezentácii svojho produktu zdôrazňovala, že ide o produkt pre mladých ľudí, pričom je aj overený a otestovaný mladým dievčaťom (samotnou zakladateľkou). V kampani predávala ponožky za 15 dolárov (približne 13 eur) a ponúkala tiež zvýhodnené balenia s dvomi alebo tromi pármi za nižšie ceny. Trúfla si dokonca predávať tričko s logom Wise Pocket za 20 dolárov (približne 17 eur). Priebeh kampane bol naozaj napínavý. Zostávalo deväť hodín do konca a Sofia mala vyzbieraných 91 % cieľovej sumy. Ak by nevyzbierala stanovených 10 000 dolárov (približne 8 800 eur), peniaze za ostatné predobjednávky by nedostala. Napokon ale cieľ dosiahla a posledná osoba, ktorá si ponožky vopred objednala, dostala aj malú pozornosť.
Svoj príbeh chcela mladá výmyselníčka dostať medzi čo najväčší počet ľudí, preto sa prihlásila do 11. série americkej biznis reality show s názvom Shark Tanks. 12. januára 2020 sa pred „investičných žralokov“ postavila osobne. Jej produkt zaujal a investori si kúpili 25 % podiel vo firme za 35 000 dolárov (približne 31 000 eur), čo jej pomohlo financovať zefektívnenie produkcie a zvýšenie výrobnej kapacity.
Mladú podnikateľku pandémia nezastavila, pracovať začala aj na nových produktoch
Keď svet zasiahol koronavírus, Sofia nezaháľala a ďalej pracovala na objednávkach. Okrem vlastného e-shopu sa jej produkty objavujú aj na Amazone a v ďalších internetových obchodoch veľkých spoločností. Spolupracuje tiež s maloobchodnými prevádzkami. Navyše prišla s novými nápadmi na dizajn – navrhla havajské a tweedové ponožky, a začala pracovať aj na legínach Wise Pocket.
Svoju činnosť rozšírila aj o charitatívny rozmer. Sofia si uvedomila, že existuje množstvo mladých ľudí v núdzi. Preto za každý zakúpený pár daruje nové ponožky aj niektorému zo školákov v zlej sociálnej situácii.
Zdroje: wisepocketproducts.com, indiegogo.com, millennialentrepreneurs.com, heavy.com, business2community.com