V dnešnej časti seriálu Škola podnikania si povieme, ako pracovať s podnikateľským nápadom a posúvať ho bližšie k realizácii.
Ak už svoj podnikateľský nápad nosíte v hlave a aj po istom čase ho stále považujete za zaujímavú podnikateľskú príležitosť, predstavíme vám stručnú postupnosť krokov, ako s nápadom ďalej pracovať a posunúť ho bližšie k realizácii. Uvádzaný postup je osobitne vhodný pre skupinu začínajúcich podnikateľov, ktorí majú nápad na založenie vlastného startupu.
Základnou črtou startupu je, že ide o podnikanie, ktorého ambíciou je uviesť na trh nový produkt alebo službu. Tieto projekty sú spojené s vysokou mierou rizika, pretože často nie je známe, kto môže byť reálnym zákazníkom navrhovaného produktu alebo dokonca, ako by mal finálny produkt vôbec vyzerať. Podnikateľ sa tak musí prostredníctvom neustálych experimentov za pochodu naučiť, ako zo svojho nápadu vybudovať udržateľné podnikanie. Čím viac a častejšie získava spätnú väzbu od svojho okolia, tým viac sa približuje k vytvoreniu produktu, ktorý bude na trhu žiadaný. Zároveň tým predíde častému dôvodu zlyhania tohto typu projektov – a síce, že podnikateľ po značnom úsilí napokon vytvorí produkt, o ktorý nikto nejaví záujem.
-
Začnite systematickejšie pracovať so svojím nápadom
Vhodným spôsobom, ako začať pracovať s nápadom, je využiť nástroj, ktorý sa nazýva Lean Canvas. Ide o stručnú metodológiu rozvoja podnikateľského nápadu, ktorá pozostáva z deviatich polí uvedených na jednej stránke formátu A4. Metóda je na internete dostatočne popísaná, odporúčame vyhľadať a stiahnuť si samotnú šablónu ako aj prípadný vyplnený vzor.
Polia v šablóne je potrebné starostlivo vyplniť, metóda vás navádza, aby ste pri tvorbe nápadu na nič podstatné nezabudli. Pri vypĺňaní sa snažíte zodpovedať kľúčové otázky týkajúce sa vášho podnikateľského nápadu. Tými sú napríklad problémy, ktoré zákazníci majú a ktorých vyriešenie by ich malo zaujať natoľko, že sa produkt rozhodnú zakúpiť. Metóda zároveň kladie dôraz na rozpoznanie vašej konkurenčnej výhody, ktorá vám uľahčí produkt vytvoriť a predať. V súvislosti s predajom tiež riešite distribučné kanály, prostredníctvom ktorých chcete oslovovať svojich zákazníkov. Takisto sa vopred stanovujú kľúčové metriky, prostredníctvom ktorých si kedykoľvek môžete porovnávať vaše predpoklady s prípadnou realitou. V Lean Canvas v neposlednom rade rozoberáte otázky súvisiace s nákladmi a výnosmi projektu, zamýšľate sa nad vzťahmi medzi týmito finančnými veličinami a podobne.
Lean Canvas nie je štandardným podnikateľským plánom, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Je to nástroj, prostredníctvom ktorého veľmi jednoducho a rýchlo rozviniete a otestujete svoj nápad. Podnikateľ totiž veľmi koncentrovane popisuje svoj biznis model, čo nie je ničím iným, ako vyjadrením spôsobu, ako bude firma zarábať. Metóda je osobitne vhodná, ak sa na trh chystáte uviesť nový produkt či službu. V takýchto prípadoch je veľmi náročné vytvárať komplexný podnikateľský plán, pretože v tomto momente nepoznáte príliš mnoho kľúčových premenných, ktoré prípadné podnikanie ovplyvňujú. Lean Canvas je však dobrý začiatok. Šablónu sa odporúča vypĺňať v malom tíme troch až piatich ľudí zahŕňajúcich rôzne profesie, ktorí môžu mať na váš podnikateľský nápad rôzny uhol pohľadu.
-
Získajte spätnú väzbu od okolia, zapracujte ju a vytvorte plán realizácie
Váš podnikateľský nápad je na začiatku postavený na viacerých hypotézach, predpokladoch, ktoré treba overovať z rôznych strán. Odporúčame vám preto pokúsiť sa nájsť ľudí, ktorí poznajú trh, ktorý sa chystáte osloviť, a ktorí majú skúsenosť s podobným obchodným modelom, o akom uvažujete. Jednoducho nájdite svojich predchodcov, ktorí kedysi rozvíjali podobnú myšlienku. Títo ľudia vám pomôžu pochopiť, čo v reálnom svete funguje a čo nie. Nezabudnite sa tiež poradiť so zákazníkmi, teda ľuďmi, ktorí budú tvoriť váš cieľový trh. Vytvorte napríklad video alebo powerpointovú prezentáciu a zistite, čo si myslia o vašom nápade. Je jasné, že akonáhle uvediete svoj produkt na trh, dozviete sa omnoho viac informácií, avšak aj toto počiatočné zisťovanie podstatným spôsobom zvýši vašu šancu na úspech a ušetrí vám množstvo času, ktorý by ste premrhali realizáciou nápadu bez dostatočného potenciálu.
-
Zapracujte spätnú väzbu a vypracujte plán realizácie
Získané informácie využite vo svoj prospech a zapracujte ich do svojho plánu, trhovej stratégie či produktu. Overte si plánované investičné náklady záväznou cenovou ponukou dodávateľov. Získate vďaka tomu lepší prehľad o tom, koľko kapitálu budete naozaj potrebovať, aby ste dosiahli kľúčové míľniky. Vypracujte plán realizácie a zistite, čo a koho budete potrebovať na realizáciu svojho nápadu.
-
Vytvorte základný produkt
Keď sa pri plánovaní vášho produktu v úvodnej etape zasnívate, zväčša chcete ponúkať dokonalý produkt s dokonalým dizajnom a širokou paletou funkcií, resp. širokým rozsahom služieb, ktoré vám bude konkurencia závidieť. Dáme vám však jednu radu. Na začiatok potlačte túto dokonalú predstavu a okrešte váš vysnívaný produkt na základné funkčné minimum, ktoré uspokojí základnú potrebu vašich prvých zákazníkov. Vytvorte tento produkt tak rýchlo a lacno ako to len pôjde.
-
Otvorte obchod
Neodkladajte predaj. Namiesto čakania na moment, kým bude váš produkt dokonalý, ponúknite zákazníkom už vytvorený základný produkt. Pokiaľ nie je produkt umiestnený na trhu, ste svojím spôsobom uväznení vo vlastných predstavách a často môžete strácať energiu, čas a peniaze vývojom funkcie či služby, ktorá zákazníka vôbec neosloví. Na začiatok odporúčame osloviť takých zákazníkov, ktorí sú nadšení pre váš produkt, sú tolerantní k prípadným chybám a ochotní vám pomôcť pri ich odstraňovaní.
-
Opätovne testujte základný produkt
S produktom uvedeným na trh oveľa ľahšie zistíte, čo na zákazníkov funguje a čo nie. Testujte cenotvorbu, funkcionalitu, rozsah služby, hodnoťte spokojnosť zákazníkov. Veľmi podstatnou časťou experimentovania sú aktivity, prostredníctvom ktorých sa podnikateľ snaží vytvoriť lojalitu zákazníkov k produktu prostredníctvom rôznych podporných marketingových akcií (súťaže, vernostné systémy, propagačné akcie) a podobne.
-
Sledujte kľúčové metriky a neustále sa zdokonaľujte
Dokonalý produkt nevytvoríte na prvý pokus. Práve naopak, pripravte sa na to, že bude potrebné veľké množstvo pokusov a testov, kým sa naučíte, čo vaši zákazníci skutočne ocenia a na čo najlepšie reagujú. Aby ste sa mohli zdokonaľovať, mali by ste merať svoj progres prostredníctvom objektívnych ukazovateľov. K takýmto však napríklad v prípade internetového projektu nepatrí kumulovaný počet vašich užívateľov, pretože ten len málo vypovedá o kvalite vášho produktu. Oveľa viac vám napovie miera konverzie vašich užívateľov na zákazníkov, či miera opakovaného nákupu vašich zákazníkov. Tieto a ďalšie metriky stanovujete v závislosti od povahy vášho projektu. Ak vo vašom projekte urobíte nejakú zmenu, pokúste sa ju izolovať a vyhodnotiť samostatne vo vzťahu ku kľúčovým ukazovateľom, ktoré sledujete. Inými slovami, zakaždým urobte, sledujte a vyhodnocujte len vplyv jednej zmeny. Umožní vám to prijímať objektívne a kvalifikované rozhodnutia. Takýchto zmien môžete v krátkom časovom intervale urobiť desiatky, takže učenie a zapracovávanie spätnej väzby je veľmi rýchle. Tieto princípy popisuje Eric Ries v knihe The lean startup, ktorú všetkým začínajúcim podnikateľom vrelo odporúčame.
Článok je súčasťou 12-dielneho seriálu o podnikaní (Škola podnikania), ktorý vám budeme pravidelne prinášať po dobu 12 týždňov. Vznik seriálu o podnikaní podporila Slovenská sporiteľňa, a.s.. |