Premyslená PR stratégia dokáže zabezpečiť nielen dostatočný počet zákazníkov a fanúšikov, ale aj pritiahnuť pozornosť investorov. V čom spočíva jej tajomstvo?
So startupovými projektmi akoby sa v poslednej dobe roztrhlo vrece. Štatistiky uvádzajú celosvetovo až 100 miliónov nových startupov každý rok. Získať konkurenčnú výhodu v mori plnom podnikateľských nápadov a nestroskotať je tvrdý oriešok. Tou správnou stratégiou sa však dá rozlúsknuť, a to aj napriek „utiahnutému opasku“. Novátorský nápad a zohratý tím by mala podopierať premyslená komunikácia s potenciálnymi zákazníkmi. Na nej stojí a padá veľká časť úspechu. Hoci nie ste profesionál v odbore, svoju firmu poznáte najlepšie. S malou pomocou by ste tak mali aspoň čiastočne dokázať vytvoriť účinnú PR stratégiu.
Začiatok dobrý, všetko dobré
V začiatkoch priveľmi neotáľajte. Ak máte vytvorený základný produkt, nebojte sa ho otestovať na prvých užívateľoch. Necibrite ho do dokonalosti. Na jeho nedostatky a chybičky krásy vás upozornia prví zákazníci. Nič nebráni jeho ďalšiemu zdokonaľovaniu, no keď s ním vyjdete prvý raz pred médiá, budete si môcť byť istý, že elementárne nedostatky sú odstránené. A to vďaka spätnej väzbe od reálnej cieľovej skupiny. Vyhnete sa ta negatívnej publicite.
Majte jasno vo svojej pridanej hodnote a odlišnostiach od konkurencie
Blíži sa čas, keď sa svet zoznámi s vašou firmou a podnikateľským nápadom. Preto by ste mali mať, obrazne povedané, vo firme dôkladne upratané. Nebojte sa nahlas vymenovať silné stránky a výnimočnosť vášho nápadu. Ujasnite si, v čom sa odlišujete a v čom vynikáte. Ak máte jasno v tom, prečo by sa ľudia mali obrátiť práve na vás, ľahšie sa vám to potom bude prezrádzať ostatným.
Vytrvajte dovtedy, kým nenájdete ten správny spôsob, ako jednoducho a výstižne predstaviť váš startup – najlepšie v jednej vete. Aby každý, kto si ju prečíta, porozumel zmyslu a pridanej hodnote vášho projektu.
Poznámka redakcie: Inšpiráciou na môžu byť stručné a výstižné prezentácie často komplikovaných nápadov v súťaži Podnikateľský nápad roka 2014.
Podeľte sa o svoj príbeh
Prezraďte jej svoj príbeh. Iný, výnimočný, šokujúci. Do jeho epicentra postavte úspech vášho zákazníka. Hoci pravým hrdinom je on, dominantnou by mala byť emócia úspechu či výnimočnosti, ktorú vďaka vám nadobudne. Ako sa bude cítiť? Ako bude pôsobiť na okolie? Akého problému sa zbaví? Čím bude výnimočný? Čím skôr uverí svojej úlohe hrdinu vo vašom príbehu, tým skôr vám povie áno.
Prezentujte sa paušalizovaným štýlom a jednotným spôsobom komunikácie prostredníctvom všetkých kanálov. Propagačné materiály, webstránka, sociálne siete, televízia, rádio, videonahrávky, newsletter či mobilná aplikácia: všetko s jasne rozpoznateľným rukopisom vašej značky.
Povedzte to inak
Stovky startupov, desiatky zabudnutých príbehov. Pokúste sa vyhnúť nude a namiesto fádnych čísel a údajov sa pohrajte so zaujímavou infografikou. Dôkladne vybratú časť obsahu prezentujte vizuálne atraktívnejším spôsobom. K rovnakému výsledku sa dopracujete, ak nudné „tlačové správy“ vymeníte za krátke a údernými detailmi nasýtené texty. Stačí pár viet, ktoré presvedčia. Vrcholom vašej túžby po inakosti môže byť aj séria šikovných videí.
Selektujte
Poznáte svoju cieľovú skupinu a aj odkaz, ktorý jej chcete odovzdať. Ostáva ešte spoznať tých pravých ľudí, ktorí ho vykričia do sveta. Medzi jednotlivými médiami a tlačovinami by ste mali selektovať. Vyberte si spomedzi nich to médium, v ktorom naozaj chcete, aby sa o vás hovorilo. Po dôkladnej selekcii existuje veľká pravdepodobnosť, že sympatie a záujem podeliť sa o váš príbeh budú vzájomné. Vyselektovaným redakciám napíšte úzko personalizovaný e-mail, z ktorého by mala byť cítiť výrazná osobitosť a nenáhodný výber daného média. Špeciálnu pozornosť venujte prvým vetám e-mailu. Tie sú rozhodujúce a musia upútať pozornosť adresáta.
Nebojte sa zdvihnúť telefón
Osobným kontaktom alebo priateľským rozhovorom cez telefón často dosiahnete viac ako odoslaním e-mailu. Porozprávajte sa s blogermi alebo novinármi, zistite formy vzájomnej spolupráce a nadviažte viac než len formálny variant spolupráce. Kontakty na tých správnych miestach vedia byť nápomocné. Najmä blogeri sú často hladní po novinkách a aktuálnych trendoch, preto sa oplatí mať ich na svojej strane.
Súťažte
Jednou z možných ciest do povedomia potenciálnych zákazníkov je aj účasť na niektorej z domácich alebo zahraničných biznis súťaží. V kvalitných súťažiach získate často financovanie, publicitu a ďalšie ceny. Väčšina súťaží má svoje vlastné prezentačné kanály, na ktorých sa ocitnete i vy. O tom, na ako dlho, rozhodne potenciál vášho nápadu. U nás majú podnikatelia na výber z takmer dvoch desiatok podnikateľských súťaží. Z hľadiska mediálneho priestoru a počtu prihlásených je najväčšou slovenskou biznis súťažou Podnikateľský nápad roka, do ktorého sa ročne hlási niekoľko stoviek budúcich podnikateľov s inovatívnym nápadom.
Správne načasujte PR aktivity
Ak sa na trh chystáte uviesť novinku, kontakty na novinárov a blogerov oprášte aspoň týždeň pred jej oficiálnym predstavením. Budete mať dostatok času zodpovedať na ich prípadné otázky a zároveň svoje prekvapenie neprezradíte priskoro.
Informujte svojich fanúšikov
Keď sa vám podarí preniknúť do širšieho povedomia, pustite sa do budovania stratégie pre sociálne médiá. Váš rukopis by mal byť taktiež rozpoznateľný už od začiatku. Vymedzte si dostatok času na aktívne venovanie sa rozhovorom, komentárom a odpovediam na otázky od vašich fanúšikov.
Na sociálnych sieťach sa nezabudnite informovať o aktuálnom dianí vo vašej firme a čiastočne aj o jeho zákulisí. Ľudia sa zvyčajne potešia, keď doň môžu nahliadnuť. So svojimi fanúšikmi sa môžete napríklad pochváliť aj takýmto statusom: Práve sme spustili zbrusu novú aplikáciu, na ktorú sme po dvojročnom úsilí patrične hrdí! Nebojte sa použiť aj štatistiku: V priebehu dvoch hodín si našu aplikáciu stiahlo viac než päťsto užívateľov! Ďakujeme.
Nechajte si poradiť
Ak veríte v potenciál svojho nápadu, no v PR sa necítite nohami pevne na zemi, nebojte sa obrátiť na skúsenejších. Odborníci v oblasti PR vám ochotne pomôžu vybudovať profesionálnu stratégiu komunikácie a nasmerujú váš príbeh k tým správnym ľuďom. Ak vám firemný rozpočet neumožní využívať služby PR agentúry, ešte stále sú tu skúsení copywriteri, ktorí dokážu hrou so slovíčkami hotové zázraky.