Skupina investorov a mentorov združená pod hlavičkou 500 Startups investovala už 150 miliónov dolárov do spoločností z celého sveta. Do akých startupov sa podľa jedného z partnerov 500 Startups oplatí investovať a prečo sa nenechať odradiť ani neúspechom niektorého z nich?
Zakladatelia popredného globálneho venture kapitálového fondu a startupového akcelerátora 500 Startups spoločne investovali 125 000 dolárov celkovo do 1200 spoločností vo viac ako 50 krajinách sveta. Orientujú sa najmä na startupy v začiatočných štádiách, kde je riziko veľmi veľké. Aj preto sa pri investovaní do pestrej palety rozlične orientovaných startupov v 500 Startups počíta s tým, že nie každá investícia sa podarí a iba tí najlepší sa stanú svetovými hviezdami. „Tretina startupov, do ktorých sme investovali, je už takpovediac mŕtva. Uvidíme, akým smerom sa uberie ďalší vývoj, možno padne ďalšia tretina, ale tak to chodí. Prežijú len najlepší z najlepších,“ hovorí mentor Marvin Liao, ktorý sa vyhýba väčším očakávaniam. Investovanie je pre neho istou formou zábavy a fascinuje ho.
Nerobil by som to, keby to nebolo zaujímavé a zábavné
V rámci 500 Startups odborníci poskytujú svoje rady až v troch akcelerátoroch; v Mountain View, v San Franciscu a v Mexico City. Základňou Marvina Liaa je tak rámci pôsobenia v 500 Startups aj akcelerátor v San Franciscu. So svojimi radami a skúsenosťami sa rád podelí nielen s veľkými rybami v mori podnikateľov, ale aj so začínajúcimi startupistami. Na svojom zozname už takmer štyridsiatku startupov, z ktorých len časť pochádza priamo zo San Francisca. Zvyšok má svoje korene doslova po celom svete; v Srbsku, Fínsku, Francúzsku, Rusku, Švédsku, Taliansku či vo Veľkej Británii. „Akcelerátor má otvorené dvere aj pre európske startupy, ja osobne som mentoroval asi už šesť, ktoré pochádzali zo starého kontinentu,“ dodáva Liao.
Skúsený poradca v oblasti technológií a médií má pracovný deň využitý naplno. „Mnoho času trávim v akcelerátore v San Franciscu, celkovo to odhadujem až na 60-70 % môjho času. Ďalších 20 % svojho času zvyčajne investujem do uzatvárania nových dohôd s rozličnými spoločnosťami a následné manažovanie rozsiahlych multifunkčných tímov z rôznych krajín. Zvyšných 10 % mi ostáva na získavanie finančných prostriedkov,“ vyratúva Liao, ktorý v poslednom období trávi mnoho času v Európe a neobchádza pritom ani Slovensko. To naposledy v pozícii mentora navštívil počas konferencie TechMatch Slovakia 2015, ktorú organizovala Slovak Business Agency v hlavnom meste. Netají sa pritom rozsiahlou sieťou kontaktov, keďže pôsobí aj ako mentor vo viacerých akcelerátoroch priamo v európskom prostredí.
Biznis plán. Áno či nie?
V odpovedi na otázku, čo predurčuje startupy na úspech, má celkom jasno. „Je dôležité začínať s konkrétnou základnou ideou a uvedomiť si, aký problém má startup riešiť a pre koho ho má riešiť. Nevyhnutné je tiež uistiť sa, že to daný produkt alebo služba naozaj dokáže a má potenciál,“ vysvetľuje mentor a dodáva, že biznis model nemusí vždy byť prioritou číslo jeden. „S rastúcou úspešnosťou produktu sa zvyčajne v jasnejších kontúrach kryštalizuje aj biznis model. Až fungujúca aplikácia ukáže, kto sú jej skutoční zákazníci, aké je jej reálne využitie, počet používateľov a stiahnutí. Preto vždy nie je nevyhnutné začínať s biznis modelom, závisí to však od druhu biznisu,“ upresňuje.
Investujeme takmer do všetkých oblastí
Základnou podmienkou na úspech, a teda aj na získanie investície, je podľa neho fungujúci produkt a aspoň niekoľko zákazníkov, vykazujúcich dopyt po tomto produkte. „Plusom môže byť aspoň minimálny príjem spoločnosti v rozmedzí od 5 – 30 000 dolárov a znalosť trhového prostredia a pravidiel,“ vymenúva dôvody, ktoré vo 500 Startups vedú k odklepnutiu investície. Záber je pritom skutočne široký; vo 500 Startups finančné stimuly poskytujú startupom pôsobiacim v oblasti technológií, hardvéru, softvéru a tiež softvéru predávaného ako služba (tzv. SaaS), digitálnej zdravotnej starostlivosti, služieb, mobilných aplikácií či zábavy. „Prekvapivo oblasťou, ktorá aktuálne nie je veľmi silná, je tzv. gaming, resp. hry určené pre mobilné telefóny. Ide o oblasť, v ktorej sa investorom najmenej darí,“ konštatuje Liao. Nikto totiž nevie pomenovať parametre, podľa ktorých možno odlíšiť úspešnú hru od tej neúspešné a preto je investovanie to herného biznisu podobné ako stávka v rulete.