Porovnanie finančného príspevku na stravovanie a stravného lístku z hľadiska daní a odvodov na štyroch praktických príkladoch z pohľadu zamestnávateľa aj zamestnanca.
Minimálna a maximálna výška finančného príspevku a stravného lístku
Od 1. marca 2021 si budú môcť niektorí zamestnanci vybrať medzi finančným príspevkom na stravovanie a stravným lístkom, o čom sme podrobne písali v článku Finančný príspevok na stravovanie bude od 1. marca 2021 alternatívou stravných lístkov.
V nasledujúcej tabuľke ponúkame prehľad informácií o minimálnej a maximálnej výške finančného príspevku na stravovanie a hodnote stravného lístku podľa zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“ v príslušnom tvare). Tieto sumy vychádzajú zo základnej veličiny, ktorou je suma stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín. Výška tejto sumy v roku 2021 je 5,10 eura.
Položka | Finančný príspevok na stravovanie | Stravný lístok | ||
---|---|---|---|---|
Označenie stĺpcov | výpočet | suma v roku 2021 | výpočet | suma v roku 2021 |
Minimálna výška finančného príspevku na stravovanie / minimálna hodnota stravného lístku | 55 % minimálnej hodnoty stravného lístku | 2,11 eura | 75 % zo sumy stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín | 3,83 eura |
Maximálna výška finančného príspevku na stravovanie / maximálna hodnota stravného lístku | 55 % zo sumy stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín | 2,81 eura | nie je žiadnym predpisom ustanovená | nie je žiadnym predpisom ustanovená |
Maximálna výška finančného príspevku na stravovanie / maximálna hodnota stravného lístku, pri ktorej je príspevok zamestnávateľa daňovým výdavkom v plnej výške | 55 % zo sumy stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín | 2,81 eura | suma stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín | 5,10 eura |
Finančný príspevok alebo stravné lístky – porovnanie pri minimálnej výške príspevku zamestnávateľa (2,11 eur)
Porovnanie situácií, kedy zamestnávateľ poskytne zamestnancovi príspevok na stravovanie v minimálnej výške, resp. stravný lístok v minimálnej hodnote podľa Zákonníka práce. Výška finančného príspevku na stravovanie bude 2,11 eura a hodnota stravného lístku bude 3,83 eura. Na stravný lístok bude zamestnávateľ zamestnancovi prispievať len v zákonnej výške (príspevok zo sociálneho fondu alebo z vlastných prostriedkov sa nebude realizovať).
Položka | Finančný príspevok na stravovanie | Stravný lístok |
---|---|---|
Príspevok zamestnávateľa | 2,11 eura | 2,11 eura |
Príspevok zamestnanca | 0 eur | 1,72 eura |
Výška finančného príspevku / hodnota stravného lístku | 2,11 eura | 3,83 eura |
Daň z príjmov | oslobodené v plnej výške | oslobodené v plnej výške |
Sociálne a zdravotné poistenie | oslobodené v plnej výške | oslobodené v plnej výške |
Sociálne a zdravotné poistenie platené zamestnancom | x | x |
Daň z príjmov platená zamestnancom | x | x |
Sociálne a zdravotné poistenie platené zamestnávateľom | x | x |
Čistý peňažný / nepeňažný príjem pre zamestnanca | 2,11 eura | 2,11 eura |
Daňový výdavok pre zamestnávateľa | 2,11 eura | 2,11 eura |
Nedaňový výdavok pre zamestnávateľa | 0 eur | 0 eur |
V prípade, že by mal príslušný kalendárny mesiac 20 pracovných dní, tak v oboch prípadoch by bol čistý benefit pre zamestnanca 42,20 eura a v rovnakej výške by si zamestnávateľ zahrnul príspevky na stravovanie zamestnancov do daňových výdavkov.
Finančný príspevok alebo stravný lístok vo výške maximálneho daňovo uznateľného nákladu zamestnávateľa (2,81 eur)
Porovnanie situácie, kedy zamestnávateľ poskytne zamestnancovi finančný príspevok na stravovanie v maximálnej výške a aj stravný lístok v maximálnej hodnote, pri ktorej bude príspevok zamestnávateľa na stravovanie zamestnanca ešte v plnej výške daňovým výdavkom. Výška finančného príspevku na stravovanie bude 2,81 eura a hodnota stravného lístku bude 5,10 eura. Na stravný lístok bude zamestnávateľ zamestnancovi prispievať len v zákonnej výške (príspevok zo sociálneho fondu alebo z vlastných prostriedkov sa nebude realizovať).
Položka | Finančný príspevok na stravovanie | Stravný lístok |
---|---|---|
Príspevok zamestnávateľa | 2,81 eura | 2,81 eura |
Príspevok zamestnanca | 0 eur | 2,29 eura |
Výška finančného príspevku / hodnota stravného lístku | 2,81 eura | 5,10 eura |
Daň z príjmov | oslobodené v plnej výške | oslobodené v plnej výške |
Sociálne a zdravotné poistenie | oslobodené v plnej výške | oslobodené v plnej výške |
Sociálne a zdravotné poistenie platené zamestnancom | x | x |
Daň z príjmov platená zamestnancom | x | x |
Sociálne a zdravotné poistenie platené zamestnávateľom | x | x |
Čistý peňažný / nepeňažný príjem pre zamestnanca | 2,81 eura | 2,81 eura |
Daňový výdavok pre zamestnávateľa | 2,81 eura | 2,81 eura |
Nedaňový výdavok pre zamestnávateľa | 0 eur | 0 eur |
V prípade, že by mal príslušný kalendárny mesiac 20 pracovných dní, tak v oboch prípadoch by bol čistý benefit pre zamestnanca 56,20 eura a v rovnakej výške by si zamestnávateľ zahrnul príspevky na stravovanie zamestnancov do daňových výdavkov.
Finančný príspevok alebo stravný lístok vo výške 5,10 eura s využitím sociálneho fondu
Porovnanie situácie, kedy zamestnávateľ poskytne zamestnancovi finančný príspevok na stravovanie a aj stravný lístok vo výške, ktorá zodpovedá najvyššej hodnote stravného lístku, pri ktorej je ešte celý príspevok zamestnávateľa daňovým výdavkom. Výška finančného príspevku na stravovanie a aj hodnota stravného lístku bude 5,10 eura.
Zamestnávateľ sa rozhodne, že časť finančného príspevku na stravovanie vo výške 2,29 eura, ktorá presahuje sumu jeho maximálneho možného príspevku podľa Zákonníka práce, uhradí z prostriedkov sociálneho fondu. Podobne bude postupovať aj v prípade stravného lístku, kde celú časť príspevku zamestnanca na stravný lístok vo výške 2,29 eura uhradí z prostriedkov sociálneho fondu zamestnávateľ.
Príspevok zamestnávateľa zo sociálneho fondu bude pre zamestnanca príjmom oslobodeným od dane z príjmov, sociálneho poistenia a zdravotného poistenia. Z pohľadu zamestnávateľa bol tento príspevok pri tvorbe sociálneho fondu daňovým výdavkom.
Položka | Finančný príspevok na stravovanie | Stravný lístok |
---|---|---|
Príspevok zamestnávateľa (povinný zo zákona) | 2,81 eura | 2,81 eura |
Príspevok zamestnávateľa (zo sociálneho fondu) | 2,29 eura | 2,29 eura |
Príspevok zamestnanca | 0 eur | 0 eur |
Výška finančného príspevku / hodnota stravného lístku | 5,10 eura | 5,10 eura |
Daň z príjmov | oslobodené v plnej výške | oslobodené v plnej výške |
Sociálne a zdravotné poistenie | oslobodené v plnej výške | oslobodené v plnej výške |
Sociálne a zdravotné poistenie platené zamestnancom | x | x |
Daň z príjmov platená zamestnancom | x | x |
Sociálne a zdravotné poistenie platené zamestnávateľom | x | x |
Čistý peňažný / nepeňažný príjem pre zamestnanca | 5,10 eura | 5,10 eura |
Daňový výdavok pre zamestnávateľa | 5,10 eura (s prihliadnutím na to, že tvorba sociálneho fondu bola daňovým výdavkom) | 5,10 eura (s prihliadnutím na to, že tvorba sociálneho fondu bola daňovým výdavkom) |
Daňový výdavok pre zamestnávateľa | 0 eur | 0 eur |
Ak by mal príslušný kalendárny mesiac 20 pracovných dní, tak v oboch prípadoch by bol čistý benefit pre zamestnanca 102 eur a v rovnakej výške by si zamestnávateľ zahrnul príspevky na stravovanie zamestnancov do daňových výdavkov.
Finančný príspevok alebo stravný lístok vo výške 5,10 eura dofinancovaný z prostriedkov zamestnávateľa
Vo štvrtom modelovom príklade predpokladajme, že zamestnávateľ poskytne zamestnancovi finančný príspevok na stravovanie a aj stravný lístok vo výške, ktorá zodpovedá najvyššej hodnote stravného lístka, pri ktorej je ešte celý príspevok zamestnávateľa daňovým výdavkom. Výška finančného príspevku na stravovanie a aj hodnota stravného lístku bude 5,10 eura. Suma nad rámec zákonom stanoveného limitu je 2,29 eura.
V tomto prípade môžu nastať nasledovné scenáre:
- V prípade finančného príspevku sa bude zo sumy nad rámec zákonom stanoveného limitu (v uvedenom ilustratívnom príklade 2,29 eura) platiť daň z príjmov, sociálne poistenie a zdravotné poistenie. Pre zamestnávateľa táto čiastka bude daňovým výdavkom, pretože aj keď ide o výdavok presahujúci limit podľa Zákonníka práce, je to zdaniteľný príjem zamestnanca.
- V prípade stravných lístkov sú z hľadiska daní a odvodov dve alternatívy, ktoré sa líšia vtom, či medzi zamestnávateľom a zamestnancom existuje dohoda na tom, že zamestnávateľ bude jeho dobrovoľný príspevok poskytovaný nad rámec Zákonníka práce zamestnancovi zdaňovať.
- čiastka 2,29 eura bude u zamestnanca oslobodená od dane z príjmov a poistenia a pre zamestnávateľa bude nedaňovým výdavkom, ak medzi zamestnávateľom a zamestnancom neexistuje dohoda na tom, že zamestnávateľ bude jeho dobrovoľný príspevok poskytovaný nad rámec Zákonníka práce zamestnancovi zdaňovať.
- ak by ale medzi zamestnávateľom a zamestnancom existovala dohoda na tom, že zamestnávateľ bude jeho dobrovoľný príspevok poskytovaný nad rámec Zákonníka práce zamestnancovi zdaňovať, bola by situácia rovnaká ako pri finančnom príspevku na stravovanie. Z čiastky 2,29 eura by sa platila daň z príjmov a poistenie a u zamestnávateľa by išlo o daňový výdavok. V praxi by však takáto dohoda bola výhodná len pre zamestnávateľa, ktorý by preniesol daňovo-odvodovú záťaž na zamestnanca (čím by si mohol uznať túto sumu do svojich daňových výdavkov). Rovnako by mu mohol zvýšiť o danú sumu mzdu bez uzatvorenia dohody a dopad by to malo rovnaký, preto uzatvorenie takejto dohody bude naozaj len výnimočné.
Položka | Finančný príspevok na stravovanie | Stravný lístok bez uzatvorenej dohody o zdaňovaní | Stravný lístok s uzatvorenou dohodou o zdaňovaní |
---|---|---|---|
Príspevok zamestnávateľa (povinný zo zákona) | 2,81 eura | 2,81 eura | 2,81 eura |
Príspevok zamestnávateľa (z vlastných prostriedkov) | 2,29 eura | 2,29 eura | 2,29 eura |
Príspevok zamestnanca | 0 eur | 0 eur | 0 eur |
Výška finančného príspevku / hodnota stravného lístku | 5,10 eura | 5,10 eura | 5,10 eura |
Daň z príjmov | zdaniteľný príjem 2,29 eura | oslobodené v plnej výške | zdaniteľný príjem 2,29 eura |
Sociálne a zdravotné poistenie | platí sa zo sumy 2,29 eura | oslobodené v plnej výške | platí sa zo sumy 2,29 eura |
Sociálne a zdravotné poistenie platené zamestnancom | 0,29 eura (cca 13,4 % z 2,29 eura) | x | 0,29 eura (cca 13,4 % z 2,29 eura) |
Daň z príjmov platená zamestnancom | 0,38 eura [19 % z (2,29 eura – 0,29 eura)] | x | 0,38 eura [19 % z (2,29 eura – 0,29 eura)] |
Sociálne a zdravotné poistenie platené zamestnávateľom | 0,76 eura (cca 35,2 % z 2,29 eura) | x | 0,76 eura (cca 35,2 % z 2,29 eura) |
Čistý peňažný / nepeňažný príjem pre zamestnanca | 4,43 eura (5,10 eura – 0,29 eura – 0,38 eura) | 5,10 eura | 4,43 eura (5,10 eura – 0,29 eura – 0,38 eura) |
Daňový výdavok pre zamestnávateľa | 5,86 eura (2,81 eura + 2,29 eura + 0,76 eura) | 2,81 eura | 5,86 eura (2,81 eura + 2,29 eura + 0,76 eura) |
Nedaňový výdavok pre zamestnávateľa | 0 eur | 2,29 eura | 0 eur |
Ak by mal príslušný kalendárny mesiac 20 pracovných dní, tak v prípade finančného príspevku na stravovanie a stravného lístku s uzatvorenou dohodou o zdaňovaní by bol čistý benefit pre zamestnanca 88,60 eura a v prípade stravného lístku bez uzatvorenej dohody o zdaňovaní by bol čistý benefit pre zamestnanca 102 eur. Daňové výdavky pre zamestnávateľa pri finančnom príspevku na stravovanie a stravnom lístku s uzatvorenou dohodou o zdaňovaní by boli vo výške 117,20 eura a nedaňové výdavky by neboli žiadne. Pri stravnom lístku bez uzatvorenej dohody o zdaňovaní by daňové výdavky pre zamestnávateľa boli vo výške 56,20 eura a nedaňové výdavky by boli vo výške 45,80 eura.
Záver: oplatia sa viac stravné lístky alebo peniaze?
V prípade, že zamestnávateľ prispieva na stravovanie zamestnancov v rozmedzí od minimálnej po maximálnu sumu podľa Zákonníka práce, sú si finančný príspevok na stravovanie aj stravný lístok z hľadiska daní a odvodov od 1.3. 2021 rovnocenné alternatívy. A to tak pre zamestnanca, ako aj pre zamestnávateľa. To isté platí pre porovanie týchto dvoch alterantív aj vtedy, ak nad rámec svojej zákonnej povinnosti prispieva zamestnávateľ zo sociálneho fondu.
Avšak ak zamestnávateľ nad rámec svojej povinnosti prispieva na finančný príspevok na stravovanie alebo financuje zvyšnú hodnotu stravného lístku (čiastku platenú zamestnancom) z vlastných prostriedkov dobrovoľne, efekt je rozdielny. Pre zamestnanca je vtedy výhodnejší stravný lístok. Hodnota, ktorú zamestnávateľ prispeje navyše dobrovoľne cez stravný lístok, je pre zamestnanca od daní a odvodov oslobodená, pre zamestnávateľa je však nedaňovým výdavkom. Ak by chcel zamestnávateľ dobrovoľne prispieť nad hodnotu finančného príspevku na stravovanie, ide akoby o zvýšenie mzdy, ktoré podlieha dani z príjmov aj odvodom, čo je pre zamestnanca nevýhodnejšie, ako oslobodenie pri stravnom lístku. Pre zamestnávateľa ide o daňové výdavky.
Upozornenie: Od 1.1.2022 už túto výhodu gastrolístok stráca a vo všetkých prípadoch sú gastrolístky aj finančný príspevok na stravovanie rovnocenné alternatívy. Viac si prečítajte v článku Zmeny vo finančnom príspevku na stravovanie od 1.1.2022
Pri stravnom lístku od výšky príspevku zamestnávateľa závisí, koľko sa zamestnancovi strhne zo mzdy ako doplatok za stravný lístok. Pri finančnom príspevku sa len prizná zamestnancovi suma, na ktorú má nárok a nie je potrebné vykonávať žiadnu zrážku zo mzdy.
V praxi môžu existovať aj viaceré kombinácie financovania príspevkov na stravovanie (povinný príspevok + príspevok zo sociálneho fondu + dobrovoľný príspevok), ktoré bude potrebné prepočítať podľa konkrétnej situácie najmä z pohľadu zamestnávateľa. Čo sa týka záveru pre zamestnanca, ten je uvedený vyššie. Pokiaľ zamestnávateľ zamestnancovi neprispieva nad povinný príspevok a príspevok zo sociálneho fondu dobrovoľne, sú možnosti rovnocenné.