Čo všetko obnáša inštalácia domácej nabíjacej stanice, aké výhody majiteľovi elektromobilu prináša a kedy je lepšou voľbou ako bežný nabíjací kábel? A ako je to v prípade plug-in hybridov?
Pred alebo po kúpe elektromobilu/plug-in hybridu príde skôr či neskôr otázka, ako si auto efektívne nabiť doma a začne sa uvažovať nad inštaláciou domácej nabíjacej stanice (wallboxu). V článku priblížime:
- čo takáto inštalácia obnáša a aké faktory zvažovať,
- aký je rozdiel medzi nabíjacou stanicou a nabíjacím káblom,
- pre koho je ktoré nabíjacie zariadenie vhodnejšie,
- koľko do domácej nabíjacej stanice treba investovať.
Aké výhody prináša domáca nabíjacia stanica?
Domáca nabíjacia stanica môže byť umiestnená ako v exteriéri, tak aj v garáži rodinného domu či podzemnej garáži bytového domu. Nakoľko ide o dve veľmi odlišné situácie s vlastnými špecifikami, je potrebné ich oddeliť. V tomto článku sa zameriame konkrétne na tému inštalácie nabíjacej stanice v rodinnom dome.
Na úvod ešte upresníme, že napriek tomu, že sa bežne používa výraz „domáca nabíjacia stanica”, „wallbox” alebo „nabíjací kábel”, tieto typy zariadení nie sú „nabíjačky” v pravom slova zmysle. Všetky pracujú s bežným striedavým prúdom, avšak do akumulátorov sa ukladá jednosmerný prúd. Nabíjací proces preto v skutočnosti prebieha nabíjačkou vstavanou v aute (takzvanou palubnou nabíjačkou), od ktorej závisí nabíjací výkon, mení AC (striedavý prúd) na DC (jednosmerný prúd) a riadi celý priebeh nabíjania. Preto ak auto pripojíte k wallboxu s výkonom 22 kW, skutočný nabíjací výkon môže byť iný, teda taký, ktorý auto podporuje - napríklad 11 kW.
Z tohto dôvodu je pred samotnou inštaláciou dôležité ujasniť si, čo od nabíjacej stanice majiteľ elektrického vozidla očakáva, teda aké výhody mu má priniesť v porovnaní s bežne dodávanou nabíjačkou (nabíjacím káblom) k elektromobilom alebo plug-in hybridom, ktoré sa zapájajú do klasickej, prípadne do 400 V zásuvky. Nabíjacie káble do bežnej zásuvky totiž dokážu nabíjať výkonom 2,3 kW (ojedinele sú k autám dodávané nabíjačky s výkonom 1,8 kW alebo 3,6 kW). Majiteľ elektromobilu alebo plug-in hybridu teda môže získať inštaláciou nabíjacej stanice (wallboxu) vyšší komfort nabíjania, ale najmä časovú úsporu - násobne rýchlejšie nabíjanie vďaka vyššiemu výkonu, štandardne 11 kW. Rovnaký nabíjací výkon však dokážu zabezpečiť aj výkonnejšie nabíjacie káble, ktoré sa zapájajú do 400 V zásuvky. Nabíjacie káble ale zaostávajú voči wallboxom v smart funkciách (dynamické riadenie výkonu a iné).
Akú nabíjaciu stanicu vybrať?
Na trhu možno nájsť rôzne domáce nabíjacie stanice. Spomínané výkonnejšie nabíjacie káble do 400 V zásuvky majú výhodu v tom, že sú prenosné, teda je možné si ich zobrať vždy so sebou a využiť ich aj na cestách. Napríklad, ak plánuje ísť majiteľ elektromobilu do hotela, ktorý nemá wallbox, ale disponuje 400 V zásuvkou. Ak sa s prevádzkovateľom dohodne a bude ju môcť využiť, nabíjací výkon bude rovnaký ako keby tu mali nainštalovaný wallbox.
Na trhu je niekoľko typov prenosných nabíjacích káblov s rôznym nabíjacím výkonom (do 22 kW). Štandardom je, že nabíjací výkon je možné aj ľubovoľne obmedzovať priamo na kábli, niektoré sú vybavené displejom, iné podporujú aj prepojenie s mobilnou aplikáciou. Cena takýchto nabíjacích káblov sa pohybuje od 500 eur s DPH.
Ponuka domácich wallboxov je ešte širšia, nakoľko výrobcovia kladú dôraz aj na komplexnejšie funkcie. Práve od toho sa odvíja ich cena, ktorá sa pohybuje od 450 eur s DPH. Základné wallboxy zabezpečujú nabíjanie bez ďalších funkcií (ako meranie spotrebovanej energie, regulácia výkonu, online konektivita a iné). Pokročilejšie typy wallboxov už podporujú meranie spotrebovanej energie, je možné regulovať ich výkon buď manuálne, alebo na základe preddefinovaných pravidiel a taktiež je k dispozícii mobilná aplikácia. Pomocou nej je možné sledovať štatistiky alebo nabíjaciu stanicu vzdialene ovládať (spúšťať, zastavovať nabíjanie), či meniť nabíjací výkon.
Najpokročilejšie wallboxy dokážu riadiť nabíjací výkon dynamicky podľa aktuálnej spotreby v dome. To znamená, že ak je maximálny odber v dome 16 kW a auto sa nabíja výkonom 11 kW, voľná kapacita je 5 kW. Ak sa spotreba domu dostane nad 5 kW, nabíjacia stanica začne automaticky obmedzovať nabíjací výkon tak, aby nebola spomínaná hodnota prekročená. Nebýva však zvykom, že sú nabíjacie stanice sú vybavené potrebným hardvérom pre takúto reguláciu a je potrebné ho dokúpiť ako voliteľné príslušenstvo.
To isté platí aj pre wallboxy, ktoré dokážu sledovať prebytky z fotovoltickej elektrárne (solárne panely na streche) a využívať ich na nabíjanie elektromobilu. Väčšina takýchto wallboxov potrebuje dodatočný hardvér, avšak existujú aj také, ktoré je možné priamo napojiť na menič fotovoltiky. Spravidla ide o wallboxy, ktoré majú v ponuke priamo výrobcovia daných meničov pre fotovoltické elektrárne.
Ako dlho trvá nabíjanie?
Čas nabitia elektromobilu závisí od kapacity akumulátora, nabíjacieho výkonu a v malej miere aj od strát pri nabíjaní. Pre jednoduchší výpočet povedzme, že treba nabiť 50 kWh elektrickej energie. To je hodnota, ktorá je pre mnohé elektromobily viac ako postačujúca na dostatočné nabitie, nakoľko vystačí na prejdenie 200 až 400 kilometrov.
V prípade nabíjania s bežným nabíjacím káblom dodaným k autu počítajme s najčastejším nabíjacím výkonom 2,3 kW. V takomto prípade je čas nabíjania takmer 22 hodín bez započítania strát. Tie sú taktiež rôzne a závislé od viacerých faktorov (napr. palubnej nabíjačky v tom-ktorom aute - ide však o veľmi komplexnú tému). Štandardne je ale možné hovoriť o stratách približne 15 %. Po započítaní strát, sa čas nabíjania môže predĺžiť až na takmer 26 hodín.
Pokiaľ ide o výkonnejšie nabíjačky, ktoré niektorí výrobcovia dodávajú k elektromobilom alebo plug-in hybridom a ktoré je možné zapojiť do 400 V zásuvky, ich nabíjací výkon je možné regulovať, pričom maximum je 11 kW (ojedinele aj 22 kW). Z pohľadu samotného nabíjania tak dokážu nahradiť inštaláciu domácej nabíjacej stanice, keďže dosahujú totožný výkon, a teda aj zabezpečia násobne kratší čas nabíjania. S takouto nabíjačkou sa batéria elektromobilu dokáže nabiť za približne 5 hodín (rovnako ako s domácou nabíjacou stanicou - wallboxom), a to aj po započítaní strát. V tomto prípade získa majiteľ auta inštaláciou domácej nabíjacej stanice vyšší komfort nabíjania a prípadne aj smart funkcie.
Oplatí sa domáca nabíjacia stanica pre plug-in hybrid?
V prípade, že ide o majiteľa plug-in hybridu, môže byť inštalácia domácej nabíjacej stanice pre neho síce komfortnejšia ako nabíjací kábel (čo sa manipulácie týka) a vzhľadovo krajšia, no v samotnom nabíjaní nedostane to, čo očakáva - nabíjací výkon totiž nemusí byť vyšší. Neplatí to ale pre všetky plug-in hybridy. Pri takom, ktorý podporuje dvoj / trojfázové nabíjanie s výkonom 7,2 kW alebo 11 kW, je inštalácia domácej nabíjacej stanice stále výhodná aj z pohľadu času nabíjania a menších strát.
V prípade ale, že ide o plug-in hybrid (platí aj pre elektromobily) s podporou iba jednofázového nabíjania s výkonom do 3,6 kW alebo 7,2 kW, môže byť inštalácia nabíjacej stanice zbytočná alebo komplikovaná. Pre využitie nabíjacieho výkonu 7,2 kW v tomto prípade je totiž potrebné mať 32 A hlavný istič, čo nebýva štandardom a vybavovanie navýšenia ističa si bude vyžadovať ďalšie poplatky, ale aj čas. Inštaláciu domácej nabíjacej stanice však vždy možno brať aj ako investíciu do budúcnosti, ak by sa majiteľ plug-in hybridu niekedy rozhodol pre kúpu vozidla s elektrickým pohonom s podporou dvoj alebo trojfázového nabíjania.
Čo ďalšie treba zabezpečiť pri inštalácii nabíjacej stanice?
Pred inštaláciou domácej nabíjacej stanice, je potrebné tiež myslieť na to, v akom stave sa nachádza elektroinštalácia v objekte, kde sa bude nabíjacia stanica inštalovať. Ak ide o starší objekt, je určite dobré zabezpečiť si kontrolu odborníkom - elektrikárom, ktorý zhodnotí stav elektroinštalácie. Aj samotnú inštaláciu by mal vykonávať elektrikár s potrebnou vyhláškou a zároveň odporúčame vyhotoviť revíznu správu. Pri domácich nabíjacích staniciach je štandardný výkon 11 kW, čo je vyšší výkon, pri ktorom môže prísť aj k miernemu zahrievaniu zásuviek, respektíve kabeláže. Elektroinštalácia musí byť preto spravená kvalitne, podľa noriem, aby bez problémov zvládla aj dlhodobé zaťaženie.
Aj keď majiteľ elektromobilu nepotrebuje nabíjaciu stanicu s výkonom 11 kW (s istením 3x 16 A), odporúčame realizovať inštaláciu na tento výkon, a to predovšetkým s výhľadom do budúcnosti. V prípade potreby je možné nabíjací výkon stále obmedziť aj na nižší.
Navyše, ak je nabíjacia stanica umiestnená na mieste, kde môže byť problém s Wi-Fi signálom a majiteľ auta ju bude chcieť pripojiť na internet, pre stabilnejšie pripojenie je dobré počítať aj s dotiahnutím dátového kábla.