Nabíjačka na elektromobil pri hoteli, penzióne či reštaurácii

Nabíjačka na elektromobil pri hoteli, penzióne či reštaurácii
Zdroj: Unsplash.com
Tomáš Kuník

Som fanúšik a aktívny používateľ elektromobilu v každodennom živote. Pravidelne testujem elektrifikované modely áut a zároveň pracujem ako obchodný zástupca slovenskej spoločnosti ejoin, ktorá vyvíja vlastné nabíjacie stanice pre elektromobily a buduje sieť nabíjacích staníc. Ak by ste mali záujem o takéto riešenie alebo by ste potrebovali v tejto téme poradiť, kontaktujte ma na [email protected].

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Čo treba vedieť, ak chce podnikateľ umiestniť nabíjačku pre elektromobily k svojej prevádzke, aký je postup, s akými nákladmi počítať a v čom spočívajú výhody?

Hoci vo vývoji elektromobility na Slovensku za inými štátmi EÚ zaostávame, počet vozidiel s elektrickým pohonom rastie aj v našej krajine. Len v priebehu roka 2023 sa flotila elektromobilov kategórie M1 a N1 na Slovensku rozšírila o 70 % - v evidencii vozidiel v SR bolo k 31.12.2023 vedených 10 273 takýchto áut, pričom ďalších 80 592 bolo registrovaných plug-in hybridov. Jedna z najčastejších otázok pred kúpou auta na elektrický pohon sa, prirodzene, týka nabíjania - existuje dostatok miest na dobitie energie počas cesty? Treba si uvedomiť, že nabíjanie elektromobilu nie je len o verejných nabíjacích staniciach, ale aj takzvaných destinačných nabíjačkách, teda tých, ktoré sa nachádzajú v cieli jazdy. Ako postupovať, ak chce podnikateľ takú nabíjaciu stanicu umiestniť pri svojej prevádzke?

„Destinačné” nabíjacie stanice sú pre zákazníkov lákadlom

Majitelia elektromobilov často vyhľadávajú práve tento spôsob nabíjania, nakoľko výrazným spôsobom uľahčuje presun na dlhé vzdialenosti, zvyšuje komfort a šetrí čas. Ak sa dá nabíjať na mieste, kde auto bude stáť niekoľko hodín, často to môže znamenať:

  • že z plánu cesty je možné vynechať jednu zastávku (skrátenie cesty o 20 až 40 minút),
  • kratšie nabíjanie (napríklad o 10 minút)
  • alebo, že je možné absolvovať cestu celkom bez nabíjania.

 Aj domáce nabíjanie, ak je k dispozícii, možno považovať za typ destinačného nabíjania. Nemenej dôležité sú ale nabíjacie stanice v iných cieľových destináciách - napríklad v hoteloch, penziónoch či reštauráciách. Majitelia batériových elektromobilov alebo plug-in hybridov budú preferovať návštevu práve takých prevádzok, ktoré disponujú možnosťou nabíjania. Rozhodnúť sa inštalovať nabíjaciu stanicu pred vlastnou prevádzkou môže preto byť vhodné z hľadiska obchodnej stratégie, ako aj marketingu. Nabíjacia stanica sa zobrazí na mape nabíjacích staníc, čím sa o prevádzke dozvie veľké množstvo ľudí. Zároveň, na rôznych ubytovacích platformách je pri vyhľadávaní možné filtrovať aj podľa toho, či je na mieste nabíjacia stanica dostupná, alebo nie.

Ako si vybrať nabíjaciu stanicu ku prevádzke?

Nabíjacie stanice sa delia na dva základné typy, a to pomalé (AC) a rýchle (DC). Pri rozhodovaní o konkrétnej konfigurácii nabíjacích staníc je dobré poradiť sa s odborníkmi na danú tému (napríklad výrobcov alebo prevádzkovateľov nabíjacích staníc), nakoľko dokážu zvážiť viaceré faktory, ktoré by inak  možno prevádzkovateľ hotela, reštaurácie či iného miesta nevzal do úvahy alebo by nevedel, že sú dôležité - napríklad polohu prevádzky vzhľadom na vyťaženosť počas sezóny alebo celého roka, ale aj z pohľadu tranzitu, taktiež kapacitu siete a iné.

Pomalé nabíjacie stanice sú vhodné najmä na miestach, kde sa zákazník zdrží dlhšie, teda napríklad v hoteli. Zároveň ale stojí za zváženie inštalovať aj na tomto mieste spolu s AC stanicou aj DC stanicu s nižším výkonom (napríklad 30 až 40 kW). Vhodné je to napríklad preto, aby mal zákazník v prípade potreby možnosť nabiť troj alebo až štvornásobne rýchlejšie. Vždy je to ale v prvom rade otázka financií (DC stanica je násobne drahšia ako AC stanica), prípadne aj atraktivity lokality najmä s ohľadom na hustotu dopravy. Pomalé AC stanice skutočne plne postačujú na celodenné alebo nočné nabíjanie, avšak, ak sa zákazník dostane do situácie, kedy potrebuje nabiť rýchlejšie z akéhokoľvek dôvodu, určite túto možnosť ocení.

Pre reštaurácie sú vhodnejšie rýchle, prípadne aj ultra-rýchle nabíjacie stanice. Nakoľko ale náklady na ich vybudovanie môžu byť pre mnohé prevádzky príliš vysoké (aj viac ako 30 000 eur), riešením môže byť kúpa rýchlej DC stanice s nízkym výkonom, teda do 30 alebo 40 kW, ktorá býva značne menej nákladná. Cena stanice s uvedenými parametrami je síce stále o niečo vyššia oproti pomalej AC stanici, môže ísť ale o čiastku, ktorá ešte bude pre podnikateľa akceptovateľná. Ak si reštaurácia v každom prípade nemôže dovoliť inštaláciu DC nabíjacej stanice, zákazník sa určite poteší aj prítomnosti pomalej AC nabíjačky.

Prečítajte si tiež

Zároveň je veľmi dôležité zdôrazniť, že pomalá AC stanica a rýchla DC stanica sú fungovaním celkom odlišné zariadenia. Ak by bola pred prevádzkou AC stanica a DC stanica s rovnakým výkonom, povedzme 20 kW, neznamená to, že nabijú elektromobil rovnako rýchlo. Drvivá väčšina elektrických áut sa totiž dokáže nabíjať na pomalej AC stanici výkonom maximálne 11 kW - rýchlosť pomalého nabíjania je priamo závislá na výbave auta.

Rozdiely v časoch nabíjania medzi pomalým AC a rýchlym DC nabíjaním sú výrazné. Ak by priemerný elektromobil nabíjal jednu hodinu na pomalej AC stanici, zvyčajne dokáže nabiť od 15 do 25 %. Ak by rovnaký čas strávil na rýchlej DC stanici s výkonom 30 kW, dokáže nabiť od 30 do 60 %.

Inštalácia nabíjacej stanice pri hoteli, penzióne či reštaurácií - postup

V prípade, že má podnikateľ záujem vybudovať nabíjaciu stanicu pre zákazníkov pri svojej prevádzke, ešte pred oslovením špecializovanej firmy je vhodné, aby si zistil základné informácie o svojej elektrickej inštalácii (aký má istič, spotrebu, voľnú kapacitu), prípadne, kde presne chce nabíjaciu stanicu nainštalovať, čím výrazným spôsobom dokáže urýchliť proces realizácie.

Ak tieto informácie nemá k dispozícii, špecializovaná firma mu poradí, ako sa k nim dostať, prípadne ich prezistí za neho. Podľa získaných informácií sa následne určia jednotlivé možnosti - aký typ nabíjačky je možné inštalovať, prípadne čo je potrebné zmeniť (napr. navýšenie ističa, rezervovanej kapacity a podobne) a po konečnom rozhodnutí sa môže prejsť k vyhotoveniu projektu elektroinštalácie, buď zhotoviteľom nabíjačky, alebo inou externou firmou, a vybavovaniu povolení, ktoré však nemusia byť vždy potrebné. Závisí od typu a miesta inštalácie, teda, menej administratívne náročná je inštalácia napríklad wallboxu v garáži domu či na stene hotela ako nabíjacej stanice na parkovisku pred hotelom alebo reštaurácie. Štandardne je možné nabíjaciu stanicu inštalovať na ohlášku. Po dokončení prác sa inštalácia končí vytvorením revíznej správy, spustením stanice a prípadným školením zo strany dodávateľa. Každopádne ale treba počítať s trvaním celého procesu v mesiacoch.

Článok pokračuje pod reklamou

Nabíjacia stanica pri prevádzke ako príležitosť na zárobok

Pri kúpe odporúčame od dodávateľa v každom prípade žiadať inteligentnú stanicu, ktorá sa dokáže pripojiť na vzdialený backend systém, merať spotrebovanú elektrickú energiu, umožňuje autorizáciu, prípadne podporuje dynamickú reguláciu výkonu. Inteligentná nabíjacia stanica môže fungovať v súkromnom, ale aj verejnom režime, a teda ju možno spoplatniť - pre majiteľa prevádzky alebo hostí môže byť nabíjanie zadarmo či za zvýhodnenú cenu, pre verejnosť za plný poplatok. Vďaka tomu môžu stanicu použiť nielen klienti, ale aj verejnosť, nabíjačka je viditeľná vo verejných mapách a zároveň je tu šanca, že bude pre podnikateľa aj zárobkovou.

Či na nabíjacej stanici bude podnikateľ zarábať, závisí najmä od nákupnej ceny elektrickej energie. V prípade, že je príliš vysoká (napríklad viac ako 0,30 € / kWh), podnikateľ je automaticky nútený nastaviť predajnú cenu na nabíjacej stanici vyššie ako býva na iných nabíjačkách, a teda je nepravdepodobné, že ju budú zákazníci aktívne používať. Ak chce podnikateľ ponúkať nabíjanie širokej verejnosti alebo len úzkemu kruhu záujemcov (napríklad hosťom hotela alebo návštevníkom reštaurácie), ideálne je, ak nabíjaciu stanicu pripojí do systému pre vzdialenú správu nabíjacej stanice - takzvaného backendu. Vďaka tomuto systému má dokonalý prehľad nad využitím nabíjacej stanice, odobranou energiou, no najmä môže určiť, kto na nabíjacej stanici môže nabíjať a za akú cenu. Tieto funkcie ponúkajú rôzne systémy, napríklad jedným z nich je Smart Fuel Pass, ktorý sa od ostatných líši predovšetkým tým, že za podnikateľa rieši aj finančné vysporiadanie nabíjania. Podnikateľ tak nemusí riešiť, ako od zákazníkov dostane peniaze za nabíjanie, systém to vybaví za neho.

Prečítajte si tiež

Za využívanie takého systému sú účtované poplatky, ktoré sa môžu líšiť aj od toho, či podnikateľ stanicu používa v súkromnom, alebo verejnom režime. Výška poplatkov sa môže pohybovať od jednotiek, desiatok až po stovky eur, a to predovšetkým v závislosti od vybraného poskytovateľa služby.

Nabíjacia stanice pre elektromobily pri hoteli či reštaurácii - súhrn

Nad inštaláciou nabíjacej stanice pred hotelom, reštauráciou, zábavným parkom či ďalšími podobnými prevádzkami by mal v dnešnej dobe podnikateľ aspoň popremýšľať, prípadne rovno kontaktovať spoločnosti, ktoré sa inštaláciou nabíjacích staníc, ako aj ich prevádzkou, zaoberajú. Vďaka tomu získajú základný prehľad o možnostiach, cenách a atraktivite lokality, kde by bola nabíjacia stanica inštalovaná.

Dopyt po nabíjacích staniciach zároveň rastie, takže podnikateľ jej inštaláciou jednak nebude zaostávať za konkurenciou, môže získať nových zákazníkov, no zároveň ide aj o istú formu propagácie, nakoľko bude daná prevádzka viditeľnejšia na mapách s nabíjacími stanicami.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Tomáš Kuník
Tomáš Kuník

Som fanúšik a aktívny používateľ elektromobilu v každodennom živote. Pravidelne testujem elektrifikované modely áut a zároveň pracujem ako obchodný zástupca slovenskej spoločnosti ejoin, ktorá vyvíja vlastné nabíjacie stanice pre elektromobily a buduje sieť nabíjacích staníc. Ak by ste mali záujem o takéto riešenie alebo by ste potrebovali v tejto téme poradiť, kontaktujte ma na [email protected].


Na Slovensko dorazila najväčšia Toyota. Spozornieť by mali hlavne živnostníci

Podnikateľom môžu zjednodušiť život a fungovanie – čo ponúkajú nové vozidlá z radu dodávkových vozidiel Toyota?

Poskytnutie firemného auta zamestnancovi aj na súkromné účely od 1.1.2025

Je potrebné poskytnutie firemného auta zamestnancovi zdaňovať a ako? Aké zmeny v zdaňovaní poskytnutia auta zamestnancovi nastávajú od 1.1.2025?

Povinné zimné pneumatiky v Európe

V ktorých krajinách a odkedy je potrebné mať prezuté na zimné pneumatiky a čo sa zmenilo od 1.10.2024? Prehľad pravidiel na Slovensku, v Rakúsku, Česku a ďalších štátoch EÚ.

Odpisovanie elektrovozidiel od 1.1.2025

Za účelom rozvoja elektromobility na Slovensku dochádza k preradeniu elektrobicyklov, elektrokolobežiek, elektrobusov a trolejbusov do nižších odpisových skupín. Budú sa teda odpisovať kratšie.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky