Čo si všímať pri výbere elektromobilu a aké modely môžu byť dobrým riešením pri rozvoze jedla, v prípade kuriéra či realitného makléra?
Elektromobily už svojimi parametrami dokážu zastúpiť aj štandardné autá so spaľovacím motorom. Technológie sa za posledné roky posunuli výrazne dopredu, takže elektrické vozidlá nie sú nutne použiteľné iba na výhradne mestskú mobilitu. Ponuka modelov je dosť široká, preto je možné nájsť vozidlá s rôznymi možnosťami využitia, a to aj v podnikaní.
Čo zvažovať pri výbere elektromobilu do firmy?
Podobne ako v mnohých iných oblastiach, aj pri kúpe a výbere elektromobilu vstupuje do rozhodovania viacero faktorov, nakoľko na trhu nemožno nájsť dokonalý model so všestranným využitím. Pred kúpou je preto potrebné mať jasno v tom, na čo bude elektromobil využívaný a čo sa od neho očakáva. Podnikateľ musí vedieť, koľko kilometrov denne asi na aute najazdí, za aký čas a v akých intervaloch. Teda, napríklad, či auto bude nasadené na dlhé vzdialenosti s menším počtom krátkych zastávok, dlhšie úseky s občasným, ale dlhším státím, alebo na krátke trasy po meste a okolí.
Nepochybne, myslieť treba aj na začiatok a cieľ cesty, teda či elektromobil jazdí medzi
prevádzkami, depami, respektíve miestami, ktoré sú vybavené nabíjacími
stanicami, prípadne či je možné, že si podnikateľ v budúcnosti nainštaluje
nabíjačku napr. na pobočkách firmy, ktoré sú v rôznych mestách. Do úvahy je
vhodné brať aj to, či je elektromobil možné nabiť na verejnej stanici po ceste,
napríklad v rámci obednej pauzy.
Ak je podnikateľ nerozhodný, možno bude považovať za vhodný kompromis plug-in hybrid. Cena takéhoto vozidla je ale často porovnateľná aj s elektromobilom, pričom benefity plug-in hybridu sú oproti čisto spaľovacím autám v praxi postrehnuteľné len v skutočne špecifických prípadoch. Napríklad pri dochádzaní do práce a domov s denným nájazdom od 40 do 100 km (nakoľko približne takúto vzdialenosť prejde plug-in hybrid na elektrický pohon na jedno nabitie) s možnosťou nabíjania ako doma, tak aj v práci a podnikateľ vďaka tomu môže ušetriť na palive. Zároveň môže byť vhodný vtedy, ak sa na používanie čisto elektrického auta ešte podnikateľ necíti a chce mať pocit istoty z pohľadu dojazdu. Ak si ale vyberá auto do firmy ako náhradu za spaľovacie vozidlo, po porovnaní ceny a úžitku medzi plug-in hybridom a elektromobilom, môže mať v niektorých situáciách väčší zmysel kúpa čisto elektrického auta.
Výber najlepšieho elektromobilu na dlhšie trasy
Ak podnikateľ chce kúpiť elektromobil, s ktorým bude jazdiť niekoľko stoviek kilometrov denne, je potrebné, aby siahol po modeloch, ktoré sú na to určené. V minulosti bolo používanie elektromobilu na dlhé trasy náročnejšie, teraz je to pri viacerých vozidlách prakticky bez obmedzení. Pri prezeraní ponuky automobiliek je nutné všímať si deklarovaný WLTP dojazd (skratka pre celosvetový testovací štandard pre ľahké úžitkové vozidlá, dojazd je teda vypočítaný na základe testov vyplývajúcich z tejto normy) a výkon, respektíve čas nabíjania.
Reálny dojazd sa však od oficiálnych čísel spravidla líši a rozdiel závisí najmä od jazdného štýlu vodiča a profilu trasy (od dynamiky a rýchlosti jazdy). Deklarovaný čas nabíjania, na rozdiel od dojazdu, však je možné dosiahnuť aj v praxi. Sú ale prípady, kedy sa čas nabíjania môže taktiež výrazne líšiť. Stáva sa to prevažne v zimných mesiacoch, kedy je batéria studená a nabíjací výkon nemôže byť dostatočne vysoký. Tento problém ale automobilky riešia buď hardvérovo pri nových modeloch, alebo dodatočne softvérovými aktualizáciami, ak je to možné.
Výber najlepšieho elektromobilu na kratšie trasy a do mesta
V prípade využitia elektromobilu v rámci mesta alebo v jeho okolí je výber dostupných modelov oveľa väčší v porovnaní s tými na dlhšie vzdialenosti. Stále je dobré pozerať na dojazd a rýchlosť nabíjania, no nejde o tak zásadné údaje. V prípade výhradne mestskej alebo medzimestskej jazdy je denný nájazd výrazne nižší, teda uvedené parametre spĺňa drvivá väčšina ponúkaných elektromobilov - bežný dojazd (cca 200 - 300 km) môže postačovať aj na celý deň, pričom vozidlo sa môže nabíjať napríklad cez noc alebo aj v priebehu dňa, ak to situácia dovoľuje.
Ponuka mestských elektromobilov je skutočne veľmi veľká a v súčasnosti je možné nájsť vozidlá vhodné na akýkoľvek spôsob mestskej mobility. K dispozícii sú malé autá ideálne na donášky jedál, potravín a iných menších produktov, taktiež sú na trhu elektromobily vhodné pre kuriérske spoločnosti na prepravu v rámci mesta s užitočným zaťažením 300 kg, ale aj cez 1 000 kg. Môže ísť teda o kapacitne plnohodnotné dodávky s hmotnosťou do 3,5 tony určené na objemnejšiu prepravu. Aj na elektrifikáciu ťažkej nákladnej dopravy majú výrobcovia odpoveď a v ponuke sú ťahače s dojazdom okolo 300 kilometrov, ktoré je možné využiť na medzimestskú prepravu.
Konkrétne príklady využitia elektromobilu v podnikaní
Automobilky ponúkajú elektromobily na akékoľvek využitie, no podstatnou prekážkou pri kúpe môže byť cena. Preto je vhodné pripraviť si rozpočet, respektíve stanoviť si sumu, ktorá je ešte pre podnikateľa akceptovateľná.
Príklad využitia elektromobilu pri rozvoze pizze v rámci mesta
Firma plánuje kúpiť auto na rozvoz pizze v rámci mesta, prípadne do okolitých obcí. Možnosť nabíjania pred prevádzkou nemá, ale môže nabíjať zo štandardnej zásuvky, prípadne má možnosť osadiť pomalú (AC) nabíjaciu stanicu. Znamená to, že auto môže nabíjať priebežne, ale aj cez noc a náklady by tak podnikateľ mal podstatne nižšie (v jednotkách eur) v porovnaní s benzínom / naftou (v aktuálnej situácii rastúcich cien pohonných hmôt).
Pre takýto prípad je k dispozícii na trhu viacero áut na elektrický pohon, ktorých cena začína na sume 19 000 eur. Vzhľadom na spôsob využitia odporúčame práve takýto, cenovo dostupnejší model, nakoľko jeho parametre sú plne postačujúce (tieto elektro autá dokážu zvyčajne prejsť približne 200 km).
Príklad využitia elektromobilu v prípade realitného makléra
V prípade, že ide o realitného makléra, ktorý chodí za klientmi v rámci mesta, no niekedy aj ďalej mimo región, je na mieste uvažovať, či je pripravený jazdiť na plne elektrickom aute bez predchádzajúcich skúseností (práve z dôvodu plánovania si trasy a možností nabíjania, a tiež či vie, čo od takého auta očakávať). Ak má ale podnikateľ záujem o kúpu elektromobilu na dlhšie trasy, takéto modely začínajú na sume od 49 000 eur. Podnikateľovi ponúkajú dojazd cca 300 - 400 km a rýchlejšie nabíjanie (maximálne v desiatkach minút).
Alternatívne môže siahnuť aj po plug-in hybride, s ktorým možno jazdiť na krátke trasy v elektrickom režime a pri dlhších cestách môže fungovať tak, ako bol zvyknutý pri bežnom, spaľovacom aute. Cena plug-in hybridov v strednej triede sa pohybuje okolo 33 000 eur, v závislosti od modelu.
Príklad využitia elektromobilu v prípade právnika
Podnikateľ - právnik, ktorý býva v dome a denne dochádza do práce z Trnavy do Bratislavy, pričom v rámci hlavného mesta chodí za klientmi. V takomto prípade je ponuka elektromobilov naozaj štedrá. Väčšina elektrických áut je vhodná presne na takýto účel, pretože podnikateľ nebude obmedzený dojazdom - auto má možnosť nabiť doma a na vzdialenosti, ktoré na ňom prejde, mu bude kapacita batérie stačiť. Cena sa pohybuje od 32 000 eur v závislosti od modelu.
Príklad využitia elektromobilu v prípade kuriérskej služby
Kuriéri zvyčajne najazdia denne približne od 100 do 250 kilometrov. Aj na takéto použitie sú k dispozícii vhodné elektromobily. Síce ešte nejde o dodávky do 3,5 tony, ale menšie „vany” s užitočným zaťaženým približne od 900 do 1150 kilogramov, ktoré na prepravu menších tovarov plne postačujú. Elektrické modely s týmito parametrami začínajú na cene od 31 000 € v prípade dojazdu do 150 kilometrov, alebo 36 000 € s dojazdom do 250 kilometrov.