Druhotná licencia na softvér – riešenie, ktoré šetrí rozpočet firiem

Nakupovanie z druhej ruky je obľúbené už dlhodobo, a to nielen v oblasti oblečenia. Výrazne ušetriť môžu aj firmy – nákupom softvérových licencií „zo second handu“. O čo ide, ako to funguje a na čo si dať pozor?

Na bazároch sa bežne hľadajú autá, hračky, elektronika, oblečenie či nábytok. Ľudia využívajú tento spôsob najmä pre výhodnejšie ceny. Výrazne ušetriť však môžu aj v oblasti, kde by ste to možno nečakali. Už takmer 10 rokov (od roku 2012) majú možnosť nakupovať „second handový“ softvér. O druhotných licenciách sa ale hovorí veľmi málo. V článku preto približujeme:

  • čo je druhotná licencia a ako môže šetriť peňaženky podnikateľov,
  • na čo si treba dať pri kúpe druhotných licencií pozor,
  • prečo vôbec niektoré firmy predávajú ešte platné softvérové licencie a čo treba pri predaji dodržať,
  • čo v prípade, že už firma nepotrebuje softvér „z druhej ruky”.

Druhotná licencia šetrí peňaženku firmy, ktorá softvér nechce, aj podnikateľa, ktorý potrebuje nový program

Spoločnosť, ktorá si zakúpi softvér, no časom jej už nepostačuje a rozhodne sa pre zmenu, nemusí byť nešťastná z nevyužitej investície do softvérovej licencie (mnohé totiž majú platnosť niekoľko rokov, prípadne sú aj doživotné). Táto situácia väčšinou nastáva vo firmách, ktoré majú záujem kúpiť si novšiu verziu programu, prípadne urobiť výmenu za úplne iný softvér. Z týchto dôvodov sa predtým používané programy stávajú nepotrebnými. Namiesto toho, aby ich podnikatelia len tak vyhodili a prestali používať, však majú možnosť softvéry aj s licenciami predať spoločnostiam, ktoré za vopred dohodnutú sumu odkúpia a následne ponúknu ďalším zákazníkom. Ide o podobný princíp ako pri predaji a nákupe ojazdených áut, použitého nábytku či elektroniky.

Na druhej strane stoja podnikatelia, ktorí potrebujú softvér kúpiť. Ak sa rozhodnú pre druhotnú licenciu, môžu výrazne ušetriť, napríklad aj 70 % pôvodnej ceny licencie. Na prvý pohľad to môže vyzerať nereálne. Adam Roman z firmy SOFTVÉR LACNO, ktorá sa zaoberá práve výkupom a predajom použitých licencií, vysvetlil, ako takýto značný rozdiel v cene vzniká. Niektoré firmy totiž nakúpia veľa rôznych softvérov, napríklad 1 000 kusov, a časom zistia, že 30 % z nich nevyužívajú a ani nepotrebujú. Takíto podnikatelia sa preto rozhodnú, že  prebytočné licencie vrátia pôvodnému výrobcovi, no ten ich často neodkúpi. Vtedy sa môžu obrátiť na spoločnosti, ktoré licencie odkupujú a predať im ich aj so 70 % zľavou oproti pôvodnej cene a dostať tak aspoň časť nákladov späť. A. Roman tiež uviedol, že licencie najčastejšie predávajú nielen zahraničné spoločnosti, ktoré majú prebytok softvérov, ale aj firmy, ktoré vyhlásili bankrot.

Nejde pritom o žiadny špekulatívny či podvodný predaj. Súdny dvor Európskej únie v roku 2012 rozhodol, že druhotná licencia softvéru je bežná legálna licencia, ktorá už bola niekedy použitá alebo bola súčasťou hardvéru.

Ako funguje výkup licencií? Dodržať treba viacero pravidiel

Obchodovanie s druhotnými licenciami sa v poslednom desaťročí stalo populárne. Pri výkupe licencií je však potrebné dodržať niekoľko zásad, ktoré sú zahrnuté v zákone Súdneho dvora Európskej únie:

  • spoločnosť, ktorá chce predať softvér musí vedieť dokázať, že softvér získala legálnou cestou a pochádza z členských krajín EÚ, EHS alebo zo Švajčiarska,
  • firma musí dodať čestné vyhlásenie o tom, že softvér nepoužíva na žiadnom zo svojich zariadení a že z nich bol odinštalovaný,
  • musí mať doklad, že licencie majú doživotnú platnosť (výnimkou je Office 365),
  • a tiež doklad, že licencie nepodliehajú právam tretích strán. 

Koľko môže firma, ktorá si kúpi druhotnú licenciu, ušetriť oproti kúpe nového softvéru?

Nákupom druhotných licencií je možné ušetriť značný objem peňazí, pričom licencia nijako nestráca na kvalite, resp. nedochádza časom k jej opotrebeniu.

CEO firmy e-licencie, s.r.o. Monika Balková ako príklad uviedla obľúbený Microsoft Office 2019 pre podnikateľov. Pri kúpe tohto softvéru z druhej ruky dokáže ich zákazník, teda nakupujúca firma, ušetriť až 60 % nákladov – softvér si tak namiesto 299 eur dokáže kúpiť za 120 eur. Pri kúpe operačného systému Windows 10 Pro ide až o 80 % úsporu, pretože namiesto 259 eur zaň pri kúpe z druhej ruky podnikatelia zaplatia len 45 eur.

M. Balková však dodáva, že dôležitú rolu pri takom predaji má smernica EÚ, podľa ktorej je možné bez obmedzení prevádzať práva aj v prípade softvérov s licenciou typu OEM (t.j. licencia získaná spolu so zakúpeným hardvérom, na ktorom je softvér predinštalovaný). „Verziu s licenciou OEM nájdu zákazníci často aj vo svojich nových počítačoch ako predinštalovaný softvér. Tento typ licencií má však výhodu v tom, že si ju vie zákazník „presunúť" na ďalší hardvér v budúcnosti bez akýchkoľvek komplikácií,” dodáva Monika Balková.

Článok pokračuje pod reklamou

Kúpa druhotnej licencie – podnikatelia k nej dostanú aj certifikát pravosti či návod na inštaláciu

Licencie z druhej ruky už v súčasnosti ponúkajú viaceré slovenské technologické spoločnosti. Na ich e-shopoch si môže podnikateľ vybrať z rôznych druhov a ročníkov softvérov. Po zakúpení produktu cez internetový obchod získa doživotnú elektronickú licenciu na produkt (okrem softvéru Office 365 – vtedy ide o ročnú licenciu). Zároveň získajú aj certifikát pravosti v súlade s právnymi predpismi EÚ, súbor na stiahnutie, prípadne link na inštaláciu softvéru. Predajca je takisto povinný vystaviť kupujúcemu faktúru a dodať vyhlásenie o prevode licencie na jeho meno.

Pri výkupe a predaji softvérov sa niekedy obchádza legislatíva, na čo si dať pozor?

Pri kupovaní druhotných licencií si však treba dať pozor na podvodníkov, ktorí sa snažia obchádzať legislatívu. Ako uviedla Monika Balková, ide aj o tzv. časovo obmedzené licencie, ktoré platia len určitú dobu (napríklad jeden rok). Tieto licencie nepatria medzi druhotné, ktoré sú zahrnuté v zákone, nakoľko ten vymedzuje len predaj druhotných licencií na neobmedzené časové rozpätie.

Rovnako sa za druhotné softvéry nedajú považovať ani také, ktoré už nemajú podporu zo strany výrobcu. M. Balková vysvetlila, že pri väčšine dnes ponúkaných licencií programu Microsoft Office s  neobmedzenou platnosťou je limitovaná podpora do konca roka 2025. Výrobcovia softvéru sa takýmto spôsobom snažia ochrániť svoj produkt pred jeho ďalším predajom.

Druhotnú licenciu môže jednotlivec či firma opätovne predať ďalej

Adam Roman uvádza, že ak sa firma alebo jednotlivec rozhodne, že už nepotrebuje ani druhotnú licenciu, môže ju opäť predať ďalej. Softvér sa totiž kúpou stal majetkom danej osoby alebo spoločnosti, a podľa Súdneho dvora Európskej únie nemôže žiadny výrobca takémuto predaju brániť.

„V prípade, že sa na nás zákazník obráti s tým, že už softvér nepotrebuje a chce ho predať, radi softvér odkúpime za nižšiu, prípadne rovnakú cenu, aby ho mohol využiť iný zákazník,” dodal Adam Roman.

Druhotné licencie tak môžu priniesť výhody nielen podnikateľom, ktorí potrebujú nový softvér a chcú ušetriť, ale aj firmám či jednotlivcom, ktorí už svoje softvéry nepotrebujú, a tým sa im vráti aspoň časť nákladov, ktoré do ich kúpy investovali, a rozhodnú sa ich poskytnúť spoločnostiam, ktoré tieto softvéry odkúpia.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Zdokonalený elektronický podpis aj v roku 2025

Elektronicky podpisovať dokumenty bude možné staršími občianskymi preukazmi aj naďalej. Ako si stiahnuť certifikát pre uznaný spôsob autorizácie a kedy ZDEP (ne)možno využiť?

Budovanie nabíjacej infraštruktúry podľa nových pravidiel EÚ

Nariadenie EÚ stanovuje pravidlá a termíny výstavby nabíjacích staníc pre osobné elektromobily, no tiež pre nákladnú prepravu a autobusy. Čo a dokedy musia členské štáty stihnúť?

Autonómny robotický taxík ako chorvátska revolúcia dopravy

V Chorvátsku budú jazdiť taxíky bez volantu, pedálov a vodiča. Predstavený bol ich prototyp. Čaká nás revolúcia v doprave? V čom všetkom spočíva výnimočnosť vozidiel Verne ?

ChatGPT-4o a iné nástroje AI: využitie vo firme očami odborníka

Čo podnikateľom ponúka nová verzia ChatGPT, ako AI môžu využiť marketéri či personalisti, aj na čo myslieť ohľadom bezpečnosti, priblížil expert na umelú inteligenciu Jan Tyl.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky