Ako si vybrať nabíjaciu stanicu pre elektromobily? Ako postupovať pri jej umiestnení do firmy, aká je cena a s akými nákladmi pri nabíjačke na elektrické autá treba počítať?
Vývoj elektromobility závisí nielen od množstva a záujmu o elektrické autá, ale aj od kvality a rozšírenia infraštruktúry nabíjacích staníc pre ne. Budujú ich samosprávy pre svojich obyvateľov a turistov, ale aj podnikatelia pre svojich zákazníkov či vlastnú potrebu. Firmy si totiž rozširujú vozové parky o služobné elektromobily alebo ich vlastní viac zamestnancov a zamestnávatelia im chcú vyjsť v ústrety. Elektromobilita je pre mnohých ešte stále nová téma, preto prinášame informácie, ako postupovať pri zavádzaní nabíjacej stanice na elektromobily ku svojej prevádzke či firemným priestorom.
V článku sa dočítate:
- aké kritériá je potrebné zvážiť pred zavedením nabíjacej stanice na elektromobily,
- medzi akými typmi nabíjačiek si môže vybrať a v čom sa líšia,
- ako postupovať pri zavádzaní nabíjacej stanice,
- aké podmienky a náklady sa so zavedením elektronabíjačky do firmy spájajú.
Typy nabíjacích staníc na elektromobily sú rôzne – ako postupovať pri výbere?
Ak sa podnikateľ rozhodne zaviesť do prevádzky nabíjaciu stanicu pre elektromobily, musí si v prvom rade ujasniť, či chce nabíjačky verejné, napríklad na parkovisku pre zákazníkov, alebo ich chce umiestniť na firemnom parkovisku, ako benefit pre svojich zamestnancov. S tým potom súvisí, aký typ nabíjacej stanice zvolí.
Druhy sú rôzne, no najzákladnejším rozdelením sú:
- AC, čiže pomalé a
- DC, teda rýchle nabíjačky.
„Na verejné miesta v drvivej väčšine inštalujú AC nabíjacie stanice. Tie sú výhodné tam, kde ľudia strávia dlhšiu dobu, teda napr. pri obchodných centrách, reštauráciách, hoteloch a pod. Počíta sa s tým, že zákazník v prevádzke strávi v niektorých prípadoch až niekoľko hodín, preto stačia pomalšie nabíjačky,“ vysvetľuje Martin Janušek z firmy zameranej na výstavbu nabíjacích staníc eJoin. Rýchlonabíjacie stanice sú podľa neho zasa vhodné na strategických miestach, keď zákazníci cestujú a potrebujú sa len rýchlo nabiť a pokračovať v ceste. Takýto druh nabíjačky je však drahší. Zvyčajne pri verejných parkoviskách bývajú umiestnené AC nabíjacie stanice aj vo väčšom počte, prípadne doplnené DC stanicou.
„Následne sa pri oboch typoch nabíjacích staníc rieši samotná konfigurácia, ktorá sa hlavne odvíja od toho, či sú stanice súkromné alebo verejné a či sa budú prepájať so systémom tretích strán,“ vysvetľuje Martin Janušek. Podľa týchto kritérií sa môže k nabíjačke dodať rozširovacia funkcia, napríklad čítačka čiarových kódov určená pre supermarkety.
O niečo podrobnejšie opisuje typy a vhodnosť konkrétnych nabíjačiek Vladimír Kukučka, špecialista na elektromobilitu z firmy ABB, ktorá taktiež zabezpečuje nabíjacie stanice pre elektromobily.
- AC nabíjacie stanice sú podľa neho vhodné pre kancelárie, pracoviská, rezidencie, bytovky, hotely, ale aj doplnenie na miestach DC nabíjania ako vhodná alternatíva pre plug-in hybridy. Takéto nabíjačky majú výkon 3 – 22 kW a do plnej batérie nabijú auto približne za 4 – 16 hodín.
- DC nabíjanie s výkonom 20 – 25 kW nabíja autá 1 – 3 hodiny a je preto vhodné, podobne ako predošlá možnosť, pre kancelárie, hotely, ubytovne, parkovacie domy, ale aj nákupné centrá či miesta s obmedzeným výkonom rozvodnej siete.
- DC rýchlonabíjačky dokážu nabiť elektromobil už za 20 – 90 minút vďaka výkonu 50 – 180 kW. Vhodné sú pre maloobchody, veľkoobchody, reštaurácie, nákupné centrá, polyfunkčné budovy, štadióny, nemocnice, čerpacie stanice s oddychovou zónou, no napríklad aj pre výskumné a vývojové centrá či výrobné závody výrobcov elektrických vozidiel.
- DC vysokorýchlostné nabíjanie ponúka výkon 175 – 350 kW a elektromobilom doplní „šťavu“ už v priebehu 10 – 20 minút. Ideálne je takúto nabíjačku zvoliť na diaľničné koridory, metropolitné obchvaty, diaľničné odpočívadlá, okolie čerpacích staníc a opäť do výskumných a vývojových centier či výrobných závodov výrobcov elektromobilov.
Náklady na zaobstaranie a prevádzku nabíjacích staníc na elektoautá
Nabíjacie stanice sa líšia aj v nákladmi, ktoré sú potrebné na ich zabezpečenie. Základným kritériom pri výbere typu je preto výška investície do nabíjacej infraštruktúry. „Náklady na nabíjaciu stanicu ovplyvňuje najmä spôsob nabíjania auta. Nástenná stanica (wallbox) s nabíjaním striedavým prúdom pre jedno auto vyjde s montážou orientačne od 1 000 eur bez DPH. Avšak wallbox s nabíjaním jednosmerným prúdom môže začínať na 10 000 eur s montážou,“ vysvetľuje Vladimír Kukučka. Pri výbere vhodného typu nabíjacej stanice je teda dôležité zodpovedať si aj ďalšie otázky:
- Bude mať nabíjačka spoplatnené nabíjanie alebo bude zdarma ako benefit pre zákazníkov, hostí a nájomníkov?
- Aká je požadovaná rýchlosť nabíjania?
- Aký spôsob autentifikácie nabíjania je požadovaný?
- Aký spôsob nadobudnutia nabíjačky je možný? Nákup alebo prenájom?
Martin Janušek z eJoin uvádza, že ďalšie náklady sú po zaobstaraní stanice už len na inštaláciu - v desiatkách až stovkách eur a následné náklady na prevádzkovanie spočívajú len v spotrebovanej elektrickej energii. Výstavbu nabíjačiek podporuje aj štát, ktorý v aktuálnej výzve ponúka aj podnikateľom dotáciu do výšky 9 000 eur.
Postup pri vybudovaní elektronabíjacej stanice
Prvý krok v prípade záujmu o vybudovanie
elektronabíjačky spočíva v oslovení niektorej z firiem, ktoré sa ich
výstavbou zaoberajú. Či je miesto na inštaláciu vhodné príde následne zhodnotiť
tím technikov. „Dobré však je, ak podnikateľ má predstavu, aký typ staníc by
chcel. Taktiež pomôže, ak majú prehľad o rezervovanej kapacite
v danom objekte a ističoch, ktoré majú,“ informuje Janušek
z eJoin.
O inštaláciu nabíjacích staníc môže záujem prejaviť ktokoľvek, nevzťahujú sa na podnikateľov žiadne podmienky, ktoré by mali spĺňať. „Od roku 2019 je poskytovanie nabíjania elektrických áut bez legislatívnych obmedzení. To znamená, že nemusíte mať oprávnenie Úrad pre reguláciu sieťových odvetví pre podnikanie v oblasti distribúcie a dodávky elektriny,“ vysvetľuje Vladimír Kukučka z ABB.