Autá na elektrický pohon majú špecifický spôsob „tankovania“. Koľko stojí nabíjanie elektromobilu a aké sú možnosti?
Elektromobilita sa rozvíja vo svete aj na Slovensku a s autami na elektrický pohon sa môžeme čoraz častejšie stretnúť aj v prípade mnohých podnikateľov. Využívajú ich napríklad prevádzkovatelia taxi služieb či donášky, no na elektromobiloch je možné absolvovať aj služobnú cestu. Na rozdiel od vozidiel so spaľovacím motorom, je nabíjanie elektromobilov mierne iným procesom. Pozreli sme sa preto na možnosti a ceny nabíjania elektromobilov na Slovensku.
Aké možnosti nabíjania existujú a aký je rozdiel v cene?
Elektromobily možno nabíjať z vlastného zdroja alebo z verejnej nabíjačky. Náklady na nabíjanie sú veľmi individuálne a závisia hlavne od spotreby auta a zároveň aj od toho, či majiteľ auta má možnosť nabíjať doma, prípadne vo firme, alebo musí využívať výhradne verejné nabíjacie stanice. Štandardne platí, že nabíjanie z vlastného zdroja je najvýhodnejšie, avšak v istých prípadoch môže byť lacnejšie nabíjanie práve na verejných nabíjacích staniciach. Je preto potrebné si pozrieť cenník poskytovateľov a vypočítať si, aká možnosť je výhodnejšia.
Cena teda v prvom rade závisí od spotreby auta. Keď sa ale bavíme o jednotkovej cene za 1 kWh, v tomto prípade má každý poskytovateľ inak nastavenú cenovú politiku. Pri nabíjaní doma si vie každý jednoducho spočítať, koľko ho stojí 1 kWh, a teda aj aké sú jeho náklady na nabíjanie elektromobilu.
Prevádzkovatelia nabíjacích staníc majú zasa zverejnené cenníky na svojich stránkach či v mobilných aplikáciách. Zákazníci môžu nabíjať ako registrovaní používatelia, no v prípade väčšiny prevádzkovateľov majú možnosť nabiť sa aj ako neregistrovaní užívatelia. V druhom prípade však taktiež najviac zaplatia, ide o najdrahšiu možnosť.
Rozdiel medzi nabíjaním ako registrovaný a ako neregistrovaný užívateľ
V prípade neregistrovaného užívateľa je nabíjanie a úhrada podobná tankovaniu auta so spaľovacím motorom. To znamená, že majiteľ elektromobilu príde k nabíjačke a po nabíjaní službu uhradí na mieste prostredníctvom aplikácie a použitím platobnej brány.
Pokiaľ sa chce registrovať, ide o štandardne bezplatnú službu, no napríklad ZSE Drive si pýta manipulačný poplatok 9 eur za vydanie a doručenie RFID karty, v prípade ejoin je vydanie karty zatiaľ bezplatné, od 1. apríla bude stáť 5 eur. Registrovať sa je možné online cez aplikáciu a na vydanie karty alebo čipu čaká niekoľko dní až týždňov. Na ZSE Drive používateľ platí najvyššiu sumu rovnako ako neregistrovaní zákazníci až do doby, kým neobdrží kartu a zmluvu o službe. Pri GreenWay môže lacnejšiu sumu využiť hneď vo chvíli, ako sa prostredníctvom aplikácie zaregistruje. To isté platí pri ejoin - po registrácií zašlú na mail autorizačný kód pre nabíjačky. Tento kód má platnosť 10 dní. Následne bude majiteľ auta môcť používať ich nabíjaciu kartu, ktorú dostane poštou.
Nabíjanie sa v každom prípade hneď po registrácii spúšťa prostredníctvom aplikácie, cez ktorú aj za nabíjanie zaplatí. Registrovaný zákazník nemusí platiť žiadne mesačné poplatky, avšak k dispozícii sú aj takéto programy. Vďaka nim je možné získať ešte výhodnejšie ceny za kWh, prípadne aj určitý objem úplne bezplatne. Preto je dobré spočítať si náklady a porovnať ich s jednotlivými cenníkmi poskytovateľov.
Mesačný program (paušál) pre nabíjanie elektromobilu – ako funguje?
Napríklad u jedného z poskytovateľov za mesačný poplatok 9 eur získate výhodnú cenu za pomalšie nabíjanie striedavým prúdom. Konkrétne ide o sumu 9 centov za 1 kWh, čo môže byť pre mnohých výhodnejšie ako nabíjať auto doma (závisí, akú má doma tarifu) alebo ako nabíjať bez predplatného, kedy ide o sumu 19 centov / 1 kWh. Do tohto výpočtu je potrebné zahrnúť aj možnosti auta či ochotu majiteľa nabíjať auto na verejnej nabíjačke a nie doma. Ak má auto slabú palubnú nabíjačku, môže to byť menej zaujímavé. Keď ale auto disponuje palubnou nabíjačkou s výkonom 11 či 22 kW, takýto program môže byť naozaj zaujímavý. Mesačné programy môžu byť zaujímavé napríklad aj pre taxíky, nakoľko s jedným programom môže využívať výhodné ceny celá flotila áut.
Spotreba sa môže pohybovať pri menších autách a pri jazde prevažne v meste okolo 12 kWh / 100 km. Väčšie elektromobily kategórie SUV môžu dosahovať diaľničnú spotrebu nad, alebo okolo 30 kWh / 100 km. Čiže treba zvážiť aj veľkosť, teda spotrebu auta.
Poskytovatelia nabíjania na Slovensku – prehľad cien
Na Slovensku existujú traja hlavní prevádzkovatelia nabíjacích staníc. Ide o ZSE Drive, GreenWay a ejoin. Tieto spoločnosti stavajú „nabíjačky“ po území Slovenska, pričom osloviť ich môžu aj obchody alebo reštaurácie, aby spoločne nadviazali spoluprácu a postavili nabíjačky pri ich prevádzkach. Obchodníci či prevádzkovatelia firiem však môžu osloviť aj iné firmy, ktoré im ale sprostredkujú len nabíjacie stanice, prevádzka je potom už v rukách majiteľov obchodov či reštaurácií. Prípadný servis stále môže zabezpečovať výrobca nabíjacej stanice. Cenu za nabíjanie si v tomto prípade stanovuje prevádzka samotná.
Porovnanie cien nabíjania k 16. 3. 2021 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Cena za kWh | Bez registrácie | S registráciou | Paušál | |||
AC nabíjanie | DC nabíjanie | AC nabíjanie | DC nabíjanie | AC nabíjanie | DC nabíjanie | |
ZSE Drive | 0,29 € | 0,49 € | 0,19 € | 0,39 € | 0,09 € pri mesačnom poplatku 9 €* |
0,29 € pri mesačnom poplatku 9 €* |
GreenWay | 0,29 € | 0,51 € alebo 0,56 €** |
0,25 € | 0,44 € | 0,25 € pri mesačnom poplatku 14,90 €* |
0,31 € pri mesačnom poplatku 14,90 €* |
ejoin | - | - | 0 €*** | 0,23 €*** | - | - |
Ako je možné si všimnúť z tabuľky, cena sa mení aj podľa rýchlosti nabíjania. Zmena v cene však nie je iba pri pomalom (AC) nabíjaní a rýchlom (DC) nabíjaní. Rozlišuje sa tiež výkon DC nabíjania. Štandardne sa využívajú dve tarify, a to pri nabíjaní na stojanoch s výkonom do 50 kW a potom pri ultra-rýchlych nabíjacích staniciach s výkonom nad 50 kW.
Ako vyzerá nabíjanie na spoplatnenej a nespoplatnenej nabíjačke?
Nabíjanie na bezplatnej nabíjačke sa samozrejme líši od poskytovateľa. Na Slovensku sú takéto nabíjačky voľne dostupné, teda stačí auto zapojiť a spustiť nabíjanie, no niekde je potrebné siahnuť po mobilnom telefóne a nabíjanie spustiť cez internet – buď cez webovú stránku, či aplikáciu. Postup by mal byť uvedený priamo na nabíjačke. Na niektorých bezplatných nabíjačkách v zahraničí môže byť potrebná interakcia s obsluhou.
Na spoplatnených nabíjačkách je zvyčajne potrebné mať aplikáciu prevádzkovateľa nabíjacej siete. Spôsob platby sa potom odlišuje aj podľa toho, či je registrovaný alebo neregistrovaný a či má niektorý z predplatených balíkov. Ak ide o neregistrovaného užívateľa, platí po nabíjaní, a to prostredníctvom platobnej brány a následne mu je zaslaná faktúra. V prípade registrovaného užívateľa zatiaľ systém funguje tak, že zaplatí jednotnú sumu za celý mesiac, podľa toho, koľko nabíjal. Čiže ide o úhradu faktúry raz mesačne. V prípade paušálu alebo balíka sa raz mesačne platí tiež faktúra za nabité kWh, avšak v tomto prípade ide o zvýhodnenú sumu, no k nej sa priráta mesačné predplatné. Preto je na majiteľovi auta, aby zvážil, či sa mu takýto paušál oplatí (výhodné napr. pri spomínaných taxíkoch, pretože nabíjajú viaceré autá za menšiu sumu, no sumu za predplatné platia len akoby za jedno auto).
Platba kartou fyzickým spôsobom, napr. priložením k nabíjačke, zatiaľ nie je možná, rovnako ani hotovosťou sa nedá platiť.
Existuje tiež forma roamingu, sú aj národné, aj medzinárodné roamingy. Národný na Slovensku znamená, že na nabíjačke ZSE Drive môžete nabíjanie zaplatiť aj cez aplikáciu či kartou od spoločnosti GreenWay a nabíjanie bude následne vyfaktúrované na konci mesiaca vo faktúre od GW. Naopak to zatiaľ nefunguje. Ejoin túto službu taktiež zatiaľ nepodporuje.
Ako môže užívateľ zistiť, kde sú nabíjačky platené a kde zadarmo?
Žiadny oficiálny zdroj bezplatných nabíjacích staníc neexistuje. Dostupné sú ale neoficiálne mapy, napríklad web Nabky.sk alebo rôzne aplikácie, napríklad Plugshare.