Na Slovensko sa v dňoch 23. – 25. septembra uskutočnil úspešný projekt Spotlight Singapore. Po Tokiu, Hongkongu, Moskve a Kapskom meste zavítala 120-členná singapurská delegácia na Slovensko. Súčasťou delegácie boli top manažéri z oblasti financií, realít, kreatívneho a zábavného priemyslu, vzdelávania, hotelierstva a gastronómie, ktorých láka na vlastnej koži objavovať nové príležitosti spolupráce so Slovenskom. Stretli sa najmä s mladými slovenskými podnikateľmi zo Združenia mladých podnikateľov Slovenska, ktoré podujatie spoluorganizovalo. V článku z tohto podujatia vám prinášame rozhovor s výkonným riaditeľom spoločnosti ONG&ONG.
Spoločnosť ONG&ONG je spoločnosť so 40-ročnou tradíciou, ktorá ponúka kompletné riešenia a pokrýva všetky aspekty stavebného priemyslu. Spoločnosť ponúka trojaký prístup, ktorý zahŕňa dizajn (architektúra, interiér...), inžinierstvo (mechanické, elektrické, stavebné, konštrukčné, životného prostredia, požiarnu bezpečnosť...) a vedenia (projekt, vývoj, konštrukcia, náklady...). Spoločnosť je držiteľom certifikátu ISO14001 a svoje kancelárie má v Singapure, Číne, Vietname, Indii, Malajzii, USA, Indonézii, Mongolsku i Spojených arabských emirátoch. Výkonným riaditeľom ONG&ONG je pán Ong Tze Boon, ktorý v minulosti pôsobil ako prezident Singapore Young Entrepreneurs Organisation. Na tieto časy spomína ako na dobu, kedy stretol mnohých podnikateľov, rozšíril si sieť kontaktov a mal možnosť sa veľa naučiť od úspešných podnikateľov. "Máte možnosť vidieť ako to robia iní a aplikovať danú skúsenosť na svoj biznis" hovorí.
Slovenskí podnikatelia majú obrovskú výhodu v tom, že sú ochotní cestovať, vzdelávať sa a podnikať mimo svojich hraníc. To je rozdiel medzi podnikateľmi zo Singapuru a slovenskými podnikateľmi. Máte výhodu flexibility a odhodlania.
Máte od návštevy Slovenska nejaké očakávania?
Všetci pracujeme hlavne pre výsledky. Vyhľadávame krajiny s talentovanými ľuďmi a na Slovensku je obrovské množstvo príležitostí. V mestách ako napríklad New York sú možnosti limitované, ale v Bratislave ešte nie.
Čo by ste odporučili začínajúcemu podnikateľovi? Na čo by mal klásť dôraz?
Ešte pred samotným podnikaním, najlepšie čo môžete urobiť, je študovať a študovať. A robiť malý biznis so známymi, pomáhať ľuďom, ktorí podnikajú a zaujímať sa. V rozbehu podnikania odporúčam zamerať sa najskôr na najbližšie okolie (nie hneď expandovať alebo začať hľadať obchodné vzťahy v zahraničí). Vo svojom okruhu do dvoch hodín cesty máte kúpnu silu spotrebiteľov trikrát vyššiu ako u nás. My sme museli začínať v okruhu 6 hodín cesty, aby sme mali trh s rovnakou kúpnou silou. Vy nemusíte. Zamerajte sa na svoje okolie, ktoré má mimoriadny potenciál.
Ako ste sa Vy sám pripravovali na podnikanie?
Študoval som architektúru a dizajn a po ukončení štúdia som tri roky pracoval v USA. Spoločnosť Ong&Ong založili moji rodičia, no zomreli, keď som mal 29 rokov. Myslím, že keď má človek iba 29 rokov a firma so 60 zamestnancami ostane na jeho pleciach, každý by ostal trochu vydesený. Každý mesiac máte výdavky na platy, prenájom, energie. Je to veľká zodpovednosť. Vtedy som hovoril sám sebe „zvládnem to?“ Naša spoločnosť nepodniká vo výrobe, ponúkame služby. Pri službách si ľudia vyberajú podľa ľudí. Málokto napríklad mení lekára, pretože ten súčasný ho pozná odmalička a teda najlepšie. Keď moji rodičia zomreli, klienti našej firmy sa začali vytrácať.
K podnikaniu Vás teda doviedli okolnosti?
Myslím, že podnikanie vždy vychádza z potreby niečoho. Niektorí ľudia uspejú, niektorí zlyhajú. To je život. Nikto nevie zaručiť úspech. Ide o inštinkt prežitia. Príde deň keď život povie „vstávaj chlapče“. Vtedy som si uvedomil, že síce som vyštudoval architektúru, ale o financiách neviem nič. Vedel som, že keď som zarobil 10 dolárov a minul 9, odložil som 1. Myslím však, že každý je taký istý. Zarobím niečo a neminiem viac ako som zarobil. Ale robiť biznis je o niečom inom.
Napríklad?
Jedného dňa si každý chce kúpiť dom. Dom stojí 200 000 €. Ak si poviete, že ušetríte 200 000 €, a potom kúpite dom, nikdy si ten dom nekúpite. Pretože kým ušetríte tie peniaze, dom už bude stáť 400 000€. Potom si poviete, že ušetríte ďalších 200 000€, ale zase ten dom nekúpite. Potom si uvedomíte, že ak veríte, že môžete minúť iba to, čo zarobíte, nie ste pravý biznismen. Nie ste teda podnikateľ.
V čom teda spočíva umenie podnikateľa?
Podnikateľ sa musí naučiť, ako zarobiť 1 dolár pomocou 50 centov, ktoré nemá. Na to však musí rozumieť financiám, bankovníctvu, úverom a musí porozumieť mechanizmu fungovania tohto sveta. V 29 rokoch bolo pre mňa fascinujúce objavovať tieto mechanizmy. Ja som to nevynašiel, vy ste to nevynašli. Niekto to vynašiel a svet funguje všade rovnako. Mnoho ľudí pozerá na to, koľko zarobí dolárov. Ja pozerám na to, koľko zarobím percent. Pretože, ak rozumiete pojmu arbitráž (pozn. autora: využitie nerovnakých cien na rôznych miestach - trhoch na zisk rovnajúci sa rozdielu týchto cien). Ak teda napríklad nemám žiadne peniaze, požičiam si ich a veriteľovi sľúbim, že mu vrátim 10% úrok za rok. Teraz teda mám 100 000 €, ale o rok potrebujem mať 110 000 €. Zoberiem tie peniaze a požičiam ich niekomu inému za úrok 20%. Za rok mi bude musieť vrátiť 120 000 € a ja som bez peňazí zarobil 10 000 €. Začal som takto premýšľať. Potreboval som takto premýšľať. Bol som architektom a v tom veku som si uvedomil, že ak chcem prežiť, musím tomu všetkému porozumieť. Preto som šiel späť do školy študovať financie.
Je takéto zmýšľanie naozaj niečo, čo sa dá dostatočne naučiť v škole?
Myslím, že áno, ale škola nemôže naučiť všetko. Človek sa musí učiť aj sám. Ak rozumie financiám, 50% hry má vyhranej. Ľudia sa ma vždy pýtajú: „Architektúra a biznis. Je to v podnikaní 50 na 50?“. A ja im vravím – nie! Všetci robíme biznis, aby sme zarobili nejaké peniaze a zaplatili účty. Musí tam byť určitý balans, ale nie 50 na 50. Je to 60% biznis a 40% dizajn. Ak by ste boli najlepším dizajnérom na svete, ale nezarobili by ste peniaze, nemohli by ste v tom pokračovať. 60% biznisu a 40% dizajnu a podnik prežije.
Aké bolo najťažšie rozhodnutie vo Vašom podnikaní?
Či podnik zmeniť, alebo nezmeniť. Rozhodol som sa zmeniť.
Prečo?
Pretože som sa pozrel na podnikanie iných a pomyslel som si „budeme napredovať, alebo zaostaneme?“ Najlepší spôsob ako predpovedať budúcnosť, je vytvoriť budúcnosť. Ak ju nevytvoríte sami, vždy budete iba hádať, nikdy nebudete vedieť. Takže, iba ak vytvoríte zmenu budúcnosti už dnes, budete lídrom. Zapamätajte si to: Zmeníte budúcnosť dnes, zajtra ste víťazom hry. Ak sa budete snažiť hrať hru niekoho iného, nikdy nevyhráte, pretože nepoznáte pravidlá.
Aký bol Váš kľúč k úspechu?
Pozrite sa na podnikanie niekoho iného a porozmýšľajte, ako môžete zmeniť to svoje. V živote natrafíte na mnoho križovatiek a bude potrebné sa rozhodnúť. Pozrel na svoje podnikanie a začudoval sa, prečo robíme veci spôsobom, akým sme ho robili. Prečo to nerobíme inak. A keď sme to urobili, boli sme prví a boli to naše pravidlá. Ale bolo to najťažšie rozhodnutie, lebo sme nevedeli kam to povedie, či podnikanie porastie. Mohli sme sa mýliť.
Mali ste aj plán B, pre prípad, že by ste sa mýlili?
Nikdy sa nedá urobiť iba správne rozhodnutie. Ale vždy je potrebná zmena, nemôžete ostať na jednom mieste. Samozrejme, nevyhráte vždy. Ale vyhrávajte i prehrávajte múdro. Ak vyhrávate, vyhrávajte veľa. Ak prehrávate, prehrávajte málo. Potom ste vpredu. Všetko čo musíte urobiť, je vedieť pracovať s rizikom, uvedomiť a vypočítať si ho. Všetko v živote obnáša riziko. Každý deň keď prechádzate cez cestu, je to riziko. Ale pozriete sa napravo, pozriete sa naľavo a potom prejdete. Eliminujete riziko a prejdete keď nevidíte auto. Ak vidíte auto, analyzujete riziko. Buď pobehnete a stihnete to, alebo počkáte a prejdete potom. Analyzovať riziko je dôležité, ale stále je najdôležitejšie risknúť to. Na ceste so žiadnymi autami by prešiel každý, ale to by nebolo podnikanie. No ak je na ceste tisíc áut, musíte byť veľmi dobrý, aby ste prešli. Ale hlavné je risknúť to. Niekedy to bude dva kroky vpred, krok vzad. Musíte vedieť aj kombinovať.
Dala by sa teda použiť anekdota, že dobrý lukotrelec (alebo podnikateľ) je zlý lukostrelec (podnikateľ), ktorý neprestal skúšať?
Všetkým svojím priateľom vravím to isté. Ak to nevyskúšate, máte 0 % šancu na úspech. Ak to vyskúšate, máte 50 % šancu. Prostým pokusom teda zvyšujete šancu svojho úspechu o celých 50%. Zvyšných 50 % možno zaberie celé roky, ale prvých 50% spraví iba pokus. To je podnikanie. Skúšajte, skúšajte a robte zmeny. Váš príbeh bude odlišný od môjho, ale myšlienka je tá istá. Musíte prejsť cez cestu, lebo na druhej strane cesty je obživa. Ak to risknete, možno vás zrazí auto. Ak to nerisknete, zomriete od hladu. Radšej zlyhať v milióne pokusov, ako to neskúsiť vôbec.