Pri hľadaní zahraničného partnera sa odporúča, aby exportujúca firma dodržovala niekoľko základných zásad:
- Vyberajte si za svojich partnerov len subjekty s dobrou komerčnou povesťou bez finančných problémov – tieto skutočnosti sa pokúste hodnoverne overiť.
- Vyberajte zo subjektov odborne zdatných, zameraných na exportovanú komoditu. Firmy, ktoré ponúkajú svoje služby v širokej a rôznorodej škále komodít posudzujte zvlášť opatrne a konzervatívne, pretože k takémuto postupu môžu byť prinútené svojou zhoršujúcou sa ekonomickou situáciou.
- V prípade, že si vaša komodita vyžaduje distribučnú sieť, je vhodné ak má váš exportný partner svoju vlastnú, prípadne má k sieti dobrý prístup.
- Pre zahraničného partnera musí byť hlavným motívom zisk a obchodné spojenie s exportujúcou firmou musí byť pre neho natoľko zaujímavé, aby si ho vážil.
- Pri uzatváraní zmluvy je potrebné zadefinovať zmluvné podmienky tak, aby sa vzájomný vzťah dal v prípade potreby bezproblémovo rozviazať.
- Uprednostňujte vytvorenie komplexného vzájomného vzťahu, čo znamená že napr. pri dodávkach strojov a technologických zariadení uzatvoriť aj servisnú zmluvu, resp. zaistiť odborné preškolenie pre obsluhujúci personál.
- Zmluvy uzatvárajte vždy v osvedčenom texte a písomne, t.j. využívajte pred pripravené štandardizované texty zmlúv, ktoré garantujú, že žiadna dôležitá časť zmluvného vzťahu nebude opomenutá.
- Pozorne preštudovať príslušné súvisiace právne predpisy platné v danej zemi. Znalosť legislatívy vám umožní posúdiť kontext spolupráce napríklad aj s ohľadom na právnu formu zahraničného partnera.
Overenie bonity vybranej firmy
Cieľom preverovania budúceho zahraničného partnera je získať odpovede na dôležité otázky s cieľom predísť neželaným situáciám. Všetko úsilie exportéra smeruje k tomu, aby dostal za svoj produkt/službu včas a riadne zaplatené. Riziko nemožno vylúčiť nikdy, preto exportér musí skúmať mieru rizika, ktoré mu zo vzťahu hrozí a hľadať cesty, ako takéto riziko minimalizovať. (napríklad zvoliť vhodný platobný nástroj) Na aké informácie by sa mal exportér zamerať?
- bankové
- informácie poisťovní, najmä úverových,
- firemné informácie, ktoré firma sama o sebe poskytuje (napr. výročné správy, správy audítora, katalógy, referencie iných firiem, internetové stránky a pod.)
- kancelárske informácie špecializovaných agentúr, ktoré sa získavajú najmä terénnym výskumom agenta špecializovanej agentúry
- informácie z obchodných registrov,
- informácie obchodných komôr apod.