Porazili konkurenciu, priniesli značku a exkluzivitu

Pred desiatimi rokmi začal Andrej otcovi pomáhať pri montovaní retiazkových žalúzií. Dnes má so svojím bratom Tomášom firmu, v ktorej ponúkajú to, čo u konkurencie nenájdete. „Vzdelávame sa a vždy sa snažíme byť o krok pred tým, čo ponúka trh,“ hovorí Andrej Lehota, spolumajiteľ firmy Profirol.

Bratia Lehotovci zo Žiliny majú dnes prosperujúcu firmu so skvelou vyhliadkou do budúcnosti. Pred desiatimi rokmi to ale vyzeralo úplne inak. Starší z bratov vtedy začínal v malej otcovej firme, kam utekal vždy po návrate zo školy. „Nakoniec som vo firme trávil viac času ako v školskej lavici,“ spomína Andrej, ktorý musel kvôli práci dokončiť vysokú školu externe.

Netrvalo ale dlho a Andrej zistil, že svoju budúcnosť vidí inak ako jeho otec. V tom čase v Žiline fungovalo päť firiem, ktoré robili retiazkové žalúzie. Nesnažili sa medzi sebou súperiť o zákazníka a ponúkali to isté, čo konkurencia. Najvýraznejšou zmenou boli v tej dobe sieťky proti hmyzu, no aj tie začali postupne ponúkať všetci. „Nikto to nedokázal posunúť ďalej,“ prezrádza Andrej, ktorý už vtedy tušil, že podnikať so žalúziami sa dá aj inak.

Náš cieľ? Robiť veci, ktoré nikto iný nerobí

V roku 2008 si Andrej kvôli odlišnej predstave smerovania rodinnej firmy našiel vlastný priestor na podnikanie. Z úspor a na lízing si kúpil stroj na výrobu sieťok proti hmyzu. Tie potom dodával otcovi, ktorý ich predával ďalej. Ani toto však Andreja neuspokojovalo. „Mal som väčšie ambície, no otec mi stále vravel, že je to riskantné,“ hovorí Andrej.

Vtedy prišla prvá veľká skúška – otec od neho prestal odoberať produkty. „Stroje boli nakúpené, na krku som mal dlh, musel som sa poobzerať po iných odberateľoch,“ vysvetľuje Andrej. Skontaktoval sa preto s predajcami okien, medzi ktorými si našiel asi desať klientov, ktorým sieťky veľkoobchodne dodával. Na pekne rastúci obchod ale striehla ďalšia skúška – do stavebníctva sa zahryzla hospodárska kríza.

Andrejov brat Tomáš v roku 2008 doštudoval a premýšľal nad svojím ďalším zamestnaním. Nakoniec skončil v bratovej firme a po dohode si spolu založili eseročku. „Naším cieľom bolo robiť veci, ktoré tu nikto iný nerobí. Ísť s dobou a ponúkať všetky novinky, ktoré sú vo svete, no nie na Slovensku. Nikto nám vtedy neveril,“ spomína Andrej, ktorý sa spolu s Tomášom onedlho vydal na výstavu do Stuttgartu. Práve tam obaja skutočne nadobudli pocit, že výnimočné a cenovo exkluzívne produkty budú môcť predávať aj doma.

Prvá miliónová zákazka. Namiesto peňazí získali priestory

Tesne predtým, ako im do podnikania zasiahla kríza, dostali bratia svoju prvú miliónovú zákazku. Namontovať žalúzie na celú budovu nového obchodného domu. „V tom čase to pre nás bola úžasná príležitosť,“ hovorí Andrej otvorene. Za svoju prácu však nedostali peniaze, ale dvojročný prenájom priestorov.

Po chvíli zistili, že z priestorov sa nenajedia a nezaplatia ani nájom. V krátkom čase im navyše padla časť podnikania zameraná na veľkoobchod, a tak boli nútení začať svoje produkty predávať koncovému zákazníkovi. „Myslím si, že sme prežili vďaka tomu, že pri podnikaní záleží najmä na tom, aký je podnikateľ človek. A tak sme našťastie predávali aj napriek kríze,“ prezradil Andrej.

Aj napriek tomu, že sa zákazníkom snažili ušiť ponuku na mieru, narazili aj na ľudí, ktorí im zákazku odmietli zaplatiť. „Niektorí zákazníci nás dodnes nevyplatili. Náš systém práce bol nastavený tak, že ak zákazník nechcel, tak nezaplatil. A tak sme zmenili spôsob fungovania a dnes zákazníci musia platiť zálohy,“ vysvetľuje mladší z bratov Tomáš. O pár klientov síce kvôli novým pravidlám prišli, no s odstupom času tento krok považujú za prospešný.

Vo firme to teraz funguje tak, že zákazník im vopred vyplatí zálohu, oni urobia svoju prácu a po dokončení dostanú zvyšok sumy. Ak zákazník nezaplatí, prípad posunú právničke. „Ľudia nemajú radi, keď ich naháňajú právnici, a tak radšej zaplatia,“ hovorí Andrej. Dnes už problémy s neplatičmi prakticky nemajú.

Zákazníci chceli niečo sofistikovanejšie, tak sme im to dali

Pri všetkých zmenách bratia stále mysleli na to, aby nepoľavili zo svojich nárokov a nesplynuli s konkurenciou. Začali chodiť na výstavy, vďaka ktorým ich oslovili aj noví odberatelia zo zahraničia, za ktorými cestovali, rozprávali sa s nimi a veľa sa naučili.

Ako jedni z prvých zacítili, že dopyt sa mení a zákazníci majú záujem o niečo krajšie a sofistikovanejšie. Prakticky to znamenalo koniec éry retiazkových žalúzií a sieťok proti hmyzu.

Počas stretnutí s dodávateľmi často počúvali o tom, aká dôležitá je značka. Na Slovensku vtedy nič také neexistovalo - rolety a sieťky síce predával každý, ale nikto v tejto branži neponúkal značkové produkty. So svojou firmou Profirol začali zákazníkom ponúkať značku Climax. Tú mali aj v každej svojej reklame.

„Celý svoj vozový park sme polepili veľkými reklamami. Bol na nich človek, čo sa pozerá cez žalúzie a pri ňom veľké logo Climax. Nikto nás napríklad zozačiatku nevnímal ako Profirol, čiže ako našu firmu, ale práve ako Climax. Tým, že ich produkty v Žiline nikto nepredával, všetci si ju spojili s nami,“ hovorí starší z bratov Andrej.

Práve značka im pomohla aj pri získavaní nových zákazníkov. Často im volali len preto, že ich auto zahliadli na parkovisku. Aj napriek tomu, že zvyčajne išlo o opravy a iné drobné práce, bratia sa rozhodli, že vezmú každú maličkosť. „Nikdy neviete, ako sa vám to môže vrátiť,“ hovoria a zdôrazňujú, že takáto stratégia im prinášala stále nové a nové zákazky.

Prečítajte si tiež

Konkurenciu porazili aj marketingovo

V rokoch 2010 a 2011 sa bratia stali vo svojej oblasti žralokmi na slovenskom trhu. V úspešnom boji im pomohol aj premyslený marketing. „Všetky konkurenčné firmy si v tom čase platili reklamu v regionálnych novinách. Robili to stále rovnako posledných desať rokov,“ hovorí trocha prekvapene Andrej a dodáva, „ľudia dnes už nehľadajú vonkajšiu motorickú žalúziu v regionálnom denníku.“

Okrem oblepených áut si bratia kupovali aj reklamu na bilbordoch, v rádiu a najmä na internete. A práve reklama na webe sa im osvedčila najviac. „V tej dobe sme mali perfektnú stránku, ktorá bola optimalizovaná pre vyhľadávače, čo nikto z našich konkurentov nemal,“ vysvetľuje Andrej. Internetová reklama sa v čase, kedy ju konkurenti ešte nebrali vážne stala jedným z faktorov ich úspechu.

Bratia aj naďalej zostávajú verní obchodu s tieniacou technikou. Tvrdia, že ďalšie segmenty trhu ako napríklad predaj okien ich nezaujíma. Práve vďaka špecializácii si ich na ďalšej zahraničnej výstave všimla aj firma Corradi predávajúca pergoly, prístrešky a iné veľké tieniace systémy. Zástupca ich firmy za nimi prišiel až do Žiliny. „Porozprávali sme sa a ich filozofia nám okamžite sadla, lebo bola celkom odlišná od ostatných. Neponúkali len produkt, ale nový priestor na bývanie a zároveň špičkovú kvalitu,“ prezradil Andrej.

Pokrokovo, efektívne a moderne

V súčasnosti bratia so svojou firmou Profirol predávajú a montujú produkty po celom Slovensku. Sídlo však majú stále v Žiline.

Vo svojej firme dnes zamestnávajú šesť ľudí. Zároveň spolupracujú s niekoľkými externými montážnymi partiami. Sami už vo firme netrávia tak veľa času, ako na začiatku. Starajú sa najmä o významné zákazky, tie menšie už dokážu vybaviť aj ich predajcovia.

Pokrok a nové technológie v oblasti tieniacich systémov ich samých fascinujú a bavia. Len minulý rok dokončili obrovskú zákazku, vďaka ktorej si prvý raz skúsili montáž 2700 metrov štvorcových tieniacej plachty. Tribúna Hipoarény v Šamoríne tak získala modernú, príťažlivú a najmä efektívnu ochranu pred dažďom, snehom a slnkom.

Dnes spolu bratia sedia v jednej kancelárii. Kompetencie vo firme majú rozdelené. Jeden rieši marketing, druhý zasa financie a štatistiky. Navzájom si nelezú „do kapusty“, no o dôležitých krokoch sa radia spolu. Nové poznatky pre rozvoj biznisu získavajú aj na podujatiach Združenia mladých podnikateľov Slovenska, na ktorých oceňujú najmä príležitosť vymeniť si skúsenosti s inými podnikateľmi. Ich firma má skvelé meno, spokojných zákazníkov a s najväčšou pravdepodobnosťou aj sľubnú budúcnosť.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky