Jej rukami prešli už tisícky kytíc. Pri aranžovaní dbá na naturálnosť a nepoužíva žiadne umelé ozdoby. Kvety majú byť autentické a rovnako to platí aj pre návrhy záhrad.
Vo svojej tvorbe Lenka presadzuje neuhladené aranžmány. V ateliéri nepoužívajú žiadne farbené papiere, žiarivé stužky ani dekoračné doplnky. Rozhodli sa staviť na prirodzenosť a vytvorili si firmu podľa vlastných predstáv. Lenka začínala s kamarátkou, s ktorou zužitkovali vzdelanie v záhradnej architektúre a otvorili si kvetinový ateliér inšpirovaný prírodou a ležérnou eleganciou. Vďaka prepojeniu moderného s tradičným sa odlíšili od konkurencie, čím si okamžite získali prvých zákazníkov.
Chcela sa iba vyjadriť
Navrhovať záhrady chcela Lenka už od základnej školy, hoci vtedy ešte netušila, že profesia záhradný architekt existuje. Dalo by sa povedať, že cesta k jej cieľu bola priamočiara, nie však jednoduchá. Po skončení vysokej školy sa plánovala zamestnať vo firme, kde by navrhovala záhrady. V tom roku však nastala hospodárska kríza a mladá absolventka si dlho nevedela nájsť prácu. Nedalo sa dvermi, išla teda oknom.
Potrebovali sme len vyjadriť svoj názor a napraviť problém nešetrného zaobchádzania s kvetinami.
Spolu so spolužiačkou, ktorá zdieľala rovnaký problém, si otvorili vlastný kvetinový ateliér. Nápad nevznikol z dlhodobého plánovania, Lenka ho skôr definuje ako z núdze cnosť. Nespravili si vraj žiadny prieskum trhu a nečerpali ani inšpiráciu od iných firiem. Chceli iba uviesť do praxe svoje poznatky zo školy a naučiť ľudí správne pracovať s kvetmi. Sedem mesiacov po ukončení štúdia na záhradnej krajinnej architektúre si dievčatá otvorili v Trnave svoj prvý ateliér a zdalo sa, že ich nápad zaujal.
Príchody a odchody
Lenka a Monika si museli na začiatku sadnúť a „vyložiť karty na stôl“. Bolo treba vymyslieť základný biznis plán a zrátať si potrebné investície na štart podnikania. Spoločníčky vložili do biznisu počiatočné náklady vo výške zhruba 5 – 6 tisíc eur, ktoré investovali do prevádzok a nákupu tovaru. Prvú prevádzku zriadili v Trnave, ďalšiu v Bratislave. Popri každodennom aranžovaní kytíc sa dvojica žien venovala aj záhradnej architektúre a tvorbe kvetinovej výzdoby na svadby.
Mladé ženy však nechceli zostať pri koncepte bežnej kvetinovej prevádzky a rozhodli sa odovzdať svoje skúsenosti ďalej. Pre nadšencov práce s kvetmi začali organizovať workshopy, kde si záujemcovia mohli vytvárať vlastné kytice a aranžmány. Postupne pribudol e-shop a vlastný magazín. Od začiatku podnikania v roku 2010 až po rok 2013 si firma vyžadovala neustály dozor majiteliek. Keď sa situácia na chvíľu ustálila a ženy prijali prvú brigádničku, otvorili prevádzku v Bratislave a ony museli nastúpiť do predošlého hektického režimu.
Firma rástla a spolu s ňou sa menili aj osobné životy zakladateliek. Po šiestich rokoch podnikania sa Monika rozhodla z firmy odísť. Začala sa venovať materským povinnostiam. Ateliér a činnosti s ním súvisiace zostali zrazu len na Lenke a zobrali jej všetok čas a energiu. „Musela som si rozmyslieť, čo bude ďalej s prevádzkami, pretože boli činnosti, ktoré ma už nebavili, tiež som organizačne všetko sama nestíhala a chcela som sa venovať skôr záhradnej architektúre,“ vraví Lenka.
Pozíciu po pôvodnej spoluzakladateľke Monike prebrala brigádnička Katka, ktorá bola okrem iného Lenkina rodinná známa. „Katku poznám od detstva a nápad urobiť z nej moju novú spoločníčku prišiel jedného dňa skrátka do reči,“ vraví Lenka. Vzápätí ale dodáva, že táto téma visela vo vzduchu dlhšiu dobu. Katka bola v správnom čase na správnom mieste a výrazne pomohla Lenke, keď videla, že by podnik už sama ďalej neutiahla. Koniec koncov, rozvíjať biznis vo dvojici je podľa Lenky oveľa príjemnejšie. „Na úspechy aj starosti sme dve, a to ma baví viac,“ dodáva s úsmevom.
Katka a Lenka podrobne prehodnotili víziu firmy a pristúpili k zatvoreniu prevádzky v Trnave, aj napriek tomu, že bola dobre etablovaná. „Bolo to asi najťažšie rozhodnutie v mojom podnikaní,“ priznáva Lenka.
Nacvičená formulka
Kvety potrebuje v živote asi každý, preto sa klientela ateliéru nedá bližšie špecifikovať. Na kvetinové školy však chodia ľudia, ktorí majú terasu, záhradu, alebo aspoň malý balkón. Zákazníkmi záhradnej architektúry sú zasa naturálne založení ľudia, ktorí nekladú dôraz na uhladenosť a chcú „iné“, prírodne pôsobiace záhrady. Také, v ktorých je život a nepôsobia sterilne.
Na začiatku bolo treba každému zákazníkovi vysvetľovať, že kvety môžu byť aj strapaté, že listy nemusia by rovnako veľké a že vlastne nevadí, ak ruže nie sú v puku a zviazané so zlatou stužkou. Ateliér Papaver totiž kladie dôraz na prirodzený výraz kvetov a nepodporuje drôtovanie stoniek ani žiadne iné umelé materiály. Ku kvetom sa podľa Lenky treba správať s citom, a to bolo potrebné prízvukovať každému zákazníkovi.
Lenka sa smeje, že v začiatkoch mala nacvičenú formulku, ktorou každému vysvetľovala, čo vlastne robia a prečo je to pekné. V tejto súvislosti si pamätá na situáciu, keď zákazníka nevedela obslúžiť a musela ho doslova poslať do kvetinárstva oproti. „Hovorí sa, že náš zákazník, náš pán. Zákazník však musí pochopiť, že každá prevádzka funguje na základe iných princípov a nemôže majiteľa nútiť do niečoho, s čím nie je stotožnený,“ vysvetľuje Lenka.
Dodávatelia a záložný plán pre nevesty
V rámci dodávateľských spoluprác sa dievčatá snažia každým rokom zvýšiť podiel slovenských pestovateľov, okrem nich majú podiel aj Česko, Taliansko a Rakúsko. Kvetinárstvo je biznis, v ktorom je kvalita a čerstvosť na prvom mieste, a preto dbajú na výber tých najlepších. Kvety musia vydržať čerstvé 7 až 10 dní, a to sa odráža aj na ich cene. Niekedy má Ateliér Papaver počas jedného víkendu v Bratislave a okolí aj 4-5 svadieb a vtedy majú čo robiť, aby ich dokázali pokryť a zároveň mali na sklade stále dostatok čerstvých kvetov pre bežných zákazníkov.
Zákazky, akými sú svadby, si vyžadujú prípravu niekoľko mesiacov dopredu. Neveste sa často ponúkne aj záložný plán B, keby náhodou ten pôvodný nevyšiel a dodávateľ by nedoručil konkrétny druh objednaných kvetov. Opatrnosti vraj nikdy nie je dosť a pri dodávateľoch človek nikdy nevie.
Zaujímavá je aj preprava aranžmánov. Logistiku inštalovania výzdob riešia vlastnou dopravou a veľakrát musia aranžmány inštalovať až na mieste. Celý proces pritom trvá x hodín a na prepravu niekedy jedno osobné auto nestačí. Lokalita, z ktorej pochádza klientela ateliéru, je pomerne ustálená a 90% trhu tvorí západné Slovensko. Pri záhradách má však Lenka klientov z celého Slovenska a do veľkej miery aj z pohraničného Rakúska.
„Horúce“ sezóny a trendy
Najproduktívnejšími obdobiami kvetinového ateliéru sú Vianoce, obdobie dušičiek a potom leto, keď sú v kurze svadby. Pokiaľ ide o záhradnú architektúru, najväčší boom prichádza na jar a počas leta. Chladnejšie mesiace sú v rámci záhrad slabšie oproti hlavnej sezóne, ale vyvažuje ich bežný chod kvetinárstva. Dalo by sa povedať, že Lenkin biznis je sezónny, ale aj v rámci roka prídu dni, keď sú vo firme piati a do večera sa nezastavia.
Na Valentína, MDŽ a Deň matiek posilňujú tím a vtedy sú v ateliéri všetci brigádnici. Počas týchto dní je každá ruka dobrá a vtedy volávajú aj bývalým brigádničkám, ktoré už u nich nepracujú. Zo skúseností z minulých rokov už dokážu odhadnúť, koľko kvetov treba objednať a na čo všetko sa treba pripraviť.
Pokiaľ ide o trendy, tie sú orientované podľa sezóny. „Trend pivoniek je vtedy, keď rastú a rovnako je to s hortenziami, iskerníkmi a všetkými ostatnými kvetmi,“ vysvetľuje Lenka. Zákazníkom vraj treba ukazovať sezónnosť a kvetinárstva by nemali zamrznúť medzi určitými druhmi kvetov, ktoré sa dajú zohnať celý rok.
Ľudia by mali byť podľa sympatickej mladej podnikateľky viac spojení s prírodou. Znamená to, že keď vonku padajú listy a všetko je oranžové, malo by to byť vidieť aj na kyticiach. „Samozrejme, z kytice by nemali opadávať listy, ale mala by byť aranžovaná v jesennom štýle,“ dodáva Lenka so smiechom.
Šikovná PR manažérka
Aby sa na začiatku zviditeľnili, založila Lenka facebookovú stránku a firmám poposielala maily s ich ponukou. V tom čase ich oslovila PR manažérka, ktorej sa nápad prírodného kvetinárstva páčil a rozhodla sa dať vedieť o ňom aj ostatným. Šikovná manažérka z PR Stories dostala Ateliér Papaver do časopisov, objavil sa v Záhradkárovi, v časopise Môj dom či Pekné bývanie a neskôr zahviezdil aj v online verziách týchto časopisov.
Vďaka medializácii sa mladé podnikateľky dostali do povedomia širokej verejnosti a postupne ich už novinári oslovovali sami. Dodnes využívajú na propagáciu sociálne siete Facebook a Instagram, na marketing ale nemajú vyčlenený žiadny vopred dohodnutý rozpočet. Všetko si riešia vo vlastnej réžii a takpovediac „na kolene“.
Hneď ako začala byť firma na trhu viditeľnejšia, prišli aj zaujímavé spolupráce. Lenku napríklad oslovila Slovenská pošta, aby pre ňu navrhla kvetinový motív poštovej známky, ktorú neskôr aj pokrstila. Ateliér oslovila Slovenská národná galéria, s ktorou dnes robia spoločné workshopy, na ktorých spájajú umenie s kvetmi. Tie sú vraj pre Lenku veľkou srdcovkou.
Skúška na pohovore
V Ateliéri momentálne pracujú tri brigádničky a nová spoločníčka Katka, ktorá má na starosti jej chod a okrem iného aj organizáciu svadieb.
Lenka hodnotí, že pokiaľ ide o brigádnikov, výraznú fluktuáciu nepociťujú. Treba však počítať s tým, že všetky sú študentkami vysokej školy a po ukončení štúdia sa štandardne zamestnajú vo svojom odbore a v ateliéri skončia. Lenka má s mnohými dodnes dobré vzťahy.
Brigádničky musia byť dievčatá plné energie a Lenka vraví, že si s nimi musia sadnúť už na pohovore. Okrem príjemného vystupovania je podmienkou splniť ešte jednu pomerne zásadnú úlohu. „Dám im do ruky kvety a ony ich musia naaranžovať do kytice,“ opisuje malú skúšku, ktorou si prechádzajú všetci potenciálni zamestnanci. Lenke stačí, ak človek chytí kvet do ruky a ona hneď vie, či s ním bude spolupracovať alebo nie. „Na toto mám nos,“ hovorí presvedčivo.
Klasické vlny podnikania
Lenka si v podnikaní prešla rôznymi, lepšími aj horšími obdobiami. Vďaka tým zlým sa naučila nepripúšťať si situácie, ktoré človeka zbytočne deprimujú. Vôbec napríklad nerieši konkurenciu. Vie o nej, eviduje, že niečo skopírovali, ale na druhej strane je rada, že sa záujem o naturalistický štýl zvyšuje.
Práca s kvetmi je podľa Lenky veľmi vďačná, ale zato fyzicky náročná činnosť. Floristku štandardne trápia bolesti rúk, prstov a hlavne krížov.
Pri svadobných zákazkách vraj treba zvlášť myslieť na opatrnosť. Raz sa im vraj stalo, že pri podobných menách zamenili nevestám svadobné kytice, a vtedy museli okamžite nasadnúť do auta a problém rýchlo uhasiť.
Doma sa učí spomaliť
Lenka je vo svojej podstate veľmi rýchla a energická žena, ktorú nie je ľahké spomaliť. „Keď máte túto vlastnosť, veľa vecí v živote stihnete,“ hovorí so smiechom. Vďaka manželovi sa to už ale trochu odnaučila a vo voľnom čase sa snaží oddychovať. Našťastie má výhodu, že dokáže byť najproduktívnejšia doobeda, keď sú deti v škole. Vtedy je Lenka na seba prísna, neplánuje si žiadne stretnutia a snaží sa svoju produktivitu využiť na maximum. Čo nestihne, rieši po deviatej večer, keď deti zaspia.
Zo začiatku sa striktne držala plánu, podľa ktorého mala za určitý čas stihnúť daný počet činností. Nie vždy to ale vyšlo podľa jej predstáv a ona veľakrát pracovala aj cez víkend. Vo svojich podnikateľských začiatkoch veľmi rada športovala a dnes musí priznať, že jej to chýba a chce sa k tomu vrátiť.
Za posledné roky vraj trochu spohodlnela a zabudla, ako jej „fyzické zničenie sa“ pomáha. „Podotýkam, že to nemôže byť zničenie sa v ateliéri,“ zdvíha varovný prst a pritom sa usmieva. Dnes si rada nájde čas na dobrú knihu, maľuje akrylom a akvarelom, rada chodí na turistiku, alebo sa realizuje vo svojej záhradke, kde okrem kvetov pestuje aj zeleninu.
Lenkine osobné lekcie
- Začnite podnikať v niečom, čo vás baví. Možno to znie ako klišé, ale vďaka tomu môžete svoju prácu robiť ráno aj večer bez toho, aby vás otravovala.
- Čítajte a vzdelávajte sa.
- Pri začatí podnikania si vyčleňte kapitál tak, aby ste vedeli platiť základnú réžiu firmy aspoň pol roka.
- Pamätajte na to, že podnikanie nezačne zarábať hneď. Oceňte moment, keď si váš biznis prvýkrát zarobí na seba.
- Porozprávať sa o podnikaní s rodinou, pretože vašou činnosťou budete ovplyvňovať aj životy vašich blízkych.
Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu)