Sustainable Salons – cesta k nulovému odpadu v kaderníckych salónoch

Sustainable Salons Australia je prvý komplexný program obnovy zdrojov určený pre kadernícke a kozmetické salóny. Spoločnosť sa špecializuje na zber odpadu z týchto prevádzok, jeho recykláciu a opätovné použitie.

Kaderník Paul Frasca a jeho partnerka Ewelina Sorokova sa vydali na prieskum po Austrálii, aby zistili, aké množstvo pomaly rozložiteľného odpadu vyprodukujú kadernícke salóny. Štyri mesiace času a tisícky dolárov za benzín stáli dvojicu zistenie, že vzorka 160 austrálskych salónov posiela na skládky až milión kilogramov kozmetickej fólie ročne.

Problém odpadu z kaderníctiev a kozmetických salónov sa rozhodli okamžite riešiť, a tak vytvorili najväčšiu službu zameranú na recykláciu v celej Austrálii a na Novom Zélande. Spoločnosť Sustainable Salons vznikla v roku 2015 a v súčasnosti má jej program viac ako 900 členských salónov.

Pravidelný zber od dverí k dverám

Vďaka tejto službe dokážu kaderníctva separovať nielen fóliu, ale až 95 % druhov ich odpadu. Spoločnosť Sustainable Salons poskytuje zberné a separačné nádoby podľa potreby a ponúka pravidelnú dvojtýždennú službu zberu priamo z prevádzok. Všetok odpad je následne zhromaždený v zbernom stredisku, kde sa triedi a spracováva.

Odpad ako obnoviteľný zdroj

Ľahko recyklovateľný materiál, akým sú kovy, fólie, papier, časopisy a nežiadúce náradie, sa následne predáva na recykláciu.

Plastové obaly kupuje špecializovaný recyklátor plastov, ktorý z nich vyrába vonkajší nábytok, priemyselné plasty a nové obaly, vďaka čomu sú plásty neustále v obehu a predovšetkým mimo oceánov.

Medzi náročne recyklovateľné materiály patria chemikálie a zvyšky kozmetických prípravkov. Spoločnosť Sustainable Salons je prvou spoločnosťou na svete, ktorá prispieva k ich recyklovaniu. Namiesto kontaminácie vodných tokov sa teraz prebytočný šampón alebo odpad z farieb na vlasy posiela do recyklačných závodov, kde sa neutralizuje a premieňa na vodu používanú na stavbách.

Opätovné využitie majú všetky druhy odpadov z kozmetických a kaderníckych salónov, dokonca aj samotné vlasy. Odstrihnuté pramene sa odkladajú do papierových obálok a následne sú distribuované charitatívnym organizáciám na výrobu parochní pre deti s rakovinou.

Vlasové zvyšky tiež slúžia ako výplň do špeciálnych vakov, ktoré pomáhajú odstraňovať ropné škvrny z oceánov. Jeden kilogram vlasov môže absorbovať až osem litrov olejových látok.

Sociálny duch recyklácie

Spoločnosť Sustainable Salons vytvára istejšiu budúcnosť aj pre ľudí so zdravotným postihnutím, a to tým, že im poskytuje zmysluplnú prácu v rámci zberu a spracovania materiálov na opätovné využitie.

Článok pokračuje pod reklamou

Okrem iných výnimočností spoločnosti je zaujímavý aj prvok sociálneho podnikania. 100 % výnosov ľahko recyklovateľného odpadu je venovaných potravinovým charitatívnym organizáciám. Spoločnosť je teda financovaná iba na základe poplatkov od salónov za jednotlivé služby. Tie sú stanovené na základe konzultácií a šité na mieru potrebám jednotlivých prevádzok.

„Zelený poplatok“ od zákazníkov

Program Sustainable Salons povzbudzuje salóny, aby časť nákladov pokryli zákazníci. V praxi to znamená, že sa ku každému účtu klienta pripočíta „zelený poplatok“ vo výške 2 dolárov (približne 1,70 eur). Ten pokrýva náklady na zhromažďovanie a presmerovanie zdrojov, implementáciu ekologických postupov, podporu komunity, výskum recyklačných riešení a vzdelávanie.

Zákazníci s ekologickým cítením prihliadajú na environmentálne hodnoty, a preto si pri výbere kaderníka volia síce drahšie, no zato ekologické riešenie.

Vysoké čísla „protinožcov“

Spoločnosti Sustainable Salons sa darí a môže sa pýšiť vysokými číslami. Od roku 2015 službu využíva viac ako 1 100 salónov – kaderníckych, ale taktiež salónov pre domácich miláčikov, plastických kliník, holičstiev a kozmetických salónov v Austrálii a na Novom Zélande.

Salóny, ktoré službu využívajú, navštívi týždenne viac ako 65 000 klientov, vyše 30 000 ľudí sleduje spoločnosť Sustainable Salons na sociálnych sieťach a každý rok sa o nich napíše viac ako 100 článkov publikovaných v novinách či na internetových portáloch.

Doteraz sa spoločnosti podarilo zachrániť pred skládkou viac ako 250 000 kilogramov kovového odpadu a zhromaždiť viac ako 169 000 vlasových prameňov na výrobu parochní. Okrem toho sa zrecyklovalo vyše 275 000 kilogramov papiera a z podlahy salónu sa podarilo pozbierať viac ako 37 400 kilogramov vlasov a srsti, ktoré môžu nasiaknuť až 124 000 litrami ropy alebo oleja pri jeho úniku napríklad do oceána.

Model, ktorý zakladatelia Sustainable Salons zaviedli, je transparentný a merateľný. Nejde len o posolstvo, ale aj o skutočné činy, ktoré majú jednak pozitívny vplyv na životné prostredie, no taktiež sú konkurenčnou výhodou pre salóny, ktoré sú klientmi firmy – Sustainable Salons im pomáha zlepšiť povesť v environmentálnej záťaži, získať novú klientelu, no ponúka tiež školenia v oblasti udržateľnosti pre personál.

Problém likvidácie ťažko recyklovateľného odpadu sa týka nás všetkých, a tak môžeme hľadať inšpiráciu aj u „protinožcov“.

Zdroje: sustainablesalons.org, asbfeo.gov.au, missluxe.com.au

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie študentov: inšpiratívne nápady z celého sveta

Kreativita, talent, nadšenie a vízia – to všetko vedia aj študenti využiť, aby svoj nápad premenili na úspešný biznis, často ešte pred dosiahnutím plnoletosti. Ukážka inšpiratívnych príkladov.

Netradičné ubytovanie v Česku, Poľsku, Rakúsku a Maďarsku

Rozprávková dedinka, pobyt v „skale“ či vo vínnom sude. Čím lákajú turistov podnikatelia v okolitých krajinách?

Atrakcie (nielen) pre deti: inšpiratívne biznis nápady zamerané na rodiny

Odpoveď na otázku „Kam na výlet s deťmi?“ ponúkajú viacerí podnikatelia. Inšpiratívne príklady zo Slovenska, Česka či Rakúska ako ukážka toho, že kreativite sa v biznise medze nekladú.

Zážitkové ubytovanie na Slovensku ako dovolenkový biznis

Podnikatelia zákazníkom ponúkajú netradičné ubytovanie na Slovensku so zážitkom. Spanie na úľoch, v lietadle, mongolskej jurte či Draculovom apartmáne – čím lákajú hostí?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky