Lýdia Machová (Jazykovy Mentoring.sk): Polyglotka valcuje svet online vzdelávaním

Hovorí plynule siedmimi jazykmi a jej životnou misiou je zmeniť spôsob, ako sa ľudia učia nové reči. Vraví, že vás nenaučí jazyk, ale ukáže vám cestu, ako sa ho naučíte sami. Jej online biznis zarábal od prvého mesiaca.

Lýdia Machová mala k jazykom blízko od detstva. Už od šiestich rokov sa túžila stať spisovateľkou. Ako rástla a dospievala, jej sen sa zmenil. Istú dobu sa chcela venovať prekladateľstvu, no nakoniec sa v šestnástich rokoch rozhodla pre tlmočníctvo. Išla si za svojím cieľom. Vtedy ešte netušila, že ju láska k jazykom a vzdelávaniu privedie k online podnikaniu.

Lýdia nakoniec študovala prekladateľstvo a tlmočníctvo na Univerzite Komenského v Bratislave. Už počas školy začala tlmočiť a tlmočníctvu sa venovala šesť rokov. Postupne zisťovala, že sa ním nechce živiť celý život, pretože ako tlmočníčka odovzdávala svetu len myšlienky iných ľudí a ona chcela mať prácu, v ktorej by mohla zanechať vlastnú stopu.

Študentov motivovala seriálmi

Počas svojej aktívnej tlmočníckej kariéry sa učila ďalšie a ďalšie cudzie jazyky. Nikdy si nedávala za cieľ naučiť sa určitý počet jazykov alebo pretekať sa sama so sebou. Sebavzdelávanie ju jednoducho bavilo a cudzie jazyky mala rada. Svoje poznatky o tom, ako sa rýchlo a efektívne naučiť novú reč, si však nechcela nechať len pre seba. Počas doktorandského štúdia teda začala robiť bezplatné prednášky pre študentov. Chcela zistiť, či jej metódy fungujú aj iným ľuďom.

Študenti boli z Lýdiinho netradičného spôsobu učenia sa jazykov nadšení. Zistili, že sa dokážu sami nielen výrazne zlepšiť v jazyku, ktorý už trochu ovládajú, ale aj naučiť sa úplne nové. Odporučila im napríklad, že majú pozerať obľúbené seriály v cudzom jazyku s originálnymi titulkami alebo majú medzi sebou bežne komunikovať cudzojazyčne počas obedov – dôležité je, aby boli v kontakte s jazykom čo najčastejšie, ideálne každý deň.

Lýdia videla, že jej prístup má výsledky. Začala sa viac zameriavať na rozvoj svojich techník a vyhľadávala si ďalšie informácie. Spojila sa s desiatkami iných polyglotov, teda ľuďmi, ktorí ovládajú viaceré jazyky. Bola veľmi zvedavá. Pýtala sa ich, kto sa ako učí, ktoré techniky používa a čo považuje za efektívne. V technikách začala nachádzať určité vzorce a uvedomila si, že v niektorých bodoch sa polygloti zhodujú. Keď však porovnala tieto súvislosti s technikami, ktoré využívajú jazykové školy, videla veľkú priepasť. Začalo jej byť jasné, prečo ľudia často ani po rokoch učenia sa jazykov v škole či na jazykových kurzoch cudzí jazyk neovládajú a prečo to polyglotom tak ide.

Prečítajte si tiež

Lýdia stále prednášala na škole, prelomový bol pre ňu posledný semester. Povedala si, že svoje poznatky otestuje na sto študentoch. Na pravidelných stretnutiach sa študenti delili s ostatnými o svoje skúsenosti a Lýdia im radila, ako sa učiť ešte efektívnejšie. Vďaka jej radám a tipom sa študenti začali výrazne zlepšovať už počas dvoch mesiacov. Pocítili to i učitelia, ktorí za Lýdiou prišli s pochvalami. Lýdia si v tej chvíli ešte neuvedomovala, že práve vytvorila svoj prvý produkt.

Nemala podnikateľské ambície

Jej techniky fungovali a Lýdia sa o ne chcela podeliť s čo najväčším množstvom ľudí. „Moja životná misia je zmeniť spôsob, ako sa ľudia učia cudzie jazyky.“ Začala organizovať celodenné semináre, na ktorých vysvetľovala, ako sa človek systematickou prácou dokáže naučiť akýkoľvek jazyk sám. Neskôr si pozvala kameramana a seminár nahrala na video, ktoré dala profesionálne zostrihať. Na svete bol prvý online produkt.

Začínala v malom a pomoc prichádzala od tých, ktorí jej spôsobu učenia verili a zbožňovali ho – študenti. Jeden z nich jej napríklad pomohol vytvoriť webstránku. Zo strany rodiny a kamarátov však prichádzali zmiešané reakcie, niektorí ju od podnikania odhovárali. Jej jazykové vedomosti prisudzovali skôr talentu a tomu, že „má hlavu“ na jazyky ako metódam, ktoré používa. „Na plynulé osvojenie jazyka potrebujem približne 500 hodín. Aký talent? Je za tým kopec práce, ale dokáže to hocikto,“ hovorí.

Na stretnutí polyglotov si všimla, že ich všetkých spája radosť, ktorú majú z učenia. Aj keď Lýdia verí, že určité predispozície môžu človeku pomôcť, vyzdvihuje práve vlastné sebavzdelávanie a ochotu pracovať na sebe. Prvok, vďaka ktorému sa polygloti učia cudzie jazyky rýchlejšie a jednoduchšie, je predovšetkým vlastná vnútorná motivácia. Vie, že druhých nemôže niečo naučiť nasilu – oni sami musia chcieť. „V jazykových školách prenecháva človek zodpovednosť na lektora – očakáva, že lektor ho jazyk naučí. Človek však musí byť ochotný učiť sa sám. Len vtedy dokáže vidieť výsledky už po pár týždňoch.“

Lýdia založila firmu v roku 2016. Ešte pred štartom hltala všetky poznatky o podnikaní. Sledovala prednášky a videá na YouTube, v rámci networkingu sa stretávala s podobne zmýšľajúcimi ľuďmi. V mnohom jej pomohli aj priatelia, ktorí takisto podnikali. Jej nápad sa im veľmi páčil a vždy jej poradili nejaký nový aspekt, ktorý jej predtým nenapadol. „Podnikatelia sa radi podelia o svoje skúsenosti s druhými a pomôžu, preto určite odporúčam sa s nimi radiť. Predovšetkým na začiatku podnikania to môže byť skvelým postrčením vpred.“

Marketingový samouk

Lýdia začala podnikať organizovaním živých seminárov, na ktorých zisťovala, čo presne jej klienti potrebujú. S úsmevom spomína na svoju radosť z prvého predaného lístka na seminár. Tá však opadla, keď bol týždeň pred seminárom jediný. Vtedy pochopila, že musí dať o sebe a svojich seminároch viac vedieť. Rovnako ako v jazykoch, aj v marketingu sa vzdelávala sama – učila sa od skúsených marketérov, ale vždy dávala dôraz aj na svoje vlastné cítenie. Svoje produkty miluje, no nechce ich zákazníkom tlačiť nasilu. Vyhýba sa agresívnemu marketingu a stavia predovšetkým na skvelom produkte, ktorý ľuďom pomáha.

Seminár sa napokon pomocou Facebooku podarilo vypredať aj počas jedného týždňa. Účastníci seminára ho odporučili svojim známym, a tak sa povedomie o Lýdii a jej biznise šírilo organicky ďalej a rad jej zákazníkov geometricky rástol. Lýdia vyzdvihuje dôležitosť referencií, avšak chápe, že je to niečo, o čo musí podnikateľ požiadať.

Referencie sú jeden z najsilnejších nástrojov marketingu, no zvyčajne neprídu samy a musíte si ich vypýtať.

Dnes sa teší záujmu médií, ktoré ju sami aktívne vyhľadávajú, a to doma aj v zahraničí. Dostala dokonca pozvanie rečniť na prestížnej konferencii TED v New Yorku. Učenie sa cudzích jazykov je podľa nej pre médiá vďačná téma. Cíti dopyt od ľudí. Podľa nej je práve teraz vhodná doba na podnikanie v oblasti jazykového vzdelávania: „Ľudia cítia, že sa dnes bez angličtiny už nepohnú.“

Zo živých seminárov si vytvorila online kurzy, ktoré ponúka cez svoju webstránku. Kurz bol úspešný hneď od začiatku – zarábal už od prvého mesiaca. Cieľom kurzu nie je naučiť konkrétny jazyk, ale poskytnúť systematické know-how, ako sa jazyk naučiť vo vlastnej réžii. Zákazník si teda sám zvolí, aký jazyk sa chce učiť – či už je to angličtina, nemčina, ruština alebo akýkoľvek iný. Ľudí navádza, aby sami našli tie správne metódy a skutočne sa im venovali. „Ak je cieľom zákazníka rozprávať v cudzom jazyku, musí jednoducho cvičiť rozprávanie. Tu neexistuje skratka.“

Lýdia vytvorila štyri piliere, vďaka ktorým sa človek naučí nový jazyk: zábava, veľa kontaktu s jazykom, efektívne metódy a systém. Verí, že tieto piliere možno využiť aj v iných oblastiach života a mnoho jej zákazníkov s tým súhlasí. „Ľudia si prídu zlepšiť jazyk a zistia, že majú zrazu systematickejší život a že sa niekam posunuli.“

Článok pokračuje pod reklamou

E-mail marketing je kľúčový

Za základný kameň svojho podnikania považuje Lýdia svoju emailovú databázu. Sociálne siete nevníma ako príliš stabilný kanál. Keď napríklad Facebook zmenil spôsob zobrazovania príspevkov, jej organický dosah spadol z 80 – 100 % na 20 %. Vtedy pochopila, že sa na sociálne siete nemôže spoliehať. E-mail považuje za stále najsilnejší nástroj online marketingu.

A ako to všetko stíha? Na svoje podnikanie nie je sama. Postupne sa k nej popridávali ľudia, ktorí sa zaujímali o jej produkty a jej biznis. Mnohí z nich pre ňu začali robiť nezištne. Dnes má v tíme šesť ľudí – jednu asistentku na plný úväzok a piatich freelancerov. Množstvo ďalších činností, ako je platená reklama na Facebooku či webová analytika, prenecháva externým odborníkom. „Prešlo ma obdobie, keď som si myslela, že sa všetko naučím sama.“

Prečítajte si tiež

Lýdia sa stará predovšetkým o vytváranie nových produktov. Svojmu tímu deleguje aktivity, ako je príprava podkladov na účtovníctvo, správa sociálnych sietí, administratíva, podpora klientov alebo affiliate spolupráca. Komunikáciu s fanúšikmi si však ponechala ona sama – chce s nimi udržiavať osobný kontakt. Snaží sa procesy čo najviac automatizovať a dáva dôraz na štruktúru.

Obrovskú výhodu vo svojom produkte vidí v nízkych nákladoch. Kurzy nemajú expiračnú dobu. Predávajú sa stále. Rovnaký kurz, ktorý ponúka v slovenčine, si preložila aj do angličtiny. So svojimi produktmi sa tak posunula i do zahraničia a predáva po celom svete. Myšlienka expanzie bola v Lýdiinej mysli od začiatku. Uvedomovala si obmedzenia slovenského trhu. Posun do zahraničia nastal vďaka stretnutiam polyglotov, vďaka ktorým si na YouTube vytvorila určité meno. Dokonca organizovala aj dve svetovo najväčšie konferencie polyglotov na Slovensku.

Práve pri posunutí sa na zahraničné trhy jej veľmi pomohol e-mail marketing. „Bez databázy by sa mi predávalo ťažko.“ Databázu odberateľov newslettra si pritom buduje tak, že im dá nahliadnuť do časti jej kurzu zadarmo. Ľudia tak získajú hodnotné informácie zdarma a niektorí z nich sa neskôr stanú jej zákazníkmi. Na zber kontaktov vraj výborne fungujú aj online webináre. Tie vysiela naživo pre všetkých prihlásených niekoľkokrát do roka a ponúka na nich detailnejšie rady o učení sa jazykov.

Lýdia hovorí, že treba mať šťastie aj na tých správnych ľudí. Ona sama sa ešte pred štartom jej dnes úspešného online biznisu stretla s expertom na online marketing Erikom. Spoznala ho v rámci networkingovej akcie pre podnikateľov a spoločne si mali čo ponúknuť. On sa chcel zlepšiť v angličtine, ona potrebovala pomôcť s nastavením automatizovaného online systému na predaj kurzov. Pomohli si navzájom a nestálo ich to ani cent. Erik sa tak stal Lýdiiným biznis mentorom a spoločne rozoberajú nové nápady a kroky.

Prednášanie si užíva a je kreatívnym chaotikom

Jej klientmi sú ľudia, ktorí na sebe chcú pracovať. Cítia, že chcú byť lepšími, chcú cestovať a potrebujú si svoje jazykové zručnosti zlepšiť kvôli práci. Sú vnútorne motivovaní, čo je nesmierne dôležitý predpoklad pre naučenie sa cudzieho jazyka.

Najväčšie pokroky klienti dosahujú v dvojmesačných kurzoch, v ktorých dôležitú úlohu zohráva aj podporná skupina na Facebooku, kde si študenti navzájom pomáhajú a podporujú sa. Kurzy majú v sebe aj istý druh gamifikácie, za splnené úlohy študenti získavajú bonusové body. „Je úžasné, čo ľudia dokážu urobiť pre pár slov pochvaly a získané body. Reálnou odmenou je potom zlepšenie sa v cudzom jazyku,“ vysvetľuje mladá polyglotka.

Prečítajte si tiež

Neustále si udržiava aktívny kontakt s podnikateľmi a odporúča to i ostatným. Dnes sa snaží druhých sama motivovať k podnikaniu. Vie, že podnikanie nie je vždy ružové, ale že stojí za to. „Nebojte sa do toho pustiť. Všetko je o prístupe,“ vraví.

Lýdia je extrovert a vystupovanie na prednáškach si užíva. Každej prednáške venuje dostatočnú prípravu – na prezentácii robí aj týždeň a celú si ju prejde minimálne päťkrát.

I keď má Lýdia určité rituály, má flexibilný pracovný čas. Plánovanie jej robí problémy a pokladá sa za „kreatívneho chaotika“ – má dlhý zoznam úloh, z ktorého sa každý deň venuje tým úlohám, na ktoré sa zrovna cíti. Keď nepracuje, rada cestuje. Alebo sa učí ďalší cudzí jazyk. Momentálne je to napríklad swahilčina.

Lýdiine osobné lekcie

  • Venujte sa rozvíjaniu toho, čo vás baví, aj keď hneď neviete, ako by sa to dalo pretaviť do podnikania.
  • Nenechajte sa odradiť svojím okolím, radšej sa o svojich nápadoch poraďte s úspešnými podnikateľmi.
  • Nečakajte, kým budete mať dokonalý produkt. Začnite s prvou verziou a buďte pripravení ju neustále vylepšovať na základe spätnej väzby.
  • Nebojte sa o svojich nápadoch hovoriť iným. Každý rozhovor vás môže posunúť nečakaným smerom.
  • Snažte sa od začiatku budovať tím, ideálne z nadšených fanúšikov vášho produktu. Ich odmenou nemusí byť hneď mzda, ale možnosť niečo sa pri vás naučiť.

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu)

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky