Ako sa dá nastúpiť na úspešnú dráhu podnikateľky na letnej dovolenke? Dozviete sa v príbehu držiteľky ocenenia Začínajúca podnikateľka 2014 v súťaži Podnikateľka Slovenska 2014.
Z letnej dovolenky si človek môže priniesť naozaj všeličo. Málokto by však povedal, že úspešná podnikateľská idea začína práve darčekom z letnej dovolenky. Presne tak nastúpila na úspešnú podnikateľskú dráhu Bianka Bodnárová, ktorá si ako malú pozornosť z Chorvátska priniesla domáce mydlo regionálnej značky. K slovu sa teda prihlásila prírodná organická kozmetika. „Vtedy nám so sestrou napadlo, že by sme produkty tejto značky mohli dovážať k nám na Slovensko,“ predstavuje prvotné podnikateľské vízie najlepšia začínajúca podnikateľka za rok 2014. V priebehu jedného roka sa jej podarilo vyprofilovať na majiteľku úspešnej a prosperujúcej firmy a aktuálne sa teší z jednej z troch cien v biznis súťaži Podnikateľka Slovenska 2014.
Späť v Chorvátsku
K vzájomnej dohode s dodávateľom mydiel však nedošlo a osud to zariadil tak, že sa sestry Bodnárové pustili do výroby svojej vlastnej kozmetickej značky mydiel. „Predtým, než sme začali trošičku experimentovať, som sa vrátila späť do Chorvátska a zariadila si obhliadku jednej z manufaktúr na ostrove Brač,“ spomína na svoj opätovný výlet do Chorvátska Bianka. Vďaka nemu sa jej zblízka podarilo spoznať taje výroby organického mydla. Konkurencie na slovenskom trhu sa až tak obávať nemusela, preto jej v spustení výroby nič viac nebránilo.
S novými poznatkami a sestrinou pomocou sa pustila do výroby prvých jednoduchých mydiel. „Tie sa volajú olivovníky a vyrábame ich dodnes. Sú bez vône a bez akýkoľvek pridaných silícií. Boli to zároveň prvé mydlá, ktoré sme sa odvážili poslať na testy. Keď sme zistili, že sme uspeli, bolo to pre nás veľkým povzbudením, keďže testy nie sú práve najmenšou finančnou položkou,“ konštatuje sympatická zástupkyňa nežnejšieho pohlavia vo svete podnikateľov. Tvrdým orieškom bolo pre sestry Bodnárové aj získanie jednotlivých potrebných povolení napr. od hygienikov, keďže legislatívny rámec je veľmi prísny.
Z vianočných trhov až do kamenných predajní
Po niekoľkých mesiacoch experimentovania, štúdia náročnej legislatívy a skúškach odbornej spôsobilosti sa im konečne podarilo vyjsť so svojim výrobkom na verejnosť. „Predaj sme spustili formou e-shopu www.soaphoria.sk, no prvýkrát sme naozaj predávali na vianočných trhoch. Považujeme to za náš prvý menší úspech, keďže sme zistili, že je o náš produkt skutočne záujem a odozva od zákazníkov bola pozitívna,“ vracia sa k prvým skúsenostiam na vianočných trhoch, ktoré považuje za jeden z kľúčových momentov ich rodinného podnikania. Podarilo sa im totiž získať dostatok finančných prostriedkov, ktoré im umožnili napredovať. Postupne tak zbierali nielen skúsenosti, ale aj odvahu a svoje portfólio začali rozširovať o ďalšie produkty.
Bianka Bodnárová však zároveň dodáva, že najmä v prípade kozmetiky je dôležitý zmyslový zážitok v podobe vône, dotyku či pocitu z kozmetického výrobky. „Aj z tohto dôvodu sme otvorili prvú kamennú predajňu v Košiciach. Vďaka nej sme sa dostali do širšieho povedomia, keďže ľudia si mohli naše produkty vyskúšať,“ upresnila podnikateľka z Veľkých Kapušian. Otvorením kamennej predajne sa však nevyhli potenciálnemu riziku. „Najmä veľké obchodné centrá síce vytvárajú novej značke ideálne podmienky pre vstup na trh, druhú stranu mince predstavujú relatívne veľké nielen vstupné, ale aj mesačné náklady,“ vysvetľuje.
Olivovník, ale aj tuhý šampón
Kým Bianka sa stará o plynulý chod obchodných a marketingových záležitostí, jej sestra stojí za výrobou a receptúrou jednotlivých výrobkov. „Naše portfólio aktuálne pozostáva z asi 320 druhov produktov. Mydlá tak už tvoria len malé percento z našich výrobkov. Najpredávanejšie je telové suflé, teda vyšľahaný telový krém, ktorý predávame až v 16 rôznych vonných variáciách,“ opisuje Bianka. Firma Aenea, s.r.o., ktorú založila spoločne so sestrou, má v ponuke dokonca aj tuhý šampón na vlasy. Ponúkajú ho v troch rôznych druhoch, ktoré sa tešia veľkej priazni zákazníkov, hoci spočiatku boli mierne skeptickí.
Sestry Bodnárové sa aktuálne snažia expandovať na český a maďarský trh. Ďalším cieľom je Anglicko. „Anglická verzia nášho e-shopu je takmer hotová a na maďarskej a českej verzii aktívne pracujeme. Hoci v Českej republike sa naše výrobky úspešne predávajú, zatiaľ nám chýba virtuálne zastúpenie,“ načrtla Bianka plány do budúcnosti.
Priestor na sebarealizáciu
Za svoj najväčší úspech považuje najlepšia začínajúca podnikateľka za rok 2014 práve to, že môže robiť to, čo ju baví. „Som rada, že môžem kráčať za svojim snom a mám finančné prostriedky a kapitál, potrebný na sebarealizáciu,“ prezrádza Bianka, ktorá podniká spoločne so svojou sestrou, ktorá je podľa jej slov tou najlepšou partnerkou. Pôvodným cieľom pre Bianku bolo 10 zamestnancov vo firme. „Tento cieľ sa nám už podarilo dosiahnuť, z čoho mám naozaj veľkú radosť. Zároveň sa však objavujú novšie a novšie ciele. K nim patrí tvorba silnej konkurencieschopnej značky, nielen na slovenskom trhu, ale na trhu cele Európskej únie,“ prezrádza jedna zo sestier Bodnárových.
S láskou k prírode
Filozofiu firmy Aenea, s.r.o. tvoria podľa Biankiných slov silné vyprofilované hodnoty. „K prednostiam našej značky patrí napr. eko-balenie výrobkov, ktoré sú šetrné k prírode. Keďže vyrábame prírodnú a organickú kozmetiku, je to pre nás jedna z hlavných priorít. Samotné etikety a aj farba, ktorá sa pri ich tlači používa, sú ľahko rozložiteľné v prírode. Tiež sa snažíme maximálne využívať najmä sklenené nádoby, ktoré od zákazníkov aj prijímame naspäť. Zaviedli sme niečo ako recykláciu skla. Zákazníci vďaka nej získajú zľavu 1€ z ďalšieho nákupu,“ konkretizuje. Tiež dodáva, že prednostne spolupracujú so slovenskými dodávateľmi a svoje výrobky odmietajú testovať na zvieratách. V popredí stojí aj ručná výroba všetkých produktov a minimálne zastúpenie chemických látok.
Za základné atribúty úspechu u podnikateľa považuje podnikateľka Bianka Bodnárová systematickosť a vytrvalosť. Priznáva, že so sestrou pracujú nepretržite od rána do večera, víkendy nevynímajúc. Výsledkom ich snaženia je otvorenie ďalšej kamennej predajne, tentoraz v Nitre. Jasnejšie kontúry naberá aj plánovaná predajňa v Bratislave. Podnikavé sestry sa totiž musia popasovať aj s nižšou kúpyschopnosťou obyvateľstva na východe našej krajiny. „Podnikanie na východnom Slovensku však má aj svoje výhody. Človek tú cíti podporu či už zo strany jednotlivých inštitúcií, ale aj samotných ľudí. Stačí, keď vidia, že sa človek snaží na maximum,“ myslí si sympatická podnikateľka.
Všetkým ambicióznym dievčatám či ženám odporúča odštartovať dráhu podnikateľky už počas vysokoškolských štúdií. „Vďaka podnikaniu získajú veľké množstvo skúseností, no zároveň sa vyhnú nebezpečnému riziku. Začať jednoducho treba čo najskôr,“ uzatvára.