V januári 2022 uzavrela Slovenská a Česká pošta dohodu, ktorá mení pravidlá v doručovaní zásielok z tretích krajín. Čo zmluva znamená pre nakupujúcich a čo sa mení pri preclievaní a platení DPH?
Zásielky z tretích krajín od 1.7.2021 prechádzajú colným konaním – zmenu prináša nová dohoda
Od 1. júla 2021 platia v Európe nové e-commerce pravidlá a zásielky z tretích krajín od vtedy treba povinne precliť. Podmienky pre clo sa však nezmenili, kupujúci ho zaplatia až od hodnoty nad 150 eur, avšak zrušilo sa oslobodenie od DPH pri zásielkach do 22 eur. Kupujúci môžu DPH zaplatiť priamo pri objednaní tovaru alebo ak nie je predajca registrovaný v niektorom z členských štátov EÚ, DPH platí klient priamo colným orgánom v krajine skončenia prepravy.
Slovenská pošta v stanovisku pre Podnikajte.sk tieto pravidlá opisuje nasledovne: „Od júla 2021 si klient môže vybrať: buď colné konanie a výber DPH absolvuje „vo vlastnej réžii“ cez Colnú správu, alebo týmto úkonom poverí Slovenskú poštu.“ Avšak situácia sa v prípade nákupov najmä zo známych čínskych e-shopov, v tomto roku zmenila. V januári 2022 sa totiž Slovenská pošta pripojila k zmluve s Českou poštou, Aliexpressom a Wishom, aby slovenským klientom, ktorí nakupujú v ázijských e-shopoch zabezpečila rýchlejšie a pohodlnejšie doručovanie zásielok. Čo to bude znamenať v praxi?
Výška poplatku za doručenie zásielky z tretích krajín závisí od poskytnutých údajov
Slovenská pošta opisuje, že momentálne výška poplatku pri doručení zásielky závisí od kvality sprievodných dát, ktoré je odosielateľ povinný poskytovať. „Sú to elektronické správy, ktoré odosielateľ, resp. poštový podnik tretej krajiny, zasiela spolu so zásielkou do krajiny určenia. Elektronická správa v sebe obsahuje adresné a colné údaje zásielky. Ak sú elektronické správy kompletné a bez chybných údajov, urýchli sa colné konanie a následne dokáže Slovenská pošta tieto zásielky rýchlejšie spracovať a doručiť adresátovi za poplatok 2 €.“ Ak ale elektronická správa k zásielke obsahuje chybné údaje, alebo sú niektoré údaje nevyplnené (napríklad hodnota či druh tovaru) Slovenská pošta musí chýbajúce / chybné údaje doplniť a komunikovať s adresátom. Poplatok je vtedy 4 alebo 9 €.
Zmena v doručovaní zásielok z Číny a iných tretích krajín v roku 2022
Situácia sa ale zmenila v prípade e-shopov, ako Aliexpress a Wish, odkiaľ podľa skúseností pošty prichádza až 80 – 90 % zásielok objednaných v ázijských krajinách. Podpísaná dohoda Slovenskej a Českej pošty v praxi znamená, že zákazníci týchto e-shopov nebudú platiť poplatok za colné prerokovanie a DPH. Obsah zásielok už bude colne prerokovaný a nepôjde na colnú kontrolu. „Poplatky budú premietnuté do ceny zásielky – záleží na predajcovi. Zásielky, ktoré budú na Slovensko prichádzať na základe tejto dohody, pôjdu priamo do prepravy k adresátom,“ vysvetľuje Slovenská pošta a dodáva, že sa tak zníži množstvo zásielok, ktoré by vyžadovali manipuláciu na colno-deklaračnom oddelení.
Hoci ostatné zásielky z tretích krajín budú naďalej colne prerokované podľa platnej legislatívy a dohoda sa prioritne týka Aliexpress-u a Wish-u, môže sa však týkať aj iných internetových obchodov. Ako uvádza hovorkyňa Slovenskej pošty, závisí od ponuky jednotlivých e-shopov. Po zavedení zmien v preclievaní zásielok z tretích krajín a platení DPH, začali viaceré e-shopy a predajcovia zasielať tovar cez kuriérske spoločnosti. Slovenská pošta uvádza, že e-shopy by mali klienta pri nákupe tovaru informovať o spôsobe prepravy, prípadne mu dať na výber, akým spôsobom chce, aby mu bola zásielka doručená.