Platy europoslancov: koľko zarábajú a na aké príspevky majú nárok?

Koľko europoslanci zarábajú, v akej výške majú diéty, aké cestovné náklady sú im preplácané a do akej miery je dôležitá ich aktivita? Prehľad a info o platoch či príspevkoch europoslancov.

Európsky parlament začína fungovať v novom zložení, pričom občanov Slovenska bude zastupovať 15 zvolených europoslancov počas rokov 2024 – 2029. Niektorí sú na pôde Europarlamentu (EP) nováčikovia, niektorí svoj post opätovne obhájili. V oboch prípadoch však platí, že ako veľmi budú aktívni, je viac-menej na nich. Hoci priamo legislatívne návrhy EÚ nepredkladajú, európske politiky ovplyvňovať môžu a svoje videnie sveta a predvolebné sľuby vedia do výslednej podoby regulácií v istej miere pretaviť. Zúčastňujú sa zasadnutí a hlasovaní Europarlamentu, môžu predkladať správy v pozícii spravodajcov alebo tieňových spravodajcov alebo podávať pozmeňujúce návrhy. Môžu tiež chodiť medzi občanov, organizovať diskusie, predsedať výborom či konzultovať a stretávať sa so zainteresovanými stranami. Taktiež sa ale po voľbách môžu stať prakticky neviditeľnými. A tak bez ohľadu na to, či sa aktívne podieľajú na tvorbe desiatok európskych predpisov, alebo svoj post využívajú viac-menej len na prezentáciu svojich názorov cez videá na sociálnych sieťach, všetci poberajú rovnakú odmenu. V akej výške, na čo okrem platu má europoslanec ešte nárok a ako je to z hľadiska daní a odvodov?

Plat europoslancov v roku 2024 a jeho zdaňovanie

Platy poslankýň a poslancov europarlamentu upravuje štatút poslancov Európskeho parlamentu, v ktorom sa uvádza, že ide o 38,5 % základného platu sudcu Súdneho dvora EÚ. Hrubý mesačný plat europoslancov tak je 10 377,43 eur mesačne. Avšak, ako pre Podnikajte.sk uviedla Kancelária Európskeho parlamentu na Slovensku, europoslanci sú krytí rovnakým zdravotným poistením ako zamestnanci EÚ. „Tento spoločný systém zdravotného poistenia je spravovaný priamo Európskou komisiou, nie členskými štátmi. Poslanci do systému prispievajú prostredníctvom zrážky poistného z ich mzdy. Aktuálna suma, ktorej súčasťou je daň EÚ a príspevok na zdravotné poistenie, predstavuje 2 289,40 eur,“ vysvetľuje kancelária. Teda europoslancom zostáva 8 088,03 eur (údaje k 1.1.2024) čistého platu mesačne, pričom sa tieto prostriedky vyplácajú z rozpočtu Europarlamentu.

Členské štáty ale môžu ešte požadovať dodatočné vnútroštátne zdanenie, konečná výška platu jednotlivých poslancov tak závisí od pravidiel zdaňovania v ich domovskej krajine. Ako pre Podnikajte.sk uviedlo Ministerstvo financií SR, podľa zákona o dani z príjmov platy poslancov Európskeho parlamentu, ktorí boli zvolení na území Slovenskej republiky, podliehajú dani z príjmov fyzických osôb, pričom, pokiaľ poslanci poberajú výhradne príjmy, ktoré boli preukázateľne zdanené v prospech všeobecného rozpočtu Európskej únie, nie sú povinní podať daňové priznanie na území SR. „V prípade, ak platy poslancov boli preukázateľne zdanené v prospech rozpočtu EÚ a poslanci dosahujú aj iné príjmy, s cieľom zamedziť dvojitému zdaneniu príjmov zákon o dani z príjmov umožňuje takéto príjmy vyňať zo zdanenia na území SR," vysvetľuje rezort financií.

Príspevky ako bonus k platu europoslanca

Mzda však nie je všetko, na čo majú europoslanci nárok. Využiť môžu niekoľko rôznych príspevkov, podobne ako poslanci národných parlamentov. Ide o príspevky, ktoré majú pokrývať výdavky spojené s výkonom ich poslaneckých povinností, ktoré sú často mimo domova. Ako vysvetľuje Kancelária Európskeho parlamentu na Slovensku, vo všeobecnosti platí, že príspevky nie sú súčasťou platu poslancov, a teda nie sú zdaňované.

Príspevok na všeobecné výdavky

Jedným z nich je príspevok na všeobecné výdavky vo výške 4 950 eur mesačne. Ide o paušálnu sumu, ktorá poslancom umožňuje hradiť napríklad výdavky na prenájom kancelárií v členskom štáte, IT hardvér a softvér, kancelárske potreby, mobilné telefóny či internet. Ako sa uvádza na webovej stránke europarlamentu (europarl.europa.eu), poslanci musia mať možnosť organizovať aktivity vo svojich volebných obvodoch, a to aj na miestnej úrovni, teda nielen v Bruseli a Štrasburgu. Touto paušálnou sumou sa má zabezpečiť nezávislosť mandátu poslancov a podľa informácií na stránke ide o nákladovo najefektívnejšiu formu platby. Europoslanci môžu zverejňovať svoje výdavky online transparentným spôsobom, na svojich profilových stránkach na webovom sídle Parlamentu, a to formou dobrovoľného auditu alebo potvrdením, že svoj príspevok využívajú v súlade s pravidlami.

Avšak, ak sa v jednom parlamentnom roku (september až august) bez riadneho odôvodnenia zúčastnia na menej ako polovici plenárnych schôdzí, dostávajú len polovicu tohto príspevku. „Poslanci sa môžu rozhodnúť, či chcú dostávať plnú výšku tohto príspevku, alebo jeho časť. EP vykonáva náhodné kontroly zamerané na dodržiavanie pravidiel pri čerpaní tohto príspevku a požaduje v tejto súvislosti príslušnú podpornú dokumentáciu,“ dodáva zastúpenie kancelárie EP na Slovensku.

Diéty alebo príspevok na stravu a ubytovanie počas zasadania europarlamentu

Ďalším príspevkom sú diéty, ktoré pokrývajú výdavky na ubytovanie, stravu a súvisiace výdavky za každý deň, keď sa poslanec/poslankyňa nachádza v Európskom parlamente, resp. na pracovnom alebo rokovacom mieste, kde vykonáva svoju oficiálnu činnosť. Ide o sumu 350 eur na deň a poslanci sa musia podpísať na prezenčnej listine (výnimku z tejto povinnosti majú predseda EP a lídri politických skupín, pre ktorých platia určité výnimky). Ak chýbajú na viac ako polovici hlasovaní podľa mien v dňoch, keď sa konajú plenárne rokovania, hoci boli prítomní a zapísaní v prezenčnej listine, denný príspevok sa im zníži o polovicu (dostanú teda len 175 eur). Pokiaľ ide o schôdzu mimo EÚ, vypláca sa rovnako polovičná výška denného príspevku.

Kompenzácia nákladov za cestovanie

Samostatnou kategóriou sú cestovné príspevky, resp. kompenzácia výdavkov na cestu z a do europarlamentu alebo na rokovanie niektorého z jeho oficiálnych orgánov, no tiež na kompenzáciu výdavkov na cesty ktoré sa konajú v rámci výkonu funkcií poslancov v členskom štáte, v ktorom bol poslanec zvolený alebo mimo neho.

V prvom prípade europarlament hradí poslancom náklady na cesty, aby sa mohli zúčastňovať schôdzí, a to aj schôdzí výborovfrakcií (politických skupín), ktoré sa konajú najmä v Bruseli a Štrasburgu. Uhrádza sa im skutočná cena cestovných lístkov, pričom je dôležité predložiť doklad o zaplatení. Avšak, sú stanovené stropy, teda náklady sa europoslancom preplácajú do maximálnej výšky ceny:

  • letenky v obchodnej (biznis) triede,
  • lístka na vlak/loď v prvej triede a 
  • v prípade cesty autom 0,58 eur/km, no maximálne do 1000 km.  

Zároveň ešte boli stanovené sumy podľa vzdialenosti a dĺžky cesty na pokrytie ďalších cestovných výdavkov, ako sú diaľničné poplatky, poplatok za nadmernú batožinu, poplatky za parkovanie na letisku, stravu a pitie počas cesty a podobne.

Poslanci EP však počas svojho mandátu môžu potrebovať cestovať v rámci či mimo členského štátu, za ktorý boli zvolení, kedy ide o cesty:

  • ktoré sa konajú v rámci výkonu funkcií poslancov mimo územia členského štátu, v ktorom boli zvolení (doplnkové cesty),
  • v členskom štáte, v ktorom boli poslanci zvolení.

V prípade doplnkových ciest môžu byť poslancovi nahradené cestovné výdavky najviac vo výške 4 886 eur ročne. Môžu požiadať o úhradu výdavkov na taxík, prenájom vozidla, hotel a iné, pričom je potrebné predložiť príslušné účty a faktúry. Tento nárok platí aj deň pred a deň po skončení služobnej činnosti. „Predseda výboru alebo podvýboru môže dať jednému zo svojich podpredsedov alebo ak to nie je možné, členovi výboru alebo podvýboru písomný súhlas, aby ho na takejto konferencii alebo na takomto podujatí zastupoval. Na tieto výdavky sa vzťahujú také isté podmienky náhrady ako v prípade výdavkov za doplnkové cesty,“ uvádza sa vo Vykonávacích pravidlách k Štatútu poslancov EP.

Ako informuje Kancelária Europarlamentu na Slovensku, ak ide o individuálne cesty v rámci členského štátu, za ktorý bol poslanec zvolený, Parlament prepláca najviac 24 obojsmerných ciest lietadlom, vlakom alebo loďou. Pri použití osobného vozidla je stanovené preplatenie do istého limitu podľa danej krajiny. Pre poslancov zvolených na Slovensku platí limit 20 000 km ročne.

Ďalej Europarlament prepláca poslancom liečebné náklady, a to dvoch tretín nákladov na lekárske vyšetrenia. Výhodou pre europoslancov je taktiež možnosť využiť služobné vozidlo na účasť na schôdzach či podujatiach v Bruseli a Štrasburgu.

Článok pokračuje pod reklamou

Príspevok na asistenta europoslanca

Samostatnou kategóriou je príspevok na asistentov, ktorých si poslanci EP sami vyberajú. Každý má k dispozícii maximálne 29 557 eur mesačne na ich platy (tento rozpočet je poslancom k dispozícii na platy všetkých zamestnancov ich kancelárií). Tento príspevok ale neputuje k poslancovi, no priamo asistentovi, ktorý spĺňa stanovené podmienky a má platnú zmluvu. V prípade akreditovaných poslancov pracujúcich v Bruseli, Luxemburgu alebo Štrasburgu, je možné zamestnať troch alebo štyroch akreditovaných asistentov. „V rámci rozpočtových prostriedkov na asistentskú výpomoc je vyčlenených minimálne 25 % na akreditovaných asistentov,“ uvádza tlačová služba EP. „Nariadenie upravujúce Služobný poriadok úradníkov a Podmienky zamestnávania ostatných zamestnancov EÚ definuje 19 platových tried akreditovaných asistentov (na zaradenie do platových tried 14 až 19 musia mať asistenti vysokoškolský titul). Akreditovaní asistenti poslanca sú podľa článku 126 daného nariadenia zaradení do platových tried podľa pokynov poslanca alebo poslancov, pre ktorých budú pracovať.“ 

Zdroj: Vlastné spracovanie
Platová trieda Základný plat pri práci na plný úväzok
1 2 192,06 eur
2 2 553,75 eur
3 2 768,79 eur
4 3 001,97 eur
5 3 254,74 eur
6 3 528,84 eur
7 3 826,02 eur
8 4 148,23 eur
9 4 497,54 eur
10 4 876,26 eur
11 5 286,90 eur
12 5 732,14 eur
13 6 214,82 eur
14 6 738,18 eur
15 7 305,60 eur
16 7 920,81 eur
17 8 587,84 eur
18 9 311,00 eur
19 10 095,12 eur

Na druhej strane, miestni asistenti pomáhajú poslancom v členskom štáte, v ktorom boli zvolení. Stážisti zasa môžu vykonávať stáž v priestoroch Parlamentu, alebo v danom členskom štáte. Celková suma výdavkov na tieto dve skupiny asistentov ale nesmie prekročiť 75 % sumy vyhradenej na asistentskú výpomoc a náklady poskytovateľov služieb nesmú prevýšiť 25 % spomínaných prostriedkov. „Poskytovatelia služieb sú fyzické alebo právnické osoby, ktoré s poslancom uzatvorili zmluvu o asistencii v členskom štáte, v ktorom bol zvolený. Poskytované služby musia byť cielené, konkrétne a priamo súvisiace s výkonom mandátu poslanca Európskeho parlamentu. Tieto zmluvy podliehajú vnútroštátnemu právu daného členského štátu,“ dodáva tlačová služba EP. Teda z daného rozpočtu na zamestnancov poslancov je vyčlenených:

  • minimálne 25 % na akreditovaného asistenta,
  • maximálne 75 % na miestneho asistenta,
  • maximálne 25 % na náklady poskytovateľov služieb.

Taktiež je možné vytvoriť zoskupenie poslancov s cieľom zamestnať jedného alebo viacerých akreditovaných asistentov alebo asistentov v členských štátoch. V tomto prípade si poslanci musia vypracovať kľúč, ako si rozdelia náklady.

Podmienkou je, aby asistentom nebol nikto z blízkych príbuzných poslanca. Asistenti tiež nesmú vykonávať externé činnosti, ktoré by mohli viesť ku konfliktu záujmov.

O plat majú postarané aj po výkone mandátu

Po skončení mandátu majú europoslanci, ktorí v Europarlamente pôsobili aspoň rok, nárok na dočasný príspevok, konkrétne vo výške mesačného platu za každý rok výkonu mandátu, minimálne na šesť mesiacov, najviac na dva roky. Napríklad europoslanec, ktorý v europarlamente pôsobí jedno volebné obdobie (5 rokov), má v prípade, že sa rozhodne ďalej nekandidovať, alebo nie je opätovne zvolený, nárok na poberanie dočasného príspevku na 6 mesiacov. Ak by išlo o poslanca, ktorý pôsobil v europarlamente celé minulé volebné obdobie a opätovne zvolený nebol, má za predpokladu, že nevykonáva inú verejnú funkciu, nárok na dokopy približne 60 000 eur (v hrubom). Alebo poslanec, ktorý pôsobil v Európskom parlamente 20 rokov, má nárok na poberanie dočasného príspevku počas 20 mesiacov, čo v sumáre robí sumu cca 200 000 eur (pred zdanením).

Pokiaľ ale europoslanec vykonáva verejnú funkciu niekde inde, nový plat sa od tohto príspevku odpočíta. A ak má nárok na starobný či invalidný dôchodok, nesmie poberať súčasne aj príspevok, ale musí si vybrať, čo (ne)bude poberať. Tento druh príspevku je už ale zdaňovaný (podlieha dani Spoločenstva (EÚ), no členské štáty môžu tento príspevok zdaniť aj podľa vnútroštátnych predpisov, pričom ale nesmie dôjsť k dvojitému zdaneniu).

Poslanec musí o príspevok žiadať a vyplácať sa mu začne po overení nároku. V prípade zániku nároku sa príspevok prestane vyplácať.

Europoslanecký dôchodok

Čo sa týka penzie, bývalí poslanci, ktorí vykonávali svoj mandát aspoň jeden rok, majú nárok na dôchodok po dosiahnutí veku 63 rokov. Dávku dostávajú vo výške 3,5 % ich platu pri odchode z funkcie za každý celý rok výkonu mandátu a jednu dvanástinu za každý ďalší celý mesiac, ale najviac 70 % platu. „O dôchodok musia po vzniku nároku požiadať. Náklady na dôchodky sa hradia z rozpočtu EÚ,“ dodáva Kancelária Europarlamentu na Slovensku.

Teoreticky to teda môže vyzerať tak, že napríklad poslanec, ktorý v Europarlamente pôsobil od júla 2019 do júna 2023 a ktorý mal pri odchode z funkcie plat vo výške 9 975,42 eur, má po dosiahnutí 63 rokov nárok na mesačný dôchodok vo výške cca 1 147,17 eur (3 celé roky x 349,14 eur + 99,75 eur dokopy za každý ďalší mesiac).

„Za účelom výpočtu starobného dôchodku sa berie do úvahy iba doba výkonu mandátu od momentu nadobudnutia účinnosti Štatútu poslancov EP (teda od 14. júla 2009). Starobný dôchodok za obdobie pred 14. júlom 2009 je vyplácaný vnútroštátnymi orgánmi na základe vnútroštátnych pravidiel,“ dodáva Tlačová služba EP.

Starobný dôchodok podlieha dani EÚ a členské štáty sú oprávnené zdaniť ho aj podľa vnútroštátnych daňových predpisov, tak ako pri dočasnom príspevku po skončení mandátu, ani v tomto prípade nesmie dôjsť k dvojitému zdaneniu.

Platy bez rozdielu – nezáleží na aktivite ani funkcii

Je dôležité poznamenať, že všetci europoslanci, bez ohľadu na členstvo v predsedníctve europarlamentu, výborov či delegácií, ale tiež bez ohľadu na členstvo v politickej skupine (frakcii) a podobne, majú rovnaký hrubý plat a rovnaký nárok na základný súbor príspevkov. Jediný rozdiel je, že podpredsedovia EP a predsedníčka EP majú nárok na dodatočný, špecifický príspevok, no vyslovene na pokrytie zvýšených výdavkov spojených priamo s výkonom ich funkcie podpredsedu/predsedu Europarlamentu.

Zdroj: Vlastné spracovanie
Zdroj: Vlastné spracovanie

O tom, aké vysoké budú platy europoslancov, oni samotní nerozhodujú. Závisia vyslovene od výšky základného platu sudcov Súdneho dvora EÚ, avšak upravuje sa podľa štatistických údajov Eurostatu, ktoré súvisia s infláciou či vývojom kúpnej sily v členských štátoch. „Tieto pravidlá sú zakotvené v nariadení upravujúcom Služobný poriadok úradníkov a Podmienky zamestnávania ostatných zamestnancov EÚ – konečné slovo pri jeho úprave má Rada (ministri členských štátov) EÚ,“ uvádza kancelária EP.

Sumár – za výkon mandátu europoslanca takmer 200-tisíc eur ročne

Základný hrubý plat každého europoslanca je v roku 2024 vo výške 10 377,43 eura, po odrátaní daní a odvodov EÚ je to 8 088,03 eura (suma sa môže líšiť v prípade dodatočného zdanenia členským štátom). K tomu ale poslanci majú nárok na viaceré príplatky, jedným z nich je paušál v podobe všeobecného príspevku, vo výške 4 950 eur mesačne.

Europoslanci sa spravidla stretávajú 13-krát do roka na štvordňových plenárnych zasadnutiach europarlamentu a 5-krát v roku na „mini plenárnych zasadnutiach“, ktoré trvajú jeden deň, pričom mesačne sa neuskutočnia viac ako dve zasadnutia europarlamentu dokopy. V roku 2023 bol počet dní zasadnutí europarlamentu 46,5 a v roku 2024 by to malo byť 41,5 dní (z dôvodu konania eurovolieb). Za predpokladu, že europoslanec si bude plniť svoje povinnosti a zúčastní sa všetkých zasadnutí a hlasovaní, možno čisto hypoteticky predpokladať, že výška jeho ročnej odmeny môže byť aj 111 581 eur (97 056 eura základný plat + 14 525 eur stravné za dni rokovania europarlamentu). K tomu možno pripočítať ročnú sumu paušálneho príspevku, na ktorý majú europoslanci nárok, čo je dokopy 59 400 eur a stravné 175 eur za každý deň, keď sa zúčastnili zasadnutia mimo europarlamentu. Opomenúť nemožno ani pokrytie cestovných výdavkov, ktoré zahŕňa aj extra náklady ako strava a pitie počas cesty, parkovné na letisku alebo železnici, nadrozmerná batožina a podobne.

O plat majú postarané navyše tiež po tom, čo ich účinkovanie v Europarlamente skončí, a to počas niekoľkých mesiacov, najviac však dvoch rokov. Nárok na dôchodok europoslanca majú už po výkone jedného roka mandátu, pričom môže dosiahnuť sumu aj niekoľko tisíc eur mesačne.

Takýto plat (ak rátame aj paušálny príspevok na všeobecné výdavky) je viac ako 9-násobne vyšší oproti priemernej nominálnej mesačnej mzde na Slovensku za rok 2023. Avšak, v iných krajinách EÚ môže byť ten rozdiel zásadne nižší. Slovensko sa totiž dlhodobo nachádza na chvoste vo výške priemerných ročných platov aj minimálnych miezd v porovnaní s ostatnými členskými štátmi.  

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Európsky parlament a jeho frakcie v rokoch 2024 – 2029

Aké politické skupiny budú pôsobiť v Europarlamente, aké zastúpenie v nich majú slovenskí europoslanci, koľkí zostali nezaradení a ako je to v porovnaní s inými členskými krajinami?

INFOGRAFIKA: Hlavné orgány EÚ a zloženie europarlamentu v rokoch 2024 – 2029

Rozdiely v právomociach jednotlivých inštitúcií EÚ, zloženie Europarlamentu a zastúpenie slovenských europoslancov vo frakciách a výboroch.

Slovenskí europoslanci 2024 – 2029

Kto bude zastupovať Slovensko v Europarlamente počas 10. volebného obdobia? Zoznam zvolených slovenských europoslancov.

Nové príjmy do rozpočtu EÚ: celoeurópske dane na splácanie dlhu Únie

Európska únia si na financovanie plánov obnovy musela požičať. Z čoho tento dlh plánuje splácať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky