Ondřej Bartoš sa zaoberá start-upmi už takmer 15 rokov. Začínal ako podnikateľ, následne sa presunul k poradenstvu a facilitácii, založil českú a pomáhal založiť slovenskú odnož platformy First Tuesday. V roku 2004 prešiel k aktívnemu investovaniu, najskôr ako business angel, neskôr ako profesionálny venture kapitalista. V súčasnej dobe vedie spolu so svojimi partnermi venture kapitálovú spoločnosť Credo Ventures, ktorá sa zaoberá investíciami do technologických start-upov v strednej Európe. Jeho cieľom je nájsť a pomôcť v raste budúcej globálnej spoločnosti ako je Google. Mladí podnikatelia mali možnosť stretnúť sa s ním 12.3.2013 v Bratislave počas konferencie Stredoeurópske fórum podnikateľských anjelov, ktoré bolo spoluorganizované Združením mladých podnikateľov Slovenska.
Čo Vás priviedlo k podnikaniu a neskôr aj k investovaniu?
K podnikaniu ma pôvodne priviedla snaha zarobiť prvé peniaze a zároveň musím priznať, že som prvú spoločnosť založil tak trochu aj z nudy – teda z dvoch zlých dôvodov, ktoré by som dnes za zmysluplné určite neoznačil. K investovaniu ma však priviedol už záujem a viera, že je to presne tá činnosť na ktorú mám vlohy a ktorá ma bude baviť, čo sa aspoň zatiaľ určite potvrdzuje. A mojou motiváciou je samozrejme zarobiť čo najviac peňazí – ani nie kvôli peniazom ako takým, ale preto, že nikto zatiaľ neprišiel na objektívnejšiu mieru úspechu v biznise.
Akými hodnotami sa riadite v živote a v podnikaní?
Som hlboko presvedčený o tom, že biznis, akokoľvek tvrdý a nekompromisný, sa dá a mal by sa robiť poctivo a čisto – bez trikov, okľúk, zneužitia informácií alebo dokonca korupcie. A verím taktiež tomu, že pokiaľ biznis alebo spoločnosť týmto spôsobom nefunguje, mali by sa držať rovnakej poctivosti a tým prispievať k čisteniu celého prostredia, alebo aspoň svojho bezprostredného okolia.
Ako podľa Vás vyzerá ideálna zmes vlastností úspešného podnikateľa?
Ambície, schopnosti, pracovitosť a šťastie.
Čo ste sa museli naučiť, aby ste dosiahli úspech?
Aby som dosiahol úspech, ak vôbec môžem o nejakom úspechu hovoriť, keďže osobne verím, že tie poriadne úspechy ma ešte len čakajú, musel som sa naučiť všetko. Musel som sa naučiť, ako to v biznise chodí, ako sa jedná so zákazníkmi, ako sa o nich treba starať, ako komunikovať s partnermi, zamestnancami, zákazníkmi... Skrátka všetko to, čo ma v škole nenaučili.
Ako a kde sa vzdelávate dnes? Aké knihy čítate?
Snažím sa čítať tie biznisové knihy, ktoré sa zaoberajú „mojím“ biznisom, teda technologickému podnikaniu, start-upu, investovaniu. V poslednej dobe som konečne so záujmom prelúskal Lean Start-up a Running Lean.
Pri predstavovaní odznelo, že prvý milión ste zarobili už počas školy. Ako sa Vám to podarilo a čo Vám k tomu najviac pomohlo?
Obzvlášť na Slovensku ten prvý milión znie lepšie ako v Česku – počas školy sa mi totiž podarilo zarobiť milión korún českých, nie milión eur. Úprimne povedané, žiadny ohromný talent alebo inštinkt som k tomu nepotreboval, bolo to do značnej miery šťastie. A rovnako rýchlo ako som ich zarobil, som ich samozrejme aj minul :)
Začali by ste v tejto istej oblasti podnikať aj v súčasnej dobe za súčasných podmienok? Ak nie, prečo?
Neviem, či by som začal v tej istej oblasti, ale nepochybujem o tom, že by som začal podnikať za takmer akýchkoľvek podmienok. Verím tomu, že to podnikanie, alebo podnikateľstvo, presnejšie entrepreneurship musí byť proste vo vás.
Skúste pár vetami opísať stratégiu a ciele vo svojich začiatkoch.
Na to nepotrebujem ani pár viet. Skrátka, na začiatku sme žiadnu stratégiu, ani ciele proste nemali. Vrhol som sa spolu s dvomi spolužiakmi do podnikania a ani sme nevedeli ako.
Aké bolo Vaše najťažšie rozhodnutie v podnikaní/investovaní?
Práve teraz riešim asi najzložitejšie rozhodovanie, ale detaily si s dovolením nechám zatiaľ pre seba.
Spomeniete si na nejakú vtipnú situáciu z vášho podnikateľského života?
Nie, sorry :)
Čím Vás podnikateľ - uchádzač o investíciu dokáže zaujať, prípadne aj presvedčiť?
V prvom rade musí mať určitú charizmu a musí byť líder. Taktiež musím byť presvedčený o jeho schopnostiach dosiahnuť ciele, ktoré by mali byť veľké. Samozrejme, musím byť presvedčený aj o tom, že oblasť, v ktorej chce podnikateľ pôsobiť je zaujímavá a jeho produkt alebo služba rieši reálnu potrebu alebo dokonca existujúci problém na trhu.
Vymenujte 5 vecí, ktorým by sa rozhodne mal vyhnúť.
Vytáča ma nepripravenosť a neznalosť trhu v oblasti na ktorú sa podnikateľ plánuje zamerať. Taktiež ma hnevá, keď podnikateľ dorazí na schôdzku bez toho aby si preštudoval informácie o mne a Credo Ventures, takže kladie hlúpe otázky.
Ktorú oblasť v súčasnosti vnímate ako mimoriadne potenciálnu pre začatie podnikania?
Ktorúkoľvek, ale všetko musíte robiť naplno, s vysokými cieľmi a mimoriadne kompetentne.
Spomínali ste, že ste začínali v oblasti consultingu. Aké sú Vaše rady pre začínajúcich podnikateľov, na základe vlastných skúseností?
Nebojte sa neúspechu, omnoho väčšia hanba je, keď to neskúsite!
Ďakujeme za rozhovor