Manažérske rady z oblasti motivácie zamestnancov

Vieme, že existuje niekoľko hlavných spôsobov ako motivovať zamestnancov. Umeniu motivovať je potrebné sa učiť, pretože ide o prácu s ľuďmi, ktorá nikdy nebýva jednoduchá. V článku prinášame niekoľko praktických rád, čo funguje, resp. nefunguje v praxi a aké zásady je pri motivácii zamestnancov vhodné používať.

Niekoľko rád pre manažérov:

  • Pozoruje, aktívne počúvajte a nezabudnite sa pýtať, aby ste zistili aké druhy a formy cieľov sú pre jednotlivých zamestnancov dôležité.
  • Dosiahnuté výkony zamestnancov oceňujte takými odmenami, ktoré budú pre nich významné.
  • Dajte zamestnancom najavo, že plnenie i neplnenie očakávaných výkonov bude určitým spôsobom odmenené. Odmeny viažte na konkrétne požadované výkony a pred zamestnancami ich netajte.
  • Informujte, netajte ciele a očakávania manažmentu. Zamestnanci by mali vedieť aké správanie sa od nich očakáva.
  • Poskytnite zamestnancom dostatočné príležitosti, školenia a zdroje, aby mali možnosť dosahovať žiadané výkony. Vhodný spôsob je využívanie zácviku a odborného vedenia.

Čo napríklad na zamestnancov pôsobí demotivujúco:

  • Nejasný cieľ a úlohy
  • Nedostatok informácií
  • Nevhodné (napr. agresívne alebo nervózne) správanie sa vedúcich
  • Vedúci si navzájom odporujú
  • Odmietanie delegovania právomocí
  • Vedúci nevie/nechce udeliť pochvalu
  • Prílišná miera kontroly
  • Podceňovanie zamestnancov
  • Nekompetentnosť a neschopnosť vedúcich pracovníkov
  • Nemotivujúci systém odmien
Článok pokračuje pod reklamou

Niekoľko zásad úspešného motivovania

Tak ako sa ľudia líšia, tak sa líšia aj ich motívy. To čo na jedného pôsobí silne motivačne na druhého vôbec nemusí mať vplyv. Dobrý vedúci teda musí motivovať podľa situácie a podľa kvality ľudí, ktorých riadi.

Postihy a ohrozenie istôt pôsobí len na morálne slabých jednotlivcov

Tento spôsob pôsobí na ľudí s negatívnym postojom k práci, tzv. “lajdákov” ktorý musia byť pod dôslednou kontrolou. Vedúci im musí zdôrazňovať ohrozenie (strata zamestnania, preloženie na iné miesto), a to ich motivuje k dôslednému plneniu pracovných povinností.

Systém odmien a trestov je vhodnou motiváciou pre ľudí so strednou úrovňou morálky

Ľudí so strednou úrovňou pracovnej morálky nie je potrebné natoľko kontrolovať ale motivovať ich práve vhodným systémom odmien. Na základe neho takíto zamestnanci vedia, že za svoje dobré výsledky budú odmenený a to ich značne motivuje.

Najlepší pracovníci sú motivovaní prejavmi úcty, dôvery a spolupráce

Najlepší zamestnanci bývajú väčšinou v podnikoch nadpriemerne finančne ohodnotení a teda na zabezpečenie ich ďalšej motivácie je vhodná nízka úroveň kontroly či dohľadu a vyššia úroveň uznávania ich schopností, delegovanie právomocí, či zadanie dôležitej samostatnej úlohy.

Vyššia úroveň pracovných schopností by mala znamenať viac voľnosti pracovníka

Začínajúci pracovník ocení odborné vedenie a zácvik. Naopak skúsenému zamestnancovi by sme mali dať viac priestoru pre rozhodovanie a samostatnosť.

Osobný príklad schopného a kompetentného vedúceho je silný motivačný nástroj

Silným motivačným prvkom pre zamestnancov je ich vzorný, vytrvalý, iniciatívny, dôsledný a výkonný vedúci.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako efektívne komunikovať zmeny či inovácie vo firme

Komunikácia so zamestnancami pri väčšej zmene vo firme je kľúčová pre jej úspech – ako ju uchopiť, čo by malo byť súčasťou jednotlivých komunikačných fáz a na čo dať pozor?

Komunikačný plán: pomoc so zavedením a prijatím zmien vo firme

Základom úspechu zavedenia inovácie či inej zmeny vo firme je komunikácia. Dôležitú rolu má preto komunikačný plán a vhodný výber komunikátora. Ako na to?

Hodnotiaci rozhovor: ako ho viesť a aké otázky sa (ne)pýtať?

Objektívna spätná väzba zamestnancov aj manažérov má pre firmu veľký význam. Aké benefity prináša a aké sú zásady správneho vedenia hodnotiaceho pohovoru?

Prepúšťanie počas krízy: ako komunikovať výpovede efektívne a ľudsky

Ako pristupovať k výpovediam ľudsky v čase, keď firmu zasiahla kríza a je nutné prepúšťať.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky